Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Montessori Eğitiminin Çocuklarda Sorumluluk Alma, Sırasını Bekleme, Başladığı İşi Bitirme Becerisine Etkisinin Değerlendirilmesi

Yıl 2014, Cilt: 12 Sayı: 27, 307 - 322, 01.06.2014

Öz

Bu çalışmada Montessori eğitiminin çocuklarda sorumluluk alma, sırasını bekleme, başladığı işi bitirme, becerisine etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini Konya Selçuk Üniversitesi, Mesleki Eğitim Fakültesi, İhsan Doğramacı Uygulama Anaokuluna devam eden 4-6 yaş aralığındaki 30 deney 30 kontrol grubu olmak üzere 60 çocuk oluşturmaktadır. Çalışmada sorumluluk alma, sırasını bekleme ve başladığı işi bitirme olmak üzere üç beceri ile ilgili "Sırasını Bekleme, Sorumluluk Alma ve Başladığı İşi Bitirme Değerlendirme Formu" kullanılmıştır. Araştırma verileri gözlem ve görüşme tekniği ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda Montessori grubu ile kontrol grubu arasında anlamlı düzeyde fark bulunmuştur. Sonuç olarak Montessori eğitimi alan çocukların geleneksel eğitim alan çocuklara göre "sırasını bekleme, sorumluluk alma ve başladığı işi bitirme" davranışlarını daha sık sergiledikleri görülmüştür. Bu doğrultuda farklı eğitim yaklaşımlarının okul öncesi çocukların eğitimine yeni bir bakış oluşturabileceği söylenebilir. Erken çocukluk eğitiminde davranış kazandırma açısından faklı yaklaşımlara yer verilebilir.

Kaynakça

  • Aslan, R. (2007). Öğretmen Görüşlerine Göre İlköğretim Birinci Basamaktaki Öğrencilerin Temel Bilgi, Beceri ve Değerleri Kazanma Düzeyleri Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bahçe, A.(2010). Hayat Bilgisi Öğretiminde Değerlerin Kazandırılma Düzeylerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Baydar, P. (2009). İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Programında Belirlenen Değerlerin Kazanım Düzeyleri ve Bu Süreçte Yaşanılan Soruların Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Buysse, V. ve Wesley, P. W. (2003). Making meaning of school readiness in schools and communities. Early Childhood Research Quarterly, 18 (3), 351–375.
  • Can, Ö.(2008). Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cooper, D. H. ve Farran, D. C. (1988). Behavioral risk factors in kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 3 (1), 1–19.
  • Çakıroğlu Wilbrandt, E. (2008). Okul Öncesi Dönem Montessori Yöntemi ile Kaynaştırma Uygulamaları. Ankara: Poyraz Ofset.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması. Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Faryadi, O. (2007). The Montessori Paradigm of Learning: So What? ED496081
  • Glenn, C. M. (2003). The Longitudinal Assessment Study (LAS): Eighteen Year Follow-Up. Final Report. ED478792
  • Halstead, J. M.(1996).Values and values education in schools. J. M. Halstead ve M. J. Taylor(Ed.), Values in Education and Education in Values kitabı içinde(ss.3-13). Oxon: RoutledgeFalmer.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayılı, G. ve Arı, R. (2011). Examination of the Effects of the Montessori Method on Preschool Children’s Readiness to Primary Education. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(4), 2091-2109.
  • Koçyiğit, S. ve Kayılı, G. (2008). Montessori eğitimi alan ve almayan anaokulu öğrencilerinin sosyal becerilerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 511–516.
  • Korkmaz, E. (2006). Montessori Metodu / Eğitimde Bir Alternatif. Ankara: Algı Yayıncılık.
  • Ladd, G. W., Birch, S. H. ve Buhs, E. (1999). Children’s social and scholastic lives in kindergarten: Related spheres of inluence? Child Development, 70 (6), 1373– 1400.
  • Lillard, A. (2008). Montessori Life: A Publication of the American Montessori Society, v20, n4, p20–25. EJ819577
  • Mallory, T. (1989). Montessori ve Çocuğunuz, Ana-Babanın El Kitabı. (Çevirenler: Füsun Öztaş ve Cihan Gülten). Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Meaney, M. H. (1979). A Guide for Implementing Values Education in The Primary Grades. PhD Thesis. Seattle University.
  • Oktay, A. (1987). Okul Öncesi Eğitimde Çağdaş Bir Yaklaşım: Montessori Yöntemi. Ya-Pa 5. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. Ya- Pa Yayınları, s.62–69, Antalya.
  • Temel, Z. Fulya (1994). “Montessori’nin Görüşleri ve Eğitim Yaklaşımı”, Okul Öncesi Eğitimi Dergisi, 26(47), 18-22.
  • Vilscek, E. (1966). Programs for the Pre-school Child. ED012684
  • Vuslat, O. ve Akyol, K. A. (2006). Çocuk Eğitiminde Montessori Yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 243–256.
  • Yazıcı, K. (2007). Değer Eğitimine Genel Bir Bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, 19, 489 522.
  • Yıldırım Doğru, S. S. (2009). Özel Eğitimde Kullanılan Alternatif Programlar (Montessori Yaklaşımı). Tübav Bilim Dergisi,2(1), 113-122.

Evaluation of the Effect of Montessori Education in Taking Responsibility, Waiting for Turns, and Skills on Completion of Started Tasks

Yıl 2014, Cilt: 12 Sayı: 27, 307 - 322, 01.06.2014

Öz

Raising children in the intended way and bringing them up as individuals that beneit society is possible with a gradual education from pre-school to higher education. The irst and most important step of this gradual education is the preschool education. The main function of the pre-school education is laying the foundation required to provide the individuals with a basic knowledge, skills and values that are necessary in social life (Aslan, 2007). According to Ryna, schools and classes are societies that form the good or bad atmospheres. The key person to this society is the teacher (Yazıcı, 2007; Cited in; Baydar, 2009, p. 489). The concept of value is a sociological one and the values are the rules that form the basis of the value judgments (Halstead, 1996). Values are not universal but they relect the relations between the contrasts such as beautiful and ugly; good and bad (Meaney, 1979). In the life of a society, everything is perceived according to values and its comparison with others. Individuals generally adopt the values of the group, society and culture they live in and use these as a measure in their judgments and choices. Therefore, they gain the opportunity to reach general judgments such as righteous, more appropriate, more beautiful, more important and more just. In the basis of being deprived of values is the absence of a human value system that we can believe in because it is true that we can dedicate ourselves to and that can be validated and implemented (Dilmaç, 2007; Can, 2008; Bahçe, 2010). Montessori Method is one of the alternative programs that can be effective in the teaching and acquiring values. Montessori Method that adopts a modern education approach; provides children with the opportunities to research, try, make mistakes and correct their mistakes on their own (Vilscek, 1966). According to Montessori, understanding the laws of nature is the basis of science. Children should understand the order, harmony and beauty of nature and feel happy about it. The individuality of children is in the foreground in Montessori Method. Each child is an individual that has a unique development. According to Montessori, children need liberty to reach their full physical, intellectual and emotional potential. However, this one is a liberty that can be reached through order and self-discipline. The purpose of Montessori Method is helping the children to reach their highest level of potential without slogging (Oktay, 1987, p. 62–69; Korkmaz, 2006; Vuslat & Akyol, 2006, p. 243–256). Researchers emphasize that, Montessori Method makes positive contributions to children’s life-long learning, liberty, endurance, calmness, speaking with thinking, selfconidence, understanding, making eficient decisions, tolerance, open-mindedness and social cooperation (Gleen, 2003; Faryadi, 2007). Montessori Method enables children to ind the best and easiest way to learn on their own by applying themselves. 

Kaynakça

  • Aslan, R. (2007). Öğretmen Görüşlerine Göre İlköğretim Birinci Basamaktaki Öğrencilerin Temel Bilgi, Beceri ve Değerleri Kazanma Düzeyleri Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bahçe, A.(2010). Hayat Bilgisi Öğretiminde Değerlerin Kazandırılma Düzeylerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Baydar, P. (2009). İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Programında Belirlenen Değerlerin Kazanım Düzeyleri ve Bu Süreçte Yaşanılan Soruların Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Buysse, V. ve Wesley, P. W. (2003). Making meaning of school readiness in schools and communities. Early Childhood Research Quarterly, 18 (3), 351–375.
  • Can, Ö.(2008). Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cooper, D. H. ve Farran, D. C. (1988). Behavioral risk factors in kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 3 (1), 1–19.
  • Çakıroğlu Wilbrandt, E. (2008). Okul Öncesi Dönem Montessori Yöntemi ile Kaynaştırma Uygulamaları. Ankara: Poyraz Ofset.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir Grup Fen Lisesi Öğrencisine Verilen İnsani Değerler Eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile Sınanması. Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Faryadi, O. (2007). The Montessori Paradigm of Learning: So What? ED496081
  • Glenn, C. M. (2003). The Longitudinal Assessment Study (LAS): Eighteen Year Follow-Up. Final Report. ED478792
  • Halstead, J. M.(1996).Values and values education in schools. J. M. Halstead ve M. J. Taylor(Ed.), Values in Education and Education in Values kitabı içinde(ss.3-13). Oxon: RoutledgeFalmer.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayılı, G. ve Arı, R. (2011). Examination of the Effects of the Montessori Method on Preschool Children’s Readiness to Primary Education. Educational Sciences: Theory & Practice, 11(4), 2091-2109.
  • Koçyiğit, S. ve Kayılı, G. (2008). Montessori eğitimi alan ve almayan anaokulu öğrencilerinin sosyal becerilerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 511–516.
  • Korkmaz, E. (2006). Montessori Metodu / Eğitimde Bir Alternatif. Ankara: Algı Yayıncılık.
  • Ladd, G. W., Birch, S. H. ve Buhs, E. (1999). Children’s social and scholastic lives in kindergarten: Related spheres of inluence? Child Development, 70 (6), 1373– 1400.
  • Lillard, A. (2008). Montessori Life: A Publication of the American Montessori Society, v20, n4, p20–25. EJ819577
  • Mallory, T. (1989). Montessori ve Çocuğunuz, Ana-Babanın El Kitabı. (Çevirenler: Füsun Öztaş ve Cihan Gülten). Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Meaney, M. H. (1979). A Guide for Implementing Values Education in The Primary Grades. PhD Thesis. Seattle University.
  • Oktay, A. (1987). Okul Öncesi Eğitimde Çağdaş Bir Yaklaşım: Montessori Yöntemi. Ya-Pa 5. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. Ya- Pa Yayınları, s.62–69, Antalya.
  • Temel, Z. Fulya (1994). “Montessori’nin Görüşleri ve Eğitim Yaklaşımı”, Okul Öncesi Eğitimi Dergisi, 26(47), 18-22.
  • Vilscek, E. (1966). Programs for the Pre-school Child. ED012684
  • Vuslat, O. ve Akyol, K. A. (2006). Çocuk Eğitiminde Montessori Yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 243–256.
  • Yazıcı, K. (2007). Değer Eğitimine Genel Bir Bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, 19, 489 522.
  • Yıldırım Doğru, S. S. (2009). Özel Eğitimde Kullanılan Alternatif Programlar (Montessori Yaklaşımı). Tübav Bilim Dergisi,2(1), 113-122.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Diğer ID JA47TA85EZ
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özden Kuşçu Bu kişi benim

Yağmur Bozdaş Bu kişi benim

S. Sunay Yıldırım Doğru Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 12 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Kuşçu, Ö., Bozdaş, Y., & Yıldırım Doğru, S. S. (2014). Montessori Eğitiminin Çocuklarda Sorumluluk Alma, Sırasını Bekleme, Başladığı İşi Bitirme Becerisine Etkisinin Değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(27), 307-322.