BibTex RIS Kaynak Göster

Kalite Yönetim Sistemi ve Yaşanan Değişime İlişkin Tutumlar: Mersin Üniversitesi Örneği

Yıl 2013, Cilt: 22 Sayı: 1, 213 - 228, 01.06.2013

Öz

As all business firms operating in a highly competitive environment higher education institutions also indicate an intense effort to be accredited as far as their education system and their administrative system are concerned The efforts to secure accreditation however are accompanied by a huge change wave and positive attitudes of the personel become critical for the success of the quality studies in this process Mersin University has been awarded a Quality Management System document by the Turkish Standards Institute two years ago The purpose of this study is to investigate the attitudes of the university personnel including all the academic and administrative staff in relation to the change process in the institution The research material consists of the “Attitude Againts Change Scale” and a questionnaire all to be filled out by the respondents The results indicate that the title years worked and the way of participation in the quality studies heve different effects on the attitudes regarding the change process Keywords: Quality Management System Higher Education Institutions Organizational Change

Kaynakça

  • Ceylan, M (1998). Yükseköğretim kurumlarında toplam kalite yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16, 485-502.
  • Deal T. E. & Kennedy A. A. (1984). Corporate cultures (4. Baskı). Massachusetts: Addison- Wesley Publishing Company.
  • Erdoğan, İ. (2004). Eğitimde değişim yönetimi (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Gencel, U. (2001). Yükseköğretim hizmetlerinde toplam kalite yönetimi ve akreditasyon. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (3), 164-2
  • Kelleher, P. & Levenson, R. M. (2004). Can school culture change?. School Administrator, 61, 54-55.
  • Koçel, T. (2010). İşletme yöneticiliği (12. Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Kowalski, T. J. (2000). Cultural change paradigms and administrator communication. Contemporary Education, 71, 5-6.
  • Kowalski, T. J. (2003). Contemporary school administration (2. Baskı). Boston: Pearson Education, Inc.
  • Özdede, A. (2010). Bir yükseköğretim kurumunda ISO 9001:2000 kalite yönetim sistemi belgesine sahip olan ve olmayan birimler arasındaki örgüt iklimi farklılıkları: Dokuz Eylül Üniversitesi örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özer, M., Gür, B. S. ve Küçükcan, T. (2010). Yüksek öğretimde kalite güvencesi (1. Baskı). Ankara: SETA Yayınları.
  • Sabuncuğlu, Z. & Tüz, M. (2001). Örgütsel psikoloji (3. Baskı). Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Seren, Ş. (2005). Değişime karşı tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve kalite belgesi alan hastanelerde değişim ile örgüt kültürü arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Şimşek, H. (2007). Toplam kalite yönetimi kuram, ilkeler, uygulamalar (1. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş.
  • Şişman, M. (2002). Örgütler ve kültürler (1. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Taner, B. (1997). The application of total quality management in service industries- The role of top management. Öneri Dergisi, 1 (6), 109-111.
  • Taner, B. (2003). Örgüt yaşam evrelerinde toplam kalite yönetimi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 39-45.
  • Taner, B. (2005a). Ağırlama endüstrisinde verimlilik yönetimi (1.Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Taner, B. ve Kaya, İ. (2005). Toplam kalite yönetiminin başarıyla uygulanma esaslarıBir hizmet işletmesi örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 353-362.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Terzi, A. R. (2000). Örgüt kültürü (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Trice, H. M. & Beyer, J. M. (1996). Changing organizational cultures. İçinde Shafritz, J. M. & Ott, J. S. (Edt.). Classres of organizational threory (ss. 473-484). Harcourt Brace Collage: Fort Worth.
  • Türköz, Y. (2012). Bir özel hastane çalışanlarının kalite çalışmalarına katılımı ile işe ve kuruma yönelik tutumları arasındaki ilişki. 17 Şubat 2012 tarihinde www.merih.net/m1/wyturk04.htm adresinden alınmıştır.
  • Varoğlu, A. K., Basım, N. ve Şeşen, H. (2012). Değişim ve örgütler. İçinde Varoğlu, A. K., Basım, N. (Der.). Örgütsel Değişim ve Öğrenme. 10 Nisan 2012 tarihinde http://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:u21umbUKWAEJ:schol ar.google.com/&hl=tr&as_sdt=0,5 adresinden alınmıştır.
  • Mersin Üniversitesi Kalite Yönetimi Koordinatörlüğü (2012) 08 Mayıs 2012 tarihinde http://www.mersin.edu.tr/meui/kalite-yonetimi-koordinatorlugu adresinden alınmıştır.
  • Mersin Üniversitesi Kalite Yönetimi Koordinatörlüğü (2012) 14 Eylül 2012 tarihinde http://www.mersin.edu.tr/meui/kalite-yonetimi-koordinatorlugu/haber/tsekalite-egitimleri-sertifika-toreni- adresinden alınmıştır.

KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ VE YAŞANAN DEĞİŞİME İLİŞKİN TUTUMLAR: MERSİN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2013, Cilt: 22 Sayı: 1, 213 - 228, 01.06.2013

Öz

Günümüzün yoğun rekabet ortamında faaliyet gösteren tüm işletmeler gibi,
eğitim kurumları da verdikleri eğitimin ve yönetim sistemlerinin kalitesini
belgelendirme çabası içindedirler. Kalite belgesi almaya yönelik çalışmalar,
işletmelerde yoğun bir değişim olgusunu da beraberinde getirmekte, çalışanların bu
süreçte olumlu tutumlar içinde bulunmaları, kalite çalışmalarına etkinlik
kazandırmaktadır. Bu çalışmanın amacı, iki yıl önce tüm birimleri ile Kalite Yönetim
Sistemi Belgesi almış olan Mersin Üniversitesi‟ndeki akademik ve idari personelin bu
süreçte yaşanan değişime ilişkin tutumlarının incelenmesidir. Araştırmada Değişime
Karşı Tutum Ölçeği ve bilgi formu kullanılmıştır. Çalışmada genel olarak unvanın,
kurumda çalışılan yılın ve kalite çalışmalarına katılım şeklinin değişime ilişkin tutum
geliştirmede farklı etkilere sahip olduğu bulgulanmıştır

Kaynakça

  • Ceylan, M (1998). Yükseköğretim kurumlarında toplam kalite yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16, 485-502.
  • Deal T. E. & Kennedy A. A. (1984). Corporate cultures (4. Baskı). Massachusetts: Addison- Wesley Publishing Company.
  • Erdoğan, İ. (2004). Eğitimde değişim yönetimi (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Gencel, U. (2001). Yükseköğretim hizmetlerinde toplam kalite yönetimi ve akreditasyon. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (3), 164-2
  • Kelleher, P. & Levenson, R. M. (2004). Can school culture change?. School Administrator, 61, 54-55.
  • Koçel, T. (2010). İşletme yöneticiliği (12. Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Kowalski, T. J. (2000). Cultural change paradigms and administrator communication. Contemporary Education, 71, 5-6.
  • Kowalski, T. J. (2003). Contemporary school administration (2. Baskı). Boston: Pearson Education, Inc.
  • Özdede, A. (2010). Bir yükseköğretim kurumunda ISO 9001:2000 kalite yönetim sistemi belgesine sahip olan ve olmayan birimler arasındaki örgüt iklimi farklılıkları: Dokuz Eylül Üniversitesi örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özer, M., Gür, B. S. ve Küçükcan, T. (2010). Yüksek öğretimde kalite güvencesi (1. Baskı). Ankara: SETA Yayınları.
  • Sabuncuğlu, Z. & Tüz, M. (2001). Örgütsel psikoloji (3. Baskı). Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Seren, Ş. (2005). Değişime karşı tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve kalite belgesi alan hastanelerde değişim ile örgüt kültürü arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Şimşek, H. (2007). Toplam kalite yönetimi kuram, ilkeler, uygulamalar (1. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş.
  • Şişman, M. (2002). Örgütler ve kültürler (1. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Taner, B. (1997). The application of total quality management in service industries- The role of top management. Öneri Dergisi, 1 (6), 109-111.
  • Taner, B. (2003). Örgüt yaşam evrelerinde toplam kalite yönetimi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 39-45.
  • Taner, B. (2005a). Ağırlama endüstrisinde verimlilik yönetimi (1.Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Taner, B. ve Kaya, İ. (2005). Toplam kalite yönetiminin başarıyla uygulanma esaslarıBir hizmet işletmesi örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 353-362.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Terzi, A. R. (2000). Örgüt kültürü (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Trice, H. M. & Beyer, J. M. (1996). Changing organizational cultures. İçinde Shafritz, J. M. & Ott, J. S. (Edt.). Classres of organizational threory (ss. 473-484). Harcourt Brace Collage: Fort Worth.
  • Türköz, Y. (2012). Bir özel hastane çalışanlarının kalite çalışmalarına katılımı ile işe ve kuruma yönelik tutumları arasındaki ilişki. 17 Şubat 2012 tarihinde www.merih.net/m1/wyturk04.htm adresinden alınmıştır.
  • Varoğlu, A. K., Basım, N. ve Şeşen, H. (2012). Değişim ve örgütler. İçinde Varoğlu, A. K., Basım, N. (Der.). Örgütsel Değişim ve Öğrenme. 10 Nisan 2012 tarihinde http://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:u21umbUKWAEJ:schol ar.google.com/&hl=tr&as_sdt=0,5 adresinden alınmıştır.
  • Mersin Üniversitesi Kalite Yönetimi Koordinatörlüğü (2012) 08 Mayıs 2012 tarihinde http://www.mersin.edu.tr/meui/kalite-yonetimi-koordinatorlugu adresinden alınmıştır.
  • Mersin Üniversitesi Kalite Yönetimi Koordinatörlüğü (2012) 14 Eylül 2012 tarihinde http://www.mersin.edu.tr/meui/kalite-yonetimi-koordinatorlugu/haber/tsekalite-egitimleri-sertifika-toreni- adresinden alınmıştır.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Prof.dr. Bahar Taner Bu kişi benim

Arş.gör.ceren Özkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Taner, P. B., & Özkan, A. (2013). KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ VE YAŞANAN DEĞİŞİME İLİŞKİN TUTUMLAR: MERSİN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 213-228.