BibTex RIS Kaynak Göster

In the Context Critical Thinking Requirements of Constructivism, Basic Educational Approach of Religious Culture and Ethics Course Programmes

Yıl 2016, , 77 - 102, 20.06.2016
https://doi.org/10.15745/da.36504

Öz

In our Country, traditional religious education applications that long remains in

effect for years are revised in line with the new approach emerged in training in recent

years. Educational approach in our country has been shaped by behavioral models for

many years and since 2004, the course programs, based on the constructivist approach

has been implemented. As an extension of this application, since 2005 the programmes

of religious education and ethics that ate taught in elementary and high school

classes have been prepared according to the constructivist approach again. The aim

of the research is concerned with more practical dimensions of religious education.

Critical thinking holds an important place among the basic skills of the constructivist

approach. In order to acquire the critical thinking skills, the component factors such as

curriculum, learning environment, examination system, teachers and students should

be made available.

In this study, behavioral and constructivist educational approach and philosophical

understandings that become the source of them will be discussed. The relation

between constructive understanding and critical thinking will be discussed at the programs

level and In the context of critical thinking, the current situation will be discussed

according to the structure of the program as required by constructivism, learning

environment, examination system and the propertied that the students and teachers

should have and recommendations will be listed for each. Recommendations will be

made towards the overall problem although they are religion education centered. This

study is a descriptive research. Survey method has been adopted by another name in

our study.

Eleştirel Düşünme Bağlamında DKAB Dersi Programlarının Temel Eğitim Yaklaşımı Yapılandırmacılığın Uygulanmasının Değerlendirilmesi

Yıl 2016, , 77 - 102, 20.06.2016
https://doi.org/10.15745/da.36504

Öz


Ülkemizde eğitim yaklaşımı uzun yıllardır davranışçı modele göre şekillenmiş,

2004 yılından itibaren ise yapılandırmacı yaklaşımın esas alındığı ders programları

uygulanmaya başlanmıştır. Bunun bir uzantısı olarak 2005 yılından itibaren ilköğretim

ve liselerde okutulan DKAB derslerinin programları yapılandırmacı yaklaşıma göre

yeniden hazırlanmıştır. Yapılandırmacı yaklaşımın temel becerileri arasında eleştirel

düşünme önemli bir yer tutmaktadır. Eleştirel düşünme becerisinin kazanılabilmesi

için ders programları, öğrenme ortamı, sınav sistemi, öğretmen ve öğrenci faktörleri

gibi unsurların uygun hale getirilmesi gerekmektedir.

Bu çalışmada yapılandırmacı anlayış ve eleştirel düşünme arasındaki ilişki programlar

ve uygulama düzeyinde ele alınacak, eleştirel düşünme bağlamında yapılandırmacılığın

gerektirdiği programın yapısı, öğrenme ortamı, sınav sistemi, öğretmen ve

öğrencinin hangi özellikleri taşıması gerektiği ile mevcut durum tartışılacak, her biri

için öneriler sıralanacaktır. Araştırmanın amacı, din öğretiminin daha çok uygulama

boyutuyla ilgilidir. Öneriler, din öğretimi merkezli olmakla birlikte genel sorunlara

yönelik de yapılacaktır. Betimsel bir araştırma olan çalışmada tarama,/survey modeli

benimsenmiş, literatür taraması ve içerik analizine dayalı yöntem kullanılmıştır.


Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nail Karagöz Bu kişi benim

Ahmet Doğan

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

ISNAD Karagöz, Nail - Doğan, Ahmet. “Eleştirel Düşünme Bağlamında DKAB Dersi Programlarının Temel Eğitim Yaklaşımı Yapılandırmacılığın Uygulanmasının Değerlendirilmesi”. Dini Araştırmalar 19/20-06 (Haziran 2016), 77-102. https://doi.org/10.15745/da.36504.