In this present study differences of conflict resolving anger and aggression levels of high school 9th grade students in terms of gender and families’ income level variables were assessed and the relationship between conflict resolving anger and aggression was examined This study was carried out on a study group of 266 students currently studying in Abidinpaşa High School on Ankara Province Mamak District For collecting data on the conflict resolving anger and aggressiveness levels of student A Scale for Identification of Conflict Resolution Behavior Koruklu 1998 Aggression Questionnaire Can 2002 and State Trait Anger Scale which was adapted into Turkish Language by Özer 1994 was used in the study The statistical analysis of the collected data was conducted by using One Way Analysis of Varience Anova t test Pearson Product – Moment Correlation and Scheffe’s Test As a result significant differences were determined between the genders in terms of levels of physical aggression anger expression in aggression as sub dimension of conflict resolution and problem solving Furthermore significant differences were determined between the students from families with different income levels in terms of levels of total physical verbal indirect aggression and anger Additionally significant differences were also determined between the students from families with different income levels in terms of levels of anger expression out and aggression as sub dimension of conflict resolution Also positive and negative significant relations were observed between conflict resolution anger and aggression Key Words: Conflict Resolution Anger Aggression Adolescents
Bu çalışmada lise 9. sınıfa devam eden öğrencilerin cinsiyet ve ailelerinin
maddi gelir durumu değişkenleri açısından çatışma çözme, saldırganlık ve öfke
düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiş ayrıca, çatışma çözme, öfke ve
saldırganlık arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Araştırma Ankara ili, Mamak ilçesinde
bulunan Abidinpaşa Lisesine devam eden toplam 266 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir.
Çalışmada öğrencilerin çatışma çözme, saldırganlık ve öfke düzeyleri ile ilgili veri
toplamak için Çatışma Çözme Davranışını Belirleme Ölçeği (Koruklu, 1998),
Saldırganlık Ölçeği (Can, 2002) ve Özer (1994) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Sürekli
Öfke ve Öfke Tarz Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde,
Tek Yönlü Varyans Analizi (Anova), t testi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu
ve Scheffe Testi kullanılmıştır.
Sonuç olarak, öğrencilerin fiziksel saldırganlık, öfke içte, çatışma çözmenin alt
boyutu saldırganlık ve problem çözme düzeylerinde cinsiyetleri açısından anlamlı
farklılıklar bulunmuştur. Öğrencilerin toplam, fiziksel, sözel, dolaylı saldırganlık ve
öfke düzeylerinde ailelerinin maddi gelir durumları açısından anlamlı farklılıklar
bulunmuştur. Öğrencilerin öfke dışa ve çatışma çözme alt boyutu saldırganlık
düzeylerinde ailelerinin maddi gelir durumları açısından önemli farklılıklar
bulunmuştur. Ayrıca çatışma çözme, öfke ve saldırganlık arasında pozitif ve negatif
yönlerde anlamlı ilişkiler bulunmuştur
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2010 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 19 Sayı: 3 |