Eğitim kurumunun ulusal düzeyde büyük bir
topluluk olması, bireylerin kendisinden ve bireylerarası iletişimden kaynaklı
bazı sorunları ortaya çıkarmaktadır. Bu nedenle eğitim üzerine yapılan
çalışmalar güncelliğini korumakta ve araştırmacıların bu alana duydukları
ilginin artmasına neden olmaktadır. Çünkü var olan sorunların belirlenmesi ve
nitelikli eğitime sahip olunması için bu sorunlara çözüm üretilmesi
gerekmektedir.
Bu çalışmada, Azerbaycan
Cumhuriyeti Tahsil Nazırlığı′na bağlı ilkokul, ortaokul ve liselerde görev
yapan öğretmenlerin bağımsızlık sonrası Azerbaycan eğitim sisteminin
sorunlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel
yöntemde tasarlanmış ve durum çalışmasıyla desenlenmiştir. Araştırmanın
örneklem grubu Nahçivan, Saatlı, Bakü ve Sumgayıt illerinde 2016-2017 eğitim
öğretim yılında görev yapan 110 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama aracı
olarak anket tekniği kullanılmıştır. Katılımcılardan yazılı olarak, Azerbaycan
eğitim sisteminde sorun gördükleri en önemli beş sorunu gerekçeleri ile
birlikte yazılı olarak açıklamaları istenmiştir. Verilerinin çözümlenmesinde
betimsel yöntem kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, eğitim-öğretim
kaynaklarının, okulun donanımlarının ve fiziki koşullarının (bina, derslikler)
yetersiz oluşunun yanında, öğretmen maaşlarının düşüklüğü, öğrencilerin
eğitim-öğretim sürecine ilgisizliği, öğrenci kazanımlarını ölçme yöntemlerinin
eksikliği ve öğretmen niteliğinin düşüklüğü, Azerbaycan eğitim sisteminin başlıca
sorunlarıdır. Sosyalist yönetim modelinden demokratik yapıya geçmenin
oluşturduğu sosyal, ekonomik ve kültürel değişim, 1991 yılında bağımsızlığını
kazanan Azerbaycan’da, eğitime etki eden başlıca unsurlardır. Bu unsurların
negatif etkilerinin halen devam etmekte olduğu gözlenmektedir. Sonuç olarak,
Azerbaycan eğitim sisteminde büyük ölçekte bir nitelik sorununun olduğu
söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | DASED |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 3 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |