Seyahat imkânlarının oldukça sınırlı olduğu şartlarda özellikle muhaddislerin Endülüs’ten Horasan’a, Yemen’den Anadolu’ya kadar oldukça geniş bir coğrafyada gerçekleştirdikleri ilmî yolculuklar, kültür tarihi, bilginin dolaşımı ve âlimlerin bireysel yolculuk tecrübeleri gibi konularda pek çok çalışmayı hak etmektedir. İlmî seyahatlerin dönem ve coğrafyaya göre farklılık göstermesi, her bir âlimin detayda yaşadığı ilmî serüvenin farklı olması gibi nedenlerle özellikle II./VIII. asrın ortalarından itibaren artan ve neredeyse her âlimin az-çok iştirak ettiği bu faaliyeti derinlemesine incelemek için dijital beşeri bilimler çerçevesinde geliştirilen imkânların da dikkate alınarak bir ekip çalışmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu makale böyle bir projeye mukaddime olması amacıyla klasik dönemde ricâl eseri yazarlarının bir şahsın rihlesini nasıl tespit ettikleri ve bu tecrübeden hareketle rihle tespitinin nasıl yapılabileceği sorularına odaklanmaktadır. Makalede, oldukça farklı yönleri olan bu meselenin bütünüyle çözüme kavuşturulması amaçlanmamış; mesele, ilgili âlimlerin rihle tespitini ilgilendirdiği ölçüde ele alınmıştır. Bu bağlamda, teknolojik gelişmeler ve disiplinler arası yöntemlerin devreye alınması, rihle çalışmalarının daha geniş ve derinlemesine bir perspektifle incelenmesini mümkün kılacaktır.
Bu makale 123K484 numaralı, "Klasik Dönem İslam Dünyasında Bilginin Yayılımı: Rihleler" başlıklı TÜBİTAK 1001 projesi kapsamında yayınlanmıştır.
Despite limited travel opportunities in the premodern era, hadith scholars journeyed extensively—from al-Andalus to Khurasan and Yemen to Anatolia—offering rich material for research on cultural history, knowledge transmission, and individual scholarly experiences. Since these journeys varied by time and place, and each scholar’s intellectual path was unique, understanding this widespread phenomenon—especially after the mid-2nd/8th century—requires collaborative efforts informed by digital humanities. This article serves as a preliminary step toward such research, focusing on how classical rijāl scholars identified a person’s riḥla (scholarly journey) and how such identifications might be approached today. It does not aim to resolve the entire issue but addresses it insofar as it relates to the identification of riḥla in biographical sources. Integrating technological advancements and interdisciplinary methods can significantly enhance the scope and depth of future studies on scholarly mobility within the Islamic tradition.
Bu makale 123K484 numaralı, "Klasik Dönem İslam Dünyasında Bilginin Yayılımı: Rihleler" başlıklı TÜBİTAK 1001 projesi kapsamında yayınlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hadis |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Bu makale 123K484 numaralı, "Klasik Dönem İslam Dünyasında Bilginin Yayılımı: Rihleler" başlıklı TÜBİTAK 1001 projesi kapsamında yayınlanmıştır. |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 1 |