Bu araştırma, PISA 2022 ve PIAAC 2023 değerlendirme verileri kullanılarak, ülkelerin ekonomik ve eğitim göstergeleri arasındaki ilişkileri incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, kişi başına düşen millî gelir, öğretmen başına düşen öğrenci sayısı, eğitime ayrılan bütçe oranı ve öğretmen maaşları ile PISA ve PIAAC sonuçları arasındaki ilişki ele alınmıştır. Çalışma, ilişkisel tarama modeli çerçevesinde tasarlanmış olup, araştırmada kullanılan veriler Ekonomik Kalkınma ve İş Birliği Örgütü (OECD) ve Uluslararası Para Fonu (IMF) raporlarından derlenmiştir. Elde edilen veriler, Spearman ve Pearson korelasyon testleri aracılığıyla istatistiksel olarak incelenmiştir. Korelasyon analizleri sonucunda, PISA ve PIAAC sonuçları ile kişi başına düşen millî gelir arasında sırasıyla güçlü ve orta düzeyde pozitif yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ancak, öğretmen maaşları, öğretmen başına düşen öğrenci sayısı ve eğitime ayrılan bütçe ile PISA ve PIAAC sonuçları arasındaki ilişkinin düşük ve istatistiksel olarak anlamlı olmadığı tespit edilmiştir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 24 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |