In our Country, traditional religious education applications that long remains in
effect for years are revised in line with the new approach emerged in training in recent
years. Educational approach in our country has been shaped by behavioral models for
many years and since 2004, the course programs, based on the constructivist approach
has been implemented. As an extension of this application, since 2005 the programmes
of religious education and ethics that ate taught in elementary and high school
classes have been prepared according to the constructivist approach again. The aim
of the research is concerned with more practical dimensions of religious education.
Critical thinking holds an important place among the basic skills of the constructivist
approach. In order to acquire the critical thinking skills, the component factors such as
curriculum, learning environment, examination system, teachers and students should
be made available.
In this study, behavioral and constructivist educational approach and philosophical
understandings that become the source of them will be discussed. The relation
between constructive understanding and critical thinking will be discussed at the programs
level and In the context of critical thinking, the current situation will be discussed
according to the structure of the program as required by constructivism, learning
environment, examination system and the propertied that the students and teachers
should have and recommendations will be listed for each. Recommendations will be
made towards the overall problem although they are religion education centered. This
study is a descriptive research. Survey method has been adopted by another name in
our study.
Ülkemizde eğitim yaklaşımı uzun yıllardır davranışçı modele göre şekillenmiş,
2004 yılından itibaren ise yapılandırmacı yaklaşımın esas alındığı ders programları
uygulanmaya başlanmıştır. Bunun bir uzantısı olarak 2005 yılından itibaren ilköğretim
ve liselerde okutulan DKAB derslerinin programları yapılandırmacı yaklaşıma göre
yeniden hazırlanmıştır. Yapılandırmacı yaklaşımın temel becerileri arasında eleştirel
düşünme önemli bir yer tutmaktadır. Eleştirel düşünme becerisinin kazanılabilmesi
için ders programları, öğrenme ortamı, sınav sistemi, öğretmen ve öğrenci faktörleri
gibi unsurların uygun hale getirilmesi gerekmektedir.
Bu çalışmada yapılandırmacı anlayış ve eleştirel düşünme arasındaki ilişki programlar
ve uygulama düzeyinde ele alınacak, eleştirel düşünme bağlamında yapılandırmacılığın
gerektirdiği programın yapısı, öğrenme ortamı, sınav sistemi, öğretmen ve
öğrencinin hangi özellikleri taşıması gerektiği ile mevcut durum tartışılacak, her biri
için öneriler sıralanacaktır. Araştırmanın amacı, din öğretiminin daha çok uygulama
boyutuyla ilgilidir. Öneriler, din öğretimi merkezli olmakla birlikte genel sorunlara
yönelik de yapılacaktır. Betimsel bir araştırma olan çalışmada tarama,/survey modeli
benimsenmiş, literatür taraması ve içerik analizine dayalı yöntem kullanılmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 19 Sayı: 48 (20-06-2016) |