Hazır giyim, Türkiye için stratejik bir
sektördür. Fakat günümüz hazır giyim pazarında uluslararası rekabet çok
yoğundur. Türk Hazır Giyim işletmelerinin bu pazarda rekabet edebilmesi için
devlet teşviklerine ihtiyacı her zamankinden daha fazladır. Bu çalışmada,
devlet teşviklerinin hazır giyim işletmelerine etkisini araştırmak için İHKİB
(İstanbul Hazır Giyim Konfeksiyon İhracatçıları Birlikleri)’e üye 102 hazır
giyim işletmesinden anket yoluyla veri elde edilmiştir. Verilerden elde edilen
bilgilere göre; Hazır Giyim işletmelerin yaklaşık %70’i devlet teşvikleri
hakkında bilgi sahibidir. Teşvik bilgisini öncelikli olarak internetten (%22,5)
edinmektedirler. Yalnızca işletmelerin %45’i teşviklerden yararlanmıştır.
İşletmelerin %42’si teşvikleri yetersiz bulurken, %31’i ise teşviklerden
yararlanmanın çok zor olduğunu beyan etmektedir. İşletmeler, en fazla Sigorta
Primi teşvikinden (%17) yararlanmaktadır. İşletmeler teşvikleri; ürün
çeşitlendirme (%22,03), genişletme (%16,94) ve modernizasyon (%15,25) yatırımları
için kullanmaktadırlar. Devlet teşvikleri, hazır giyim işletmelerinin üretim
miktarı, ürün çeşitliliği, ihracat, satış ve karlılık oranlarını olumlu
etkilemiştir. Ayrıca işletmelerin ithalatında önemli bir değişikliğe neden
olmamıştır. Devlet teşviklerin devam etmesi durumunda; işletmelerin %75’i
yatırıma devam edeceklerdir. İşletmelerin teşviklerinden yararlanmasına;
Bürokratik işlemlerin çokluğu (%23,07), İlgili kurumların tanıtım ve
bilgilendirme eksikliği (%18,80) ve Teşvik mevzuatını bilen eleman eksikliği
(%17,09) gibi sebepler engel olmaktadır.
Bölüm | DASED |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Nisan 2017 |
Gönderilme Tarihi | 19 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |