BibTex RIS Kaynak Göster

Reasons Of Interpretators’ Truth Comment Differences

Yıl 2011, Cilt: 11 Sayı: 1, 73 - 94, 01.02.2011

Öz

Qur’an is a holy book, revealed to our prophet by Allah. There is no contradic-tion and conflict in it. Interpretators put forth different opinions while interpreting Qur’an. Why these different understandings occuring? Are do these different understandings mean to contradiction? Are these different understandings orginated from structure of Qur’an and speciality characteristics of language? Or else are these different understandings are the richness of meaning of Qur’an? In this article, we are going to search reasons of conflicts while commenting Qur’an

Kaynakça

  • „Akk, Halid Aburrahman, Usûlü‟t-Tefsîr ve Kavâiduhû, Daru‟n-Nefâis, Beyrut 1994.
  • Alvânî, Taha Cabir, Edebu‟l-İhtilâf fi‟l-İslam, „Alemu‟l-Fikri‟l-İslâmî, Katar 1405.
  • Beğavî, Ebu Muhammed el-Hüseyin b.Mesud, Me‟âlimu‟t-Tenzîl fî Tefsîri‟l-Kur‟an, Daru Tîbe, Beyrut 1997.
  • Birışık, Abdulhamit, Kırâat, DİA, Ankara 2002.
  • Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Usûlü, Ankara 1979.
  • Dağdeviren, Alican, “Kırâatlerin Mahiyeti Meselesi” (tebliğ), M.Rüştü Aşıkkutlu Anısına II. Kur‟an ve Kıraati Sempozyumu, Kur‟an ve Kıraati Sempozyumlar Kitabı, Adapa- zarı 2006.
  • Dehlevî, Şah Veliyullah Ahmed b. Abdurrahman, Fevzu‟l-Kebîr fî Usûli‟t-Tefsîr, (Arapça‟ya çev. Selman el-Hüseynî en-Nedvî), Daru‟l-Beşâiri‟l-İslâmiyye, Beyrut 1987.
  • Duman, Mehmet Zeki “Kur‟an‟da Müteşabihat”, Bilimname, IX, İstanbul 2005/3.
  • Ebu‟s-Su‟ûd, Muhammed b. Muhammed b. Mustafa, İrşâdu Akli‟s-Selîm ilâ Mezâye‟l- Kur‟ani‟l-Kerîm, Riyad 1997.
  • Emîn, İhsan, Menhecü‟n-Nakd fi‟t-Tefsîr, Daru‟l-Hâdî, Beyrut 2007.
  • Fenîsan, Su‟ud b. Abdillah, İhtilâfu‟l-Müfessirîn Esbâbuhu ve Âsâruhû, Daru İşbiliyye, Riyad 1997.
  • Görener, İbrahim, “Kur‟an İlimleri ve Tefsîr Usûlünün Bir Yöntem Çağrıştırması Sorunu”, Bilimname, XVI, 2009/1.
  • Güler, İlhami, “Kutsallık ve Dini Metinlerin Dogmalaştırılması”, I.Kur‟an Sempozyumu, Bilgi Vakfı, Ankara 1994.
  • Güven, Şahin, Kur‟an‟ın Anlaşılmasında ve Yorumlanmasında Çok Anlamlılık Sorunu, Denge Yayınları, İstanbul 2005.
  • Hafîf, Ali, Esbâbu İhtilafi‟l-Fukaha,Daru‟l-Fikri‟l-„Arabî, Kahire 1996.
  • Halidî, Salih Abdulfettah, et-Tefsîr ve't-Te'vîl fi'l-Kur'an, Daru‟n-Nefâis, Beyrut 1996.
  • İbn Cüzeyy, Muhammed b. Ahmed b. Cüzeyy el-Kilebî, Kitabu‟Teshîl li „Ulûmi‟t- Tenzîl, Daru‟l-Kitabi‟l-„Arabî, Beyrut 1993.
  • İbnü‟l-Cezerî, Muhammed b. Muhammed ed-Dımeşkî, en-Neşr fi‟l- Kırâati‟l- Aşr, Daru‟l- Kütübi‟l-İlmiyye, Mısır trs.
  • İsfehânî, Ebu‟l-Kasım el-Hüseyin b. Muhammed Ragıb, el-Müfredât fî Garîbi‟l-Kur‟an, Mektebetü‟n-Nezzar, Mısır 1961.
  • İşler, Emrullah, “Çok Anlamlılık, Anlam Daralması ve Kur‟an‟ın Türkçe Çevirilerinde Yapı- lan Yanlışlar” Kur‟an ve Dil Sempozyumu, Van 2001.
  • Kahraman, Ferruh, Tefsirde İhtilafların Mahiyeti, Çeşitleri ve Sebepleri, (Yayımlanma- mış Doktora Tezi), Sakarya Ü., Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya 2010.
  • Kattân, Mennâ‟, Mebâhis fî „Ulûmi‟l-Kur‟an, Müessesetü‟r-Risale, Beyrut 1993.
  • Koç, Zafer; Kur‟an Tefsirinde Yöntem Arayışları, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), A.Ü.Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2007.
  • Rûmî, Fehd b. Abdirrahman b. Süleyman, Buhûs fî Usûli‟t-Tefsîr ve Menâhicuh, Mektebetü‟t-Tevbe, y.y. 1419.
  • Sâbûnî, Muhammed Ali, et-Tibyan fî „Ulûmi‟l-Kur‟an, „Alemü‟l-Kütüb, Mekke 1985.
  • Salih, Subhî, Mebâhis fî „Ulûmi‟l-Kur‟an, Daru‟l-İlm, Beyrut 1981.
  • Suyûtî, Abdurrahman b. Ebibekir Celaleddin, el-İtkân fî „Ulûmi‟l-Kur‟an, Ta‟lik: Mustafa Dîb el-Buğâ, Daru İbn-i Kesîr, Beyrut 1996.
  • Şarkâvî, Ahmed Muhammed, “İhtilâfu‟l-Müfessirîn Esbâbuhû ve Davâbituhû”, Külliyetu Usûli‟d-Dîn ve‟d-Da‟va, sayı,17, Kahire 2004.
  • Şâyi‟, Muhammed b. Abdurrahman b. Salih, Esbâbu İhtilâfu‟l-Müfessirîn, Mektebetü‟l- „Ubeykan, Riyad 1995.
  • Taberî, Muhammed b.Cerîr,Câmi‟u‟l-Beyân an Te‟vîl-i Âyi‟l-Kur‟an, Müessesetü‟r- Risale, Beyrut 2000.
  • Tayyar, Müsa‟id b.Süleyman b.Nasır, et-Tefsîru‟l-Luğavî li‟l-Kur‟an, Daru İbni‟l-Cevzî, Riyad 1422. ,Füsûl fî Usûli‟t-Tefsîr, Daru İbni‟l-Cevzî, Riyad 1992.
  • Tiyek, Fatih, Zamirlerin Mercii İle İlgili İhtilafların Tefsire Etkisi, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Sütçü İmam Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş 2008.
  • Ünver, Mustafa, Kur‟ân‟ı Anlamada Siyâk‟ın Rolü, Sidre Yay, Ankara 1996.
  • Yıldırım, Zeki, “İhtilafın Menşei, Konusu ve Çeşitleri”, A.Ü.İ.F.D., 15. sayı, Erzurum 2001.
  • Zehebî, Muhammed Hüseyin, et-Tefsîr ve‟l-Müfessirûn, Daru‟l-Kütübi‟l-Hadîse, Beyrut 1976. , el-İtticâhâtu‟l-Munharife fi Tefsîri‟l-Kur‟ani‟l-Kerim, Mektebetü Vehbe, Beyrut 1986.
  • Zemahşerî, Mahmud b. Ömer, el-Keşşâf an Hakâiki Gavâmidı‟t-Tenzîl, Daru‟l-Kitabi‟l- Arabî, Beyrut 1986.
  • Zerkânî, Muhammed Abdulazîm, Menâhilu‟l-„İrfân fî „Ulûmi‟l-Kur‟an, Daru İhyai‟t-Türasi‟l- Arabiyye, Beyrut trs.
  • Zerkeşî, Bedreddin Muhammed, el-Burhân fî „Ulûmi‟l-Kur‟an, Daru‟l-Kütübi‟l-İlmiyye, Beyrut 1988. ııı

Müfessirlerin Sahîh Yorum Farklılıklarının Sebepleri

Yıl 2011, Cilt: 11 Sayı: 1, 73 - 94, 01.02.2011

Öz

Kur'an Allah tarafından Peygamberimize vahyedilen bir kitaptır. Onda hiçbir çelişki ve ihtilaf yoktur. Müfessirler Kur'an'ı yorumlarken farklı görüşler ortaya koymuşlardır. Bu farklı anlamalar nereden kaynaklanmaktadır? Bu farklı anla-malar çelişki anlamına mı gelir? Bu farklılıklar Kur'an'ın yapısından ve dil özel-liklerinden mi kaynaklanmaktadır? Yoksa bu farklı yorumlar Kur'anın anlam zenginliği midir? Bu makalemizde Kur'an'ı tefsir ederken ortaya çıkan ihtilafların sebeplerini araştıracağız.

Kaynakça

  • „Akk, Halid Aburrahman, Usûlü‟t-Tefsîr ve Kavâiduhû, Daru‟n-Nefâis, Beyrut 1994.
  • Alvânî, Taha Cabir, Edebu‟l-İhtilâf fi‟l-İslam, „Alemu‟l-Fikri‟l-İslâmî, Katar 1405.
  • Beğavî, Ebu Muhammed el-Hüseyin b.Mesud, Me‟âlimu‟t-Tenzîl fî Tefsîri‟l-Kur‟an, Daru Tîbe, Beyrut 1997.
  • Birışık, Abdulhamit, Kırâat, DİA, Ankara 2002.
  • Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Usûlü, Ankara 1979.
  • Dağdeviren, Alican, “Kırâatlerin Mahiyeti Meselesi” (tebliğ), M.Rüştü Aşıkkutlu Anısına II. Kur‟an ve Kıraati Sempozyumu, Kur‟an ve Kıraati Sempozyumlar Kitabı, Adapa- zarı 2006.
  • Dehlevî, Şah Veliyullah Ahmed b. Abdurrahman, Fevzu‟l-Kebîr fî Usûli‟t-Tefsîr, (Arapça‟ya çev. Selman el-Hüseynî en-Nedvî), Daru‟l-Beşâiri‟l-İslâmiyye, Beyrut 1987.
  • Duman, Mehmet Zeki “Kur‟an‟da Müteşabihat”, Bilimname, IX, İstanbul 2005/3.
  • Ebu‟s-Su‟ûd, Muhammed b. Muhammed b. Mustafa, İrşâdu Akli‟s-Selîm ilâ Mezâye‟l- Kur‟ani‟l-Kerîm, Riyad 1997.
  • Emîn, İhsan, Menhecü‟n-Nakd fi‟t-Tefsîr, Daru‟l-Hâdî, Beyrut 2007.
  • Fenîsan, Su‟ud b. Abdillah, İhtilâfu‟l-Müfessirîn Esbâbuhu ve Âsâruhû, Daru İşbiliyye, Riyad 1997.
  • Görener, İbrahim, “Kur‟an İlimleri ve Tefsîr Usûlünün Bir Yöntem Çağrıştırması Sorunu”, Bilimname, XVI, 2009/1.
  • Güler, İlhami, “Kutsallık ve Dini Metinlerin Dogmalaştırılması”, I.Kur‟an Sempozyumu, Bilgi Vakfı, Ankara 1994.
  • Güven, Şahin, Kur‟an‟ın Anlaşılmasında ve Yorumlanmasında Çok Anlamlılık Sorunu, Denge Yayınları, İstanbul 2005.
  • Hafîf, Ali, Esbâbu İhtilafi‟l-Fukaha,Daru‟l-Fikri‟l-„Arabî, Kahire 1996.
  • Halidî, Salih Abdulfettah, et-Tefsîr ve't-Te'vîl fi'l-Kur'an, Daru‟n-Nefâis, Beyrut 1996.
  • İbn Cüzeyy, Muhammed b. Ahmed b. Cüzeyy el-Kilebî, Kitabu‟Teshîl li „Ulûmi‟t- Tenzîl, Daru‟l-Kitabi‟l-„Arabî, Beyrut 1993.
  • İbnü‟l-Cezerî, Muhammed b. Muhammed ed-Dımeşkî, en-Neşr fi‟l- Kırâati‟l- Aşr, Daru‟l- Kütübi‟l-İlmiyye, Mısır trs.
  • İsfehânî, Ebu‟l-Kasım el-Hüseyin b. Muhammed Ragıb, el-Müfredât fî Garîbi‟l-Kur‟an, Mektebetü‟n-Nezzar, Mısır 1961.
  • İşler, Emrullah, “Çok Anlamlılık, Anlam Daralması ve Kur‟an‟ın Türkçe Çevirilerinde Yapı- lan Yanlışlar” Kur‟an ve Dil Sempozyumu, Van 2001.
  • Kahraman, Ferruh, Tefsirde İhtilafların Mahiyeti, Çeşitleri ve Sebepleri, (Yayımlanma- mış Doktora Tezi), Sakarya Ü., Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya 2010.
  • Kattân, Mennâ‟, Mebâhis fî „Ulûmi‟l-Kur‟an, Müessesetü‟r-Risale, Beyrut 1993.
  • Koç, Zafer; Kur‟an Tefsirinde Yöntem Arayışları, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), A.Ü.Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2007.
  • Rûmî, Fehd b. Abdirrahman b. Süleyman, Buhûs fî Usûli‟t-Tefsîr ve Menâhicuh, Mektebetü‟t-Tevbe, y.y. 1419.
  • Sâbûnî, Muhammed Ali, et-Tibyan fî „Ulûmi‟l-Kur‟an, „Alemü‟l-Kütüb, Mekke 1985.
  • Salih, Subhî, Mebâhis fî „Ulûmi‟l-Kur‟an, Daru‟l-İlm, Beyrut 1981.
  • Suyûtî, Abdurrahman b. Ebibekir Celaleddin, el-İtkân fî „Ulûmi‟l-Kur‟an, Ta‟lik: Mustafa Dîb el-Buğâ, Daru İbn-i Kesîr, Beyrut 1996.
  • Şarkâvî, Ahmed Muhammed, “İhtilâfu‟l-Müfessirîn Esbâbuhû ve Davâbituhû”, Külliyetu Usûli‟d-Dîn ve‟d-Da‟va, sayı,17, Kahire 2004.
  • Şâyi‟, Muhammed b. Abdurrahman b. Salih, Esbâbu İhtilâfu‟l-Müfessirîn, Mektebetü‟l- „Ubeykan, Riyad 1995.
  • Taberî, Muhammed b.Cerîr,Câmi‟u‟l-Beyân an Te‟vîl-i Âyi‟l-Kur‟an, Müessesetü‟r- Risale, Beyrut 2000.
  • Tayyar, Müsa‟id b.Süleyman b.Nasır, et-Tefsîru‟l-Luğavî li‟l-Kur‟an, Daru İbni‟l-Cevzî, Riyad 1422. ,Füsûl fî Usûli‟t-Tefsîr, Daru İbni‟l-Cevzî, Riyad 1992.
  • Tiyek, Fatih, Zamirlerin Mercii İle İlgili İhtilafların Tefsire Etkisi, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Sütçü İmam Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş 2008.
  • Ünver, Mustafa, Kur‟ân‟ı Anlamada Siyâk‟ın Rolü, Sidre Yay, Ankara 1996.
  • Yıldırım, Zeki, “İhtilafın Menşei, Konusu ve Çeşitleri”, A.Ü.İ.F.D., 15. sayı, Erzurum 2001.
  • Zehebî, Muhammed Hüseyin, et-Tefsîr ve‟l-Müfessirûn, Daru‟l-Kütübi‟l-Hadîse, Beyrut 1976. , el-İtticâhâtu‟l-Munharife fi Tefsîri‟l-Kur‟ani‟l-Kerim, Mektebetü Vehbe, Beyrut 1986.
  • Zemahşerî, Mahmud b. Ömer, el-Keşşâf an Hakâiki Gavâmidı‟t-Tenzîl, Daru‟l-Kitabi‟l- Arabî, Beyrut 1986.
  • Zerkânî, Muhammed Abdulazîm, Menâhilu‟l-„İrfân fî „Ulûmi‟l-Kur‟an, Daru İhyai‟t-Türasi‟l- Arabiyye, Beyrut trs.
  • Zerkeşî, Bedreddin Muhammed, el-Burhân fî „Ulûmi‟l-Kur‟an, Daru‟l-Kütübi‟l-İlmiyye, Beyrut 1988. ııı
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Osman Kara Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Kara, Osman. “Müfessirlerin Sahîh Yorum Farklılıklarının Sebepleri”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 11/1 (Şubat 2011), 73-94.