Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Performance of School Administrators on the Use of Digital Materials in Student Learning in Schools

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 61 - 76, 30.10.2024

Öz

Although digitalization increasingly exposure in education field we do not have adequate knowledge yet how digital materials are used for student learning in schools of which fundamental function is teaching activities. The issue of whether school administrators play digital leadership roles appears problematic when considering their legal responsibilities. This study, carried out through phenomenology design of qualitative research, investigates the performance of school administrators on the use of digital materials in student learning. Focus group interviews and semi-structured interviews with teachers and school administrators are conducted in sequential order in schools located in Aksaray Province during the 2023-2024 academic year, using convenience sampling and snowball sampling techniques. Using content analysis, we drew out the findings by multiple perspectives. While all participants unanimously accept the positive influence of digital materials on students’ learning, the study concluded that digital materials are not used effectively, lack of infrastructure hinders the use of digital materials and school administrators exercise digital leadership inadequately.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (2016). Çağdaş örgütlerde insan kaynağının yönetimi. PegemA.
  • Acun, F. (2020). Dijital tarih ve dijital tarihçiliğin tarih yazımına etkisi üzerine. Tarihyazımı, 2(1), 66-90. https://dergipark.org.tr/en/pub/tarihyazimi/issue/55064/694997
  • Akbaba-Altun, S. (2004). Information technology classrooms and elementary school principals' roles: Turkish experience. Education and Information Technologies, 9, 255-270.
  • Alpar, Ö. (2019). Evaluation of the reading texts in teenwise 9: A textbook written in accordance with the new ELT program of Turkish national education (Tez No. 546268) (Yüksek Lisans Tezi). Başkent Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Arslan, M. ve Âdem, E. (2010). Yabancılara Türkçe öğretiminde görsel ve işitsel araçların etkin kullanımı. Dil Dergisi, 147, 63-86. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/780169
  • Atik, Ö. Z. (2019), Eğitimde dijitalleşme faaliyetleri ve eğitim yöneticilerinin sürece uyumu (Tez No. 555640) (Yüksek lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Avrupa Komisyonu Eğitim ve Kültür Müdürlüğü (European Education and Culture Executive Agency). (2019). Digital education at school in Europe, Publications Office of the European Union.
  • Aydın, K. (2022). Eğitim örgütlerinde dijital liderlik ve örgütsel bilgelik ilişkisi (Tez No. 759521) (Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Babaoğlan, E., Nalbant, A. ve Çelik, E. (2017). Okul başarısına okul yöneticisinin etkisine ilişkin öğretmen görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 93-109. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/353435
  • Boynukara, M. (2019). Etkileşimli e-kitap oluşturulması, öğretmen adaylarının gelecekte etkileşimli e-kitap kullanımı hakkındaki düşünceleri ve deneyimleri (Tez No. 580886) (Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Bursalıoğlu, Z. (2005). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. PegemA.
  • Bush, T. (2018). Eğitim liderliği ve yönetim kuramları [Theories of educational leadership & management], (Çeviri. Ed. R. Sarpkaya). PegemA.
  • Büyükkarabacak, N. ve Balyer, A. (2023). Okul yöneticilerinin COVID-19 döneminde uzaktan eğitim sürecine dair deneyim ve görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies-Educational Sciences, 18(1), 45-71. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.62087
  • Çalık, D. ve Toker, G. (2016, 03-05 Kasım). Ekran çağı insanı ve dijital toplum, [Bildiri sunumu] XXI. Yüzyılda Türkiye’de internet konferansı, TED Üniversitesi, Ankara.
  • Çelik, Ş. N. (2011). Ortaöğretim İngilizce ders kitabı Breeze 9 hakkında öğrenci, öğretmen ve müfettiş görüşleri (Tez No. 308429) (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Çelebi, M. ve Narinalp, N. Y. (2020). Ortaokullarda İngilizce öğretiminde karşılaşılan sorunlar. OPUS International Journal of Society Researches, 15(1), 4975-5005. https://doi.org/10.26466/opus.704162
  • Cemaloğlu, N. ve Özdemir, M. (Ed). (2019). Eğitim yönetimi. PegemA.
  • Çınar, D. (2014). Dijital nesil için hibrit ders kitabı: Augmented Coursebook.
  • Coşkun, A. E. (2020). Eğitimde dijitalleşmenin oluşturduğu sosyo-kültürelliğin öğretmenin rolüne etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 53(53), 1-29. https://doi.org/10.15285/maruaebd.817782
  • Cüre, F. ve Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (Bit) uygulama başarıları ve Bit’e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 34-53.
  • Demirkol, M., Özdemir, T. Y. ve Polat, H. (2023). Okul yöneticilerinin dijital yetkinliklerine yönelik öğretmen görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33(3), 1231- 1240. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1339627
  • Dinçer, S. (2015). Farklı eğitsel arayüzler kullanılarak hazırlanan bilgisayar destekli öğretim yazılımlarının öğrencilerin akademik başarılarına, motivasyonlarına, derse ilgilerine, bilgisayar destekli öğretimi değerlendirmelerine ve bilişsel yüklerine etkisi (Tez No. 417586) (Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • EBA (2024). EBA Hakkında. https://www.eba.gov.tr
  • Edson, A. J. and Thomas, A. (2016). Transforming preservice mathematics teacher knowledge for and with the enacted curriculum: The case of digital instructional materials. IGI Global.
  • Erbenzer, E. and Aslan, M. (2024). Primary school teachers' self-efficacy perceptions of digital instructional materials development: a mixed-method study, Inonu University Journal of the Faculty of Education, 25(1), 18-49. https://doi.org/10.17679/inuefd.1173257
  • Ersoy, A. (2024). Evaluation of digital competencies and transformational leadership of school managers: The case of Adana (Tez No. 851383) (Yüksek Lisans Tezi). Adana Alparslan Türkeş Science and Technology University. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme (3. Baskı). PegemA. Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., and Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate researchin education. New York: McGraw Hill.
  • Gezer, B. (2020). Dijital materyallerin ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama düzeylerine etkisi (Tez No. 608902) (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Glickman, C., Gordon, S. P., and Ross, J. (2007). Supervision and instructional leadership. Pearson
  • Gömleksiz, M. ve Erkan, S. (2016). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Nobel.
  • Gürsel, M. (2005). Eğitim Yöneticisinin Yeterlikleri. (2. Baskı) Eğitim Kitapevi.
  • Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York: Routledge.
  • Heydarli, F. (2023). Okul yöneticilerinin dijital vatandaşlık düzeyleri ve teknoloji liderliği öz-yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 801225) (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Hidi, S. (2006). Interest: A unique motivational variable. Educational Research Review, 1, 69-82. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2006.09.001
  • Hoy, W.K. and Miskel, C.G. (2013). Educational Administration: Theory, research and practice. Ninth edition. McGrawHill.
  • İçen, B. K. (2023). Dijital eğitimde avantaj ve dezavantajlar. Efe akademi.
  • Kabaran, G. G. (2020). Dijital materyal tasarımına yönelik bir hizmet içi eğitim programının geliştirilmesi ve etkililiğinin değerlendirilmesi (Tez No. 642533) (Doktora Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaban, G. ve Salih, U. (2021). Dijital materyal tasarımı yeterlilikleri ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 11, 281-307. https://doi.org/10.17943/etku.864296
  • Karademir, T. (2018). Teknolojinin benimsenmesine ekolojik bir yaklaşım: Sürdürülebilir bir dijital öğretim materyali geliştirme ekosistemi (Tez No. 494197) (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Karakaş, Y. (2019). Dijitalleşmenin modern gündelik hayata yansımaları ve Hikikomori örneği (Tez No. 580635) (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaköse, T., Polat, H., and Papadakis, S. (2021). Examining teachers’ perspectives on school principals’ digital leadership roles and technology capabilities during the COVID-19 Pandemic. Sustainability, 13 (23), 13448-20. https://doi.org/10.3390/su132313448
  • Kaya, E. (2022). Yönetici ve öğretmenlerin okulun dijital yönetimine ilişkin görüşleri: Bir karma yöntem araştırması (Tez No. 741592) (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kaya, Z. (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Pegem A.
  • Krapp, A. (2002). Structural and dynamic aspects of interest development: Theoretical considerations from an ontogenetic perspective. Learning and Instruction, 12, 383-409. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(01)00011-1
  • Krapp, A. and Prenzel, M. (2011). Research on interest in science: Theories, methods, and findings. International Journal of Science Education, 33, 27-50. https://doi.org/10.1080/09500693.2010.518645
  • Kuzgun, Y. (2006). İlköğretimde rehberlik (6. Baskı). Nobel. Lunenburg, F. C. ve Ornstein, A. C. (2023). Eğitim yönetimi (Çev.Edt. G. Arastaman). Nobel.
  • Mazer, J. P. (2013). Associations among teacher communication behaviors, student interest, and engagement: A validity test. Communication Education, 62 (1), 86-96. https://doi.org/10.1080/03634523.2012.731513
  • Melanlıoğlu, D. Çiftçi, Ö. ve Çeçen, M. A. (2014). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 206-219. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/6136/82304#article_cite
  • Merriam, B. H. and Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd ed.). Sage.
  • Morrison, G. R. and Lowther, D. (2005). Integrating computer technology into the classroom. Upper Saddle River, NJ: Pearson
  • OECD (Organization for Economic Cooperation and Development) (2023). Digital education outlook: Towards an effective digital education ecosystem. OECD Publication. https://www.oecd-ilibrary.org/education/oecd-digital-education-outlook-2023_c74f03de-en
  • Ormanlı, O. (2012). Dijitalleşme ve Türk sineması. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication (TOJDAC), 2(2), 32-38. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/138310)
  • Önder, A. (2010). E-kitap olgusu ve Türkiye'de durum (Tez No. 273319) (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Öz, Ö. (2020). Dijital liderlik: dijital dünyada okul lideri olmak. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(1), 45-57. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijls/issue/53618/635293
  • Özdemir, S. (Ed) (2020). Eğitim yönetiminde kuram ve uygulama. PegemA.
  • Öztürk, D. (2021). Lise yöneticilerinin teknolojik liderlik öz yeterliklerinin incelenmesi (Tez No. 694531) (Doktora Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Peker, A., (2022). Okul müdürlerinin dijital liderlik yeterlilikleri ve bu yeterliliklerin eğitim ortamına yansıması (Tez No. 781603) (Yüksek Lisans Tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Raman, A., Thannimalai, R., and Ismail, S. N. (2019). Principals' technology leadership and its effect on teachers' technology integration in 21st century classrooms. International Journal of Instruction, 12(4), 423-442. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1230076.pdf
  • Resmî Gazete (2016). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. RG No: 29871. https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf
  • Sayar, K. (2016), “Dijital Toplum”, TRT Akademi, 1(2), 762-775. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/218569
  • Senemoğlu, N. (2003). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Gazi Kitabevi.
  • Stepherd, C. (2012). Digital learning content a designer’s guide. Hampshire: Onlignment. http://www.plan-academy.org/ pluginfile.php/20448/ mod_data/content/1070/Digital-learning-content-a-designers-guide1.pdf
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2005). Eğitim ve okul yönetimi, eğitim ve okul yöneticiliği el kitabı. PegemA.
  • Şişman, M. (2019). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. PegemA
  • Sünbül, M. A. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri ( 5. Baskı). Eğitim Yayınevi
  • Taşlıbeyaz, E. and Karaman, S. (2015). Who should teach in lecture videos? Expert, instructor or a good speaker. Route Educational and Social Science Journal, 2, 422-433. https://www.ressjournal.com/Makaleler/1311444631_27%20Elif%20Ta%c5%9fl%c4%b1beyaz.pdf
  • Tezci, E. ve Perkmen, S. (2013). Oluşturmacı perspektiften teknolojinin öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonu. In K. Çağıltay & Y. Göktaş (Eds). Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, araştırmalar, eğilimler (ss. 185-211). PegemA.
  • Tulay, Z. (2019). Let student learning drive the class: An investigation of the impact of flipped learning on EFL students’ language skills, digital literacy, and attitudes toward the learning environment (Unpublished Master’s Thesis). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • UNESCO (United Nations Education, Science and Culture Organization) (2018). ICT competency framework for teachers. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721/PDF/265721eng.pdf.multi
  • WB (World Bank) (2018). World Development Report 2018: Learning to Realize Education’s Promise. Washington, DC: World Bank. DOI:10.1596/978-1-4648-1096-1.
  • Yaman, M., Dervişoğlu, S. ve Soran, H. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin derslere ilgilerinin be-lirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 232-240. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/77533
  • Yavuz-Konukman, G. (2019). Dijital öğretim teknolojilerinin hazırlanması ve eğitsel ortamlarda kullanımı: Dijital öyküleme ve dijital kavram haritası. (ss. 65-98) Yanpar-Yelken, T. (Ed.), Öğretim teknolojileri, Anı Yayıncılık.
  • Yenipınar, Ş. (2022). Motivasyon ve liderlik. İçinde K. Yıldırım (Edt.) Eğitim yönetimi: Bilimsel temelleri, kapsamı ve içeriği (ss. 57-96). Anı
  • Yıldırım¸ A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. and Aslan, A. (2019). Instruction management in primary education in digital era. In Bernd Vogler (Ed), Teaching practices: Implementation, challenges and outcomes. USA: Nova Publishing.
  • Zohrabi, M., Sabouri, H., and Behroozian, R. (2012). An assessment of strengths and weaknesses of Iranian first year high school English coursebook using evaluation checklist. English Language and Literature Studies, 2(2), 89. DOI:10.5539/ells.v2n2p89
  • Zwart, D. P., Van Luit, J. E., Noroozi, O., and Goei, S. L. (2017). The effects of digital learning material on students’ mathematics learning in vocational education. Cogent Education, 4, 1313581-6. http://dx.doi.org/10.1080/2331186X.2017.1313581

Okullarda Öğrenci Öğrenmesine Yönelik Dijital Materyal Kullanılmasında Okul Yöneticilerinin Performansı

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 61 - 76, 30.10.2024

Öz

Dijitalleşme, eğitim alanına giderek daha fazla nüfuz etmesine karşın temel uğraşısı öğretim faaliyetleri olan okulda dijital materyallerin öğrenci öğrenmesine yönelik nasıl kullanıldığı henüz tam bilinmemektedir. Okul yönetiminin yasal tanımlanmış sorumlulukları dikkate alındığında dijital liderlik rollerini yerine getirme durumu bir sorun alanı olarak belirmektedir. Nitel yöntemin olgubilim deseninde gerçekleştirilen bu çalışmada okul yöneticilerinin dijital materyallerin öğrenci öğrenmesine yönelik kullanılmasına ilişkin performansları incelenmiştir. 2023-2024 öğretim yılında Aksaray İl Merkezinde kolay erişilebilir ve kartopu örneklemeyle erişilen öğretmen ve okul yöneticilerinden aşamalı odak grup görüşmeleri ve yarı-yapılandırılmış görüşmelerle veri toplanmıştır. İçerik analiziyle çözümlenen veriden çoklu bakış açısıyla bulgular elde edilmiştir. Dijital materyal kullanımının öğrenci öğrenmesi üzerinde olumlu katkısı kabul edilmekle birlikte dijital materyallerin etkili kullanılamadığı, alt yapı eksikliklerinin olduğu ve okul yöneticilerinin performansının düşük olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.

Etik Beyan

“Okullarda Öğrenci Öğrenmesine Yönelik Dijital Materyallerin Kullanılmasında Okul Yöneticilerinin Performansı” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamıştır ve veriler toplanmadan önce Aksaray Üniversitesi İnsan Araştırmaları Etik Kurulu’ndan 28.08.2023 tarih ve 2023/05-21 sayılı etik izin alınmıştır. Karşılaşılacak tüm etik ihlallerde Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi Yayın Kurulu’nun hiçbir sorumluluğunun olmadığını, tüm sorumluluğun Sorumlu Yazara ait olduğunu ve bu çalışmanın herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiş olduğunu taahhüt ederim.

Teşekkür

Bu çalışmada yer alarak araştırmaya katkı veren öğretmen ve okul yöneticilerine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (2016). Çağdaş örgütlerde insan kaynağının yönetimi. PegemA.
  • Acun, F. (2020). Dijital tarih ve dijital tarihçiliğin tarih yazımına etkisi üzerine. Tarihyazımı, 2(1), 66-90. https://dergipark.org.tr/en/pub/tarihyazimi/issue/55064/694997
  • Akbaba-Altun, S. (2004). Information technology classrooms and elementary school principals' roles: Turkish experience. Education and Information Technologies, 9, 255-270.
  • Alpar, Ö. (2019). Evaluation of the reading texts in teenwise 9: A textbook written in accordance with the new ELT program of Turkish national education (Tez No. 546268) (Yüksek Lisans Tezi). Başkent Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Arslan, M. ve Âdem, E. (2010). Yabancılara Türkçe öğretiminde görsel ve işitsel araçların etkin kullanımı. Dil Dergisi, 147, 63-86. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/780169
  • Atik, Ö. Z. (2019), Eğitimde dijitalleşme faaliyetleri ve eğitim yöneticilerinin sürece uyumu (Tez No. 555640) (Yüksek lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Avrupa Komisyonu Eğitim ve Kültür Müdürlüğü (European Education and Culture Executive Agency). (2019). Digital education at school in Europe, Publications Office of the European Union.
  • Aydın, K. (2022). Eğitim örgütlerinde dijital liderlik ve örgütsel bilgelik ilişkisi (Tez No. 759521) (Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Babaoğlan, E., Nalbant, A. ve Çelik, E. (2017). Okul başarısına okul yöneticisinin etkisine ilişkin öğretmen görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 93-109. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/353435
  • Boynukara, M. (2019). Etkileşimli e-kitap oluşturulması, öğretmen adaylarının gelecekte etkileşimli e-kitap kullanımı hakkındaki düşünceleri ve deneyimleri (Tez No. 580886) (Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Bursalıoğlu, Z. (2005). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. PegemA.
  • Bush, T. (2018). Eğitim liderliği ve yönetim kuramları [Theories of educational leadership & management], (Çeviri. Ed. R. Sarpkaya). PegemA.
  • Büyükkarabacak, N. ve Balyer, A. (2023). Okul yöneticilerinin COVID-19 döneminde uzaktan eğitim sürecine dair deneyim ve görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies-Educational Sciences, 18(1), 45-71. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.62087
  • Çalık, D. ve Toker, G. (2016, 03-05 Kasım). Ekran çağı insanı ve dijital toplum, [Bildiri sunumu] XXI. Yüzyılda Türkiye’de internet konferansı, TED Üniversitesi, Ankara.
  • Çelik, Ş. N. (2011). Ortaöğretim İngilizce ders kitabı Breeze 9 hakkında öğrenci, öğretmen ve müfettiş görüşleri (Tez No. 308429) (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Çelebi, M. ve Narinalp, N. Y. (2020). Ortaokullarda İngilizce öğretiminde karşılaşılan sorunlar. OPUS International Journal of Society Researches, 15(1), 4975-5005. https://doi.org/10.26466/opus.704162
  • Cemaloğlu, N. ve Özdemir, M. (Ed). (2019). Eğitim yönetimi. PegemA.
  • Çınar, D. (2014). Dijital nesil için hibrit ders kitabı: Augmented Coursebook.
  • Coşkun, A. E. (2020). Eğitimde dijitalleşmenin oluşturduğu sosyo-kültürelliğin öğretmenin rolüne etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 53(53), 1-29. https://doi.org/10.15285/maruaebd.817782
  • Cüre, F. ve Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (Bit) uygulama başarıları ve Bit’e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 34-53.
  • Demirkol, M., Özdemir, T. Y. ve Polat, H. (2023). Okul yöneticilerinin dijital yetkinliklerine yönelik öğretmen görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33(3), 1231- 1240. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1339627
  • Dinçer, S. (2015). Farklı eğitsel arayüzler kullanılarak hazırlanan bilgisayar destekli öğretim yazılımlarının öğrencilerin akademik başarılarına, motivasyonlarına, derse ilgilerine, bilgisayar destekli öğretimi değerlendirmelerine ve bilişsel yüklerine etkisi (Tez No. 417586) (Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • EBA (2024). EBA Hakkında. https://www.eba.gov.tr
  • Edson, A. J. and Thomas, A. (2016). Transforming preservice mathematics teacher knowledge for and with the enacted curriculum: The case of digital instructional materials. IGI Global.
  • Erbenzer, E. and Aslan, M. (2024). Primary school teachers' self-efficacy perceptions of digital instructional materials development: a mixed-method study, Inonu University Journal of the Faculty of Education, 25(1), 18-49. https://doi.org/10.17679/inuefd.1173257
  • Ersoy, A. (2024). Evaluation of digital competencies and transformational leadership of school managers: The case of Adana (Tez No. 851383) (Yüksek Lisans Tezi). Adana Alparslan Türkeş Science and Technology University. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme (3. Baskı). PegemA. Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., and Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate researchin education. New York: McGraw Hill.
  • Gezer, B. (2020). Dijital materyallerin ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama düzeylerine etkisi (Tez No. 608902) (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Glickman, C., Gordon, S. P., and Ross, J. (2007). Supervision and instructional leadership. Pearson
  • Gömleksiz, M. ve Erkan, S. (2016). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Nobel.
  • Gürsel, M. (2005). Eğitim Yöneticisinin Yeterlikleri. (2. Baskı) Eğitim Kitapevi.
  • Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York: Routledge.
  • Heydarli, F. (2023). Okul yöneticilerinin dijital vatandaşlık düzeyleri ve teknoloji liderliği öz-yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 801225) (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Hidi, S. (2006). Interest: A unique motivational variable. Educational Research Review, 1, 69-82. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2006.09.001
  • Hoy, W.K. and Miskel, C.G. (2013). Educational Administration: Theory, research and practice. Ninth edition. McGrawHill.
  • İçen, B. K. (2023). Dijital eğitimde avantaj ve dezavantajlar. Efe akademi.
  • Kabaran, G. G. (2020). Dijital materyal tasarımına yönelik bir hizmet içi eğitim programının geliştirilmesi ve etkililiğinin değerlendirilmesi (Tez No. 642533) (Doktora Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaban, G. ve Salih, U. (2021). Dijital materyal tasarımı yeterlilikleri ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 11, 281-307. https://doi.org/10.17943/etku.864296
  • Karademir, T. (2018). Teknolojinin benimsenmesine ekolojik bir yaklaşım: Sürdürülebilir bir dijital öğretim materyali geliştirme ekosistemi (Tez No. 494197) (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Karakaş, Y. (2019). Dijitalleşmenin modern gündelik hayata yansımaları ve Hikikomori örneği (Tez No. 580635) (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaköse, T., Polat, H., and Papadakis, S. (2021). Examining teachers’ perspectives on school principals’ digital leadership roles and technology capabilities during the COVID-19 Pandemic. Sustainability, 13 (23), 13448-20. https://doi.org/10.3390/su132313448
  • Kaya, E. (2022). Yönetici ve öğretmenlerin okulun dijital yönetimine ilişkin görüşleri: Bir karma yöntem araştırması (Tez No. 741592) (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kaya, Z. (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Pegem A.
  • Krapp, A. (2002). Structural and dynamic aspects of interest development: Theoretical considerations from an ontogenetic perspective. Learning and Instruction, 12, 383-409. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(01)00011-1
  • Krapp, A. and Prenzel, M. (2011). Research on interest in science: Theories, methods, and findings. International Journal of Science Education, 33, 27-50. https://doi.org/10.1080/09500693.2010.518645
  • Kuzgun, Y. (2006). İlköğretimde rehberlik (6. Baskı). Nobel. Lunenburg, F. C. ve Ornstein, A. C. (2023). Eğitim yönetimi (Çev.Edt. G. Arastaman). Nobel.
  • Mazer, J. P. (2013). Associations among teacher communication behaviors, student interest, and engagement: A validity test. Communication Education, 62 (1), 86-96. https://doi.org/10.1080/03634523.2012.731513
  • Melanlıoğlu, D. Çiftçi, Ö. ve Çeçen, M. A. (2014). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 206-219. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/6136/82304#article_cite
  • Merriam, B. H. and Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd ed.). Sage.
  • Morrison, G. R. and Lowther, D. (2005). Integrating computer technology into the classroom. Upper Saddle River, NJ: Pearson
  • OECD (Organization for Economic Cooperation and Development) (2023). Digital education outlook: Towards an effective digital education ecosystem. OECD Publication. https://www.oecd-ilibrary.org/education/oecd-digital-education-outlook-2023_c74f03de-en
  • Ormanlı, O. (2012). Dijitalleşme ve Türk sineması. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication (TOJDAC), 2(2), 32-38. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/138310)
  • Önder, A. (2010). E-kitap olgusu ve Türkiye'de durum (Tez No. 273319) (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Öz, Ö. (2020). Dijital liderlik: dijital dünyada okul lideri olmak. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(1), 45-57. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijls/issue/53618/635293
  • Özdemir, S. (Ed) (2020). Eğitim yönetiminde kuram ve uygulama. PegemA.
  • Öztürk, D. (2021). Lise yöneticilerinin teknolojik liderlik öz yeterliklerinin incelenmesi (Tez No. 694531) (Doktora Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Peker, A., (2022). Okul müdürlerinin dijital liderlik yeterlilikleri ve bu yeterliliklerin eğitim ortamına yansıması (Tez No. 781603) (Yüksek Lisans Tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Raman, A., Thannimalai, R., and Ismail, S. N. (2019). Principals' technology leadership and its effect on teachers' technology integration in 21st century classrooms. International Journal of Instruction, 12(4), 423-442. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1230076.pdf
  • Resmî Gazete (2016). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. RG No: 29871. https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf
  • Sayar, K. (2016), “Dijital Toplum”, TRT Akademi, 1(2), 762-775. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/218569
  • Senemoğlu, N. (2003). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Gazi Kitabevi.
  • Stepherd, C. (2012). Digital learning content a designer’s guide. Hampshire: Onlignment. http://www.plan-academy.org/ pluginfile.php/20448/ mod_data/content/1070/Digital-learning-content-a-designers-guide1.pdf
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2005). Eğitim ve okul yönetimi, eğitim ve okul yöneticiliği el kitabı. PegemA.
  • Şişman, M. (2019). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. PegemA
  • Sünbül, M. A. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri ( 5. Baskı). Eğitim Yayınevi
  • Taşlıbeyaz, E. and Karaman, S. (2015). Who should teach in lecture videos? Expert, instructor or a good speaker. Route Educational and Social Science Journal, 2, 422-433. https://www.ressjournal.com/Makaleler/1311444631_27%20Elif%20Ta%c5%9fl%c4%b1beyaz.pdf
  • Tezci, E. ve Perkmen, S. (2013). Oluşturmacı perspektiften teknolojinin öğrenme-öğretme sürecine entegrasyonu. In K. Çağıltay & Y. Göktaş (Eds). Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, araştırmalar, eğilimler (ss. 185-211). PegemA.
  • Tulay, Z. (2019). Let student learning drive the class: An investigation of the impact of flipped learning on EFL students’ language skills, digital literacy, and attitudes toward the learning environment (Unpublished Master’s Thesis). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • UNESCO (United Nations Education, Science and Culture Organization) (2018). ICT competency framework for teachers. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721/PDF/265721eng.pdf.multi
  • WB (World Bank) (2018). World Development Report 2018: Learning to Realize Education’s Promise. Washington, DC: World Bank. DOI:10.1596/978-1-4648-1096-1.
  • Yaman, M., Dervişoğlu, S. ve Soran, H. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin derslere ilgilerinin be-lirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 232-240. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/77533
  • Yavuz-Konukman, G. (2019). Dijital öğretim teknolojilerinin hazırlanması ve eğitsel ortamlarda kullanımı: Dijital öyküleme ve dijital kavram haritası. (ss. 65-98) Yanpar-Yelken, T. (Ed.), Öğretim teknolojileri, Anı Yayıncılık.
  • Yenipınar, Ş. (2022). Motivasyon ve liderlik. İçinde K. Yıldırım (Edt.) Eğitim yönetimi: Bilimsel temelleri, kapsamı ve içeriği (ss. 57-96). Anı
  • Yıldırım¸ A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. and Aslan, A. (2019). Instruction management in primary education in digital era. In Bernd Vogler (Ed), Teaching practices: Implementation, challenges and outcomes. USA: Nova Publishing.
  • Zohrabi, M., Sabouri, H., and Behroozian, R. (2012). An assessment of strengths and weaknesses of Iranian first year high school English coursebook using evaluation checklist. English Language and Literature Studies, 2(2), 89. DOI:10.5539/ells.v2n2p89
  • Zwart, D. P., Van Luit, J. E., Noroozi, O., and Goei, S. L. (2017). The effects of digital learning material on students’ mathematics learning in vocational education. Cogent Education, 4, 1313581-6. http://dx.doi.org/10.1080/2331186X.2017.1313581
Toplam 78 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi, Öğretim Teknolojileri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kamil Yıldırım 0000-0002-5212-3905

Emel Deligöz 0009-0006-0640-8092

Erken Görünüm Tarihi 30 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 19 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 10 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırım, K., & Deligöz, E. (2024). Okullarda Öğrenci Öğrenmesine Yönelik Dijital Materyal Kullanılmasında Okul Yöneticilerinin Performansı. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(2), 61-76.

Başvuru yapılan makalenin değerlendirmeye alınabilmesi için dergi yazım kurallarına göre yazılmış olması, tam metnin yazar bilgilerini içermemesi, makale şablonuna göre yazılması, benzerlik raporunun yüklenmesi ve telif hakkı devir formunun imzalanarak yüklenmesi gerekmektedir.  Değerlendirme süreci tamamlanarak yayına kabul edilen makaleler, yazar/lar tarafından düzeltmeleri yapılıp, yazar bilgileri eklenerek yeniden dergi sitesine yüklenmelidir. Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar ile ilgili bilgilere Etik İlkeler ve Yayın Politikası sayfasından ulaşılabilir. Etik Kurul İzni gerektirmeyen çalışmalar için in Etik Kurul İzni Gerektirmeyen Çalışma Beyan Formu doldurularak sisteme yüklenmeli ve makalede belirtilmelidir.