Örgütlerde Yöneticilerin Dönüştürücü Liderlik Algilamalarinin Problem Çözme Becerilerine Etkisi: Kamu Sektöründe Bir Uygulama
Yıl 2009,
Cilt: 18 Sayı: 2, 387 - 397, 01.09.2009
Yrd. Doç. Dr. Akif Tabak
Yrd. Doç. Dr. Ünsal Sığrı
Adnan Eroğlu
Yrd. Doc. Dr. Köksal Hazır
Kaynakça
- Albayrak, G. (2002). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Bireysel Problem Çözme
- Becerileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmit: Sakarya Üniversitesi.
- Andrews, R.L. ve R. Soder (1987). Principal Leadership and Student Achievement. Educational Leadership, 44(6), 9-11.
- Bass, B. M. (1985). Leadership and performance beyond expectations, New York: Free Pres.
- Bass, B. M. (1990a). Bass and Stogdill’s Handbook of Leadership: Theory, Research and Managerial Applications, 3rd Ed., Newyork: Free Pres.
- Bass, B. M. ve B. J. Avolio (1993). Transformatinoal Leadership: A respose to critiques , Ed. M. M. Chemmers ve R. Ayman, Leadership theory and research: Perspectives and directions, San Diego, CA: Academic Pres, 49-88.
- Bass, B. M. ve B. J. Avolio (1994). Improving Organizational Effectiveness: Through Tranformational Leadership. Sage Pub.
- Berson, Y. ve J. D. Lınton (2005). An Examination of the Relationships between Leadership Style, Quality, and Employee Satisfaction in R&D versus Administrative Environments. R&D Management, 35, 1.
- Bingham, A. (1998). Çocuklarda Problem Çözme Yeteneklerinin Geliştirilmesi, Ed. A. Ferhan Oğuzhan, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
- Burns, M. G. (1978). Leadership, Newyork: Harper&Row.
- Canbaş, S. (2004). Liderlik Yaklaşımları ve Yaklaşımlara Özgü Süreçler: Kara Harp Okulu Liderlik Sistemine Yönelik Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Kara Harp Okulu.
- D’ Zurilla, T. J. ve M. R. Goldfriend (1971). Problem Solving and Behavoir Modification. Journal of Abnormal Psychology, 18, 407-426.
- D’Zurilla, T. J., E. Chang, ve L.J. Sana (2003). Self- Esteem and Social Problem Solving as Predictors of Aggrassion in College Students. Journal of Social and Clinical Psychology, 22(4), 424-440.
- Gezici, A. (2007). Yöneticilerin liderlik Stillerinin çalışanların iş tatmini üzerindeki etkileri: Özel eğitim kurumlarında Öğretimsel Liderlik ve bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
- Güler, A. (2006). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Duygusal Zekâ
- ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
- Gümüşlüoğlu, L. (2005). Dönüştürücü Liderliğin İzleyenlerin Yaratıcılığına ve Örgütsel Yenilikçiliğe Etkisi Üzerine Bütüncül Bir Model: Türkiye’de Yazılım Sektöründe Bir Uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
- Hater, J. J. ve B. M. Bass (1988). Superiors' evaluations and subordinates perceptions of transformational and transactional leadership. Joumal of Applied Psychology, 73, 695- 702.
- Heppner, P.P. ve C.H. Peterson (1982). The Development and İmplications of a Personal-Problem Solving İnventory. Journal of Counseling Psychology, 29,66-75.
- Heppner, P. P. ve J. Krauskopf (1987). An Information-Processing Approach to Personal Problem Solving. The Counseling Psychologist, 15(3), 371-447.
- Heppner, P. P. ve C. E. Baker (1997). Applications of the Problem Solving Inventory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 29(4), 229-313.
- Krug, E. S. (1992). Instructional Leadership: A Constructivist Perspective. Educational Administration Quarterly, 28 (3), 430-443.
- Morgan, C. T. (1999). Psikolojiye Giriş, Ed. H. Arıcı vd., Ankara: Meteksan Yayınları.
- Peggy, C. K., V. P. Louis ve M. L. King (1992). Extraordinary Leaders in Education: Understanding Transformational.
- Rad, M. M. ve M. H. Mohammadıan (2006). A Study of Relationship between Managers’ Leadership Style and Employees’ Job Satisfaction. Leadership in Health Services, 19(2).
- Ross, S.M. ve L.R. Offermann (1997). Transformational leaders: Measurement of personality attributes and work group performance. Personality and Social Psychology Bulletin, 23,1078-1086.
- Saygılı, H. (2000). Problem Çözme Becerileri ile Sosyal ve Kişisel Uyum Arasındaki İlişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi. Şahin, N. (1988). Problem Çözme Psikolojisi, Ankara: Problem Çözme Yöntemleri Sempozyumu Kitabı.
- Şahin, N., N. Şahin ve P. P. Heppner (1993). Psychometric properties of the Problem Solving Inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Therapy and Research, 17, 379-396.
- Tunca, M. (2004). Meslek Lisesi Öğretmenlerinin Duygusal Zekâları ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin Araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
- Ülger, Ö. E. (2003). Okul Yöneticilerinin Problem Çözme Becerilerinin Liderlik Davranışlarıyla İlişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Beykent Üniversitesi. Yammarino, F. J. ve B. M. Bass (1990). Long-term forecasting of transformational leadership and its effects among naval officers: Some preliminary findings, Ed. K. E. Clark ve M. B. Clark, Measures of Leadership, West Orange, NJ: Leadership Library of America.
Örgütlerde Yöneticilerin Dönüştürücü Liderlik Algilamalarinin Problem Çözme Becerilerine Etkisi: Kamu Sektöründe Bir Uygulama
Yıl 2009,
Cilt: 18 Sayı: 2, 387 - 397, 01.09.2009
Yrd. Doç. Dr. Akif Tabak
Yrd. Doç. Dr. Ünsal Sığrı
Adnan Eroğlu
Yrd. Doc. Dr. Köksal Hazır
Öz
Çalı 290;mada yönetici konumunda çalı 290;anların dönü 290;türücü liderlik algılamalarının problem çözme beceri düzeylerini ne derece etkilediği ara 290;tırılmı 290;tır Kamu kurulu 290;larının çe 290;itli kademelerinde yöneticilik görevi yapan 543 ki 290;iye “Çok Boyutlu Liderlik MLQ ” Bass ve Avolio 1993 anketi uygulanarak yöneticilerin dönü 290;türücü liderlik algılamaları belirlenmi 290;tir Aynı 290;ekilde katılımcıların problem çözme beceri düzeyleri “Problem Çözme Envanteri” Heppner ve Petersen 1982 yardımıyla ölçülmü 290;tür Dönü 290;türücü liderlik ile problem çözme becerisi arasındaki ili 290;kilerin ortaya çıkarılmasında deği 290;kenler arası korelâsyonlar ara 290;tırılmı 290; ve ortalamalar arasındaki farklılıklar bağımsız örneklem t testi ile incelenmi 290;tir Ayrıca dönü 290;türücü liderlik algılamasının yöneticilerin problem çözme beceri düzeylerine etkisini belirlemek üzere hiyerar 290;ik regresyon analizi yapılmı 290;tır Elde edilen bulgulara göre; dönü 290;türücü liderlik algılamaları yüksek yöneticilerin etkili problem çözme becerilerine sahip olduğu sonucuna ula 290;ılmı 290;tır Anahtar Kelimeler: Liderlik dönü 290;türücü liderlik problem çözme problem çözme becerisi
Kaynakça
- Albayrak, G. (2002). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Bireysel Problem Çözme
- Becerileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmit: Sakarya Üniversitesi.
- Andrews, R.L. ve R. Soder (1987). Principal Leadership and Student Achievement. Educational Leadership, 44(6), 9-11.
- Bass, B. M. (1985). Leadership and performance beyond expectations, New York: Free Pres.
- Bass, B. M. (1990a). Bass and Stogdill’s Handbook of Leadership: Theory, Research and Managerial Applications, 3rd Ed., Newyork: Free Pres.
- Bass, B. M. ve B. J. Avolio (1993). Transformatinoal Leadership: A respose to critiques , Ed. M. M. Chemmers ve R. Ayman, Leadership theory and research: Perspectives and directions, San Diego, CA: Academic Pres, 49-88.
- Bass, B. M. ve B. J. Avolio (1994). Improving Organizational Effectiveness: Through Tranformational Leadership. Sage Pub.
- Berson, Y. ve J. D. Lınton (2005). An Examination of the Relationships between Leadership Style, Quality, and Employee Satisfaction in R&D versus Administrative Environments. R&D Management, 35, 1.
- Bingham, A. (1998). Çocuklarda Problem Çözme Yeteneklerinin Geliştirilmesi, Ed. A. Ferhan Oğuzhan, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
- Burns, M. G. (1978). Leadership, Newyork: Harper&Row.
- Canbaş, S. (2004). Liderlik Yaklaşımları ve Yaklaşımlara Özgü Süreçler: Kara Harp Okulu Liderlik Sistemine Yönelik Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Kara Harp Okulu.
- D’ Zurilla, T. J. ve M. R. Goldfriend (1971). Problem Solving and Behavoir Modification. Journal of Abnormal Psychology, 18, 407-426.
- D’Zurilla, T. J., E. Chang, ve L.J. Sana (2003). Self- Esteem and Social Problem Solving as Predictors of Aggrassion in College Students. Journal of Social and Clinical Psychology, 22(4), 424-440.
- Gezici, A. (2007). Yöneticilerin liderlik Stillerinin çalışanların iş tatmini üzerindeki etkileri: Özel eğitim kurumlarında Öğretimsel Liderlik ve bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
- Güler, A. (2006). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Duygusal Zekâ
- ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
- Gümüşlüoğlu, L. (2005). Dönüştürücü Liderliğin İzleyenlerin Yaratıcılığına ve Örgütsel Yenilikçiliğe Etkisi Üzerine Bütüncül Bir Model: Türkiye’de Yazılım Sektöründe Bir Uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
- Hater, J. J. ve B. M. Bass (1988). Superiors' evaluations and subordinates perceptions of transformational and transactional leadership. Joumal of Applied Psychology, 73, 695- 702.
- Heppner, P.P. ve C.H. Peterson (1982). The Development and İmplications of a Personal-Problem Solving İnventory. Journal of Counseling Psychology, 29,66-75.
- Heppner, P. P. ve J. Krauskopf (1987). An Information-Processing Approach to Personal Problem Solving. The Counseling Psychologist, 15(3), 371-447.
- Heppner, P. P. ve C. E. Baker (1997). Applications of the Problem Solving Inventory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 29(4), 229-313.
- Krug, E. S. (1992). Instructional Leadership: A Constructivist Perspective. Educational Administration Quarterly, 28 (3), 430-443.
- Morgan, C. T. (1999). Psikolojiye Giriş, Ed. H. Arıcı vd., Ankara: Meteksan Yayınları.
- Peggy, C. K., V. P. Louis ve M. L. King (1992). Extraordinary Leaders in Education: Understanding Transformational.
- Rad, M. M. ve M. H. Mohammadıan (2006). A Study of Relationship between Managers’ Leadership Style and Employees’ Job Satisfaction. Leadership in Health Services, 19(2).
- Ross, S.M. ve L.R. Offermann (1997). Transformational leaders: Measurement of personality attributes and work group performance. Personality and Social Psychology Bulletin, 23,1078-1086.
- Saygılı, H. (2000). Problem Çözme Becerileri ile Sosyal ve Kişisel Uyum Arasındaki İlişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi. Şahin, N. (1988). Problem Çözme Psikolojisi, Ankara: Problem Çözme Yöntemleri Sempozyumu Kitabı.
- Şahin, N., N. Şahin ve P. P. Heppner (1993). Psychometric properties of the Problem Solving Inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Therapy and Research, 17, 379-396.
- Tunca, M. (2004). Meslek Lisesi Öğretmenlerinin Duygusal Zekâları ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin Araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
- Ülger, Ö. E. (2003). Okul Yöneticilerinin Problem Çözme Becerilerinin Liderlik Davranışlarıyla İlişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Beykent Üniversitesi. Yammarino, F. J. ve B. M. Bass (1990). Long-term forecasting of transformational leadership and its effects among naval officers: Some preliminary findings, Ed. K. E. Clark ve M. B. Clark, Measures of Leadership, West Orange, NJ: Leadership Library of America.