Ortaöğretim 10. Sınıf Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dersinde Web Tabanlı Portfolyo Kullanımı: Adana İlinde Bir Çalışma
Yıl 2014,
Cilt: 23 Sayı: 1, 336 - 351, 12.10.2014
Mahmut Oğuz Kutlu
,
Yadigar Polat
,
Ali Döşlü
Öz
Bu araştırmanın temel amacı, ortaöğretim 10. sınıf Bilgi ve İletişim Teknolojileri dersinde web tabanlı portfolyo hazırlama ve web tabanlı portfolyo değerlendirme ile ilgili öğrenci görüşlerini almak, ayrıca öğrencilerin e-portfolyo öğretim sürecine yönelik tutumlarını ve web tabanlı portfolyo yöntemi kullanımı sonucu başarı durumlarını belirlemektir. Araştırmanın evrenini 77 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise araştırma evreni içerisinden kademeli uygun örnekleme metodu (two-stage convenience sampling) (Frankel ve Wallen, 1993) kullanılarak seçilen bir sınıftaki 12 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada nitel ve nicel araştırma modelleri birlikte kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin çalışmada yeni kavramlar öğrendikleri, araştırma yapma ve arkadaşlarından yardım alma ihtiyacı duydukları saptanmıştır. Genel olarak öğrencilerin e-portfolyo öğretim sürecine yönelik tutumları “olumlu” düzeydedir. İstatistiksel olarak cinsiyete göre öğrencilerin e-portfolyo öğretim sürecine yönelik tutumları arasında anlamlı bir farkın bulunmadığı ortaya çıkmıştır.
Kaynakça
- Aslanoğlu, A. E., ve Kutlu, Ö. (2003). Öğretimde sunu becerilerinin değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarı (rubric) kullanılmasına ilişkin bir araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,36 (1-2).
Barış, F., ve Tosun, N. (2013). Sosyal ağ ve e-portfolyo entegrasyonu: Facebook örneği. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi (Journal Of Research In Education And Teaching), 2 (2), 122-129. http://jret.org/FileUpload/ks281142/File/14._m._fatih_baris__nilgun_tosun.pdf adresinden elde edildi.
Barrett, H. (2005). White paper: Researching electronic portfolios and learner engagement. The Reflect İnitiative Researching Electronic Portfolios: Learning, Engagement and Collaboration Through Technology. Erişim tarihi: 18 Şubat 2014,
www.helenbarrett.com/reflect/whitepaper.pdf adresinden elde edildi.
Birgin O., ve Baki A. (2007). The use of portfolio to assess student’s performance. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 4 (2). http://www.tused.org adresinden elde edildi.
Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. İstatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem A.
Dağ, E. (2011). Web tabanlı değerlendirme sistemi kullanılarak 5. sınıf öğrencileri için matematik dersi ödev değerlendirmesi ve bu sistemlerin öğrenci üzerindeki etkililiğinin araştırılması. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Elazığ, Turkey. http://web.firat.edu.tr/icits2011/papers/27795.pdf adresinden elde edildi.
Demirli, C. (2007). Elektronik portfolyo öğretim sürecinin öğrenen tutumlarına ve öğrenme algılarına etkisi. (Doktora tezi). Fırat Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü/Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Elazığ. Erişim tarihi: 3 Mart 2014, http://tez.yok.gov.tr/YokTezSrv?PAGE=YOKSRV__S__53&OPER=FROMLINK&ATLPR=REFERANS|201295) adresinden elde edildi. (Üye Girişi Gerekli).
Frankel, J.R., ve Wallen N. (1993). How to design and evaluate research in education. Second Edition, McGraw-Hill Include.
Gathercoal, P., Love D., Bryde B. ve McKean, G. (2002). On implementing web-based electronic portfolios. EDUCAUSE Quarterly, 37 (2). http://www.educause.edu/ir/library/pdf/eqm0224.pdf adresinden elde edildi.
Gathercoal, P., Love, D., ve McKean, G. (2003). Profport webfolio system: Implementation, curriculum and assessment. The 2003 Educause Annual Conference: Balancing Opportunities, Expectations, and Resources, California, Usa.
Gelbal, S., ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar (Teachers’ proficiency perceptions of about the measurement and evaluation techniques and the problems they confront). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal Of Education), 33, 135–145. Erişim tarihi: 3 Mart 2014, http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/200733SELAHATT%C4%B0N%20GELBAL.pdf adresinden elde edildi.
Güzeller, C. O. (2012). The effect of web-based portfolio use on academic achievement and retention. Asia Pacific Education Review, 13 (3), 457-464.
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12564-012-9214-0/lookinside/000.png adresinden elde edildi.
Herner, L. M., Karayan, S., McKean, G., ve Love, D. (2003). Special education teacher preparation and the electronic portfolio. Erişim tarihi: 5 Mart 2014, http://jset.unlv.edu/18.1/asseds/smith.pdf adresinden elde edildi.
Kablan, Z., Topan, B., ve Erkan, B. (2013). Sınıf içi öğretimde materyal kullanımının etkililik düzeyi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), 13 (3), 1629-1644. doi: 10.12738/estp.2013.3.1692
Kuş, E. (2006). Sosyal bilimlerde bilgisayar destekli nitel veri analizi. Örnek program nvivo ile gösterimler. Ankara: Anı
Lambert, C., Depaepe, J., Lambert, L. ve Anderson, D. (2007). E-portfolios in action. Kappa Delta Pi Record. Erişim tarihi: 16 Mart 2014, http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/28/57/02.pdf adresinden elde edildi.
Özer, Y. (2008). Bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyası (E-portfolyo). Erişim tarihi: 15 Mart 2014, http://www.e-denetim.com/dosya/e-portfolyo.ppt adresinden elde edildi.
Tezci, E., ve Demirli, C. (2004). Bir performans değerlendirme modeli: Bireysel gelişim dosyası. Sözel bildiri, XII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi/Eğitim Fakültesi, Malatya. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/423.pdf adresinden elde edildi.
Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2. baskı). Ankara: Seçkin.
Yıl 2014,
Cilt: 23 Sayı: 1, 336 - 351, 12.10.2014
Mahmut Oğuz Kutlu
,
Yadigar Polat
,
Ali Döşlü
Kaynakça
- Aslanoğlu, A. E., ve Kutlu, Ö. (2003). Öğretimde sunu becerilerinin değerlendirilmesinde dereceli puanlama anahtarı (rubric) kullanılmasına ilişkin bir araştırma. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,36 (1-2).
Barış, F., ve Tosun, N. (2013). Sosyal ağ ve e-portfolyo entegrasyonu: Facebook örneği. Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi (Journal Of Research In Education And Teaching), 2 (2), 122-129. http://jret.org/FileUpload/ks281142/File/14._m._fatih_baris__nilgun_tosun.pdf adresinden elde edildi.
Barrett, H. (2005). White paper: Researching electronic portfolios and learner engagement. The Reflect İnitiative Researching Electronic Portfolios: Learning, Engagement and Collaboration Through Technology. Erişim tarihi: 18 Şubat 2014,
www.helenbarrett.com/reflect/whitepaper.pdf adresinden elde edildi.
Birgin O., ve Baki A. (2007). The use of portfolio to assess student’s performance. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 4 (2). http://www.tused.org adresinden elde edildi.
Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. İstatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem A.
Dağ, E. (2011). Web tabanlı değerlendirme sistemi kullanılarak 5. sınıf öğrencileri için matematik dersi ödev değerlendirmesi ve bu sistemlerin öğrenci üzerindeki etkililiğinin araştırılması. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Elazığ, Turkey. http://web.firat.edu.tr/icits2011/papers/27795.pdf adresinden elde edildi.
Demirli, C. (2007). Elektronik portfolyo öğretim sürecinin öğrenen tutumlarına ve öğrenme algılarına etkisi. (Doktora tezi). Fırat Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü/Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Elazığ. Erişim tarihi: 3 Mart 2014, http://tez.yok.gov.tr/YokTezSrv?PAGE=YOKSRV__S__53&OPER=FROMLINK&ATLPR=REFERANS|201295) adresinden elde edildi. (Üye Girişi Gerekli).
Frankel, J.R., ve Wallen N. (1993). How to design and evaluate research in education. Second Edition, McGraw-Hill Include.
Gathercoal, P., Love D., Bryde B. ve McKean, G. (2002). On implementing web-based electronic portfolios. EDUCAUSE Quarterly, 37 (2). http://www.educause.edu/ir/library/pdf/eqm0224.pdf adresinden elde edildi.
Gathercoal, P., Love, D., ve McKean, G. (2003). Profport webfolio system: Implementation, curriculum and assessment. The 2003 Educause Annual Conference: Balancing Opportunities, Expectations, and Resources, California, Usa.
Gelbal, S., ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar (Teachers’ proficiency perceptions of about the measurement and evaluation techniques and the problems they confront). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal Of Education), 33, 135–145. Erişim tarihi: 3 Mart 2014, http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/200733SELAHATT%C4%B0N%20GELBAL.pdf adresinden elde edildi.
Güzeller, C. O. (2012). The effect of web-based portfolio use on academic achievement and retention. Asia Pacific Education Review, 13 (3), 457-464.
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12564-012-9214-0/lookinside/000.png adresinden elde edildi.
Herner, L. M., Karayan, S., McKean, G., ve Love, D. (2003). Special education teacher preparation and the electronic portfolio. Erişim tarihi: 5 Mart 2014, http://jset.unlv.edu/18.1/asseds/smith.pdf adresinden elde edildi.
Kablan, Z., Topan, B., ve Erkan, B. (2013). Sınıf içi öğretimde materyal kullanımının etkililik düzeyi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory & Practice), 13 (3), 1629-1644. doi: 10.12738/estp.2013.3.1692
Kuş, E. (2006). Sosyal bilimlerde bilgisayar destekli nitel veri analizi. Örnek program nvivo ile gösterimler. Ankara: Anı
Lambert, C., Depaepe, J., Lambert, L. ve Anderson, D. (2007). E-portfolios in action. Kappa Delta Pi Record. Erişim tarihi: 16 Mart 2014, http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/28/57/02.pdf adresinden elde edildi.
Özer, Y. (2008). Bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyası (E-portfolyo). Erişim tarihi: 15 Mart 2014, http://www.e-denetim.com/dosya/e-portfolyo.ppt adresinden elde edildi.
Tezci, E., ve Demirli, C. (2004). Bir performans değerlendirme modeli: Bireysel gelişim dosyası. Sözel bildiri, XII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi/Eğitim Fakültesi, Malatya. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/423.pdf adresinden elde edildi.
Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2. baskı). Ankara: Seçkin.