BibTex RIS Kaynak Göster

Emekli Öğretmenlerin Edindikleri Deneyimler Düzleminde Geçmiş ve Günümüz Eğitim Sistemi Sorunlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 19, 01.10.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, emekli öğretmenlerin geçmişte eğitime dair edindikleri deneyimler, yaşadıkları sıkıntılar, içinde bulundukları ekonomik koşullar ve günümüz eğitimine dair düşünceleri, genç öğretmenlere tavsiyeleri doğrultusunda eğitim sistemine dair düşüncelerini ortaya koymaktır. Araştırma verileri nitel araştırma yöntemi ile elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemine göre, kolay ulaşılabilir durum örneklemesi tekniği ile belirlenmiştir. 7 açık uçlu sorudan oluşan yarı-yapılandırılmış görüşme formu veri toplama aracı olarak kullanılmış, soruların kapsam geçerliğinin sağlanması amacıyla 3 alan uzmanından uzman görüşü alınmıştır. Görüşme toplam yirmi sekiz emekli öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Görüşme yöntemi ile elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Emekli öğretmenler geçmişte yoksulluk, araç-gereç, ulaşım, yaşam sıkıntısı, maaşların azlığı gibi sıkıntılar yaşadıklarını dile getirmişlerdir. Emekli öğretmenler öğretmeni tanımlarken genellikle “bilirkişi, akil adam, topluma yön veren, kutsal, toplumu yetiştirip geleceği kurtaran kişi, maden alaycısı, tanrı mesleği, mum gibi olan, peygamber mesleği” gibi betimlemeler kullanmışlardır. Emekli öğretmenlerin günümüz eğitim sistemine dair ifade ettikleri sorunların başında; eğitim sisteminin sıklıkla değişmesi, öğretmenin öğrencinin gözünde küçültülmesi, değersizleştirilmesi, ezbere dayalı eğitim yapılması gelmektedir. Emekli öğretmenlerin dile getirdikleri “öğretime odaklanma, öğrencilerine temel değerleri vermeme, günü geçirme peşinde olma, öğrencilere bağırma, öğrencileri rencide etme, derslere riayet etmeme” gibi davranışlar onların öğretmenlik mesleği ile bağdaştıramadığı davranışlardır. Araştırma sonuçlarından hareketle, emekli öğretmenlerin düşünce ve deneyimlerinin, eğitim sistemine ilişkin tespitlerinin politika belirleyicileri tarafından göz önünde bulundurulması, öğretmen kimliğinin geçmişten günümüze nasıl bir değişim geçirdiğine ilişkin çalışmaların yapılması, farklı örneklemler ve farklı yöntemlerle eğitim sistemi sorunlarını ortaya koyan çalışmaların yapılması, eğitime dair geçmişten gelen kronik sorunların belirlenip önlemler alma yoluna gidilmesi şeklinde öneriler getirilebilir

Review of Retired Teachers’ Views in Relation with Past and Present Problems of Education System on the Plane of Their Experiences

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 19, 01.10.2016

Öz

The purpose of this study is to reveal the retired teachers‟ opinions about the education system, difficulties they encountered, economic conditions, to get their views on current education and their advices to young teachers in accordance with their experiences in teaching profession. The data are obtained by using qualitative research method. Participants are selected based on a sampling method called as convenient sampling method. Semistructured form composed of seven open-ended questions is used as a data collection tool. Expert opinion is taken from three experts to ensure the content validity of the questions. Interviews are conducted with a total of 28 retired teachers. The data obtained through interviews analyzed through the content analysis. Retired teachers expressed that they experience difficulties such as poverty, lack of equipment, transportation problems, distress and getting little salary in the past. They describe „teacher‟ as „expert, wise man, the person that guides the community, sacred, the person who shapes the future by growing up the community, the mine tinsmith, the profession of God, like a candle and the profession of Prophet‟. Retired teachers stated that the main problems of current education system can be listed as changing of the system frequently, teachers‟ worthlessness among students, education system that strict on memorization. „Just focusing on teaching, not giving basic values to the students, just spending the day, shouting at the students, offending them and not complying with the courses‟ are seen as behaviors that are not reconciled with teaching profession by retired teachers. The suggestions in the light of this research's outcomes can be listed as retired teachers' ideas and experiences should be considered by policy makers in the education system, the studies about how teacher identity changes from past to present should be detected with different researches, the studies should be conducted by using different samples and methods to reveal the problems of education system, the chronic problems should be identified and precautions should be taken for these problems related to education system

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA92DJ48NK
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nail Yıldırım Bu kişi benim

Emine Saklan Bu kişi benim

Veda Yar Yıldırım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2016
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırım, N., Saklan, E., & Yıldırım, V. Y. (2016). Emekli Öğretmenlerin Edindikleri Deneyimler Düzleminde Geçmiş ve Günümüz Eğitim Sistemi Sorunlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-19.

Başvuru yapılan makalenin değerlendirmeye alınabilmesi için dergi yazım kurallarına göre yazılmış olması, tam metnin yazar bilgilerini içermemesi, makale şablonuna göre yazılması, benzerlik raporunun yüklenmesi ve telif hakkı devir formunun imzalanarak yüklenmesi gerekmektedir.  Değerlendirme süreci tamamlanarak yayına kabul edilen makaleler, yazar/lar tarafından düzeltmeleri yapılıp, yazar bilgileri eklenerek yeniden dergi sitesine yüklenmelidir. Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar ile ilgili bilgilere Etik İlkeler ve Yayın Politikası sayfasından ulaşılabilir. Etik Kurul İzni gerektirmeyen çalışmalar için in Etik Kurul İzni Gerektirmeyen Çalışma Beyan Formu doldurularak sisteme yüklenmeli ve makalede belirtilmelidir.