This article examines anti-Islamic claims regarding the role of violence in the spread of Islām, traces the roots of these claims in Christian polemical literature and analyzes the counterarguments developed by Mutakallimūn. Some groups attempt to explain the geographical expansion of Islām solely through military conquest and forced conversion. The origin of this approach can be traced back to some Christian apologists from the late 7th and the beginning of the 8th centuries. Therefore, this study aims to investigate the aforementioned claim through Christian sources. Furthermore, it analyzes the counterarguments put forth by Muslim theologians in a comparative and chronological manner. In addition, the study considers a claim made by Abū Ḥāmid al-Ghazālī (d. 505/1111) that resembles Christian assertions, showing that while his stance may appear similar, it was grounded in a distinct epistemological framework and did not attribute a decisive role to theological activity in the process of Islam’s expansion. It is observed that al-Ghazālī’s approach was subjected to a critical evaluation by the Muʿtazilites in the context of the necessity of rational inference (istidlāl), and Mu‘tazilī scholars opposed the idea that Islām was spread by the sword. The article demonstrates the multifaceted nature of the spread of Islām, which cannot be reduced to a single cause, emphasising the role of rational inference and persuasion methods, while contextualising military conquest within the geopolitical framework of the classical Islamic world.
Kalām Spread of Islām Christianity Mutakallimūn Sword Reasoning
This article is the revised and partially modified version of the unpublished paper titled “The Factor of the Sword in the Spread of Islam through the Eyes of the Mutakallimūn”, which was delivered orally at Fırst Internatıonal Occıdentalısm Symposıum The “Other” in Islamic Civilization on October 21-23, 2022.
Bu makale, İslâm’ın yayılmasında şiddetin rolüne dair İslâm karşıtı iddiaları, Hıristiyan polemik literatüründeki kökenini ve kelâmcıların geliştirdiği karşı argümanları tarihsel bağlamda incelemektedir. Kimi kesimler, İslâm’ın farklı bölgelere yayılmasını sadece askerî güç ve zorlama ile açıklamaya çalışılmaktadır. Bu yaklaşımın kökeni, VII. yüzyıl sonu ile VIII. yüzyıl başlarında yaşayan bazı Hıristiyan apolojistlere dayanmaktadır. Bundan ötürü çalışma bu iddiayı Hristiyan literatürü üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır. Bununla birlikte Müslüman kelâm âlimleri tarafından öne sürülen karşı argümanlar da karşılaştırmalı ve kronolojik olarak analiz edilmektedir. Diğer taraftan çalışmada Ebû Hâmid el-Gazzâlî (ö. 505/1111) tarafından öne sürülen ve Hıristiyan iddialarına benzeyen bir iddiayı ele almakta, onun yaklaşımının ilk bakışta benzer görünse de farklı bir epistemolojik çerçeveye dayandığını ve İslâm’ın yayılma sürecinde kelâmî faaliyetlere belirleyici bir rol atfetmediğini göstermektedir. Gazzâlî’nin yaklaşımının Muʿtezile tarafından istidlâlin gerekliliği bağlamında eleştiriye tabi tutulduğu ve Gazzâlî’yi eleştiren bazı Muʿtezilî âlimlerin İslâm’ın kılıç ile yayıldığı düşüncesine karşı çıktıkları görülmektedir. Makale, İslâm’ın yayılmasının tek bir sebebe indirgenemeyecek kadar çok yönlü olduğunu gösterirken bu süreçte farklı etkenlerle birlikte istidlâl ve ikna yöntemlerinin etkisini vurgulamakta, fetih olgusunun klasik İslâm dünyasının jeopolitik bağlamında değerlendirilmesi gerektiğini savunmaktadır.
Kelâm İslâm’ın Yayılışı Hıristiyanlık Kelâmcılar Kılıç İstidlâl
Bu makale 21-23 Ekim 2022 tarihinde Uluslararası Oksidentalizm Sempozyumu-I İslam Medeniyetinde “Öteki” adlı sempozyumda sözlü olarak sunulan ancak tam metni yayımlanmayan “Mütekellimûnun Gözünden İslam’ın Yayılışında Kılıç Faktörü” başlıklı tebliğin içeriği geliştirilerek ve kısmen değiştirilerek üretilmiş hâlidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yahudilik Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 6 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 36 Sayı: 2 |