Bu çalışma okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygısı ve öğretmen özyeterlik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla planlanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde tasarlanmış betimsel bir çalışmadır. Veriler mesleki benlik saygısı ölçeği ve öğretmen özyeterlik inancı ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Öğrencilerin demografik bilgileri için araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim görmekte olan toplam 202 öğrenci oluşturmuştur. Elde edilen veriler SPSS 21 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde Kruskall Wallis H Testi, Mann Whitney U Testi ve Spearman-Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygısı puan ortalamalarının ve toplam öğretmen özyeterlik inancı puan ortalamalarının yüksek olduğu görülmüştür. Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygısı puanları ile akademik özyeterlik, mesleki özyeterlik, sosyal özyeterlik alt ölçek puanları ve toplam öğretmen özyeterlik inancı puanları arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.
Okul öncesi eğitim öğretmen adayları mesleki benlik saygısı özyeterlik
This study was planned to examine the relationship between preschool teacher candidates' vocational self-esteem and teacher self-efficacy beliefs. The research is a descriptive study designed in the relational scanning model. The data were obtained using the vocational self-esteem scale and the teacher self-efficacy belief scale. A personal information form was used for students' demographic information. The sample of the research consisted of a total of 202 students studying in the Department of Preschool Teaching at Kırıkkale University, Faculty of Education. The collected data were analyzed via SPSS 21 program. Kruskal Wallis H Test, Mann Whitney U Test and Spearman-Correlation Analysis were used to analyze the data. As a result of the research, the vocational self-esteem score averages of the teacher candidates and the total teacher self-efficacy belief score averages were seen high. It was determined that there was a significant and positive relationship between teacher candidates' vocational self-esteem scores and academic self-efficacy, professional self-efficacy, social self-efficacy subscale scores and total teacher self-efficacy belief scores.
Preschool education teachers candidates vocational self-esteem self- efficacy
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |