Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Aile Okulu Projesi Eğitimlerine Katılan Velilerin Proje Kazanımları ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 143 - 169, 27.07.2024

Öz

Bu çalışmanın amacı, Aile Okulu Projesi kapsamında eğitimlere katılan velilerin deneyimleri ve eğitim sayesinde edindikleri becerileri ile ilgili görüşlerini incelemektir. Araştırmaya proje kapsamında eğitimlere katılan ve araştırmaya gönüllü olan 12 veli katılmıştır. Katılımcıların görüşleri araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile elde edilmiştir. Daha sonra, veriler içerik analiz metodu ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların proje kapsamında belirlenen kazanımlara ulaştıkları görülmüştür. Sonuç olarak, velilerin aile içi iletişim becerilerinin geliştirdiklerini, aile içi çatışmaların nedenlerini, sonuçlarını, türlerini öğrendiklerini ve çatışma ile baş etme yöntemlerini geliştirdiklerini ifade ettikleri görülmektedir. Ayrıca, katılımcıların bağımlılık, stres yönetimi, sosyal, duygusal ve ahlaki gelişim alanları ile ilgili birçok kazanım elde ettikleri görülmüştür. Araştırma bulguları alan yazındaki bulgular eşliğinde tartışılmış ve projenin daha verimli olabilmesi için eğitimlerin geniş zaman diliminde yapılması ve uygulamaya dayalı eğitimlerin planlanması ve projenin ülke geneline yaygınlaştırılması ile ilgili önerilerde bulunulmuştur. Çalışmanın velilerle birlikte, öğrencilere, öğretmenlere, rehberlik servislerine, eğitim politika yapıcılarına ve alan araştırmacılarına önemli katkılar sağladığı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akçay, D., & Özcebe, H. (2012). Okul öncesi eğitim alan çocukların ve ailelerinin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Çocuk Dergisi, 12(2), 66-71.
  • Aksoy A. B. (2017). Aile Eğitimi ve Katılımı. (Geliştirilmiş 4. Baskı). Hedef Yayıncılık.
  • Akyavuz, E. K., & Çakın, M. (2020). Covid-19 Salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4). 723-737.
  • Anderson, C. A., & Dill, K. E. (2000). Video games and aggressive thoughts, feelings, and behavior in the laboratory and in life. Journal of Personality and Social Psychology, 78(4), 772-781.
  • Arabacı, N., & Aksoy, A. B. (2005). Okul öncesi eğitimi katılım programının annelerin bilgi düzeylerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 18-26.
  • Aslan, N., & Cansever, B. A. (2012). Ergenlerin boş zaman değerlendirme algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(2). 151-172.
  • Avcı, R., & Güçray, S. S. (2010). An investigation of violent and nonviolent adolescents’ family functioning, problems corcerning family members, anger and aner expression. Educational Sciences: Theory and Practice, 10(1), 65-76.
  • Balcı, A. (2020). Covid-19 özelinde salgınların eğitime etkileri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(3), 75-85.
  • Başaran, S., & Koç, F. (2001). Ailenin çocuğun okuldaki eğitimine katılım sorunları ve katılımın sağlanması için alternatif bir model. Milli Eğitim Basımevi.
  • Batu, S. (2008). Gelişimsel yetersizliği olan öğrencilere bakımlarını yapan kişiler aracılığıyla eşzamanlı ipucu kullanılarak ev becerilerinin öğretimi. Education and Training in Developmental Disabilities, 43(4), 541-555.
  • Bekaroğlu, E., & Yılmaz, T. (2020). COVID-19 ve psikolojik etkileri: Klinik psikoloji perspektifinden bir derleme. Nesne dergisi. 8(18), 573-584. DOI: 10.7816/nesne-08-18.14.
  • Canpolat, T. (2001). Öğretmen aile işbirliği ile ailelerin eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Cavkaytar, A. (2007). Turkish parents as teachers: Teaching parents how to teach self-Care and domestic skills to their children with mental retardation. Education and Training in Developmental Disabilities, 42,(1), 85-93.
  • Coll, K. M., Powell, S., Thobro, P., & Haas, R. (2010). Family functioning and the development of trust and intimacy among adolescents in residential treatment. The Family Journal, 18,(3), 255-262.
  • Çağdaş, A. (2002). Anne Baba Çocuk İletişimi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çakır, Ö., Horzum, M. B., & Ayas, T. (2013). İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi. İnternet Bağımlılığı: Sorunlar ve Çözümler. Anı yayıncılık.
  • Çelik, Ş., & Çak, E. (2021). Covid-19 pandemi sürecinin aile üzerine etkisi/the effect of the Covid-19 pandemıa process on the famıly. Gevher Nesibe Journal of Medical & Health Sciences, 6(11). 54-72.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, (Genişletilmiş 3. Baskı). Celepler Matbaacılık.
  • Çiçek, İ., Tanhan, A., & Tanrıverdi, S. (2020). COVID-19 ve eğitim. Milli Eğitim Dergisi, 49 (1), 1091-1104.
  • Dam, H. (2008). Öğrencinin okul başarısında aile faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 75-99.
  • Daniel, S. J. (2020). Education and the Covid-19 pandemic, Prospects, 5, 1-6.
  • Demirkaya, H. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının küresel ısınma kavramını algılamaları ve öğrenme stilleri: Fenomenografik bir analiz. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8, 727-752.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Eminağaoğlu, M., & Gökşen, Y. (2009). Bilgi güvenliği nedir, ne değildir? Türkiye'de bilgi güvenliği sorunları ve çözüm önerileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(4), 01-15.
  • Erdener, M. A. (2016). Principals' and Teachers' Practices about Parent Involvement in Schooling. Universal Journal of Educational Research, 4, 151-159.
  • Ergül, B., & Yılmaz, V. (2020). Covid-19 salgını süresince aile içi ilişkilerin doğrulayıcı faktör analizi ile incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (Özel sayı), 38-51.
  • Ersoy, Ö. (2003). Aile Katılımı Etkinlikleri. 36-72 aylık çocuklar için yıllık plan örnekleri ve aile katılım çalışmaları. Morpa Kültür Yayınları.
  • Gençoğlu, C., & Çiftçi, M. (2020). Covid-19 salgınında eğitim: Türkiye üzerinden bir analiz. Tarih Okulu Dergisi, 13(46), 1648-1673.
  • Gönen, S., Ulus, H. İ., & Yılmaz, E. N. (2016). An examination upon the crimes committed on informatics summary. Internatıonal Journal of Informatıcs Technologıes, 9(3), 229-236.
  • Horzum, M. B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi Eğitim ve Bilim, 36(159). 56-68.
  • Kara, Y. (2020). Pandemi Sürecindeki Öğrenci Deneyimleri: Bakırköy İlçesi Örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(7), 165-176.
  • Kırık, A. M. (2014). Aile ve çocuk ilişkisinde internetin yeri: Nitel bir araştırma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 337-347.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). COVID-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 283-289.
  • MEB, 2022. Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü. Aile Okulu Projesi Bülteni. https://aileokulu.meb.gov.tr/index.php/services/ 18.11.2022 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Metlilo, E. (2017). Öğretmen ve veli görüşlerine göre ailelerin eğitime katılımı-Kosova örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Mert, M., Bülbül, H. İ., & Sağıroğlu, Ş. (2012). Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda güvenli̇ İnternet kullanımı. Türk Bilim Araştırma Vakfı, 4,(5), 1-12.
  • Özerk, H. (2006). Ana-babaların çocuk yetiştirmeye ilişkin tutumlarının, bilgi düzeylerinin ve 11-18 yaş grubu öğrencilerin kendini değerlendirmelerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Pınar, M. A., & Dönel Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the Covid-19 pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10(2), 461-486.
  • Serhatlıoğlu, S. G., & Göncü, N. (2020). Covid-19 ve aile planlaması hizmetlerine yansımaları. Bandırma On yedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 184-191.
  • Serin, E., & Can Koç, M. (2020). Examination of the eating behaviours and depression states of the university students who stay at home during the corona virus pandemic in terms of different variables. Progress in Nutrition, 22(1), 3-43.
  • Sıntema, E. J. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: Implicationsfor STEM education. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), 1-6.
  • Şaban, C. (2011). İlköğretim okullarında velilerin eğitime katılım düzeyleri ve tercih ettikleri katılım türleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Şahin, F. T., & Özbey, S. (2007). Aile eğitim programlarına niçin gereksinim duyulmuştur? Aile eğitim programları neden önemlidir? Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 12(12), 6-12.
  • Şahinler, Y., Ulukan, M., & Ulukan, H. (2020). Covid-19 Sürecinde fiziksel aktivite yapan spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 171-184.
  • Tanhan, A. (2020). COVID-19 sürecinde online seslifoto (OSF) yöntemiyle biyopsikososyal manevi ve ekonomik meseleleri ve genel iyi oluş düzeyini ele almak: OSF’nin Türkçeye uyarlanması. Turkish Studies (Elektronik), 15(4), 1029-1086.
  • Tekerek, M., & Tekerek, A. (2013). Öğrencilerin bilgi güvenliği farkındalığı üzerine bir araştırma. Turkish Journal of Education, 2(3), 61-70.
  • Töremen, F., Çankaya, İ., & Avanoğlu, Y. (2008). Okul Anneliği: Okul Güvenliğine Yönelik Bir Model Önerisi. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, 11, 56 - 69.
  • Taşkın, N., & Erkan, S. (2009). Babalara verilen eğitimin babaların çocuklarıyla ilgilenmelerine etkisi: Deneysel bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 136 148. ü UNESCO, 2020. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. COVID-19 educational disruption and response. https://en.unesco.org/themes/educationemergencies/coronavirus-school-closures Erişim tarihi: 19.11.2022.
  • Uyanık-Balat, G. (2007). İlköğretime başlayan çocukların anne babalarının çocuk yetiştirme tutumlarının okul öncesi eğitimden yararlanma düzeylerine göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 32(143), 89-99.
  • Ünal, A., Yıldırım, A., & Çelik, M. (2010). İlköğretim okulu müdür ve öğretmenlerinin velilere ilişkin algılarının analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23), 261-272.
  • Ünver, M., Canbay, C., & Mirzaoğlu, A. G. (2009). Siber güvenliğin sağlanması: Türkiye’deki mevcut durum ve alınması gereken tedbirler. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) Yayınları, 8, 1-88.
  • Varol, N. (2005). Aile Eğitimi. Kök Yayıncılık.
  • Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., & Ho, R. C. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729-1748. WHO, (2020). WHO Director-General’sopening remarks at the Mission briefing on COVID-19 https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-themission-briefing-oncovid-19. Erişim tarihi 15.11.2022.
  • Yavanoğlu, U., Sağıroğlu, Ş., & Çolak, İ. (2012). Sosyal ağlarda bilgi güvenliği tehditleri ve alınması gereken önlemler. Politeknik Dergisi, 15(1), 15-27.
  • Yavuzer, H. (2004). Ana Baba Okulu. Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, S. (2020). Salgınların sosyal-psikolojik görünümü: Covid-19 (Koronavirüs) Pandemi örneği. Electronic Turkish Studies, 15(4), 1331-1351.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yuen, L. H. (2017). Personal growth and development of parent leaders through a group parent education program. Teacher Development, 21(4), 547-560.
  • Turaçoğlu, İ. (2009). Genel Kimya dersi kimyasal bileşiklerin adlandırılması konusunda Jigsaw Tekniğinin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Aile Danışmanlığı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Rıza Yavrutürk 0000-0002-6724-6019

Yayımlanma Tarihi 27 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 11 Aralık 2023
Kabul Tarihi 5 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yavrutürk, A. R. (2024). Aile Okulu Projesi Eğitimlerine Katılan Velilerin Proje Kazanımları ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 143-169.
AMA Yavrutürk AR. Aile Okulu Projesi Eğitimlerine Katılan Velilerin Proje Kazanımları ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. debder. Temmuz 2024;8(1):143-169.
Chicago Yavrutürk, Ali Rıza. “Aile Okulu Projesi Eğitimlerine Katılan Velilerin Proje Kazanımları Ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 8, sy. 1 (Temmuz 2024): 143-69.
EndNote Yavrutürk AR (01 Temmuz 2024) Aile Okulu Projesi Eğitimlerine Katılan Velilerin Proje Kazanımları ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 8 1 143–169.
IEEE A. R. Yavrutürk, “Aile Okulu Projesi Eğitimlerine Katılan Velilerin Proje Kazanımları ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi”, debder, c. 8, sy. 1, ss. 143–169, 2024.
ISNAD Yavrutürk, Ali Rıza. “Aile Okulu Projesi Eğitimlerine Katılan Velilerin Proje Kazanımları Ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 8/1 (Temmuz 2024), 143-169.
JAMA Yavrutürk AR. Aile Okulu Projesi Eğitimlerine Katılan Velilerin Proje Kazanımları ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. debder. 2024;8:143–169.
MLA Yavrutürk, Ali Rıza. “Aile Okulu Projesi Eğitimlerine Katılan Velilerin Proje Kazanımları Ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 8, sy. 1, 2024, ss. 143-69.
Vancouver Yavrutürk AR. Aile Okulu Projesi Eğitimlerine Katılan Velilerin Proje Kazanımları ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. debder. 2024;8(1):143-69.