Araştırmanın amacı, ebeveynlerin doğayla ilişki düzeylerini çeşitli değişkenler açısından ortaya koymak ve ebeveynlerin doğayla ilişkisinin, çocukların doğa anlayışına nasıl yansıdığını incelemektir. Bu doğrultuda araştırma iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşama için, korelasyonel araştırma modeli kullanılmıştır. 57 ebeveynin doğayla ilişki düzeyi belirlenmiş ve çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Doğayla ilişkisi en yüksek ve en düşük olan, toplam 10 ebeveynin çocuğuyla yapılan çalışma ile ikinci aşama tamamlanmıştır. İkinci aşamada; temel nitel araştırma deseni kullanılmış, araştırmacılar tarafından geliştirilen Bir Doğa Çiz-Görüşme Formu ile çocukların doğaya yönelik görüşleri alınmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; gelir düzeyi arttıkça ebeveynlerin doğaya yönelik perspektifleri gelişirken, eğitim durumlarının ve cinsiyetlerinin, onların doğayla ilişkisini etkilemediği bulunmuştur. Bununla birlikte doğayla ilişkisi kuvvetli olan ebeveynlerin çocuklarının diğerlerine kıyasla; doğaya yönelik farkındalıklarının daha yüksek, bakış açılarının daha olumlu ve gelişmiş olduğu, doğayı daha bilinçli deneyimledikleri ve doğayla ilişkilerinin daha kuvvetli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of the research is to reveal parents' relationship with nature in terms of various variables and to examine how parents' relationship with nature is reflected in their children's understanding of nature. In this direction, the research consists of two stages. In the first stage, correlational research model was used. The relationship level of 57 parents with nature was determined and examined in terms of various variables. The second phase was completed with the study conducted with the children of a total of 10 parents whose relationship with nature was the highest and the lowest. In the second stage, a basic qualitative research design was used, and children's opinions about nature were taken with the Draw-A-Nature Interview Form developed by the researchers. According to the research results; it has been found that as parents' income level increases, their perspective on nature improves, while their relationship with nature is not affected by their educational status and gender. However, children of parents who have a strong relationship with nature, compared to others; it was concluded that their awareness of nature was higher, their perspectives were more positive and developed, they experienced nature more consciously and their relationship with nature was stronger.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk Gelişimi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 7 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |