Bu çalışma, yapay zekâ (YZ) uygulamalarının din eğitimi biliminin temel konularındaki veri güvenilirliğini incelemektedir. Araştırmada, ChatGPT'nin ücretsiz (3.5 versiyonu) ve ücretli (4.0 versiyonu) sürümlerinin performansı, Revize Bloom Taksonomisinin hatırlama, anlama, uygulama, analiz, değerlendirme ve yaratma düzeylerine göre karşılaştırılmıştır. Bulgular, ücretli sürümün genellikle daha detaylı ve kapsamlı cevaplar sunduğunu göstermektedir. Örneğin, ücretli sürüm medrese gibi kavramlara dair tarihsel analizlerde daha derin bilgiler sağlarken, ücretsiz sürüm çoğunlukla yüzeysel ve genel bilgiler sunmaktadır. Bununla birlikte her iki sürüm de kaynak uydurma ve yanlış atıflar gibi önemli eksiklikler içermektedir. Aynı şekilde her iki versiyonda da zaman zaman yanlış bilgi ve konuyla ilgisiz açıklamalara rastlamak mümkündür. Bu durum, YZ’nin din eğitimi bağlamında akademik güvenilirlik açısından dikkatle değerlendirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Çalışmada ChatGPT’nin din eğitimi gibi hassas bir alandaki potansiyeli ve sınırlılıkları tartışılmaktadır. Sonuç olarak, YZ araçlarının din eğitimi alanında bireysel öğrenmeyi destekleme potansiyeli bulunsa da veri doğruluğu, etik sorunlar ve algoritmik önyargılar gibi konuların ele alınması gerekmektedir. Bu bağlamda, gelecekte YZ'nin bu alandaki uygulamalarını iyileştirmek için daha kapsamlı veri setleri ve etik çerçevelerin geliştirilmesi önemlidir.
This study evaluates the reliability of artificial intelligence (AI) applications in addressing fundamental topics within the science of religious education. It compares the performance of ChatGPT’s free (3.5 version) and paid (4.0 version) versions using Bloom's Revised Taxonomy across six cognitive levels: remember, understand, apply, analyse, evaluate, and create. The findings indicate that while the paid version offers more detailed and comprehensive responses. For example, the paid version demonstrates a deeper understanding, offering nuanced analyses of concepts such as madrasah, while the free version provides more superficial responses. However, both versions contain significant deficiencies such as fabrication of sources and incorrect citations. Likewise, both versions occasionally contain incorrect information and irrelevant explanations. This situation reveals that AI should be carefully evaluated in terms of academic reliability in the context of religious education.The research highlights the potential and limitation of AI in a sensitive field like religious education. In conclusion, while AI tools have the potential to support individual learning in religious education, addressing data accuracy, ethical concerns, and algorithmic biases is crucial. The study suggests the development of robust data sets and ethical frameworks to enhance AI’s applications in this field. It underscores the need for careful oversight and adaptation of AI technologies in sensitive educational contexts.
Religious Education Artificial Intelligence Data Reliability ChatGPT
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dini Araştırmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 3 |