BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Kamu Hastanesinde Tıbbi Sekreterlerin işgücü Verimliliğine ilişkin Algılamalarına Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2011, Cilt: 20 Sayı: 2, 433 - 455, 01.06.2011

Öz

Labor productivity is necessary for competition and to fulfil goal of hospitals that are in various business title Aim: This study aimed to investigate view of medical secretaries labor productivity Method: For this aim the medical secretaries who applied for a public hospital in 01 31 01 2009 were selected and applied the “Labor Productivity Questionnaire” which was formed by Özkoç and validated for Turkey No sampling was chosen for the study N=92 Cronbach’s Alpha reliability coefficient is 0 842 The questionnaire included personal organizational ergonomic and other factors Results: Answers from medical secretary staff displayed that labor productivity views are diffirence about education level job and permanent condition However there is need to develop the approach regarding the labor productivity for hospital employees Keywords: Labor productivity Medical secretaries labor productivity

Kaynakça

  • Akal, Z., 1992, “İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi: Çok Yönlü Performans Göstergeleri”, MPM, Ankara.
  • Akat, İ., Budak, G. ve Budak, G., 1994, “İşletme Yönetimi”, Beta Basım Yayım, 1. Baskı, İstanbul.
  • Aslan, Y., Artukoğlu, S. ve Cevahir, E., 2001, “Özel hastanelerde yardımcı sağlık personelinin verimliliğini etkileyen faktörler ve hemşireler üzerinde bir uygulama”, IV. Ulusal Sağlık ve Hastane Yönetimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, 27-28 Eylül 2001, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., 2005, “Anket geliştirme”, Türkiye Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt3 Sayı 2, ss. 133-151.
  • Can, H., 1999, “Organizasyon ve Yönetim”, Siyasal Kitabevi, 5. Baskı. Ankara.
  • Dale, E., 1999, “Yönetim Teorileri, Geçmiş ve Gelecek”, Öteki Ajans, Ankara.
  • Daneshvar, M. H. ve Ashjaei, K., 2009, “Human resource management and productivity: situational analysis of tabriz university of medical sciences”, Research Journal of Biological Sciences, 4(3), Iran.
  • Dussault, G. ve Dubois, C., 2003, “Human Resources for Health Policies: A Critical Component in Health Policies”, Human Resources for Health 1:1.
  • Efil, İ., 1996, “İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon”, Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayın No:80, 4. Baskı, Bursa.
  • Eren, E., 2008, “Yönetim ve Organizasyon”, (Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar). 8. Baskı, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
  • Ergeneli, A., 2006, “Örgüt ve İnsan”, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Gülcü, A., Tutar, H. ve Yeşilyurt, C., 2004, “Sağlık Sektöründe Veri Zarflama Analizi Yöntemi İle Göreceli Verimlilik Analizi”, Seçkin Yayınları, Birinci Baskı, Ankara.
  • Gürbüz, S., 2007, “Kamu Personelinin Ücret Tatmin Seviyelerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, www.e-sosder.com., C. 6, S.21.
  • Holmas, T. H., 2002, “Keeping Nurses At Work: A Duration Analysis”, Health Economics 11.
  • Kahraman, T., 2009, “Özel Bir Hastanede Çalışan Hemşirelerin İşgücü Verimliliğini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi”, Haliç Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Karahan, A., 2009, “Demografik Farklılıkların İş Gücü Verimliliğine Etkisi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, ss. 269-281.
  • Morgan, G., 1998, “Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor”, BZD Yayıncılık, İstanbul. Örücü, E., Palaz, S. ve Yumuşak, S., 2004, “İşgören Verimliliğini Etkileyen Faktörler Olarak Ergonomi ve Bir Araştırma”, Mevzuat Dergisi, Yıl 7, Sayı 84, Erişim Tarihi: 26.02.2009.
  • Özkoç, Ö., 2005, “Hastanelerde İşgücü Verimliliğine Etki Eden Faktörler ve Çalışanların İşgücü Verimliliği Konusunda Tutumlarını Ölçmeye Yönelik Özel Bir Hastanede Yapılan Araştırma”, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hastane ve Sağlık Kuruluşlarında Yönetim Bilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Propenko, J., 1992, “Verimlilik Yönetimi Uygulama El Kitabı”, Çev: Olcay Balkay, Nevda Atalay, Erdemir Fidan, MPM, Ankara.
  • Resnick, M.L ve Zanotti, A., 1997, “Using Ergonomics to Target Productivity Improvement”, Computer and Industrial Enginering, V. 33 (1-2), pp. 185-188, October. Şimşek, M. Ş., 2005, “Yönetim ve Organizasyon”, Günay Ofset, 8. Baskı, Konya.
  • Taştan, S., 2002, “İnsan Kaynakları Performans Kriterleri”, İşGüç Dergisi (Elektronik Dergi), V.4, S. 2, N. 52, Erişim Tarihi: 18.02.2009.
  • Tutar, H., Başpınar N. Ö., Altınöz M., 2004, “Sekreterlik El Kitabı, Temel Sekreterlik ve Yönetici Asistanlığı”, Seçkin Kitabevi, Ankara.
  • Ünalan D., Çetinkaya F., Özyurt Ö. ve Kayabaşı A., 2006, “Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Sekreterlerde İş Memnuniyeti”, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, C. 9, S. 1, Ankara.
  • Yılmaz, M. U., 2008, “Sağlık Hizmetlerinde Verimlilik Anlayışı ve Bunun Sağlık Sistemindeki Sonuçları”, www.turkhukuksitesi.com/showthread.php?t=23119, Erişim Tarihi: 16.02.2009.
  • Yumuşak, S., 2008, “İşgören verimliliğini etkileyen faktörlerin incelenmesine yönelik bir alan araştırması”, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, C.13 (3), ss.241- 251.

BİR KAMU HASTANESİNDE TIBBİ SEKRETERLERİN İŞGÜCÜ VERİMLİLİĞİNE İLİŞKİN ALGILAMALARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2011, Cilt: 20 Sayı: 2, 433 - 455, 01.06.2011

Öz

Değişik iş unvanlarını içinde barındıran hastanelerin rekabet edebilmeleri, amaç ve hedeflerini gerçekleştirebilmeleri işgücü verimliliğiyle mümkündür. Araştırmanın amacı; hastanelerde işgücü verimliliğine etki eden faktörler konusunda kamu hastanesinde çalışan tıbbi sekreterlerin tutumunun ne yönde olduğunu ve hangi faktörün işgücü verimliliği üzerinde daha etkili kabul edildiğini tespit etmektir. Gereç ve Yöntem; araştırma kapsamına hastanede çalışan tüm sekreterler alınmıştır. Araştırma, 01 – 31 Ocak 2009 tarihleri arasında Orta Karadeniz’de yer alan bir Kamu Hastanesinde yapılmıştır. Araştırmada örneklem seçilmemiş (N=92)’tir. Cevaplanan anket sayısı 63 (%68,0)’dür. Çalışmanın geçerlilik ve güvenirlik analizi yapılmıştır (Cronbach’s Alpha güvenilirlik kat sayısı=0,842). Araştırmadaki değişkenlerle ilgili verilerin toplanabilmesi için işgücü verimliliğine etki eden faktörleri içeren Özkoç tarafından geliştirilen bir anket formu kullanılmıştır. Bu araştırmada işgücü verimliliğini etkileyen faktörler dört grup altında toplanmıştır. Bunlar; kişisel faktörler, organizasyonel faktörler, ergonomik faktörler ve diğer faktörlerdir. Tartışma ve Sonuç; Sekreterlerin işgücü verimliliğini etkileyen faktörler, eğitim düzeyi, yaptıkları iş ve kadro durumlarına göre farklılık göstermektedir. Sekreterler ve diğer çalışanlar için işgücü verimliliğine etki eden faktörleri belirlemeye yönelik çalışmalar artırılmalıdır.

Kaynakça

  • Akal, Z., 1992, “İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi: Çok Yönlü Performans Göstergeleri”, MPM, Ankara.
  • Akat, İ., Budak, G. ve Budak, G., 1994, “İşletme Yönetimi”, Beta Basım Yayım, 1. Baskı, İstanbul.
  • Aslan, Y., Artukoğlu, S. ve Cevahir, E., 2001, “Özel hastanelerde yardımcı sağlık personelinin verimliliğini etkileyen faktörler ve hemşireler üzerinde bir uygulama”, IV. Ulusal Sağlık ve Hastane Yönetimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, 27-28 Eylül 2001, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., 2005, “Anket geliştirme”, Türkiye Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt3 Sayı 2, ss. 133-151.
  • Can, H., 1999, “Organizasyon ve Yönetim”, Siyasal Kitabevi, 5. Baskı. Ankara.
  • Dale, E., 1999, “Yönetim Teorileri, Geçmiş ve Gelecek”, Öteki Ajans, Ankara.
  • Daneshvar, M. H. ve Ashjaei, K., 2009, “Human resource management and productivity: situational analysis of tabriz university of medical sciences”, Research Journal of Biological Sciences, 4(3), Iran.
  • Dussault, G. ve Dubois, C., 2003, “Human Resources for Health Policies: A Critical Component in Health Policies”, Human Resources for Health 1:1.
  • Efil, İ., 1996, “İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon”, Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayın No:80, 4. Baskı, Bursa.
  • Eren, E., 2008, “Yönetim ve Organizasyon”, (Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar). 8. Baskı, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
  • Ergeneli, A., 2006, “Örgüt ve İnsan”, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Gülcü, A., Tutar, H. ve Yeşilyurt, C., 2004, “Sağlık Sektöründe Veri Zarflama Analizi Yöntemi İle Göreceli Verimlilik Analizi”, Seçkin Yayınları, Birinci Baskı, Ankara.
  • Gürbüz, S., 2007, “Kamu Personelinin Ücret Tatmin Seviyelerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, www.e-sosder.com., C. 6, S.21.
  • Holmas, T. H., 2002, “Keeping Nurses At Work: A Duration Analysis”, Health Economics 11.
  • Kahraman, T., 2009, “Özel Bir Hastanede Çalışan Hemşirelerin İşgücü Verimliliğini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi”, Haliç Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Karahan, A., 2009, “Demografik Farklılıkların İş Gücü Verimliliğine Etkisi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, ss. 269-281.
  • Morgan, G., 1998, “Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor”, BZD Yayıncılık, İstanbul. Örücü, E., Palaz, S. ve Yumuşak, S., 2004, “İşgören Verimliliğini Etkileyen Faktörler Olarak Ergonomi ve Bir Araştırma”, Mevzuat Dergisi, Yıl 7, Sayı 84, Erişim Tarihi: 26.02.2009.
  • Özkoç, Ö., 2005, “Hastanelerde İşgücü Verimliliğine Etki Eden Faktörler ve Çalışanların İşgücü Verimliliği Konusunda Tutumlarını Ölçmeye Yönelik Özel Bir Hastanede Yapılan Araştırma”, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hastane ve Sağlık Kuruluşlarında Yönetim Bilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Propenko, J., 1992, “Verimlilik Yönetimi Uygulama El Kitabı”, Çev: Olcay Balkay, Nevda Atalay, Erdemir Fidan, MPM, Ankara.
  • Resnick, M.L ve Zanotti, A., 1997, “Using Ergonomics to Target Productivity Improvement”, Computer and Industrial Enginering, V. 33 (1-2), pp. 185-188, October. Şimşek, M. Ş., 2005, “Yönetim ve Organizasyon”, Günay Ofset, 8. Baskı, Konya.
  • Taştan, S., 2002, “İnsan Kaynakları Performans Kriterleri”, İşGüç Dergisi (Elektronik Dergi), V.4, S. 2, N. 52, Erişim Tarihi: 18.02.2009.
  • Tutar, H., Başpınar N. Ö., Altınöz M., 2004, “Sekreterlik El Kitabı, Temel Sekreterlik ve Yönetici Asistanlığı”, Seçkin Kitabevi, Ankara.
  • Ünalan D., Çetinkaya F., Özyurt Ö. ve Kayabaşı A., 2006, “Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Sekreterlerde İş Memnuniyeti”, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, C. 9, S. 1, Ankara.
  • Yılmaz, M. U., 2008, “Sağlık Hizmetlerinde Verimlilik Anlayışı ve Bunun Sağlık Sistemindeki Sonuçları”, www.turkhukuksitesi.com/showthread.php?t=23119, Erişim Tarihi: 16.02.2009.
  • Yumuşak, S., 2008, “İşgören verimliliğini etkileyen faktörlerin incelenmesine yönelik bir alan araştırması”, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, C.13 (3), ss.241- 251.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Uzm. Arş. Gör. Serap Durukan Bu kişi benim

Doç. Dr. Elif Dikmetaş Bu kişi benim

Arş. Gör. Erdal Coşgun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2011
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Durukan, U. A. G. S., Dikmetaş, D. D. E., & Coşgun, A. G. E. (2011). BİR KAMU HASTANESİNDE TIBBİ SEKRETERLERİN İŞGÜCÜ VERİMLİLİĞİNE İLİŞKİN ALGILAMALARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 433-455.