This study is about James Bond films which keeps going from 1962 to extant and is accepted as a cinema phenomenon Startıng of the artıcle ıs the guıdıng effect of the popular fılms bond fılms ın thıs context ın ıdeologıcally reproducıng of a partıcular lıfestyle In the context of this study the Bond character is analysed in terms of popular culture and culture of consumption as well as the brands used by Bond in the said films Because Bond is a sophisticated character who who has a licence to sell as well as a licence to kill Thus it is possible to say that in the said films Bond character is integrated with the brands which he uses and the weave of Bond films will be destorted in the absence of these brands The performed analysis which is based on semiological method is predicated on to be reviewed the products within the specific categories In this context three main categories in which car alcoholic drinks and clock brands are located in situated placement in films and separately placement of other products are examined As a result of the analysis; power prestıge exclusivity technological development and high level social status is referred by means of the brands used in Bond films was discovered
---,-----; New Bond Film “A Giant Advert”; http://news.bbc.co.uk; 10 Kasım 2002.
---; “Ian Fleming”; http://www.bondmovies.com/creator.shtml; 07 Nisan 2004.
Arslan Eylem; “Reklam İçin Etkili Bir Ortam Olarak Ürün Yerleştirmenin James Bond Örneğinde İncelenmesi”; Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi; Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; İzmir; 2004.
Bennett Tony - Woollacott Janet; Bond and Beyond, The Political Career of A Popular Hero; Methuen, Inc.; New York; 1987.
Bilgin Nuri; İçerik Analizi; Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, No:109; İzmir; 2000.
Chapman James; Licence to Thrill -A Culturel History of the James Bond Films; Colombia University Press; New York; 2000.
Eskioğlu Faruk; “007 Asla Bir Gün Öleceğim Deme”; http://www.hurriyetim.com.tr/; 10 Ekim 2002.
Johnson Roger; “Market Smart: James Bond Has Spied More Ways To Lure Pricey Products”; www.wisinfo.com.postcrescent; 20 Kasım 2002.
Özön Nijat, 100 Soruda Sinema Sanatı, Gerçek Yayınları, İstanbul, 1990.
Rosenberg Bruce A. - Ann Harleman Stewart; Ian Fleming; Twayne Publishers; Boston; 1989.
Ryan Michael – Douglas Kellner; Politik Kamera: Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası; Çev.: Elif Özsayar, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1997.
Storey John; Popüler Kültür Çalışmaları Kuram ve Metotlar; Çeviren: Koray Karaşahin; Babil Yayıncılık; Tayf Ajans; İstanbul; 2000.
Travis Ryan; “The James Bond Phenomenon”; http://www.projectorbooth.com/topics; 18 Ağustos 2002
Winder Simon; “My Name’s Bond …” An Anthology From The Fiction Of Ian Fleming; Allen Lane The Penguin Press; Scotland; 2000.
BİR POPÜLER KÜLTÜR İKONU OLARAK JAMES BOND FİLMLERİNİN İDEOLOJİK OKUMASI
Bu çalışmada 1962’de başlayan ve elli yılı aşkın süredir devam eden bir film serisi olarak James Bond’un popüler kültür ve tüketim kültürü açısından analiz edilmesi planlanmaktadır Zira Bond filmleri popüler kültürün geniş sahaları içerisine yayılmış sinemasal bir fenomen olarak kabul edilmektedir Makalenin çıkış noktasını Bond filmleri özelinde popüler filmlerin belli bir yaşam tarzının ideolojik olarak yeniden üretilmesindeki yönlendirici etkisi oluşturmaktadır Çalışma kapsamında Bond karakterinin filmlerde kullandığı markalara yönelik bir çözümleme yapılmaya çalışılmıştır Zira Bond öldürmek için licence to kill olduğu kadar satmak için de bir ruhsata licence to sell sahip olan sofistike bir karakterdir Öyle ki filmlerde Bond karakterinin kullandığı markalarla bütünleştiğini ve bu markaların yokluğunda Bond film örgüsünün bozulacağını söylemek mümkündür Göstergebilimsel yöntem temel alınarak gerçekleştirilen analizler ürünlerin belirli kategoriler dâhilinde incelenmesine dayanmaktadır Bu bağlamda filmlerde yerleştirmesi bulunan araba alkollü içecek ve saat markalarının yer aldığı üç ana kategori ve filmlerde ayrı ayrı yerleştirmeleri bulunan diğer ürünler incelenmiştir Analiz sonucunda Bond filmlerinde kullanılan markalar aracılığıyla güç prestij seçkinlik teknolojik gelişmişlik ve üst düzey sosyal statüye gönderme yapıldığı bulgulanmıştır.
Kaynakça
---,-----; New Bond Film “A Giant Advert”; http://news.bbc.co.uk; 10 Kasım 2002.
---; “Ian Fleming”; http://www.bondmovies.com/creator.shtml; 07 Nisan 2004.
Arslan Eylem; “Reklam İçin Etkili Bir Ortam Olarak Ürün Yerleştirmenin James Bond Örneğinde İncelenmesi”; Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi; Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü; İzmir; 2004.
Bennett Tony - Woollacott Janet; Bond and Beyond, The Political Career of A Popular Hero; Methuen, Inc.; New York; 1987.
Bilgin Nuri; İçerik Analizi; Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, No:109; İzmir; 2000.
Chapman James; Licence to Thrill -A Culturel History of the James Bond Films; Colombia University Press; New York; 2000.
Eskioğlu Faruk; “007 Asla Bir Gün Öleceğim Deme”; http://www.hurriyetim.com.tr/; 10 Ekim 2002.
Johnson Roger; “Market Smart: James Bond Has Spied More Ways To Lure Pricey Products”; www.wisinfo.com.postcrescent; 20 Kasım 2002.
Özön Nijat, 100 Soruda Sinema Sanatı, Gerçek Yayınları, İstanbul, 1990.
Rosenberg Bruce A. - Ann Harleman Stewart; Ian Fleming; Twayne Publishers; Boston; 1989.
Ryan Michael – Douglas Kellner; Politik Kamera: Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası; Çev.: Elif Özsayar, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1997.
Storey John; Popüler Kültür Çalışmaları Kuram ve Metotlar; Çeviren: Koray Karaşahin; Babil Yayıncılık; Tayf Ajans; İstanbul; 2000.
Travis Ryan; “The James Bond Phenomenon”; http://www.projectorbooth.com/topics; 18 Ağustos 2002
Winder Simon; “My Name’s Bond …” An Anthology From The Fiction Of Ian Fleming; Allen Lane The Penguin Press; Scotland; 2000.
Arslan, U. E., & Köse, Y. D. A. (2010). BİR POPÜLER KÜLTÜR İKONU OLARAK JAMES BOND FİLMLERİNİN İDEOLOJİK OKUMASI. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 293-308.