Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma Hızlarıyla Matematik Dersindeki Başarıları Arasındaki İlişki

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 44 - 57, 30.04.2025

Öz

Matematik dersindeki başarıya etki eden okuma, okuduğunu anlama gibi birçok faktör bulunmaktadır. Bu araştırma beşinci sınıf öğrencilerinin okuma hızlarıyla matematik dersindeki başarıları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Nicel araştırma desenlerinden ilişkisel tarama yönteminin kullanıldığı araştırmanın evrenini 2022–2023 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Samsun ili Ayvacık ilçesinde öğrenim gören ortaokul öğrencileri, örneklemini ise Samsun ili Ayvacık ilçe merkezinde konuşlu bulunan iki devlet ortaokulunun beşinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma verileri olarak matematik ders başarısının ölçümünde örneklemi oluşturan öğrencilerinin 2022-2023 eğitim - öğretim yılı 1’inci dönem matematik ders notları kullanılmıştır. Okuma hızlarını tespit etmek için ise 5’inci sınıf Türkçe ders kitabı 172. sayfasında bulunan ‘Çitlembik’ başlıklı okuma metni kullanılmıştır. Okuma hızının ölçümünde; öğrencilerin bir dakikalık süre içerisinde okuduğu toplam doğru kelime sayısı kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin ailelerinin demografik bilgilerini toplamak için araştırmacılar tarafından hazırlanan öğrenci bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Örneklem T Testi, Tek Yönlü Varyans Testi ve Korelasyon Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çalışmaya katılan öğrencilerin 1 dakikalık süre içerisinde okudukları doğru kelime sayıları ile matematik dersi 1’inci dönem başarı notları arasında istatistiksel olarak anlamlı pozitif orta (r=0,427; p<0,001) korelasyon olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akay, A.A. (2004). İlköğretim 2. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin matematik problemlerini çözme başarılarına etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Akçamete, G. (1999). Etkili ve hızlı okuma: Okumayı nasıl geliştirebiliriz? Ankara: Aydoğdu.
  • Akyol, H. (2005). Programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri, (5.basım), 98-106, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 223-238.
  • Aytaş, G. (2005). Okuma eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 461-470.
  • Baran, Ş.Ç. ve Diren, E. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu Türkçe ders kitabı 5, 172-174, Ankara: Anıttepe Yayıncılık.
  • Başaran, M. (2013). Okuduğunu anlamanın bir göstergesi olarak akıcı okuma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 2277-2290.
  • Baştuğ, M. ve Akyol, H. (2012). Akıcı okuma becerilerinin okuduğunu anlamayı yordama düzeyi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(4), 394-411.
  • Bloom, B.S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. (Çev. D. Ali Özçelik), Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Choi, J., Peters, M. and Mueller, R.O. (2010) Correlational analysis of ordinal data: from Pearson'sr to Bayesian polychoric correlation. Asia Pacific Educ Rev., 11(4), 459-466.
  • Çelenk, S. ve Çalışkan, M. (2004). Bazı sosyoekonomik faktörlerin okuduğunu anlama başarısına etkisinin incelenmesi, Çağdaş Eğitim, 29(309), 24-33.
  • Filiz, S.B. ve Boz, İ. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okuma düzeyleri ile rutin olmayan problem çözme başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi International Journal of Field Education, 5(1), 57-70. ISSN:2149-3030
  • Fuchs, L.S. and Fuchs, D. (2002). Mathematical problem-solving profiles of students with mathematics disabilities with and without comorbid reading disabilities. Journal of Learning Disabilities, 35(6), 564-574.
  • Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011). Anlama teknikleri-1: Uygulamalı okuma eğitimi el kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Güneş, F. (2007). Ses temelli cümle yöntemi ve zihinsel yapılandırma (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Grimm, K. J. (2008). Longitudinal associations between reading and mathematics achievement. Developmental Neuropsychology, 33(3), 410-426.
  • Gökkurt, B. ve Soylu, Y. (2013). Öğrencilerin problem çözme sürecinde anlam bilgisini kullanma düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 469-488.
  • Hanbay, O. ve Tekin, Y. (2011, Ekim). İlköğretim 4. ve 7. sınıf öğrencilerinde okuma hızı ile derslerdeki başarı arasındaki ilişki. XI. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dil Yazın ve Deyiş Bilim Sempozyumu. Sakarya.
  • Helwig, R., Rozek-Tedesco, M. A., Tindal, G., Heath, B., and Almond, P. J. (1999). Reading as an access to mathematics problem solving on multiple–choice tests for sixth-grade students. The Journal of Educational Research, 93(2), 113-125.
  • Kaçar, K. (2015). Hızlı okuma eğitiminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine ve okumaya ilişkin tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Kahyaoğlu, M. (2011). Çevre konularıyla ilgili kitap okumaya yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. İlköğretim Online, 10(3), 1056-1065.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (21. Basım). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Keskin, H.K. ve Akyol, H. (2014). Yapılandırılmış okuma yönteminin okuma hızı, doğru okuma ve sesli okuma prozodisi üzerindeki etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(4), 107-119.
  • Keşan, C., Kaya, D. ve Yetişir, Ş. (2008). Türkçe-matematik birlikteliğinin öğrenci başarısını etkileme gücü üzerine bir araştırma. Üniversite ve Toplum Dergisi. 8(2), 1-8. http://www.universitetoplum.org/pdf/pdf_UT_366.pdf
  • Kıvrak, Y. (2014). Okuma-anlamadaki başarının matematik başarısına etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • MEB (2008). Milli Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği. T.C. Resmi Gazete, 27090, 24 Aralık 2008. Obalı, B. (2009). Öğrencilerin fen ve teknoloji akademik başarısıyla Türkçede okuduğunu anlama ve matematik başarıları arasındaki ilişki, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Österholm, M. (2007). A reading comprehension perspective on problem solving. In C. Bergsten,& B. Grevholm (Eds.), Developing and researching quality in mathematics teaching and learning. Proceedings of MADIF 5, the 5th Swedish Mathematics Education Research Seminar (pp. 136- 145). Linköping, Sweden: SMDF.
  • Polya, G. (1973). How to solve it. New Jersey: Paperback Printing.
  • Reca, Ö. F. (2006). Daha az zamanda daha iyi öğrenerek hızlı okuma, İstanbul: Akis.
  • Ruşen, M. (2006). Hızlı okuma, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Sallabaş, M.E. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 141-155.
  • Sertsöz, T. (2003). İlköğretim okullarının 6. sınıflarında okuduğunu anlama davranışının kazandırılmasının matematik başarısına etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Sever, S. (2011). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme (5. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Soylu, Y. ve Soylu, C. (2006). Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 97-111.
  • Tanju, E. H. (2010). Çocuklarda kitap okuma alışkanlığına genel bir bakış. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 21(21), 30-39.
  • Ulusoy, M., Dedeoğlu, H. ve Ertem, İ.S. (2012). Öğretmen adaylarının akıcı okumanın öğretimi ve değerlendirilmesine yönelik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(40), 46-58.
  • Vilenius‐Tuohimaa, P. M., Aunola, K, and Nurmi, J. E. (2008). The association between mathematical word problems and reading comprehension. Educational Psychology, 28(4), 409-426.
  • Yılmaz, N. (2011), Matematik eğitim alanında yapılmış araştırmaların incelenmesi: Bir içerik analizi. Ankara: Ankara Siyasal Kitabevi.
  • Yılmaz, M. (2013). Okuma motivasyonu, akıcı okuma ve okuduğunu anlamanın beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarındaki rolü. Turkish Studies 8(4), 1461-1478.
  • Yılmaz, M. (2015). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama seviyeleri ile Türkçe, matematik, sosyal bilgiler ve fen ve teknoloji derslerindeki başarıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, https://dergipark.org.tr/tr/pub/dpusbe/issue/4771/65646

The Relationship Between Fifth Grade Students' Reading Speed and Their Achievement in Mathematics Class

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 44 - 57, 30.04.2025

Öz

There are many factors such as reading and reading comprehension that affect success in mathematics class. This research was conducted to examine the relationship between fifth grade students' reading speeds and their success in mathematics in terms of various variables. The population of the research, in which the relational scanning method, one of the quantitative research designs, is used, consists of secondary school students studying in Ayvacık district of Samsun province under the Ministry of National Education in the 2022-2023 academic year, and the sample consists of fifth grade students of two public secondary schools located in Ayvacık district center of Samsun province. As study data, the first semester mathematics course grades of the students who formed the sample in the 2022-2023 academic year were used to measure mathematics course success. In measuring reading speed; The total number of correct words read by the students in one minute was used. A student information form prepared by the researchers was used to collect demographic information of the families of the students participating in the study. Independent Sample T Test, One-Way Variance Test and Correlation Test were used to analyze the data. As a result of the research, it was found that there was a statistically significant positive medium (r=0.427; p<0.001) correlation between the number of correct words read in 1 minute by the students participating in the study and their first-term mathematics course success grades.

Kaynakça

  • Akay, A.A. (2004). İlköğretim 2. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin matematik problemlerini çözme başarılarına etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Akçamete, G. (1999). Etkili ve hızlı okuma: Okumayı nasıl geliştirebiliriz? Ankara: Aydoğdu.
  • Akyol, H. (2005). Programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri, (5.basım), 98-106, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 223-238.
  • Aytaş, G. (2005). Okuma eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), 461-470.
  • Baran, Ş.Ç. ve Diren, E. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu Türkçe ders kitabı 5, 172-174, Ankara: Anıttepe Yayıncılık.
  • Başaran, M. (2013). Okuduğunu anlamanın bir göstergesi olarak akıcı okuma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 2277-2290.
  • Baştuğ, M. ve Akyol, H. (2012). Akıcı okuma becerilerinin okuduğunu anlamayı yordama düzeyi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(4), 394-411.
  • Bloom, B.S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. (Çev. D. Ali Özçelik), Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Choi, J., Peters, M. and Mueller, R.O. (2010) Correlational analysis of ordinal data: from Pearson'sr to Bayesian polychoric correlation. Asia Pacific Educ Rev., 11(4), 459-466.
  • Çelenk, S. ve Çalışkan, M. (2004). Bazı sosyoekonomik faktörlerin okuduğunu anlama başarısına etkisinin incelenmesi, Çağdaş Eğitim, 29(309), 24-33.
  • Filiz, S.B. ve Boz, İ. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okuma düzeyleri ile rutin olmayan problem çözme başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi International Journal of Field Education, 5(1), 57-70. ISSN:2149-3030
  • Fuchs, L.S. and Fuchs, D. (2002). Mathematical problem-solving profiles of students with mathematics disabilities with and without comorbid reading disabilities. Journal of Learning Disabilities, 35(6), 564-574.
  • Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011). Anlama teknikleri-1: Uygulamalı okuma eğitimi el kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Güneş, F. (2007). Ses temelli cümle yöntemi ve zihinsel yapılandırma (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Grimm, K. J. (2008). Longitudinal associations between reading and mathematics achievement. Developmental Neuropsychology, 33(3), 410-426.
  • Gökkurt, B. ve Soylu, Y. (2013). Öğrencilerin problem çözme sürecinde anlam bilgisini kullanma düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 469-488.
  • Hanbay, O. ve Tekin, Y. (2011, Ekim). İlköğretim 4. ve 7. sınıf öğrencilerinde okuma hızı ile derslerdeki başarı arasındaki ilişki. XI. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dil Yazın ve Deyiş Bilim Sempozyumu. Sakarya.
  • Helwig, R., Rozek-Tedesco, M. A., Tindal, G., Heath, B., and Almond, P. J. (1999). Reading as an access to mathematics problem solving on multiple–choice tests for sixth-grade students. The Journal of Educational Research, 93(2), 113-125.
  • Kaçar, K. (2015). Hızlı okuma eğitiminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine ve okumaya ilişkin tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Kahyaoğlu, M. (2011). Çevre konularıyla ilgili kitap okumaya yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. İlköğretim Online, 10(3), 1056-1065.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (21. Basım). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Keskin, H.K. ve Akyol, H. (2014). Yapılandırılmış okuma yönteminin okuma hızı, doğru okuma ve sesli okuma prozodisi üzerindeki etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(4), 107-119.
  • Keşan, C., Kaya, D. ve Yetişir, Ş. (2008). Türkçe-matematik birlikteliğinin öğrenci başarısını etkileme gücü üzerine bir araştırma. Üniversite ve Toplum Dergisi. 8(2), 1-8. http://www.universitetoplum.org/pdf/pdf_UT_366.pdf
  • Kıvrak, Y. (2014). Okuma-anlamadaki başarının matematik başarısına etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • MEB (2008). Milli Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği. T.C. Resmi Gazete, 27090, 24 Aralık 2008. Obalı, B. (2009). Öğrencilerin fen ve teknoloji akademik başarısıyla Türkçede okuduğunu anlama ve matematik başarıları arasındaki ilişki, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Österholm, M. (2007). A reading comprehension perspective on problem solving. In C. Bergsten,& B. Grevholm (Eds.), Developing and researching quality in mathematics teaching and learning. Proceedings of MADIF 5, the 5th Swedish Mathematics Education Research Seminar (pp. 136- 145). Linköping, Sweden: SMDF.
  • Polya, G. (1973). How to solve it. New Jersey: Paperback Printing.
  • Reca, Ö. F. (2006). Daha az zamanda daha iyi öğrenerek hızlı okuma, İstanbul: Akis.
  • Ruşen, M. (2006). Hızlı okuma, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Sallabaş, M.E. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 141-155.
  • Sertsöz, T. (2003). İlköğretim okullarının 6. sınıflarında okuduğunu anlama davranışının kazandırılmasının matematik başarısına etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Sever, S. (2011). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme (5. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Soylu, Y. ve Soylu, C. (2006). Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 97-111.
  • Tanju, E. H. (2010). Çocuklarda kitap okuma alışkanlığına genel bir bakış. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 21(21), 30-39.
  • Ulusoy, M., Dedeoğlu, H. ve Ertem, İ.S. (2012). Öğretmen adaylarının akıcı okumanın öğretimi ve değerlendirilmesine yönelik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(40), 46-58.
  • Vilenius‐Tuohimaa, P. M., Aunola, K, and Nurmi, J. E. (2008). The association between mathematical word problems and reading comprehension. Educational Psychology, 28(4), 409-426.
  • Yılmaz, N. (2011), Matematik eğitim alanında yapılmış araştırmaların incelenmesi: Bir içerik analizi. Ankara: Ankara Siyasal Kitabevi.
  • Yılmaz, M. (2013). Okuma motivasyonu, akıcı okuma ve okuduğunu anlamanın beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarındaki rolü. Turkish Studies 8(4), 1461-1478.
  • Yılmaz, M. (2015). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama seviyeleri ile Türkçe, matematik, sosyal bilgiler ve fen ve teknoloji derslerindeki başarıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, https://dergipark.org.tr/tr/pub/dpusbe/issue/4771/65646
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İlköğretim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Güneş Salı 0000-0001-5719-8618

Elif Aybüke Akkaya 0009-0000-1359-9663

Erken Görünüm Tarihi 30 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 22 Şubat 2025
Kabul Tarihi 25 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Salı, G., & Akkaya, E. A. (2025). Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma Hızlarıyla Matematik Dersindeki Başarıları Arasındaki İlişki. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 12(1), 44-57.

Başvuru yapılan makalenin değerlendirmeye alınabilmesi için dergi yazım kurallarına göre yazılmış olması, tam metnin yazar bilgilerini içermemesi, makale şablonuna göre yazılması, benzerlik raporunun yüklenmesi ve telif hakkı devir formunun imzalanarak yüklenmesi gerekmektedir.  Değerlendirme süreci tamamlanarak yayına kabul edilen makaleler, yazar/lar tarafından düzeltmeleri yapılıp, yazar bilgileri eklenerek yeniden dergi sitesine yüklenmelidir. Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar ile ilgili bilgilere Etik İlkeler ve Yayın Politikası sayfasından ulaşılabilir. Etik Kurul İzni gerektirmeyen çalışmalar için in Etik Kurul İzni Gerektirmeyen Çalışma Beyan Formu doldurularak sisteme yüklenmeli ve makalede belirtilmelidir.