BibTex RIS Kaynak Göster

BİR GRUP MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENİNİN SINIF İÇİNDE GERÇEKLEŞTİRDİKLERİ ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİNİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2015, Sayı: 40, 64 - 85, 01.12.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı,  matematik ve fen bilimleri öğretmenlerinin öğrenciyi merkeze alan, etkili öğretme ve öğrenme temelli yaklaşımlara yönelik dersliklerde gerçekleştirdikleri öğretim uygulamaları hakkındaki görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın örneklem grubunu, araştırmacılar tarafından Tekirdağ’da düzenlenen hizmet içi eğitim kursuna katılan 82 ilköğretim ve ortaöğretim fen bilimleri ile matematik öğretmeni oluşturmuştur. Çalışmada tarama modeli kullanılmış olup, veriler ilk kez uygulanan ve araştırmacılar tarafından geliştirilen beşli Likert tipi ölçek kullanılarak derlenmiş; betimsel ve yordamalı istatistik teknikleri ile analiz edilmiş ve bazı bulgular elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin; “Öğrenciler bir probleme birlikte çözüm getirmek amacı ile küçük gruplar halinde çalışırlar” sınıf içi uygulamasına yaklaşık olarak derslerin dörtte biri kadar zaman ayırdıkları,  “Konunun anlaşılıp anlaşılmadığını sorular sorarak kontrol ederim” ve “Dersin başında bir önceki dersi kısaca özetlerim” türündeki etkinlikleri neredeyse her ders gerçekleştirdikleri anlaşılmaktadır. Ayrıca, bu incelemede öğretmenlerin kişisel özellikleri ile sınıf içi öğretim uygulamaları hakkındaki görüşleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Aktepe,V., Aktepe, L. (2009). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin öğrenci görüşleri: Kırşehir BİLSEM örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(10), 69-80.
  • Aydede, M.N., Çağlayan, Ç., Matyar, F., Gülnaz, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. ÇÜ Eğitim http://193.255.206.126/efdergi/download/2006.2.32.52.pdf adresinden alınmıştır.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı- İstatistik, Araştırma deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Duban, N., Küçükyılmaz, E.A. (2008). Primary education pre-service teacher’s opinions regarding to the use of alternative measurement-evalution methods and techniques in practice schools. Elemantary Education Online,7(3), 769-784.
  • Erdem,A., Uzal, G., Ersoy, Y., (2006). Fen Bilgisi/Fizik Öğretmenlerinin Eğitim Sorunları: Gelişmeleri Sürekli İzlemeleri ve Gerekli Yenilikleri Edinmeleri. (Araştırma Raporu). TFV Yayını, Tekirdağ.
  • Geçer, A., Özel, R. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme- öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar (English). Educational Sciences: Theory & Practice 12(3), 2237-2255.
  • Güneş,T., Dilek, N.Ş., Hoplan, M.,Çelikoğlu, Demir, E.S. (2010). Öğretmenlerin alternatif değerlendirme konusundaki görüşleri ve yaptıkları uygulamalar. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 925-935.
  • Güneş,T., Dilek, N.Ş., Çelikoğlu, M., Demir, E.S. (2012). The using of the teaching methods and techniques by science and technology teachers and class teachers. Cypriot Journal of Educational Sciences 7(2), 82-91.
  • Kaptan, F., Korkmaz, H. (2012). İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı. Modül 7. Ankara: MEB Yay.
  • Köse, E.Ö. (2010). Sınıf yönetimine yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. ÇÜ Eğitim Fakültesi Dergisi. 3(39), 20-27. 05.01.2015 tarihinde http://193.255.206.126/ efdergi/download/2010.3. 39.350.pdf adresinden alınmıştır.
  • Martin, M., Mullis, I., Foy, P. (2009). TIMSS 2007 international science report. Boston College: TIMSS & PIRLS International Study Center.
  • OECD (2009). Creating effective teaching and learning environments: First results from
  • TALIS. Paris: OECD Pub.
  • Şimşek, H., Hırça, N., Coşkun, S. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini tercih ve uygulama düzeyleri: Şanlıurfa ili örneği. MKÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 249-268.
  • Yıldırım, K. (2011). Uluslararası araştırma verilerine göre Türkiye’de ilköğretim fen ve teknoloji derslerindeki öğretim uygulamaları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 153-174. Dergisi, 32, 76-88.
  • Johnson, D., Johnson, R. & Smith, K. (1991). Cooperative learning: Increasing college faculty instructional productivity, ASHE-ERIC Higher Education Report (4). Washington, DC: The George Washington University.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E, J. (1993) Circles of learning: Cooperation in the classroom, Edina, MN:Interaction.
  • Kıncal, R.Y., Ergül, R. ve Timur, S. (2007). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına etkisi. HÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 156-163.
  • Korkmaz, H. ve Kaptan,F.(2001). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımı. HÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 193-200.
  • Martin, M., Mullis, I. & Foy, P. (2009). TIMSS 2007 international science report. Boston College: TIMSS & PIRLS International Study Center.
  • Tosun, N. (2006). Bilgisayar Destekli ve Bilgisayar Temelli Öğretim Yöntemlerinin Öğrencilerin Bilgisayar Dersi Başarısı ve Bilgisayar Kullanım Tutumlarına Etkisi: Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği. Yayınlanmamış doktora tezi, Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
  • Yıldırım, K. (2011). Uluslararası Araştırma Verilerine Göre Türkiye’de İlköğretim Fen ve Teknoloji Derslerindeki Öğretim Uygulamaları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8 (1), 153- 174.

A STUDY ON TEACHING ACTIVITIES PERFORMED BY A GROUP OF MATHEMATICS AND SCIENCE TEACHERS IN CLASSROOMS

Yıl 2015, Sayı: 40, 64 - 85, 01.12.2015

Öz

The goal of the present study is to determine the student centred the learing/teaching activities performed by a goup of mathematics and science teacher in the classrooms and their views and trends. The sample of the study is 82 primary and secondary science and mathematics teachers who participated in the professinal development programme in the format of in-service course organized by the researchers in the provice, Tekirdağ. In the study, the survey model was applied, and the data were collected by using Likert type scale developed by the researchers. The collected data were analyzed by using descriptive and inferential statistical techniques and some relevant results were reached. According to the results related to their activities the teachers reflect the views that “Students work together in a small group to solve a problem” on a rate of 25 per cent of classroom time approximately, that “By asking questions teachers control whether the subject was undersood or not by students” that “Teachers summarize the main points covered in the precious lesson at the begining of new one” in in a rate of almost all lessons. In addition it was found in the present study that there is no significant difference between gender, age, years of experience, field of specification and the performed teaching activities in classrooms.

Kaynakça

  • Aktepe,V., Aktepe, L. (2009). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin öğrenci görüşleri: Kırşehir BİLSEM örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(10), 69-80.
  • Aydede, M.N., Çağlayan, Ç., Matyar, F., Gülnaz, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. ÇÜ Eğitim http://193.255.206.126/efdergi/download/2006.2.32.52.pdf adresinden alınmıştır.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı- İstatistik, Araştırma deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Duban, N., Küçükyılmaz, E.A. (2008). Primary education pre-service teacher’s opinions regarding to the use of alternative measurement-evalution methods and techniques in practice schools. Elemantary Education Online,7(3), 769-784.
  • Erdem,A., Uzal, G., Ersoy, Y., (2006). Fen Bilgisi/Fizik Öğretmenlerinin Eğitim Sorunları: Gelişmeleri Sürekli İzlemeleri ve Gerekli Yenilikleri Edinmeleri. (Araştırma Raporu). TFV Yayını, Tekirdağ.
  • Geçer, A., Özel, R. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme- öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar (English). Educational Sciences: Theory & Practice 12(3), 2237-2255.
  • Güneş,T., Dilek, N.Ş., Hoplan, M.,Çelikoğlu, Demir, E.S. (2010). Öğretmenlerin alternatif değerlendirme konusundaki görüşleri ve yaptıkları uygulamalar. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 925-935.
  • Güneş,T., Dilek, N.Ş., Çelikoğlu, M., Demir, E.S. (2012). The using of the teaching methods and techniques by science and technology teachers and class teachers. Cypriot Journal of Educational Sciences 7(2), 82-91.
  • Kaptan, F., Korkmaz, H. (2012). İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı. Modül 7. Ankara: MEB Yay.
  • Köse, E.Ö. (2010). Sınıf yönetimine yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. ÇÜ Eğitim Fakültesi Dergisi. 3(39), 20-27. 05.01.2015 tarihinde http://193.255.206.126/ efdergi/download/2010.3. 39.350.pdf adresinden alınmıştır.
  • Martin, M., Mullis, I., Foy, P. (2009). TIMSS 2007 international science report. Boston College: TIMSS & PIRLS International Study Center.
  • OECD (2009). Creating effective teaching and learning environments: First results from
  • TALIS. Paris: OECD Pub.
  • Şimşek, H., Hırça, N., Coşkun, S. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini tercih ve uygulama düzeyleri: Şanlıurfa ili örneği. MKÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 249-268.
  • Yıldırım, K. (2011). Uluslararası araştırma verilerine göre Türkiye’de ilköğretim fen ve teknoloji derslerindeki öğretim uygulamaları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 153-174. Dergisi, 32, 76-88.
  • Johnson, D., Johnson, R. & Smith, K. (1991). Cooperative learning: Increasing college faculty instructional productivity, ASHE-ERIC Higher Education Report (4). Washington, DC: The George Washington University.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E, J. (1993) Circles of learning: Cooperation in the classroom, Edina, MN:Interaction.
  • Kıncal, R.Y., Ergül, R. ve Timur, S. (2007). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına etkisi. HÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 156-163.
  • Korkmaz, H. ve Kaptan,F.(2001). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımı. HÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 193-200.
  • Martin, M., Mullis, I. & Foy, P. (2009). TIMSS 2007 international science report. Boston College: TIMSS & PIRLS International Study Center.
  • Tosun, N. (2006). Bilgisayar Destekli ve Bilgisayar Temelli Öğretim Yöntemlerinin Öğrencilerin Bilgisayar Dersi Başarısı ve Bilgisayar Kullanım Tutumlarına Etkisi: Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği. Yayınlanmamış doktora tezi, Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
  • Yıldırım, K. (2011). Uluslararası Araştırma Verilerine Göre Türkiye’de İlköğretim Fen ve Teknoloji Derslerindeki Öğretim Uygulamaları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8 (1), 153- 174.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA44SJ49UU
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gürcan Uzal Bu kişi benim

Aytekin Erdem Bu kişi benim

Yaşar Ersoy Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Uzal, G., Erdem, A., & Ersoy, Y. (2015). BİR GRUP MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENİNİN SINIF İÇİNDE GERÇEKLEŞTİRDİKLERİ ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİNİNİN İNCELENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(40), 64-85.