The purpose of this research is to examine teachers' perspectives on the concept of quiet quitting and their psychological well-being. For this purpose, a mixed methods research approach was adopted. In the quantitative dimension of the study, data were collected from 577 volunteer teachers using the Quiet Quitting Scaleand Psychological Well-Being Scale. In the qualitative dimension, data were collected from 30 volunteer teachers using a semi-structured interview form developed by the researcher. While descriptive analyses and parametric tests were employed to analyze the data obtained from the scale, the data derived from individual interviews were analyzed through content analysis. The quantitative findings of the research revealed that teachers' levels of psychological well-being decreased in cases of quiet quitting, the scores obtained from the psychological well-being scale varied according to marital status but did not differ by gender or educational level, and no significant differences were found on the Quiet Quitting Scale with respect to gender, marital status, and educational level.. In the qualitative phase, it was found that although the teaching profession is considered sacred by society, its respect has diminished, and teachers have a pessimistic outlook. According to the results of the study, it is recommended that more in-depth research be conducted on teachers' tendencies toward quiet quitting.
Teacher Working Life Quiet Quitting Psychological WellBeing Mixed Method
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin sessiz istifa kavramına yönelik bakış açılarını ve psikolojik iyi oluş hallerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda karma yöntem araştırma metodu tercih edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda toplam 577 gönüllü öğretmen ile sessiz istifa ve psikolojik iyi oluş ölçekleri kullanılarak veriler toplanmıştır. Nitel boyutta ise araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak 30 gönüllü öğretmenden veri toplanmıştır. Ölçekten elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analizler ve parametrik testler kullanılırken, bireysel görüşmelerle elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmanın nicel bulguları; öğretmenlerin sessiz istifa durumunda psikolojik iyi oluş düzeylerinin azaldığını, psikolojik iyi oluş ölçeğinden elde edilen puanların medeni duruma göre farklılık gösterdiği ancak cinsiyet ve öğrenim durumlarına göre farklılaşmadığı, sessiz istifa ölçeğinde ise cinsiyet, medeni durum ve öğrenim durumları arasında herhangi bir anlamsal farklılığa rastlanmadığı tespit edilmiştir. Nitel boyutta öğretmenlik mesleğinin toplum tarafından kutsal olarak değerlendirilmesine rağmen toplumdaki saygınlığının azaldığını ve öğretmenlerin karamsar bir ruh haline sahip oldukları tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin sessiz istifa eğilimleri üzerine daha derinlemesine araştırmalar yapılması önerilmektedir.
Öğretmen Çalışma Hayatı Sessiz İstifa Psikolojik İyi Oluş Karma Yöntem
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sosyoloji (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 19 Temmuz 2024 |
| Kabul Tarihi | 18 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 34 Sayı: 2 |