Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ KURUMLARI ADINA SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE FAKÜLTELERİN SOSYAL MEDYA STRATEJİLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 21 Sayı: 1, 415 - 449, 31.03.2021
https://doi.org/10.33415/daad.820746

Öz

Günlük hayata etkileriyle sosyal medya, kişiler arası iletişimin yanında kurumların da iletişimini etkilemiştir. Çok amaçlı iletişim stratejileri bağlamında, sosyal medya araçlarını da kullanmak zorunda kalan kurumlarda, adaptasyonun değişik hızda/anlayışlarda seyrettiği, günlük faaliyetlerini sosyal medyayla yürüten kurumların yanında bu durumun hâlâ gündeme gelmediği gözlenmiştir. Mevcut/potansiyel insan unsurlarıyla ve diğer kurumlarla çok yönlü etkileşimde, eğitim kurumları da bu mecralarda yerlerini almıştır. Çalışmada, Yüksek Din Öğretimi Kurumları’nın sosyal medyada hangi mecralarda, ne düzeyde yer aldıkları incelenmiştir. Kurumların web siteleri 10 Temmuz 2020’de incelenerek, sosyal medya mecraları ve varoldukları mecralardaki toplam takipçi sayısı tespit edilmiş ve mevcut 97 Yüksek Din Öğretimi Kurumu’ndan, Facebook, Instagram, Twitter ve YouTube’da aktif kullanımıyla ve en çok takipçi sayısıyla öne çıkanların sosyal medya stratejileri örnek olay olarak sunulmuş, tecrübeleri, hesapları yöneten uzman kişilerle görüşülerek derinlemesine ele alınmış ve anlaşılmaya çalışılmıştır. Betimsel tarama yöntemiyle nicel veriler, görüşme formu ile nitel veriler elde edilmiştir. Araştırma sonucu elde edilen bulgular bağlamında, İlahiyat/İslami İlimler Fakültelerinin muhtemel sosyal medya politikalarına yönelik stratejilere, geliştirici önerilere yer verilmiştir.

Teşekkür

Sosyal medya hesaplarıyla ilgili sorularımıza içtenlikle cevap veren; Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden, Araştırma Görevlisi Zehra Özbek’e, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden, Prof. Dr. İhsan Capcıoğlu’na, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden, Doç. Dr. İsmail Bulut’a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Aydın, Hakan. “Diyanet İşleri Başkanlığı Merkez ve Taşra Teşkilatının Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir İnceleme”. Humanities Sciences (NWSAHS), 11/3 (2016), 203-212. http://dx.doi.org/10.12739.
  • Aydın, Mehmet Şevki. “İlahiyat Lisans Programının Amaç Sorunu”, Türkiye'de Yüksek Din Eğitiminin Sorunları, Yeniden Yapılanması ve Geleceği Sempozyumu. (Isparta: S.D.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları, 2004), 19-25.
  • BS, Boomsocial, Erişim Tarihi: 08.10.2020. https://www.boomsocial.com/Social-Brands/2020/Eylul/Instagram/egitim.
  • Çakaröz, Kübra Müge. “Türkiye’deki Üniversitelerin Sosyal Medya Etkililik Düzeylerinin Belirlenmesi”. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi 53/3 (2018), 816-831.
  • Deyirmenci, Bilent. Üniversite Seçiminde Sosyal Medyanın Etkisi Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı, Erişim Tarihi: 12.07.2020. http://www.diyanet.gov.tr/.
  • Dough, Ridley. How Today’s Colleges and Universities are Using Social Media. Erişim Tarihi: 30.09.2020. http://www.Vtldesign.Com/İnbound-Marketing/Social-Media/How-Todays-Colleges-And-Universities-Are-Using-Social-Media/.
  • Gümüş, Niyazi vd. “Üniversite Tercihlerinde Öğrencilerin Yararlandıkları Bilgi Kaynaklarının Belirlenmesine Yönelik Kastamonu Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma”. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (İGÜSBD) 2/2 (2015), 43-67. https://doi.org/10.17336/igusbd.32069.
  • https://digitalmarketinginstitute.com/blog/what-why-and-how-of-social-media-for-higher-education. Erişim Tarihi: 30.09.2020.
  • https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp. Erişim Tarihi: 15.08.2020.
  • https://www.slideshare.net/DataReportal/digital-2020-july-global-statshot-report-july-2020-v01
  • https://yokatlas.yok.gov.tr. Erişim Tarihi: 10.10.2020.
  • Köktürk, Ali. Sosyal Ağ Kullanım Performansına Göre Üniversite Değerlemesi: Twitter ve Türkiye Üniversiteleri Üzerine Bir Çalışma. Ankara: Başkent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2013.
  • OU, Oxford University. “Social-media-strategy” Erişim Tarihi: 20.09.2020. https://www.ox.ac.uk/sites/files/oxford/social-media-strategy-template.docx.
  • Sayan, Yunus Emre. Yüksek Din Öğretiminde Öğrenme İklimi Algıları. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Doktora Tezi, 2020.
  • Seçkiner Bingöl, Ezgi ve Tahtalıoğlu, Hava. “Türkiye'de Üniversitelerin Sosyal Medya Kullanımı: Gazi Üniversitesi Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22/Kayfor15 Özel Sayısı, (2017), 2405-2423.
  • Turan, İbrahim. “Türkiye’de İlahiyat Eğitimi: İstihdam Alanı‐Program İlişkisi Üzerine Bir İlişki”. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 37/2 (2017), 59‐77. http://dx.doi.org/10.26650/ilahiyat.2017.19.2.0014.
  • Wearesocial, Erişim Tarihi: 24.09.2020. https://wearesocial.com/blog/2020/07/more-than-half-of-the-people-on-earth-now-use-social-media.
  • Yılmaz, Mustafa. Üniversitelerde Halkla İlişkiler: Kurumsal Web Sayfaları ve Sosyal Medya Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme. Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2015.
  • YÖK, Yüksek Öğretim Kurulu, Erişim Tarihi: 01.07.2020. https://istatistik.yok.gov.tr/.
  • Yörükoğlu, Fatih. Üniversite Öğrencilerinin Bölüm ve Program Seçimlerini Etkileyen Faktörler ve Sosyal Medya Kullanım Davranışı İlişkisi: Karabük Üniversitesi Örneği. Karabük: Karabük Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Yüksek din öğretimi kurumlarının Resmi Sosyal Medya Hesapları, Erişim Tarihi: 10 Temmuz 2020.

Social Media Usage On Behalf Of Higher Religıous Education Institutions In Turkey And The Investigation Of Social Media Strategy Of Faculties

Yıl 2021, Cilt: 21 Sayı: 1, 415 - 449, 31.03.2021
https://doi.org/10.33415/daad.820746

Öz

Social media, with its effects on daily life, has affected the communication of institutions as well as interpersonal communication, and in institutions that have to use social media tools in the context of multi-purpose communication strategies, it is observed that the issue is still not on the agenda in some of them, besides conducting their daily activities with social media, where adaptation follows at different speeds / understandings. Educational institutions have also taken their place in these channels in multi-faceted interaction with existing / potential human elements and other institutions. In study, in which channels and at what level Higher Religious Education Institutions are involved in social media was examined. The websites of the institutions were examined on July 10, 2020, and the total number of followers in the social media channels and the channels they exist was determined and the social media strategies of the existing 97 Higher Religious Education Institutions, which stand out with their active use on Facebook, Instagram, Twitter and YouTube and with the highest number of followers, were presented as a case study, their experiences have been discussed in depth with the experts managing the accounts and they have been understood. Quantitative data were obtained by the descriptive screening method, and qualitative data were obtained by interview form. In the context of the findings obtained as a result of the research, strategies and developing suggestions for possible social media policies of the Faculty of Theology / Islamic Sciences are included.

Kaynakça

  • Aydın, Hakan. “Diyanet İşleri Başkanlığı Merkez ve Taşra Teşkilatının Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir İnceleme”. Humanities Sciences (NWSAHS), 11/3 (2016), 203-212. http://dx.doi.org/10.12739.
  • Aydın, Mehmet Şevki. “İlahiyat Lisans Programının Amaç Sorunu”, Türkiye'de Yüksek Din Eğitiminin Sorunları, Yeniden Yapılanması ve Geleceği Sempozyumu. (Isparta: S.D.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları, 2004), 19-25.
  • BS, Boomsocial, Erişim Tarihi: 08.10.2020. https://www.boomsocial.com/Social-Brands/2020/Eylul/Instagram/egitim.
  • Çakaröz, Kübra Müge. “Türkiye’deki Üniversitelerin Sosyal Medya Etkililik Düzeylerinin Belirlenmesi”. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi 53/3 (2018), 816-831.
  • Deyirmenci, Bilent. Üniversite Seçiminde Sosyal Medyanın Etkisi Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı, Erişim Tarihi: 12.07.2020. http://www.diyanet.gov.tr/.
  • Dough, Ridley. How Today’s Colleges and Universities are Using Social Media. Erişim Tarihi: 30.09.2020. http://www.Vtldesign.Com/İnbound-Marketing/Social-Media/How-Todays-Colleges-And-Universities-Are-Using-Social-Media/.
  • Gümüş, Niyazi vd. “Üniversite Tercihlerinde Öğrencilerin Yararlandıkları Bilgi Kaynaklarının Belirlenmesine Yönelik Kastamonu Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma”. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (İGÜSBD) 2/2 (2015), 43-67. https://doi.org/10.17336/igusbd.32069.
  • https://digitalmarketinginstitute.com/blog/what-why-and-how-of-social-media-for-higher-education. Erişim Tarihi: 30.09.2020.
  • https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp. Erişim Tarihi: 15.08.2020.
  • https://www.slideshare.net/DataReportal/digital-2020-july-global-statshot-report-july-2020-v01
  • https://yokatlas.yok.gov.tr. Erişim Tarihi: 10.10.2020.
  • Köktürk, Ali. Sosyal Ağ Kullanım Performansına Göre Üniversite Değerlemesi: Twitter ve Türkiye Üniversiteleri Üzerine Bir Çalışma. Ankara: Başkent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2013.
  • OU, Oxford University. “Social-media-strategy” Erişim Tarihi: 20.09.2020. https://www.ox.ac.uk/sites/files/oxford/social-media-strategy-template.docx.
  • Sayan, Yunus Emre. Yüksek Din Öğretiminde Öğrenme İklimi Algıları. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Doktora Tezi, 2020.
  • Seçkiner Bingöl, Ezgi ve Tahtalıoğlu, Hava. “Türkiye'de Üniversitelerin Sosyal Medya Kullanımı: Gazi Üniversitesi Örneği”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22/Kayfor15 Özel Sayısı, (2017), 2405-2423.
  • Turan, İbrahim. “Türkiye’de İlahiyat Eğitimi: İstihdam Alanı‐Program İlişkisi Üzerine Bir İlişki”. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 37/2 (2017), 59‐77. http://dx.doi.org/10.26650/ilahiyat.2017.19.2.0014.
  • Wearesocial, Erişim Tarihi: 24.09.2020. https://wearesocial.com/blog/2020/07/more-than-half-of-the-people-on-earth-now-use-social-media.
  • Yılmaz, Mustafa. Üniversitelerde Halkla İlişkiler: Kurumsal Web Sayfaları ve Sosyal Medya Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme. Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2015.
  • YÖK, Yüksek Öğretim Kurulu, Erişim Tarihi: 01.07.2020. https://istatistik.yok.gov.tr/.
  • Yörükoğlu, Fatih. Üniversite Öğrencilerinin Bölüm ve Program Seçimlerini Etkileyen Faktörler ve Sosyal Medya Kullanım Davranışı İlişkisi: Karabük Üniversitesi Örneği. Karabük: Karabük Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Yüksek din öğretimi kurumlarının Resmi Sosyal Medya Hesapları, Erişim Tarihi: 10 Temmuz 2020.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yunus Emre Sayan 0000-0002-1653-335X

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2021
Kabul Tarihi 24 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Sayan, Yunus Emre. “TÜRKİYE’DE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ KURUMLARI ADINA SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE FAKÜLTELERİN SOSYAL MEDYA STRATEJİLERİNİN İNCELENMESİ”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 21/1 (Mart 2021), 415-449. https://doi.org/10.33415/daad.820746.