Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitimde Doğal ve Artık Materyallerin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 19 - 32, 08.10.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan okul öncesi öğretmenlerinin doğal ve artık materyaller hakkındaki görüşlerinin incelenmesidir. Bu amaçla araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun 2017-2018 eğitim ve öğretim yılında okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan 30 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan “Doğal ve Artık Materyaller Hakkında Görüşme Formu” kullanılmıştır. Yapılan görüşmeler araştırmacılar tarafından yazıya aktarılmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz yöntemi ile gruplandırılmış, organize edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin materyal kavramını her türlü malzeme/araç-gereç/eşya olarak tanımladıkları, bir materyalin okul öncesi eğitimde kullanılabilmesi için güvenilir olması gerektiği, doğal ve artık materyalleri kullanılmayan her şey olarak belirttikleri, materyalleri en çok sanat etkinliklerinde kullandıkları, çocukların yaratıcılıklarını ve hayal güçlerini geliştirdikleri ve materyal kullanımının velilerin hoşuna gittiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu araştırma doğal ve artık materyal kullanımı konusunda idarecilerin de fikirleri alınarak yürütülebilir.

Kaynakça

  • Acer, D. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının materyal geliştirme dersine ı̇lişkin görüşlerinin ı̇ncelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 421-429.
  • AÇEV. (2015). Eğitsel materyaller. http://www.acevokuloncesi.org/ogrenme-ortami/fiziksel-ortam/egitsel-materyaller adresinden alınmıştır.
  • Akcanca, N., Gürler, S. A. ve Alkan, H. Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimi uygulamalarına yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Caucasian Journal of Science, 4(1), 1-19.
  • Aktaş Arnas, Y. (2004). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Adana: Nobel Kitabevi.
  • Aslan, D. ve Aktaş Arnas, Y. (2007). Okul öncesi eğitim materyallerinde geometrik şekillerin sunuluşuna ilişkin içerik analizi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 69-80.
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y. ve Yiğit, N. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeteliliklerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi, 16-18.
  • Babaroğlu, A. (2018). Eğitim ortamları açısından okul öncesi eğitim kurumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1313-1330.
  • Bilir Seyhan, G. ve Arslan Cansever, B. (2017). Öğretmen adaylarının “çocuk hakları”na ilişkin algılarının materyal tasarımları ve görüşleri çerçevesinde incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 98-119.
  • Bozkurt, A. ve Akalın, S. (2010). Matematik öğretiminde materyal geliştirmenin ve kullanımının yeri, önemi ve bu konuda öğretmenin rolü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27, 47-56.
  • Büyüksaatçi, S., Küçükdeniz, T. ve Esnaf, Ş. (2008). Geri dönüşüm tesislerinin yerinin Gustafson-Kessel Algoritması-Konveks programlama melez modeli tabanlı simülasyon ile belirlenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 7(13), 1-20.
  • Can Yaşar, M., İnal, G., Kaya, Ü. Ü. ve Uyanık, Ö. (2012). Çocuk gözüyle tabiat anaya geri dönüş. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 30-40.
  • Charlesworth, R. (2015). Math and science for young chilren. U.S.A.: Cengage Learning.
  • Conde, R. M. S., & Pedrosa, T. A. (2018). Análisis del material curricular editado de educación infantil y su uso en el aula. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 36(1), 41-61.
  • Çelebi Öncü, E. (2017). Okul öncesi çocuklarının sınıflarında yapılandırdıkları öğrenme merkezlerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 1-15.
  • Çelik, C. (2005). Oyun materyallerinin okul öncesi eğitim çağındaki çocukların kavram gelişimi üzerindeki etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Çelik, İ. ve Çoban, M. (2018). Öğretim materyallerinin hazırlanmasında meslek yüksekokullarının rolü. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 519-536.
  • Dereobalı, N. ve Özcan, M. (2018). Erken çocukluk döneminde yapılandırılmamış materyallerle hikaye oluşturmanın önemi. Dil Dergisi, 169(1), 51-66.
  • Fredriksen, B. C. (2011). When past and new experiences meet. Negotiating meaning with 3-D materials in early childhood education. Form Akademisk-Research Journal of Design and Design Education, 4(1), 65-80.
  • Halmatov, M., Akçay, N. O. ve Ekin, S. (2017). Teknolojik araçların sınıfta kullanımına ilişkin okul öncesi öğretmenlerinin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 12(11), 95-108.
  • Hohmann, M., & Weikart, D.P. (2002). A study guide to educatin gyoung children: Exercises for adult learners. Ypsilanti, MI: High Scope Press.
  • Jørgensen, N., Madsen, K., & Læssøe, J. (2017). Waste in education: the potential of materiality and practice. Environmental Education Research, 24(6), 807-817.
  • Kavak, Ş. ve Coşkun, H. (2017). Erken çocukluk eğitiminde eğitici materyal geliştirmenin önemi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 2(2), 11-23.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem.
  • MEB. (2013). Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Okul Öncesi Eğitim Programı https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf adresinden alınmıştır.
  • Montessori, M. (2013). The montessori method. London: Transaction Publishers.
  • Namlu, A. G. (2005). Okulöncesi eğitimde araç geliştirme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Neill,Neill, P. (2013). Open-ended materials belong outside too. High Scope Extensions, 27(2), 1-19.
  • Özbilen, N. (2015). Eğitim materyali geliştirmenin öneminin farkında mıyız? http://blog.classloom.com/tr/egitim-materyali-gelistirmenin-oneminin-farkinda-miyiz/ adresinden alınmıştır.
  • Özdemir, S., Bacanlı, H. ve Sözer, M. (2007). Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretim sistemi temel sorunlar ve çözüm önerileri. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Özerbaş, M. A. ve Can, Ö. (2018). Öğretim yazılımlarının önemi ve uygulanabilirliğine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Journal of Turkish Educational Sciences, 16(1).
  • Parlakyıldız, B. ve Yıldızbaş, F. (2006). Okulöncesi sanat etkinliklerinde artık materyallerin kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 39-49.
  • Rule, A. C., & Stewart, R. A. (2002). Effects of practical life materials on kindergartners' fine motor skills. Early Childhood Education Journal, 30(1), 9-13.
  • Sahasrabudhe, P. (2006). Design for learning through the arts. International Journal of Education Through Art, 2(2), 77-92. Sevinç, M. (2003). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. İstanbul: Morpa.
  • Thompson, S. C. (1993). Natural Materials: Creative Activities For Children, Preschool-Grade 5.
  • Thornton, L., & Brunton, P. (2009). Understanding the Reggio Emilia approach: Early years education in practice. New York, NY: Routledge.
  • Tomruk, R. (2014). Okul öncesi eğitimde artık materyal kullanımı. https://rabiatomruk.wordpress.com/ adresinden alınmıştır.
  • Usal, Y. (2012). Okul öncesi görsel sanatlar bilgisinin verilmesinde materyal kullanımının çocukların yaratıcılığına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Uyanık, Ö. ve Kandır, A. (2010). Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2), 118-134.
  • Ültay, E. ve Ültay, N. (2016). Okul öncesi eğitim için öğretim teknikleri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem.
  • Yanpar Yelken, T. (2015). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldız, P. ve Perihanoğlu, P. (2014). Okulöncesi eğitimde araç-gereç bulunma düzeyi ile öğrencilerin gelişim düzeyleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2).

Teachers' Views on the Use of Natural and Waste Materials in Preschool Education

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 19 - 32, 08.10.2020

Öz

The aim of this study is to examine the views of preschool teachers working in preschool education institutions on natural and waste materials. For this purpose, descriptive survey model which is one of the qualitative research methods is used. The study group consisted of 30 preschool teachers working in pre-school education institutions in the 2017-2018 academic year. In this study, “Interview Form about Natural and Residual Materials” which was created by the researchers was used as data collection tool. The interviews were written by the researchers. The collected data were grouped, organized and interpreted by descriptive analysis method. At the end of the research, the teachers defined the material concept as all kinds of materials/tools/equipments, that they should be reliable for the use of a material in pre-school education, that they stated that everything is not used as natural and residual materials; it was concluded that parents liked the material they developed and material. This research can be carried out by taking the opinions of the administrators on the use of natural and residual materials.

Kaynakça

  • Acer, D. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının materyal geliştirme dersine ı̇lişkin görüşlerinin ı̇ncelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 421-429.
  • AÇEV. (2015). Eğitsel materyaller. http://www.acevokuloncesi.org/ogrenme-ortami/fiziksel-ortam/egitsel-materyaller adresinden alınmıştır.
  • Akcanca, N., Gürler, S. A. ve Alkan, H. Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimi uygulamalarına yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Caucasian Journal of Science, 4(1), 1-19.
  • Aktaş Arnas, Y. (2004). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Adana: Nobel Kitabevi.
  • Aslan, D. ve Aktaş Arnas, Y. (2007). Okul öncesi eğitim materyallerinde geometrik şekillerin sunuluşuna ilişkin içerik analizi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 69-80.
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y. ve Yiğit, N. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeteliliklerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi, 16-18.
  • Babaroğlu, A. (2018). Eğitim ortamları açısından okul öncesi eğitim kurumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1313-1330.
  • Bilir Seyhan, G. ve Arslan Cansever, B. (2017). Öğretmen adaylarının “çocuk hakları”na ilişkin algılarının materyal tasarımları ve görüşleri çerçevesinde incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 98-119.
  • Bozkurt, A. ve Akalın, S. (2010). Matematik öğretiminde materyal geliştirmenin ve kullanımının yeri, önemi ve bu konuda öğretmenin rolü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27, 47-56.
  • Büyüksaatçi, S., Küçükdeniz, T. ve Esnaf, Ş. (2008). Geri dönüşüm tesislerinin yerinin Gustafson-Kessel Algoritması-Konveks programlama melez modeli tabanlı simülasyon ile belirlenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 7(13), 1-20.
  • Can Yaşar, M., İnal, G., Kaya, Ü. Ü. ve Uyanık, Ö. (2012). Çocuk gözüyle tabiat anaya geri dönüş. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 30-40.
  • Charlesworth, R. (2015). Math and science for young chilren. U.S.A.: Cengage Learning.
  • Conde, R. M. S., & Pedrosa, T. A. (2018). Análisis del material curricular editado de educación infantil y su uso en el aula. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 36(1), 41-61.
  • Çelebi Öncü, E. (2017). Okul öncesi çocuklarının sınıflarında yapılandırdıkları öğrenme merkezlerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 1-15.
  • Çelik, C. (2005). Oyun materyallerinin okul öncesi eğitim çağındaki çocukların kavram gelişimi üzerindeki etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Çelik, İ. ve Çoban, M. (2018). Öğretim materyallerinin hazırlanmasında meslek yüksekokullarının rolü. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 519-536.
  • Dereobalı, N. ve Özcan, M. (2018). Erken çocukluk döneminde yapılandırılmamış materyallerle hikaye oluşturmanın önemi. Dil Dergisi, 169(1), 51-66.
  • Fredriksen, B. C. (2011). When past and new experiences meet. Negotiating meaning with 3-D materials in early childhood education. Form Akademisk-Research Journal of Design and Design Education, 4(1), 65-80.
  • Halmatov, M., Akçay, N. O. ve Ekin, S. (2017). Teknolojik araçların sınıfta kullanımına ilişkin okul öncesi öğretmenlerinin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 12(11), 95-108.
  • Hohmann, M., & Weikart, D.P. (2002). A study guide to educatin gyoung children: Exercises for adult learners. Ypsilanti, MI: High Scope Press.
  • Jørgensen, N., Madsen, K., & Læssøe, J. (2017). Waste in education: the potential of materiality and practice. Environmental Education Research, 24(6), 807-817.
  • Kavak, Ş. ve Coşkun, H. (2017). Erken çocukluk eğitiminde eğitici materyal geliştirmenin önemi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 2(2), 11-23.
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem.
  • MEB. (2013). Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Okul Öncesi Eğitim Programı https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf adresinden alınmıştır.
  • Montessori, M. (2013). The montessori method. London: Transaction Publishers.
  • Namlu, A. G. (2005). Okulöncesi eğitimde araç geliştirme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Neill,Neill, P. (2013). Open-ended materials belong outside too. High Scope Extensions, 27(2), 1-19.
  • Özbilen, N. (2015). Eğitim materyali geliştirmenin öneminin farkında mıyız? http://blog.classloom.com/tr/egitim-materyali-gelistirmenin-oneminin-farkinda-miyiz/ adresinden alınmıştır.
  • Özdemir, S., Bacanlı, H. ve Sözer, M. (2007). Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretim sistemi temel sorunlar ve çözüm önerileri. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Özerbaş, M. A. ve Can, Ö. (2018). Öğretim yazılımlarının önemi ve uygulanabilirliğine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Journal of Turkish Educational Sciences, 16(1).
  • Parlakyıldız, B. ve Yıldızbaş, F. (2006). Okulöncesi sanat etkinliklerinde artık materyallerin kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 39-49.
  • Rule, A. C., & Stewart, R. A. (2002). Effects of practical life materials on kindergartners' fine motor skills. Early Childhood Education Journal, 30(1), 9-13.
  • Sahasrabudhe, P. (2006). Design for learning through the arts. International Journal of Education Through Art, 2(2), 77-92. Sevinç, M. (2003). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. İstanbul: Morpa.
  • Thompson, S. C. (1993). Natural Materials: Creative Activities For Children, Preschool-Grade 5.
  • Thornton, L., & Brunton, P. (2009). Understanding the Reggio Emilia approach: Early years education in practice. New York, NY: Routledge.
  • Tomruk, R. (2014). Okul öncesi eğitimde artık materyal kullanımı. https://rabiatomruk.wordpress.com/ adresinden alınmıştır.
  • Usal, Y. (2012). Okul öncesi görsel sanatlar bilgisinin verilmesinde materyal kullanımının çocukların yaratıcılığına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Uyanık, Ö. ve Kandır, A. (2010). Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2), 118-134.
  • Ültay, E. ve Ültay, N. (2016). Okul öncesi eğitim için öğretim teknikleri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem.
  • Yanpar Yelken, T. (2015). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldız, P. ve Perihanoğlu, P. (2014). Okulöncesi eğitimde araç-gereç bulunma düzeyi ile öğrencilerin gelişim düzeyleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2).
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rengin Zembat 0000-0002-2377-8910

Dilan Tosun

Nur Betül Çalış

Hilal Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 8 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Zembat, R., Tosun, D., Çalış, N. B., Yılmaz, H. (2020). Okul Öncesi Eğitimde Doğal ve Artık Materyallerin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(1), 19-32.
AMA Zembat R, Tosun D, Çalış NB, Yılmaz H. Okul Öncesi Eğitimde Doğal ve Artık Materyallerin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşleri. debder. Ekim 2020;4(1):19-32.
Chicago Zembat, Rengin, Dilan Tosun, Nur Betül Çalış, ve Hilal Yılmaz. “Okul Öncesi Eğitimde Doğal Ve Artık Materyallerin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşleri”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4, sy. 1 (Ekim 2020): 19-32.
EndNote Zembat R, Tosun D, Çalış NB, Yılmaz H (01 Ekim 2020) Okul Öncesi Eğitimde Doğal ve Artık Materyallerin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4 1 19–32.
IEEE R. Zembat, D. Tosun, N. B. Çalış, ve H. Yılmaz, “Okul Öncesi Eğitimde Doğal ve Artık Materyallerin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşleri”, debder, c. 4, sy. 1, ss. 19–32, 2020.
ISNAD Zembat, Rengin vd. “Okul Öncesi Eğitimde Doğal Ve Artık Materyallerin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşleri”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4/1 (Ekim 2020), 19-32.
JAMA Zembat R, Tosun D, Çalış NB, Yılmaz H. Okul Öncesi Eğitimde Doğal ve Artık Materyallerin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşleri. debder. 2020;4:19–32.
MLA Zembat, Rengin vd. “Okul Öncesi Eğitimde Doğal Ve Artık Materyallerin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşleri”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 4, sy. 1, 2020, ss. 19-32.
Vancouver Zembat R, Tosun D, Çalış NB, Yılmaz H. Okul Öncesi Eğitimde Doğal ve Artık Materyallerin Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşleri. debder. 2020;4(1):19-32.