Üniversite yaşamı başlangıcından bitimine kadar pek çok stres
verici olayın ortaya çıkmasına ortam hazırlayan bir süreçtir. Öğrenciler için
heyecan verici olabildiği kadar başa çıkılması gereken çok sayıda koşul yaratan
bu süreçte öğrencilerin yaşadıkları stres verici olaylar ve bu olaylarla başa
çıkabilme becerileri bazı bilişsel değişkenlerle ilişkilidir. Bu çalışma
kapsamında öğrencilerinin son bir ay içerisinde yaşadıkları stres verici yaşam
olayları niteliksel olarak incelenmiş ve bu olaylarla başa çıkma sürecinde
bilişsel esneklik ve tekrarlayıcı düşünme gibi bilişsel değişkenlerin ne
şekilde işlev görüyor olabileceği incelenmiştir. Öğrencilerinin en çok rapor
ettikleri stres verici olaylar gelecek
kaygısı, okulla ilişkili akademik sorunlar ve kişilerarası ilişki sorunları olarak öne çıkmıştır. Bilişsel
esneklik ve tekrarlayıcı düşünme açısından farklılaşan öğrencilerin rapor
ettikleri stresli yaşam olayları açısından belirgin bir farklılığa sahip
olmadıkları dikkat çekmiştir. Bu bulgu bilişsel özelliklerin üniversite
öğrencilerinin stres verici yaşam olayları konusunda hem koruyucu hem de
sürdürücü nitelik taşıyabileceğine işaret etmektedir. Bilişsel esnekliğin
artması ve tekrarlayıcı düşünmenin azalması öğrencilerinin psikolojik iyilik
halleriyle ilişkili olabilmektedir. Elde edilen bulgular olası koruyucu
uygulamalar ışığında tartışılmıştır.
üniversite öğrencileri stres bilişsel esneklik tekrarlayıcı düşünme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Mayıs 2018 |
Gönderilme Tarihi | 23 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |