Bu araştırmanın amacı, ChatGPT uygulamasının eğitilmiş (özel veri setiyle uyarlanmış) ve eğitilmemiş (genel kullanım için tasarlanmış) modellerinin çıktılarını Türkçe öğretimi bağlamında karşılaştırmaktır. Bu bağlamda araştırma, karşılaştırmalı tarama modeliyle desenlenmiştir. Araştırmada, eğitilmemiş ChatGPT modelinden doğrudan çıktı istenirken eğitilmiş model, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı ve ilgili ders materyalleriyle desteklenerek çıktı üretmiştir. Araştırmanın veri toplama araçlarını bu çıktılar oluşturmuştur. Veri toplama sürecinde modellerden metin oluşturma, etkinlik tasarlama, görsel oluşturma, ölçme ve değerlendirme süreci tasarlama olmak üzere dört tür görev talep edilmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilen değerlendirme formu aracılığıyla çıktılar; dil doğruluğu, pedagojik uygunluk, programa uygunluk, yaratıcılık ve uygulanabilirlik boyutlarında puanlanmış ve betimsel analiz ile yorumlanmıştır. Bulgular; eğitilmiş ChatGPT modelinin özellikle programa uygunluk, pedagojik uygunluk ve uygulanabilirlik boyutlarından daha yüksek puanlar aldığını; eğitilmemiş modelin ise görsel oluşturma görevinde daha başarılı olmasına rağmen genel olarak pedagojik uygunluk ve programa uygunluk bağlamında yetersiz kaldığını ortaya koymuştur. Genel başarı oranı eğitilmiş modelde %82, eğitilmemiş modelde %61,1 olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak eğitilmiş modelin, görsel oluşturma görevi dışında, Türkçe öğretimi bağlamında daha güçlü ve kullanılabilir çıktılar ürettiği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarından hareketle üretken yapay zekânın eğitimde etkili kullanımına yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.
Üretken yapay zekâ Türkçe öğretimi ChatGPT YZ yapay zekâ uygulamaları
The aim of this study is to compare the outputs of trained (adapted with a specific dataset) and untrained (designed for general use) versions of ChatGPT in the context of Turkish language teaching. In this regard, the study was designed using a comparative survey model. While outputs were obtained directly from the untrained ChatGPT model, the trained model generated outputs supported by The Century of Türkiye Education Model Secondary School Turkish Language Curriculum and related instructional materials. These outputs served as the data collection tools of the study. During the data collection process, the models were assigned four types of tasks: text generation, activity design, visual creation, and the design of an assessment process. Using an evaluation form developed by the researcher, the outputs were scored in terms of linguistic accuracy, pedagogical appropriateness, curriculum alignment, creativity, and applicability, and were analyzed through descriptive analysis. The findings revealed that the trained ChatGPT model received higher scores particularly in curriculum alignment, pedagogical appropriateness, and applicability, whereas the untrained model, despite performing better in the visual creation task, generally fell short in terms of pedagogical appropriateness and curriculum alignment. The overall success rate was calculated as 82% for the trained model and 61.1% for the untrained model. In conclusion, the trained model—except for the visual creation task—was found to produce stronger and more usable outputs within the context of Turkish language teaching. Based on the study's results, several recommendations were offered regarding the effective use of generative artificial intelligence in education.
Generative artificial intelligence Turkish language teaching ChatGPT AI artificial intelligence applications.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 14 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 21 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |