Rail track with granular ballast layer is widely used all over the world in high-speed railway lines as in conventional lines. However, the development of high-speed lines and the increase in the load capacity of the trains compulsory to design the sub-ballast made of different materials in the granular layers between the ballast and the track bed in the railway track. In this way, the service life of the railway track will be extended and also maintenance costs will be reduced. In this study, using asphalt layer instead of the granular sub-ballast layer under a rail track section applied in Turkey modelled with finite element method (FEM) under TCDD high-speed line axle loads and also using different asphalt materials features of the seasons and the obtained results were compared. It was concluded that the use of asphalt pavements in sub-ballast layers of high-speed lines will reduce deformations and stresses on the subgrade layer, increase rail track safety and reduce the need for quality ballast materials that are difficult to find in every region.
High speed railway lines Sub-ballast layer Asphalt sub-ballast layer FEM
Tüm dünyada, konvansiyonel hatlarda olduğu gibi yüksek hızlı demiryolu hatlarında da balastlı üstyapı yaygın olarak kullanılmaktadır. Bununla birlikte yüksek hızlı hatların gelişmesi ve trenlerin yük kapasitelerinin artması demiryolu üstyapısındaki balast ve taban zemini arasındaki granüler tabakalara daha farklı malzemelerden yapılmış alt tabakaların (altbalast) eklenerek projelendirilmesini zorunlu kılmaktadır. Bu sayede demiryolu üstyapısının servis ömrü uzatıldığı gibi bakım maliyetlerinin de düşürülmesi sağlanmış olacaktır. Bu çalışma kapsamında alt balast tabakası yerine asfalt tabaka kullanımı Türkiye’de uygulanan bir tip kesit üzerinde, yüksek hızlı hat dingil yükü ve asfalt malzemenin farklı mevsimlerdeki özelliklerine göre sonlu elemanlar metoduyla (SEM) modellenerek çözümlenmiş ve elde edilen sonuçlar karşılaştırılmıştır. Asfalt kaplamalardan oluşan alt balast tabakalarının yüksek hızlı hatlarda kullanılmasının taban zeminindeki deformasyonları ve gerilmeleri azaltacağı, yol güvenliğinin artmasını sağlayacağı ve her bölgede bulunması güç olan kaliteli balast malzemesine olan ihtiyacı da azaltacağı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Yüksek hızlı demiryolu hatları Alt balast tabakası Asfalt alt balast tabakası SEM
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilgisayar Yazılımı |
Bölüm | Bilimsel Yayınlar (Hakemli Araştırma ve Derleme Makaleler) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 14 |