Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yıl 2025, Cilt: 34 Sayı: 2, 1269 - 1287, 24.10.2025
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1518414

Öz

Kaynakça

  • Atmaca, T. (2020). Öğretmenlerin toplumsal saygınlık ve imajlarına olumsuz etki eden faktörlerin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 152-167. https://doi.org/10.33308/26674874.2020341165
  • Akçay, S., & Koca, E. (2024). Nitel araştırmalarda veri doygunluğu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(3), 829-848.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Boyd, C. M., Bakker, A. B., Pignata, S., Winefield, A. H., Gillespie, N., & Stough, C. (2011). A longitudinal test of the job demands‐resources model among Australian university academics. Applied Psychology, 60(1), 112-140. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2010.00429.x
  • Boz, D., Duran, C., Karayaman, S., & Deniz, A. (2023). Sessiz istifa ölçeği. C. Duran (Ed.),Sessiz İstifa içinde (s. 9-40). Eğitim Yayınevi
  • Bozgeyikli, H., & Şat, A. (2014). Öğretmenlerde psikolojik dayanıklılık ve örgütsel vatandaşlık davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi: Özel okul örneği. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(5), 172-191.
  • Braeunig, M., Pfeifer, R., Schaarschmidt, U., Lahmann, C., & Bauer, J. (2018). Factors influencing mental health improvements in school teachers. PLoS One, 13(10), e0206412. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0206412
  • Carroll, A., York, A., Fynes-Clinton, S., Sanders-O’Connor, E., Flynn, L., Bower, J., … & Ziaei, M. (2021). The downstream effects of teacher well-being programs: improvements in teachers' stress, cognition and well-being benefit their students. Frontiers in Psychology, 12, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.689628
  • Cheng, L. & Lam, C. (2021). The worst is yet to come: the psychological impact of covid-19 on hong kong music teachers. Music Education Research, 23(2), 211-224. https://doi.org/10.1080/14613808.2021.1906215
  • Creswell, J.W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (Selçuk Beşir Demir, Çev. Ed.). Eğiten Kitap
  • Creswell, J.W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir, Çev. Ed.). Siyasal Kitabevi
  • Demir, M. K., & Arı, E. (2013). Öğretmen sorunları-Çanakkale ili örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1). 107-126.
  • Den Brok, P., Wubbels, T., & Van Tartwijk, J. (2017). Exploring beginning teachers’ attrition in the Netherlands. Teachers and Teaching, 23(8), 881–895. https://doi.org/10.1080/13540602.2017.1360859
  • Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D., Oishi, S., & Biswas-Diener, R. (2010). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social Indicators Research, 97, 143–156.
  • Diktaş Yerli, G. (2023). Eğitim Sosyolojisi Perspektifinde Eğitimin İşlevi ve Sosyal Değişme Üzerine Nitel Bir Araştırma. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 11(37), 51-83. https://doi.org/10.33692/avrasyad.1401984
  • Ertürk, A., Keskinkılıç Kara S. B., & Zafer Güneş, D. (2016). Duygusal emek ve psikolojik iyi oluş: Bir yordayıcı olarak yönetsel destek algısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1723-1744.
  • Fatima, T., Bilal, A. R., & Imran, M. K. (2019). Workplace ostracism and employee reactions among university teachers in Pakistan. The Qualitative Report, 24(11), 2759-2777.
  • Formica, S., & Sfodera, F. (2022). The Great Resignation and Quiet Quitting paradigm shifts: An overview of current situation and future research directions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 31(8), 899–907. https://doi.org/10.1080/19368623.2022.2136601
  • GALLUP. (2023). 3 Key Insights Into the Global Workplace. Erişim adresi: https://www.gallup.com/workplace/645416/key-insights-global-workplace.aspx Guarino, C. M., Santibañez, L., & Daley, G. A. (2006). Teacher Recruitment and Retention: A Review of the Recent Empirical Literature. Review of Educational Research, 76(2), 173-208. https://doi.org/10.3102/00346543076002173
  • Günaydın, A., Yurdakul, M., Yurdakul, N., & Aydoğan, M. (2024). Öğretmenlerin velilerle etkili iletişimlerine ve iş birliğine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(1), 422-435.
  • Gündüz, Y., & Çağırga, T. (2023). Öğretmenlerin tolerans düzeyi ile psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişki. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 997-1028. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1257148
  • Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J., & Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133. https://doi.org/10.1177/1558689806298224
  • Karamushka, L., Kredentser, O., Tereshchenko, K., Lazos, G., & Klochko, A. (2021). Relationship between teacher work motivation and well-being at different stages of covid-19 lockdown. Social Welfare Interdisciplinary Approach, 11, 19-32. https://doi.org/10.15388/sw.2021.11.12
  • Khairuddin, K., Dally, K., & Foggett, J. (2016). Collaboration between general and special education teachers in malaysia. Journal of Research in Special Educational Needs, 16(1), 909-913. https://doi.org/10.1111/1471-3802.12230
  • Kidger, J., Brockman, R., Tilling, K., Campbell, R., Ford, T., Araya, R., King, M., & Gunnell, D. (2016). Teachers' wellbeing and depressive symptoms, and associated risk factors: A large cross sectional study in english secondary schools. Journal of Affective Disorders, 192, 76-82. https://doi.org/10.1016/j.jad.2015.11.054
  • Kong, X. (2021). Chinese english as a foreign language teachers’ self-efficacy and psychological well-being as predictors of their work engagement. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.788756
  • Köylü, D., & Gündüz, Y. (2019). Öğretmenlerin karar alma sürecine katılım düzeylerinin örgütsel bağlılık ve psikolojik iyi oluş ile ilişkisi. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 279-299.
  • Liu, P., Chen, X.F., Cheng, Y.X. & Xiao, S.S. (2023). Understanding the relationship between teacher leadership and teacher well-being: the mediating roles of trust in leaders and teacher efficacy. Journal of Educational Administration, 61(6), 646-661. https://doi.org/10.1108/JEA-09-2022-0152
  • Macovei, C., Bumbuc, Ş., & Martinescu-Bădălan, F. (2023). Personality traits, role ambiguity, and relational competence as predictors for teacher subjective wellbeing. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1106892
  • MEB (2023). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2022/2023. Erişim adresi: https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=508
  • Mieila, M., Popescu, C., Tudorache, A., & Toplicianu, V. (2015). Modelling discrete choice variables in assessment of teaching staff work satisfaction. Plos One, 10(4), e0115735. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0115735
  • Owings, W., Kaplan, L., & Nunnery, J. (2005). Principal quality, isllc standards, and student achievement: a virginia study. Journal of School Leadership, 15(1), 99-119. https://doi.org/10.1177/105268460501500105
  • Ozamiz-Etxebarria, N., Santxo, N., Mondragón, N., & Santamaría, M. (2021). The psychological state of teachers during the covid-19 crisis: The challenge of returning to face-to-face teaching. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.620718
  • Özdemir, Ç., Ayhaner, F., Bayhan, L. M., & Karnapoğlu, A. (2024). Öğretmenlerin okul yöneticiliğini tercih etmeme nedenlerine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(2), 694-715. https://doi.org/10.5281/zenodo.10695349
  • Özen, H., Korkmaz, M., Konucuk, E., Çeven, B., Sayar, N., Menşan, N. Özge, & Chan, T. C. (2024). Evaluation of Quiet Quitting: Is the Bell Ringing?. Journal of Qualitative Research in Education, (38), 108–142. https://doi.org/10.14689/enad.38.1910
  • Özer, S., Nuri, C., & Bağlama, B. (2023). Özel eğitim öğretmenlerinin COVID-19 pandemisinde psikolojik iyi oluş düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 508-521.
  • Polat, S. (2014). Ücretli öğretmenlik istihdamının yarattığı sorunlar üzerine nitel bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(28), 67-88.
  • Raosoft (2004). Sample size calculator. Erişim adresi: http://www.raosoft.com/samplesize.html
  • Rusu, P. & Colomeischi, A. (2020). Positivity ratio and well-being among teachers. the mediating role of work engagement. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01608
  • Saldaña, J. (2022). Nitel araştırma için kodlama el kitabı (Aysel Tüfekçi, Çev. Ed.). Pegem Akademi
  • Savgun Doğruöz, S. (2009). Kadrolu ve sözleşmeli öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinin karşılaştırılması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Sisask, M., Värnik, P., Värnik, A., Apter, A., Balázs, J., Bálint, M., … & Wasserman, D. (2013). Teacher satisfaction with school and psychological well-being affects their readiness to help children with mental health problems. Health Education Journal, 73(4), 382-393. https://doi.org/10.1177/0017896913485742
  • Song, K (2022) Well-being of teachers: The role of efficacy of teachers and academic optimism. Frontiers in Psychology. 12, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.831972
  • Şahin, M., & Gürbüzkol, H. (2024). Sınıf öğretmenlerinin perspektifinden bir ilçe özelinde eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Siirt Eğitim Dergisi, 4(1), 28-50. https://doi.org/10.58667/sedder.1398544
  • Şen, E., & Tankutay, H. K. (2021). Okul yöneticilerinin atanma usulüne ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 8(2), 297-312.
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374-384.
  • Tessem, B., Bjørnestad, S., Chen, W., & Nyre, L. (2015). Word cloud visualisation of locative information. Journal of Location Based Services, 9(4), 254–272. https://doi.org/10.1080/17489725.2015.1118566
  • Tsemach, S., & Barth, A. (2023). Authentic leadership as a predictor of organizational citizenship behaviour and teachers’ burnout: What’s ‘quiet quitting’ got to do with it? Educational Management Administration & Leadership. 0(0), https://doi.org/10.1177/17411432231212288
  • Unggara, J. A., & Monika, M. (2021). Distance learning in Indonesia: How are our teachers doing?. [Konferans Sunumu]. In International Conference on Economics, Business, Social, and Humanities, 570, 1185-1190. Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210805.186
  • Ünsal, S. (2018). Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin statüsüne ilişkin bir pareto analizi. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 111-130. https://doi.org/10.19126/suje.379040
  • Ünveren, C., Hız, A., İmre, Ö., Aydoğdu Gül, H., (2024). Okul öncesi öğretmenlerinin velilerle yaşadığı problemler. International Journal of Original Educational Research, 2(1),14-30.
  • Wang, Y., Xiao, B., Tao, Y., & Li, Y. (2022). The relationship between mindfulness and job burnout of chinese preschool teachers: the mediating effects of emotional intelligence and coping style. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(12), 7129. https://doi.org/10.3390/ijerph19127129
  • Xueyun, Z., Al Mamun, A., Yang, Q., Naznen, F., & Ali, M. H. (2024). Modeling quiet quitting intention among academics: Mediating effect of work addiction and satisfaction. Journal of Workplace Behavioral Health, 1–37. https://doi.org/10.1080/15555240.2024.2323636
  • Yağar, F. (2023). Nitel araştırmalarda örneklem büyüklüğünün belirlenmesi: veri doygunluğu. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 138-152. https://doi.org/10.38122/ased.1030365
  • Yakut, S., & Yakut, İ. (2018). Öğretmenlerde psikolojik iyi oluş ve iş yerinde dışlanma ilişkisi. Electronic Turkish Studies, 13(18). 1357-1377. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13883
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık
  • Yıldız Demir, C. & Budancamanak, C. (2024). Köy Okullarındaki Eğitim Kahramanlarının Zorluklarla Dolu Yolculuğu: Öğretmen ve İdarecilerin Karşılaştığı Sorunlar. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 15(29), 1-28. https://doi.org/10.58689/eibd.1376686
  • Yılmaz, K., Arık, R. S., & Çelik, M. (2024). Öğretmenler için sessiz istifa ölçeğinin geliştirilmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(2), 426-438. https://doi.org/10.33206/mjss.1405854.
  • Yoğurtcu, B., Sezgin, F., & Koşar, S. (2024). Sessiz istifa: Lise öğretmenlerinin görüşlerine dayalı nitel bir araştırma. TÜRKAV Kamu Yönetimi Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 83-108
  • Yücedağlar, A., Gılıç, F., Uzun, N. B., & İnandı, Y. (2024). Öğretmenlerde sessiz istifa ölçeği: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 69, 227-251. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1313367

Yıl 2025, Cilt: 34 Sayı: 2, 1269 - 1287, 24.10.2025
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1518414

Öz

Kaynakça

  • Atmaca, T. (2020). Öğretmenlerin toplumsal saygınlık ve imajlarına olumsuz etki eden faktörlerin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 152-167. https://doi.org/10.33308/26674874.2020341165
  • Akçay, S., & Koca, E. (2024). Nitel araştırmalarda veri doygunluğu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(3), 829-848.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Boyd, C. M., Bakker, A. B., Pignata, S., Winefield, A. H., Gillespie, N., & Stough, C. (2011). A longitudinal test of the job demands‐resources model among Australian university academics. Applied Psychology, 60(1), 112-140. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2010.00429.x
  • Boz, D., Duran, C., Karayaman, S., & Deniz, A. (2023). Sessiz istifa ölçeği. C. Duran (Ed.),Sessiz İstifa içinde (s. 9-40). Eğitim Yayınevi
  • Bozgeyikli, H., & Şat, A. (2014). Öğretmenlerde psikolojik dayanıklılık ve örgütsel vatandaşlık davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi: Özel okul örneği. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(5), 172-191.
  • Braeunig, M., Pfeifer, R., Schaarschmidt, U., Lahmann, C., & Bauer, J. (2018). Factors influencing mental health improvements in school teachers. PLoS One, 13(10), e0206412. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0206412
  • Carroll, A., York, A., Fynes-Clinton, S., Sanders-O’Connor, E., Flynn, L., Bower, J., … & Ziaei, M. (2021). The downstream effects of teacher well-being programs: improvements in teachers' stress, cognition and well-being benefit their students. Frontiers in Psychology, 12, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.689628
  • Cheng, L. & Lam, C. (2021). The worst is yet to come: the psychological impact of covid-19 on hong kong music teachers. Music Education Research, 23(2), 211-224. https://doi.org/10.1080/14613808.2021.1906215
  • Creswell, J.W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (Selçuk Beşir Demir, Çev. Ed.). Eğiten Kitap
  • Creswell, J.W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir, Çev. Ed.). Siyasal Kitabevi
  • Demir, M. K., & Arı, E. (2013). Öğretmen sorunları-Çanakkale ili örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1). 107-126.
  • Den Brok, P., Wubbels, T., & Van Tartwijk, J. (2017). Exploring beginning teachers’ attrition in the Netherlands. Teachers and Teaching, 23(8), 881–895. https://doi.org/10.1080/13540602.2017.1360859
  • Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D., Oishi, S., & Biswas-Diener, R. (2010). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social Indicators Research, 97, 143–156.
  • Diktaş Yerli, G. (2023). Eğitim Sosyolojisi Perspektifinde Eğitimin İşlevi ve Sosyal Değişme Üzerine Nitel Bir Araştırma. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 11(37), 51-83. https://doi.org/10.33692/avrasyad.1401984
  • Ertürk, A., Keskinkılıç Kara S. B., & Zafer Güneş, D. (2016). Duygusal emek ve psikolojik iyi oluş: Bir yordayıcı olarak yönetsel destek algısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1723-1744.
  • Fatima, T., Bilal, A. R., & Imran, M. K. (2019). Workplace ostracism and employee reactions among university teachers in Pakistan. The Qualitative Report, 24(11), 2759-2777.
  • Formica, S., & Sfodera, F. (2022). The Great Resignation and Quiet Quitting paradigm shifts: An overview of current situation and future research directions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 31(8), 899–907. https://doi.org/10.1080/19368623.2022.2136601
  • GALLUP. (2023). 3 Key Insights Into the Global Workplace. Erişim adresi: https://www.gallup.com/workplace/645416/key-insights-global-workplace.aspx Guarino, C. M., Santibañez, L., & Daley, G. A. (2006). Teacher Recruitment and Retention: A Review of the Recent Empirical Literature. Review of Educational Research, 76(2), 173-208. https://doi.org/10.3102/00346543076002173
  • Günaydın, A., Yurdakul, M., Yurdakul, N., & Aydoğan, M. (2024). Öğretmenlerin velilerle etkili iletişimlerine ve iş birliğine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(1), 422-435.
  • Gündüz, Y., & Çağırga, T. (2023). Öğretmenlerin tolerans düzeyi ile psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişki. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 997-1028. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1257148
  • Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J., & Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133. https://doi.org/10.1177/1558689806298224
  • Karamushka, L., Kredentser, O., Tereshchenko, K., Lazos, G., & Klochko, A. (2021). Relationship between teacher work motivation and well-being at different stages of covid-19 lockdown. Social Welfare Interdisciplinary Approach, 11, 19-32. https://doi.org/10.15388/sw.2021.11.12
  • Khairuddin, K., Dally, K., & Foggett, J. (2016). Collaboration between general and special education teachers in malaysia. Journal of Research in Special Educational Needs, 16(1), 909-913. https://doi.org/10.1111/1471-3802.12230
  • Kidger, J., Brockman, R., Tilling, K., Campbell, R., Ford, T., Araya, R., King, M., & Gunnell, D. (2016). Teachers' wellbeing and depressive symptoms, and associated risk factors: A large cross sectional study in english secondary schools. Journal of Affective Disorders, 192, 76-82. https://doi.org/10.1016/j.jad.2015.11.054
  • Kong, X. (2021). Chinese english as a foreign language teachers’ self-efficacy and psychological well-being as predictors of their work engagement. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.788756
  • Köylü, D., & Gündüz, Y. (2019). Öğretmenlerin karar alma sürecine katılım düzeylerinin örgütsel bağlılık ve psikolojik iyi oluş ile ilişkisi. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 279-299.
  • Liu, P., Chen, X.F., Cheng, Y.X. & Xiao, S.S. (2023). Understanding the relationship between teacher leadership and teacher well-being: the mediating roles of trust in leaders and teacher efficacy. Journal of Educational Administration, 61(6), 646-661. https://doi.org/10.1108/JEA-09-2022-0152
  • Macovei, C., Bumbuc, Ş., & Martinescu-Bădălan, F. (2023). Personality traits, role ambiguity, and relational competence as predictors for teacher subjective wellbeing. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1106892
  • MEB (2023). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2022/2023. Erişim adresi: https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=508
  • Mieila, M., Popescu, C., Tudorache, A., & Toplicianu, V. (2015). Modelling discrete choice variables in assessment of teaching staff work satisfaction. Plos One, 10(4), e0115735. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0115735
  • Owings, W., Kaplan, L., & Nunnery, J. (2005). Principal quality, isllc standards, and student achievement: a virginia study. Journal of School Leadership, 15(1), 99-119. https://doi.org/10.1177/105268460501500105
  • Ozamiz-Etxebarria, N., Santxo, N., Mondragón, N., & Santamaría, M. (2021). The psychological state of teachers during the covid-19 crisis: The challenge of returning to face-to-face teaching. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.620718
  • Özdemir, Ç., Ayhaner, F., Bayhan, L. M., & Karnapoğlu, A. (2024). Öğretmenlerin okul yöneticiliğini tercih etmeme nedenlerine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(2), 694-715. https://doi.org/10.5281/zenodo.10695349
  • Özen, H., Korkmaz, M., Konucuk, E., Çeven, B., Sayar, N., Menşan, N. Özge, & Chan, T. C. (2024). Evaluation of Quiet Quitting: Is the Bell Ringing?. Journal of Qualitative Research in Education, (38), 108–142. https://doi.org/10.14689/enad.38.1910
  • Özer, S., Nuri, C., & Bağlama, B. (2023). Özel eğitim öğretmenlerinin COVID-19 pandemisinde psikolojik iyi oluş düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 508-521.
  • Polat, S. (2014). Ücretli öğretmenlik istihdamının yarattığı sorunlar üzerine nitel bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(28), 67-88.
  • Raosoft (2004). Sample size calculator. Erişim adresi: http://www.raosoft.com/samplesize.html
  • Rusu, P. & Colomeischi, A. (2020). Positivity ratio and well-being among teachers. the mediating role of work engagement. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01608
  • Saldaña, J. (2022). Nitel araştırma için kodlama el kitabı (Aysel Tüfekçi, Çev. Ed.). Pegem Akademi
  • Savgun Doğruöz, S. (2009). Kadrolu ve sözleşmeli öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinin karşılaştırılması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Sisask, M., Värnik, P., Värnik, A., Apter, A., Balázs, J., Bálint, M., … & Wasserman, D. (2013). Teacher satisfaction with school and psychological well-being affects their readiness to help children with mental health problems. Health Education Journal, 73(4), 382-393. https://doi.org/10.1177/0017896913485742
  • Song, K (2022) Well-being of teachers: The role of efficacy of teachers and academic optimism. Frontiers in Psychology. 12, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.831972
  • Şahin, M., & Gürbüzkol, H. (2024). Sınıf öğretmenlerinin perspektifinden bir ilçe özelinde eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Siirt Eğitim Dergisi, 4(1), 28-50. https://doi.org/10.58667/sedder.1398544
  • Şen, E., & Tankutay, H. K. (2021). Okul yöneticilerinin atanma usulüne ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 8(2), 297-312.
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374-384.
  • Tessem, B., Bjørnestad, S., Chen, W., & Nyre, L. (2015). Word cloud visualisation of locative information. Journal of Location Based Services, 9(4), 254–272. https://doi.org/10.1080/17489725.2015.1118566
  • Tsemach, S., & Barth, A. (2023). Authentic leadership as a predictor of organizational citizenship behaviour and teachers’ burnout: What’s ‘quiet quitting’ got to do with it? Educational Management Administration & Leadership. 0(0), https://doi.org/10.1177/17411432231212288
  • Unggara, J. A., & Monika, M. (2021). Distance learning in Indonesia: How are our teachers doing?. [Konferans Sunumu]. In International Conference on Economics, Business, Social, and Humanities, 570, 1185-1190. Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210805.186
  • Ünsal, S. (2018). Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin statüsüne ilişkin bir pareto analizi. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 111-130. https://doi.org/10.19126/suje.379040
  • Ünveren, C., Hız, A., İmre, Ö., Aydoğdu Gül, H., (2024). Okul öncesi öğretmenlerinin velilerle yaşadığı problemler. International Journal of Original Educational Research, 2(1),14-30.
  • Wang, Y., Xiao, B., Tao, Y., & Li, Y. (2022). The relationship between mindfulness and job burnout of chinese preschool teachers: the mediating effects of emotional intelligence and coping style. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(12), 7129. https://doi.org/10.3390/ijerph19127129
  • Xueyun, Z., Al Mamun, A., Yang, Q., Naznen, F., & Ali, M. H. (2024). Modeling quiet quitting intention among academics: Mediating effect of work addiction and satisfaction. Journal of Workplace Behavioral Health, 1–37. https://doi.org/10.1080/15555240.2024.2323636
  • Yağar, F. (2023). Nitel araştırmalarda örneklem büyüklüğünün belirlenmesi: veri doygunluğu. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 138-152. https://doi.org/10.38122/ased.1030365
  • Yakut, S., & Yakut, İ. (2018). Öğretmenlerde psikolojik iyi oluş ve iş yerinde dışlanma ilişkisi. Electronic Turkish Studies, 13(18). 1357-1377. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13883
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık
  • Yıldız Demir, C. & Budancamanak, C. (2024). Köy Okullarındaki Eğitim Kahramanlarının Zorluklarla Dolu Yolculuğu: Öğretmen ve İdarecilerin Karşılaştığı Sorunlar. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 15(29), 1-28. https://doi.org/10.58689/eibd.1376686
  • Yılmaz, K., Arık, R. S., & Çelik, M. (2024). Öğretmenler için sessiz istifa ölçeğinin geliştirilmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(2), 426-438. https://doi.org/10.33206/mjss.1405854.
  • Yoğurtcu, B., Sezgin, F., & Koşar, S. (2024). Sessiz istifa: Lise öğretmenlerinin görüşlerine dayalı nitel bir araştırma. TÜRKAV Kamu Yönetimi Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 83-108
  • Yücedağlar, A., Gılıç, F., Uzun, N. B., & İnandı, Y. (2024). Öğretmenlerde sessiz istifa ölçeği: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 69, 227-251. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1313367

EXAMINING TEACHERS' PSYCHOLOGICAL WELLBEING IN THE CONTEXT OF QUIET QUITTING

Yıl 2025, Cilt: 34 Sayı: 2, 1269 - 1287, 24.10.2025
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1518414

Öz

The purpose of this research is to examine teachers' perspectives on the concept of quiet quitting and their psychological well-being. For this purpose, a mixed methods research approach was adopted. In the quantitative dimension of the study, data were collected from 577 volunteer teachers using the Quiet Quitting Scaleand Psychological Well-Being Scale. In the qualitative dimension, data were collected from 30 volunteer teachers using a semi-structured interview form developed by the researcher. While descriptive analyses and parametric tests were employed to analyze the data obtained from the scale, the data derived from individual interviews were analyzed through content analysis. The quantitative findings of the research revealed that teachers' levels of psychological well-being decreased in cases of quiet quitting, the scores obtained from the psychological well-being scale varied according to marital status but did not differ by gender or educational level, and no significant differences were found on the Quiet Quitting Scale with respect to gender, marital status, and educational level.. In the qualitative phase, it was found that although the teaching profession is considered sacred by society, its respect has diminished, and teachers have a pessimistic outlook. According to the results of the study, it is recommended that more in-depth research be conducted on teachers' tendencies toward quiet quitting.

Kaynakça

  • Atmaca, T. (2020). Öğretmenlerin toplumsal saygınlık ve imajlarına olumsuz etki eden faktörlerin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 152-167. https://doi.org/10.33308/26674874.2020341165
  • Akçay, S., & Koca, E. (2024). Nitel araştırmalarda veri doygunluğu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(3), 829-848.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Boyd, C. M., Bakker, A. B., Pignata, S., Winefield, A. H., Gillespie, N., & Stough, C. (2011). A longitudinal test of the job demands‐resources model among Australian university academics. Applied Psychology, 60(1), 112-140. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2010.00429.x
  • Boz, D., Duran, C., Karayaman, S., & Deniz, A. (2023). Sessiz istifa ölçeği. C. Duran (Ed.),Sessiz İstifa içinde (s. 9-40). Eğitim Yayınevi
  • Bozgeyikli, H., & Şat, A. (2014). Öğretmenlerde psikolojik dayanıklılık ve örgütsel vatandaşlık davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi: Özel okul örneği. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(5), 172-191.
  • Braeunig, M., Pfeifer, R., Schaarschmidt, U., Lahmann, C., & Bauer, J. (2018). Factors influencing mental health improvements in school teachers. PLoS One, 13(10), e0206412. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0206412
  • Carroll, A., York, A., Fynes-Clinton, S., Sanders-O’Connor, E., Flynn, L., Bower, J., … & Ziaei, M. (2021). The downstream effects of teacher well-being programs: improvements in teachers' stress, cognition and well-being benefit their students. Frontiers in Psychology, 12, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.689628
  • Cheng, L. & Lam, C. (2021). The worst is yet to come: the psychological impact of covid-19 on hong kong music teachers. Music Education Research, 23(2), 211-224. https://doi.org/10.1080/14613808.2021.1906215
  • Creswell, J.W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (Selçuk Beşir Demir, Çev. Ed.). Eğiten Kitap
  • Creswell, J.W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir, Çev. Ed.). Siyasal Kitabevi
  • Demir, M. K., & Arı, E. (2013). Öğretmen sorunları-Çanakkale ili örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1). 107-126.
  • Den Brok, P., Wubbels, T., & Van Tartwijk, J. (2017). Exploring beginning teachers’ attrition in the Netherlands. Teachers and Teaching, 23(8), 881–895. https://doi.org/10.1080/13540602.2017.1360859
  • Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D., Oishi, S., & Biswas-Diener, R. (2010). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social Indicators Research, 97, 143–156.
  • Diktaş Yerli, G. (2023). Eğitim Sosyolojisi Perspektifinde Eğitimin İşlevi ve Sosyal Değişme Üzerine Nitel Bir Araştırma. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 11(37), 51-83. https://doi.org/10.33692/avrasyad.1401984
  • Ertürk, A., Keskinkılıç Kara S. B., & Zafer Güneş, D. (2016). Duygusal emek ve psikolojik iyi oluş: Bir yordayıcı olarak yönetsel destek algısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1723-1744.
  • Fatima, T., Bilal, A. R., & Imran, M. K. (2019). Workplace ostracism and employee reactions among university teachers in Pakistan. The Qualitative Report, 24(11), 2759-2777.
  • Formica, S., & Sfodera, F. (2022). The Great Resignation and Quiet Quitting paradigm shifts: An overview of current situation and future research directions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 31(8), 899–907. https://doi.org/10.1080/19368623.2022.2136601
  • GALLUP. (2023). 3 Key Insights Into the Global Workplace. Erişim adresi: https://www.gallup.com/workplace/645416/key-insights-global-workplace.aspx Guarino, C. M., Santibañez, L., & Daley, G. A. (2006). Teacher Recruitment and Retention: A Review of the Recent Empirical Literature. Review of Educational Research, 76(2), 173-208. https://doi.org/10.3102/00346543076002173
  • Günaydın, A., Yurdakul, M., Yurdakul, N., & Aydoğan, M. (2024). Öğretmenlerin velilerle etkili iletişimlerine ve iş birliğine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(1), 422-435.
  • Gündüz, Y., & Çağırga, T. (2023). Öğretmenlerin tolerans düzeyi ile psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişki. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 997-1028. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1257148
  • Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J., & Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133. https://doi.org/10.1177/1558689806298224
  • Karamushka, L., Kredentser, O., Tereshchenko, K., Lazos, G., & Klochko, A. (2021). Relationship between teacher work motivation and well-being at different stages of covid-19 lockdown. Social Welfare Interdisciplinary Approach, 11, 19-32. https://doi.org/10.15388/sw.2021.11.12
  • Khairuddin, K., Dally, K., & Foggett, J. (2016). Collaboration between general and special education teachers in malaysia. Journal of Research in Special Educational Needs, 16(1), 909-913. https://doi.org/10.1111/1471-3802.12230
  • Kidger, J., Brockman, R., Tilling, K., Campbell, R., Ford, T., Araya, R., King, M., & Gunnell, D. (2016). Teachers' wellbeing and depressive symptoms, and associated risk factors: A large cross sectional study in english secondary schools. Journal of Affective Disorders, 192, 76-82. https://doi.org/10.1016/j.jad.2015.11.054
  • Kong, X. (2021). Chinese english as a foreign language teachers’ self-efficacy and psychological well-being as predictors of their work engagement. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.788756
  • Köylü, D., & Gündüz, Y. (2019). Öğretmenlerin karar alma sürecine katılım düzeylerinin örgütsel bağlılık ve psikolojik iyi oluş ile ilişkisi. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 279-299.
  • Liu, P., Chen, X.F., Cheng, Y.X. & Xiao, S.S. (2023). Understanding the relationship between teacher leadership and teacher well-being: the mediating roles of trust in leaders and teacher efficacy. Journal of Educational Administration, 61(6), 646-661. https://doi.org/10.1108/JEA-09-2022-0152
  • Macovei, C., Bumbuc, Ş., & Martinescu-Bădălan, F. (2023). Personality traits, role ambiguity, and relational competence as predictors for teacher subjective wellbeing. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1106892
  • MEB (2023). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2022/2023. Erişim adresi: https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=508
  • Mieila, M., Popescu, C., Tudorache, A., & Toplicianu, V. (2015). Modelling discrete choice variables in assessment of teaching staff work satisfaction. Plos One, 10(4), e0115735. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0115735
  • Owings, W., Kaplan, L., & Nunnery, J. (2005). Principal quality, isllc standards, and student achievement: a virginia study. Journal of School Leadership, 15(1), 99-119. https://doi.org/10.1177/105268460501500105
  • Ozamiz-Etxebarria, N., Santxo, N., Mondragón, N., & Santamaría, M. (2021). The psychological state of teachers during the covid-19 crisis: The challenge of returning to face-to-face teaching. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.620718
  • Özdemir, Ç., Ayhaner, F., Bayhan, L. M., & Karnapoğlu, A. (2024). Öğretmenlerin okul yöneticiliğini tercih etmeme nedenlerine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(2), 694-715. https://doi.org/10.5281/zenodo.10695349
  • Özen, H., Korkmaz, M., Konucuk, E., Çeven, B., Sayar, N., Menşan, N. Özge, & Chan, T. C. (2024). Evaluation of Quiet Quitting: Is the Bell Ringing?. Journal of Qualitative Research in Education, (38), 108–142. https://doi.org/10.14689/enad.38.1910
  • Özer, S., Nuri, C., & Bağlama, B. (2023). Özel eğitim öğretmenlerinin COVID-19 pandemisinde psikolojik iyi oluş düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 508-521.
  • Polat, S. (2014). Ücretli öğretmenlik istihdamının yarattığı sorunlar üzerine nitel bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(28), 67-88.
  • Raosoft (2004). Sample size calculator. Erişim adresi: http://www.raosoft.com/samplesize.html
  • Rusu, P. & Colomeischi, A. (2020). Positivity ratio and well-being among teachers. the mediating role of work engagement. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01608
  • Saldaña, J. (2022). Nitel araştırma için kodlama el kitabı (Aysel Tüfekçi, Çev. Ed.). Pegem Akademi
  • Savgun Doğruöz, S. (2009). Kadrolu ve sözleşmeli öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinin karşılaştırılması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Sisask, M., Värnik, P., Värnik, A., Apter, A., Balázs, J., Bálint, M., … & Wasserman, D. (2013). Teacher satisfaction with school and psychological well-being affects their readiness to help children with mental health problems. Health Education Journal, 73(4), 382-393. https://doi.org/10.1177/0017896913485742
  • Song, K (2022) Well-being of teachers: The role of efficacy of teachers and academic optimism. Frontiers in Psychology. 12, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.831972
  • Şahin, M., & Gürbüzkol, H. (2024). Sınıf öğretmenlerinin perspektifinden bir ilçe özelinde eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Siirt Eğitim Dergisi, 4(1), 28-50. https://doi.org/10.58667/sedder.1398544
  • Şen, E., & Tankutay, H. K. (2021). Okul yöneticilerinin atanma usulüne ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 8(2), 297-312.
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374-384.
  • Tessem, B., Bjørnestad, S., Chen, W., & Nyre, L. (2015). Word cloud visualisation of locative information. Journal of Location Based Services, 9(4), 254–272. https://doi.org/10.1080/17489725.2015.1118566
  • Tsemach, S., & Barth, A. (2023). Authentic leadership as a predictor of organizational citizenship behaviour and teachers’ burnout: What’s ‘quiet quitting’ got to do with it? Educational Management Administration & Leadership. 0(0), https://doi.org/10.1177/17411432231212288
  • Unggara, J. A., & Monika, M. (2021). Distance learning in Indonesia: How are our teachers doing?. [Konferans Sunumu]. In International Conference on Economics, Business, Social, and Humanities, 570, 1185-1190. Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210805.186
  • Ünsal, S. (2018). Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin statüsüne ilişkin bir pareto analizi. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 111-130. https://doi.org/10.19126/suje.379040
  • Ünveren, C., Hız, A., İmre, Ö., Aydoğdu Gül, H., (2024). Okul öncesi öğretmenlerinin velilerle yaşadığı problemler. International Journal of Original Educational Research, 2(1),14-30.
  • Wang, Y., Xiao, B., Tao, Y., & Li, Y. (2022). The relationship between mindfulness and job burnout of chinese preschool teachers: the mediating effects of emotional intelligence and coping style. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(12), 7129. https://doi.org/10.3390/ijerph19127129
  • Xueyun, Z., Al Mamun, A., Yang, Q., Naznen, F., & Ali, M. H. (2024). Modeling quiet quitting intention among academics: Mediating effect of work addiction and satisfaction. Journal of Workplace Behavioral Health, 1–37. https://doi.org/10.1080/15555240.2024.2323636
  • Yağar, F. (2023). Nitel araştırmalarda örneklem büyüklüğünün belirlenmesi: veri doygunluğu. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 138-152. https://doi.org/10.38122/ased.1030365
  • Yakut, S., & Yakut, İ. (2018). Öğretmenlerde psikolojik iyi oluş ve iş yerinde dışlanma ilişkisi. Electronic Turkish Studies, 13(18). 1357-1377. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13883
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık
  • Yıldız Demir, C. & Budancamanak, C. (2024). Köy Okullarındaki Eğitim Kahramanlarının Zorluklarla Dolu Yolculuğu: Öğretmen ve İdarecilerin Karşılaştığı Sorunlar. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 15(29), 1-28. https://doi.org/10.58689/eibd.1376686
  • Yılmaz, K., Arık, R. S., & Çelik, M. (2024). Öğretmenler için sessiz istifa ölçeğinin geliştirilmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(2), 426-438. https://doi.org/10.33206/mjss.1405854.
  • Yoğurtcu, B., Sezgin, F., & Koşar, S. (2024). Sessiz istifa: Lise öğretmenlerinin görüşlerine dayalı nitel bir araştırma. TÜRKAV Kamu Yönetimi Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 83-108
  • Yücedağlar, A., Gılıç, F., Uzun, N. B., & İnandı, Y. (2024). Öğretmenlerde sessiz istifa ölçeği: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 69, 227-251. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1313367

ÖĞRETMENLERİN PSİKOLOJİK İYİ OLUŞLARININ SESSİZ İSTİFA BAĞLAMINDA İNCELENMESİ

Yıl 2025, Cilt: 34 Sayı: 2, 1269 - 1287, 24.10.2025
https://doi.org/10.35379/cusosbil.1518414

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin sessiz istifa kavramına yönelik bakış açılarını ve psikolojik iyi oluş hallerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda karma yöntem araştırma metodu tercih edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda toplam 577 gönüllü öğretmen ile sessiz istifa ve psikolojik iyi oluş ölçekleri kullanılarak veriler toplanmıştır. Nitel boyutta ise araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak 30 gönüllü öğretmenden veri toplanmıştır. Ölçekten elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analizler ve parametrik testler kullanılırken, bireysel görüşmelerle elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmanın nicel bulguları; öğretmenlerin sessiz istifa durumunda psikolojik iyi oluş düzeylerinin azaldığını, psikolojik iyi oluş ölçeğinden elde edilen puanların medeni duruma göre farklılık gösterdiği ancak cinsiyet ve öğrenim durumlarına göre farklılaşmadığı, sessiz istifa ölçeğinde ise cinsiyet, medeni durum ve öğrenim durumları arasında herhangi bir anlamsal farklılığa rastlanmadığı tespit edilmiştir. Nitel boyutta öğretmenlik mesleğinin toplum tarafından kutsal olarak değerlendirilmesine rağmen toplumdaki saygınlığının azaldığını ve öğretmenlerin karamsar bir ruh haline sahip oldukları tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin sessiz istifa eğilimleri üzerine daha derinlemesine araştırmalar yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Atmaca, T. (2020). Öğretmenlerin toplumsal saygınlık ve imajlarına olumsuz etki eden faktörlerin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 34(1), 152-167. https://doi.org/10.33308/26674874.2020341165
  • Akçay, S., & Koca, E. (2024). Nitel araştırmalarda veri doygunluğu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(3), 829-848.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Boyd, C. M., Bakker, A. B., Pignata, S., Winefield, A. H., Gillespie, N., & Stough, C. (2011). A longitudinal test of the job demands‐resources model among Australian university academics. Applied Psychology, 60(1), 112-140. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2010.00429.x
  • Boz, D., Duran, C., Karayaman, S., & Deniz, A. (2023). Sessiz istifa ölçeği. C. Duran (Ed.),Sessiz İstifa içinde (s. 9-40). Eğitim Yayınevi
  • Bozgeyikli, H., & Şat, A. (2014). Öğretmenlerde psikolojik dayanıklılık ve örgütsel vatandaşlık davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi: Özel okul örneği. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(5), 172-191.
  • Braeunig, M., Pfeifer, R., Schaarschmidt, U., Lahmann, C., & Bauer, J. (2018). Factors influencing mental health improvements in school teachers. PLoS One, 13(10), e0206412. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0206412
  • Carroll, A., York, A., Fynes-Clinton, S., Sanders-O’Connor, E., Flynn, L., Bower, J., … & Ziaei, M. (2021). The downstream effects of teacher well-being programs: improvements in teachers' stress, cognition and well-being benefit their students. Frontiers in Psychology, 12, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.689628
  • Cheng, L. & Lam, C. (2021). The worst is yet to come: the psychological impact of covid-19 on hong kong music teachers. Music Education Research, 23(2), 211-224. https://doi.org/10.1080/14613808.2021.1906215
  • Creswell, J.W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (Selçuk Beşir Demir, Çev. Ed.). Eğiten Kitap
  • Creswell, J.W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir, Çev. Ed.). Siyasal Kitabevi
  • Demir, M. K., & Arı, E. (2013). Öğretmen sorunları-Çanakkale ili örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1). 107-126.
  • Den Brok, P., Wubbels, T., & Van Tartwijk, J. (2017). Exploring beginning teachers’ attrition in the Netherlands. Teachers and Teaching, 23(8), 881–895. https://doi.org/10.1080/13540602.2017.1360859
  • Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D., Oishi, S., & Biswas-Diener, R. (2010). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social Indicators Research, 97, 143–156.
  • Diktaş Yerli, G. (2023). Eğitim Sosyolojisi Perspektifinde Eğitimin İşlevi ve Sosyal Değişme Üzerine Nitel Bir Araştırma. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 11(37), 51-83. https://doi.org/10.33692/avrasyad.1401984
  • Ertürk, A., Keskinkılıç Kara S. B., & Zafer Güneş, D. (2016). Duygusal emek ve psikolojik iyi oluş: Bir yordayıcı olarak yönetsel destek algısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1723-1744.
  • Fatima, T., Bilal, A. R., & Imran, M. K. (2019). Workplace ostracism and employee reactions among university teachers in Pakistan. The Qualitative Report, 24(11), 2759-2777.
  • Formica, S., & Sfodera, F. (2022). The Great Resignation and Quiet Quitting paradigm shifts: An overview of current situation and future research directions. Journal of Hospitality Marketing & Management, 31(8), 899–907. https://doi.org/10.1080/19368623.2022.2136601
  • GALLUP. (2023). 3 Key Insights Into the Global Workplace. Erişim adresi: https://www.gallup.com/workplace/645416/key-insights-global-workplace.aspx Guarino, C. M., Santibañez, L., & Daley, G. A. (2006). Teacher Recruitment and Retention: A Review of the Recent Empirical Literature. Review of Educational Research, 76(2), 173-208. https://doi.org/10.3102/00346543076002173
  • Günaydın, A., Yurdakul, M., Yurdakul, N., & Aydoğan, M. (2024). Öğretmenlerin velilerle etkili iletişimlerine ve iş birliğine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(1), 422-435.
  • Gündüz, Y., & Çağırga, T. (2023). Öğretmenlerin tolerans düzeyi ile psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişki. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 997-1028. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1257148
  • Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J., & Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133. https://doi.org/10.1177/1558689806298224
  • Karamushka, L., Kredentser, O., Tereshchenko, K., Lazos, G., & Klochko, A. (2021). Relationship between teacher work motivation and well-being at different stages of covid-19 lockdown. Social Welfare Interdisciplinary Approach, 11, 19-32. https://doi.org/10.15388/sw.2021.11.12
  • Khairuddin, K., Dally, K., & Foggett, J. (2016). Collaboration between general and special education teachers in malaysia. Journal of Research in Special Educational Needs, 16(1), 909-913. https://doi.org/10.1111/1471-3802.12230
  • Kidger, J., Brockman, R., Tilling, K., Campbell, R., Ford, T., Araya, R., King, M., & Gunnell, D. (2016). Teachers' wellbeing and depressive symptoms, and associated risk factors: A large cross sectional study in english secondary schools. Journal of Affective Disorders, 192, 76-82. https://doi.org/10.1016/j.jad.2015.11.054
  • Kong, X. (2021). Chinese english as a foreign language teachers’ self-efficacy and psychological well-being as predictors of their work engagement. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.788756
  • Köylü, D., & Gündüz, Y. (2019). Öğretmenlerin karar alma sürecine katılım düzeylerinin örgütsel bağlılık ve psikolojik iyi oluş ile ilişkisi. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 279-299.
  • Liu, P., Chen, X.F., Cheng, Y.X. & Xiao, S.S. (2023). Understanding the relationship between teacher leadership and teacher well-being: the mediating roles of trust in leaders and teacher efficacy. Journal of Educational Administration, 61(6), 646-661. https://doi.org/10.1108/JEA-09-2022-0152
  • Macovei, C., Bumbuc, Ş., & Martinescu-Bădălan, F. (2023). Personality traits, role ambiguity, and relational competence as predictors for teacher subjective wellbeing. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1106892
  • MEB (2023). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2022/2023. Erişim adresi: https://sgb.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=508
  • Mieila, M., Popescu, C., Tudorache, A., & Toplicianu, V. (2015). Modelling discrete choice variables in assessment of teaching staff work satisfaction. Plos One, 10(4), e0115735. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0115735
  • Owings, W., Kaplan, L., & Nunnery, J. (2005). Principal quality, isllc standards, and student achievement: a virginia study. Journal of School Leadership, 15(1), 99-119. https://doi.org/10.1177/105268460501500105
  • Ozamiz-Etxebarria, N., Santxo, N., Mondragón, N., & Santamaría, M. (2021). The psychological state of teachers during the covid-19 crisis: The challenge of returning to face-to-face teaching. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.620718
  • Özdemir, Ç., Ayhaner, F., Bayhan, L. M., & Karnapoğlu, A. (2024). Öğretmenlerin okul yöneticiliğini tercih etmeme nedenlerine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 4(2), 694-715. https://doi.org/10.5281/zenodo.10695349
  • Özen, H., Korkmaz, M., Konucuk, E., Çeven, B., Sayar, N., Menşan, N. Özge, & Chan, T. C. (2024). Evaluation of Quiet Quitting: Is the Bell Ringing?. Journal of Qualitative Research in Education, (38), 108–142. https://doi.org/10.14689/enad.38.1910
  • Özer, S., Nuri, C., & Bağlama, B. (2023). Özel eğitim öğretmenlerinin COVID-19 pandemisinde psikolojik iyi oluş düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 508-521.
  • Polat, S. (2014). Ücretli öğretmenlik istihdamının yarattığı sorunlar üzerine nitel bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(28), 67-88.
  • Raosoft (2004). Sample size calculator. Erişim adresi: http://www.raosoft.com/samplesize.html
  • Rusu, P. & Colomeischi, A. (2020). Positivity ratio and well-being among teachers. the mediating role of work engagement. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01608
  • Saldaña, J. (2022). Nitel araştırma için kodlama el kitabı (Aysel Tüfekçi, Çev. Ed.). Pegem Akademi
  • Savgun Doğruöz, S. (2009). Kadrolu ve sözleşmeli öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinin karşılaştırılması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Sisask, M., Värnik, P., Värnik, A., Apter, A., Balázs, J., Bálint, M., … & Wasserman, D. (2013). Teacher satisfaction with school and psychological well-being affects their readiness to help children with mental health problems. Health Education Journal, 73(4), 382-393. https://doi.org/10.1177/0017896913485742
  • Song, K (2022) Well-being of teachers: The role of efficacy of teachers and academic optimism. Frontiers in Psychology. 12, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.831972
  • Şahin, M., & Gürbüzkol, H. (2024). Sınıf öğretmenlerinin perspektifinden bir ilçe özelinde eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Siirt Eğitim Dergisi, 4(1), 28-50. https://doi.org/10.58667/sedder.1398544
  • Şen, E., & Tankutay, H. K. (2021). Okul yöneticilerinin atanma usulüne ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 8(2), 297-312.
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374-384.
  • Tessem, B., Bjørnestad, S., Chen, W., & Nyre, L. (2015). Word cloud visualisation of locative information. Journal of Location Based Services, 9(4), 254–272. https://doi.org/10.1080/17489725.2015.1118566
  • Tsemach, S., & Barth, A. (2023). Authentic leadership as a predictor of organizational citizenship behaviour and teachers’ burnout: What’s ‘quiet quitting’ got to do with it? Educational Management Administration & Leadership. 0(0), https://doi.org/10.1177/17411432231212288
  • Unggara, J. A., & Monika, M. (2021). Distance learning in Indonesia: How are our teachers doing?. [Konferans Sunumu]. In International Conference on Economics, Business, Social, and Humanities, 570, 1185-1190. Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210805.186
  • Ünsal, S. (2018). Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin statüsüne ilişkin bir pareto analizi. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 111-130. https://doi.org/10.19126/suje.379040
  • Ünveren, C., Hız, A., İmre, Ö., Aydoğdu Gül, H., (2024). Okul öncesi öğretmenlerinin velilerle yaşadığı problemler. International Journal of Original Educational Research, 2(1),14-30.
  • Wang, Y., Xiao, B., Tao, Y., & Li, Y. (2022). The relationship between mindfulness and job burnout of chinese preschool teachers: the mediating effects of emotional intelligence and coping style. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(12), 7129. https://doi.org/10.3390/ijerph19127129
  • Xueyun, Z., Al Mamun, A., Yang, Q., Naznen, F., & Ali, M. H. (2024). Modeling quiet quitting intention among academics: Mediating effect of work addiction and satisfaction. Journal of Workplace Behavioral Health, 1–37. https://doi.org/10.1080/15555240.2024.2323636
  • Yağar, F. (2023). Nitel araştırmalarda örneklem büyüklüğünün belirlenmesi: veri doygunluğu. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 138-152. https://doi.org/10.38122/ased.1030365
  • Yakut, S., & Yakut, İ. (2018). Öğretmenlerde psikolojik iyi oluş ve iş yerinde dışlanma ilişkisi. Electronic Turkish Studies, 13(18). 1357-1377. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13883
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık
  • Yıldız Demir, C. & Budancamanak, C. (2024). Köy Okullarındaki Eğitim Kahramanlarının Zorluklarla Dolu Yolculuğu: Öğretmen ve İdarecilerin Karşılaştığı Sorunlar. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 15(29), 1-28. https://doi.org/10.58689/eibd.1376686
  • Yılmaz, K., Arık, R. S., & Çelik, M. (2024). Öğretmenler için sessiz istifa ölçeğinin geliştirilmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(2), 426-438. https://doi.org/10.33206/mjss.1405854.
  • Yoğurtcu, B., Sezgin, F., & Koşar, S. (2024). Sessiz istifa: Lise öğretmenlerinin görüşlerine dayalı nitel bir araştırma. TÜRKAV Kamu Yönetimi Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 83-108
  • Yücedağlar, A., Gılıç, F., Uzun, N. B., & İnandı, Y. (2024). Öğretmenlerde sessiz istifa ölçeği: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 69, 227-251. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1313367
Toplam 60 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kenan Özmen 0000-0003-4179-9712

Yayımlanma Tarihi 24 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 19 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 18 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 34 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özmen, K. (2025). ÖĞRETMENLERİN PSİKOLOJİK İYİ OLUŞLARININ SESSİZ İSTİFA BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34(2), 1269-1287. https://doi.org/10.35379/cusosbil.1518414