Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Akışkan Modern Zamanlarda Kadın Ve Din: Yaşama Üslûbundan Hayat Tarzına Habitusun Değişimi

Yıl 2016, , 229 - 253, 24.11.2016
https://doi.org/10.15745/da.267281

Öz

Akışkan modern zamanlarda, post endüstriyel üretim sistemi,
sosyal yapıları dönüştürerek bir jenerasyondan diğerine tevarüs eden kültürü
çeşitlendirmekte ve tekrar tekrar kurmaktadır. Bu kurulum sürecinde bireylerin
düşünme yapılarında farklılıklar meydana gelmekte ve bireyler alışılmışın
dışında davranışlar göstermektedir. Bourdieu’nun uzun süreli edinilmiş
eğilimler dizisi olarak tanımladığı habitus kavramı yardımıyla bireylerin algı,
düşünme ve eyleme şemalarını anlamak kolaylaşmaktadır. Akışkan modern zamanların
habitustaki hızlı değişimi tetiklediği düşünüldüğünde, bugün dindar kadınların
da bu hızlı değişimin etkisi altında olduğu görülmektedir. Bu çalışmanın amacı,
dindar kadınlar için sunulan ideal habitus biçimindeki değişiklikleri göstermek
ve yaşama üslubundan hayat tarzına dönüşümün parametrelerini analiz etmektir. 

Kaynakça

  • • Aktaş, Cihan (2001). Bacı’dan Bayan’a: İslamcıların Kamusal Alandaki İlişkilerinin Değişimi Üzerine. İstanbul: Pınar Yayınları.
  • • Amman, Tayfun Mehmet (1995). “Sosyal Tabakalaşma ve Günümüz Fransız Sosyolojisinin Yaklaşımları”. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi S.B.E.
  • • Banarlı, Nihat Sami (1985). Devlet ve Devlet Terbiyesi. İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı.
  • • Banarlı, Nihat Sami (1986). İman ve Yaşama Üslubu. İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı.
  • • Banarlı, Nihat Sami (2001). Türkçenin Sırları. İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı.
  • • Barbarosoğlu, Fatma Karabıyık (2006). Şov ve Mahrem. İstanbul:Timaş.
  • • Barbarosoğlu, Fatma Karabıyık (2009a). Moda ve Zihniyet. İstanbul: İz.
  • • Barbarosoğlu, Fatma Karabıyık (2009b). İmaj ve Takva. İstanbul: Timaş.
  • • Bauman, Zygmunt (2015). Akışkan Modern Toplumda Kültür. Çev. İhsan Çapçıoğlu ve Fatih Ömek, Ankara: Atıf.
  • • Beşoğul, İnci (1977). Aile Ansiklopedisi I, II. İstanbul: Bahar Yayınevi.
  • • Bourdieu, Pierre (1996). Physical Space, Social Space and Habitus. Oslo: Oslo Üniversitesi Yayınları.
  • • Bourdieu, Pierre (1998). Practical Reason. On the Theory of Action. California: Stanford Üniversitesi Yayınları.
  • • Bourdieu, Pierre (2006). Karşı Ateşler. Çev. Halime Yücel, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • Bourdieu, Pierre (2009). Bekârlar Balosu. Çev. Çağrı Eroğlu, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • • Bourdieu, Pierre (2014). “Simgesel Sermaye ve Toplumsal Sınıflar”. Çev. Nazlı Ökten, Cogito. S.76: 192-204.
  • • Bourdieu, Pierre & Wacquant, Loïc (2014). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar. Çev. Nazlı Ökten, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • • Collet, Francois (2009). “Does Habitus Matter? A Comparative Review of Bourdieu's Habitus and Simon's Bounded Rationality with Some Implications for Economic Sociology”. Sociological Theory. C.27, S.4: 419-434.
  • • Hızal, Gilman Senem Gençtürk (2003). “Bir İletişim Biçimi Olarak Moda: Modus’un Sınırları”. İletişim Araştırmaları, C.1, S.1: 65-86.
  • • İslamoğlu, Mustafa (2008). Hayat Kitabı Kur’an. İstanbul: Düşün Yayıncılık.
  • • Kaplan, Mehmet (1997). Nesillerin Ruhu. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • • Kığili, Esra Seziş (2015). “Stil Detayı. Eşarp Kullanma Sanatı”. Modanisa S.13: 10-11.
  • • Kığili, Esra Seziş (2016). “Dünyadan İlham Al”. Modanisa, S.14: 10-11.
  • • Modanisa (2016). S.14: 25.
  • • Modanisa (2016). S.14: 44-46.
  • • Nun (2015). S.12: 26.
  • • Nun (2015). S.12: 32-34.
  • • Nun (2015). S.12: 62.
  • • Nun (2015). S.12: 94.
  • • Nun (2015). S.12: 118.
  • • Nun (2015). S.12: 148-152.
  • • Okutan, Birsen Banu (2013). Türkiye’de Popüler Kültür ve Din. İstanbul: Düşün yayınları.
  • • Özdemir, Hülya (2015). Hayırlısıyla Nun 1 Yaşında. Nun S.12: 18.
  • • Simmel, George (2006). Modern Kültürde Çatışma. Çev. Tanıl Bora vd, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • • Swartz, David (1996). “Bridging the Study of Culture and Religion: Pierre Bourdieu's Political Economy of Symbolic Power”. Sociology of Religion C.57, S.1: 71-85.
  • • Şişman, Nazife (2006). Emanetten Mülke Kadın Bedeninin Yeniden İnşası. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • • Wittgenstein, Ludwig (2001). Estetik, Betimleme, Din ve Freud Hakkında Dersler. Çev. Zeki Algün. İzmir: İlya Yayınları.
  • • Yılmaz, Zehra (2015). Dişil Dindarlık. İslamcı Kadın Hareketinin Dönüşümü. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • • Zorlu, Abdülkadir (2006). Modern Tüketimin Tarihinden Tüketim Araştırmalarına Tüketim Sosyolojisi. Ankara: Glocal Yayınları.

Woman and Religion in Liquid Modern Times: Transformation of Habitus from Mode of Life to Lifestyle

Yıl 2016, , 229 - 253, 24.11.2016
https://doi.org/10.15745/da.267281

Öz

Liquid
modern times, as Bauman points out, are elusive grounds surrounded with
infinite, fragile and indefinite possibilities that forms the status of all
social norms, principles and rules. In the liquid modern times,  post-industrial production system transforms
social structures, diversifies and re-constructs the culture which is inherited
from one generation to the other. In order to better understand this transformation
process, the essential components of the social structure must be analyzed by exploring
the different mental attitudes and behaviors of people. According to Bourdieu,
the acquisition of durable dispositions constitutes to “habitus” and people
behave by means of their habitus which constructs the schemes of their
perceptions, thoughts and actions. In other words, habitus as a generative and
unifying formula reinterprets features of innate positions to the combined form
of life which consists of personal choices and performances. Habitus is a
dynamic system, therefore it changes according to particular variables; liquid
modern times as a driving force triggers the rapid modification of peoples'
habitus. This study maintains that the habitus of urban and religious woman in
Turkish society has been modified unexpectedly in the liquid modern times. The
main aim of this study is to demonstrate the “habitus shift” of religious women
and inspect the transformation of habitus from the “mode of life” to “lifestyle”.
Hypothetically, after cross-examination the habitus of religious women has
changed from the “mode of life” to the “lifestyle”. Methodologically, through a
short content assessment of selected publications, the concern will be clarified
further.

Kaynakça

  • • Aktaş, Cihan (2001). Bacı’dan Bayan’a: İslamcıların Kamusal Alandaki İlişkilerinin Değişimi Üzerine. İstanbul: Pınar Yayınları.
  • • Amman, Tayfun Mehmet (1995). “Sosyal Tabakalaşma ve Günümüz Fransız Sosyolojisinin Yaklaşımları”. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi S.B.E.
  • • Banarlı, Nihat Sami (1985). Devlet ve Devlet Terbiyesi. İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı.
  • • Banarlı, Nihat Sami (1986). İman ve Yaşama Üslubu. İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı.
  • • Banarlı, Nihat Sami (2001). Türkçenin Sırları. İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı.
  • • Barbarosoğlu, Fatma Karabıyık (2006). Şov ve Mahrem. İstanbul:Timaş.
  • • Barbarosoğlu, Fatma Karabıyık (2009a). Moda ve Zihniyet. İstanbul: İz.
  • • Barbarosoğlu, Fatma Karabıyık (2009b). İmaj ve Takva. İstanbul: Timaş.
  • • Bauman, Zygmunt (2015). Akışkan Modern Toplumda Kültür. Çev. İhsan Çapçıoğlu ve Fatih Ömek, Ankara: Atıf.
  • • Beşoğul, İnci (1977). Aile Ansiklopedisi I, II. İstanbul: Bahar Yayınevi.
  • • Bourdieu, Pierre (1996). Physical Space, Social Space and Habitus. Oslo: Oslo Üniversitesi Yayınları.
  • • Bourdieu, Pierre (1998). Practical Reason. On the Theory of Action. California: Stanford Üniversitesi Yayınları.
  • • Bourdieu, Pierre (2006). Karşı Ateşler. Çev. Halime Yücel, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • Bourdieu, Pierre (2009). Bekârlar Balosu. Çev. Çağrı Eroğlu, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • • Bourdieu, Pierre (2014). “Simgesel Sermaye ve Toplumsal Sınıflar”. Çev. Nazlı Ökten, Cogito. S.76: 192-204.
  • • Bourdieu, Pierre & Wacquant, Loïc (2014). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar. Çev. Nazlı Ökten, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • • Collet, Francois (2009). “Does Habitus Matter? A Comparative Review of Bourdieu's Habitus and Simon's Bounded Rationality with Some Implications for Economic Sociology”. Sociological Theory. C.27, S.4: 419-434.
  • • Hızal, Gilman Senem Gençtürk (2003). “Bir İletişim Biçimi Olarak Moda: Modus’un Sınırları”. İletişim Araştırmaları, C.1, S.1: 65-86.
  • • İslamoğlu, Mustafa (2008). Hayat Kitabı Kur’an. İstanbul: Düşün Yayıncılık.
  • • Kaplan, Mehmet (1997). Nesillerin Ruhu. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • • Kığili, Esra Seziş (2015). “Stil Detayı. Eşarp Kullanma Sanatı”. Modanisa S.13: 10-11.
  • • Kığili, Esra Seziş (2016). “Dünyadan İlham Al”. Modanisa, S.14: 10-11.
  • • Modanisa (2016). S.14: 25.
  • • Modanisa (2016). S.14: 44-46.
  • • Nun (2015). S.12: 26.
  • • Nun (2015). S.12: 32-34.
  • • Nun (2015). S.12: 62.
  • • Nun (2015). S.12: 94.
  • • Nun (2015). S.12: 118.
  • • Nun (2015). S.12: 148-152.
  • • Okutan, Birsen Banu (2013). Türkiye’de Popüler Kültür ve Din. İstanbul: Düşün yayınları.
  • • Özdemir, Hülya (2015). Hayırlısıyla Nun 1 Yaşında. Nun S.12: 18.
  • • Simmel, George (2006). Modern Kültürde Çatışma. Çev. Tanıl Bora vd, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • • Swartz, David (1996). “Bridging the Study of Culture and Religion: Pierre Bourdieu's Political Economy of Symbolic Power”. Sociology of Religion C.57, S.1: 71-85.
  • • Şişman, Nazife (2006). Emanetten Mülke Kadın Bedeninin Yeniden İnşası. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • • Wittgenstein, Ludwig (2001). Estetik, Betimleme, Din ve Freud Hakkında Dersler. Çev. Zeki Algün. İzmir: İlya Yayınları.
  • • Yılmaz, Zehra (2015). Dişil Dindarlık. İslamcı Kadın Hareketinin Dönüşümü. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • • Zorlu, Abdülkadir (2006). Modern Tüketimin Tarihinden Tüketim Araştırmalarına Tüketim Sosyolojisi. Ankara: Glocal Yayınları.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Birsen Banu Okutan

Yayımlanma Tarihi 24 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

ISNAD Okutan, Birsen Banu. “Akışkan Modern Zamanlarda Kadın Ve Din: Yaşama Üslûbundan Hayat Tarzına Habitusun Değişimi”. Dini Araştırmalar 19/49 (Kasım 2016), 229-253. https://doi.org/10.15745/da.267281.