Nurettin Topçu is an important philosopher who has
dealt with many issues of religion in Turkish thought. This
article touches on his philosophical views on religion from a few points. Maurice Blondel's approach to Topçu’s methodology of
artillery has been greatly influenced. Nurettin Topçu discusses the relationship between reason and
faith in morality of rebellion. First, it deals with this problem within the framework of the relation
between thought and belief. According to
him, faith is a real, complete and lived knowledge that plays a role in a great
deal of individual will. According to Topçu,
every individual is subject to an object or movement, which depends on
everyone's own person and his own personal history.
This view is not only for the
individual, but also for the nations and for the civilizations they build.
Topçu discusses the concept of
faith within the concept of mystical faith.
In addition, he also examines
mysticism as a source of semavi religions and mysticism as a religious
experience. The religious
experience of the basic stipulations of the philosophy of religion is in the
context of the psychology of consciousness and worship.
Nurettin Topçu Maurice Blondel Religion Philosophy Faith Mysticism Religious Experience
Nurettin topçu Türk düşüncesinde
dinin birçok meselesini ele almış önemli bir filozoftur. Bu makale onun din
konusundaki felsefi görüşlerine birkaç noktadan temas etmektedir. Topçu’nun din
felsefesi metodolojisinde Maurice Blondel'in yaklaşımının büyük etkisi
olmuştur. Nurettin Topçu akıl ile iman arasındaki ilişkiyi isyan ahlakında
tartışmaktadır. Öncelikle bu problemi, düşünce inanç ilişkisi çerçevesinde ele
almaktadır. Ona göre inanç büyük ölçüde ferdi iradenin rol oynadığı gerçek, tam
ve yaşanmış bir bilgidir. Topçu'ya göre her bir ferdin bir obje veya bir
hareket üzerinde hükmü, herkesin kendi kişiliğine ve kendi şahsi tarihine
bağlıdır. Bu görüş sadece fertler için değil milletler ve kurdukları
medeniyetler için de gerçekliği olan bir görüştür. Topçu iman kavramını mistik
iman kavramı çerçevesinde tartışmaktadır. Ayrıca, semavi dinlerin kaynağı
olarak mistikliği ve dini bir tecrübe şekli olarak mistik piskolojiyi de
incelemektedir. Din felsefesinin temel bahislerinden olan dini tecrübeyi ise
Allah şuuru ve ibadet psikolojisi çerçevesinde işlemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2000 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2000 Cilt: 3 Sayı: 7 |