Birçok ülkede din öğretiminin devlet eğitim kurumlarında gerçekleştirilmesi, din ve devlet ilişkisini ve neticesinde oluşan karşılıklı etkiyi gündeme getirmektedir. Dini yaşama imkânı, din eğitimi mekanizması ve din eğitiminin anayasallığı, ülkeden ülkeye söylemsel (discourse) olarak bazı farklılıklar gösterse de çoğu zaman muhafazakâr ve seküler kanadın karşı karşıya geldiği, ortak kanıya ulaşılması oldukça güç bir alan olarak karşımıza çıkmaktadır. Seküler kesim din eğitimine devlet elinin değmesini, siyasetin dindar bir bakışa sahip olmaması gerektiği ve belli dini yaklaşımların devlet yapısı içerisinde söz sahibi olmasının laiklikle bağdaşmadığı gerekçeleriyle reddederken, muhafazakâr bir kesim
ise bu etkileşimi dini kaygılarla istememektedir. Muhafazakâr camianın bu kısmı devletin din eğitimine tesirinin dinin kültürüne, tarihine, toplumun din algısı ve pratiklerine zarar
vereceği düşüncesiyle, devletin dine kaynak sağlayıcı olmadığını aksine dini tükettiğini savunmaktadır. Bu yazıda ele alınan “State Religious Education and the State of Religious Life” isimli kitap Oxford Üniversitesi’nden eğitim bilimci Liam Gearon ve Washington Üniversitesi’nden Joseph Prud’Homme tarafından yazılmıştır. Yazarlar konuları eğitim,
tarih, siyaset ve din alanları çerçevesinde multidisipliner şekilde ele almakta ve ABD devlet okullarında yapılması önerilen İncil-merkezli öğretim’i tüm zeminlerde inceleyerek
öngördükleri olumsuz sonuçları temellendirmeye çalışmaktadırlar. İncil merkezli bu yaklaşım, devlet okulları için Kitab-ı Mukaddes’in tarihsel, edebî ve kültürel açılardan
öğretimini hedefleyen ve temel ders kaynağı olarak Kitab-ı Mukaddesi merkeze alan seçmeli dersler önermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe, Din Araştırmaları |
Bölüm | Kitap Tanıtımı ve Tenkitler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |