This study aims to determine the levels of employee job satisfaction and examine hotel empoyees 8217; intents to quit The sample of study includes employees of 3 4 and 5 star hotels working in the Easthern Mediterranean Region of Turkey Factor dimensions of the scale developed are 8220;Communication and Integrity 8220;Promotion 8221; 8220;Supervisors 8221; 8220;the Nature of Work 1 8221; 8220;the Nature of Work 2 8221; 8220; Wages and Benefits 8221; 8220;Independence 8221; and 8220; Management 8221; The study findings suggested that the most important factor which affect job satisfaction of employees were 8220;Supervisors 8221; The other findings suggested that when job satisfaction increases intent to quit declines In this research findings further suggested that the most important factors which affects intent to quit of employees were 8220;the Nature of Work 1 2 8221; Key Words: Hotel organizations Job Satisfaction Intent to Quit MSQ JSS CSQ MOAQ Questionnaires
Bu çalışma otel işletmelerindeki işgörenlerin iş tatmin düzeylerinin ölçülmesi ve işlerini bırakma eğilimlerinin araştırılmasını amaçlamaktadır Araştırmanın örneklemi Türkiye 8217;de Doğu Akdeniz Bölgesi 8217;nde faaliyet gösteren 3 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerindeki işgörenlerden oluşmaktadır Geliştirilen ölçeğin faktör boyutları 8220;İletişim ve Bütünlük 8221; 8220;Terfi 8221; 8220;Amirler 8221; 8220;İşin Doğası 1 Fiziksel olmayan faktörler 8221; 8220;İşin Doğası 2 Fiziksel olan faktörler 8221; 8220;Ücret ve Ek İmkanlar 8221; 8220;Özgürlük 8221; ve 8220;Yönetim 8221;dir Çalışmanın sonuçlarına göre işgörenlerin iş tatminini etkileyen en önemli faktör 8220;Amirler 8221; dir İş tatmini arttığında işi bırakma eğilimi azalmaktadır İşin Doğası 1 2 fiziksel ve fiziksel olmayan faktörler 8217;den duyulan memnuniyet arttıkça da işi bırakma eğilimi azalmaktadır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2010 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 19 Sayı: 2 |