Bu çalışmada, biyolojinin en temel konularından hücre kavramıyla ilgili olarak konunun öğretmenler tarafından işlenmesini müteakip ne düzeyde bir kavramsal anlama oluştuğunun ortaya konulması amaçlanmıştır. Öğrencilerin hücrenin genel şekli, organeller ve hücre içindeki yerleri ile hücre tanımını da içeren bazı kavramları nasıl yapılandırdıkları karşılaştırmalı olarak ortaya konmaya çalışılmıştır. Çalışmamız, beş farklı okuldan 149 öğrenci (15 yaş grubundan 101 ve 17 yaş grubundan 48 öğrenci) üzerinde gerçekleştirilmiştir.
Analizler sonucunda öğrencilerinin hücre çizimlerinde bitki hücrelerinden daha çok hayvan hücrelerini tercih ettikleri görülmüştür. Organel çizimleri ve hücre içindeki yerleri incelendiğinde, özellikle çekirdeğin yerinin öğrenciler tarafından iyi kavrandığı fakat hücre zarı ve hücre duvarının yerinin birbiriyle karıştırıldıgı görülmüştür. Diğer organel betimlemelerinde öğrenciler arasında tam bir mutabakat olmayışı, öğrencilerin organelin yapı ve işlevini kavramış olmaktan çok ismini ezberlediği, çekirdek ve hücre zarı arasına gelişi güzel koyduğunu düşündü rmektedir
Son olarak bazı kavram yan ı !gitarı kategorize edilmeye çalışılmıştır. Ders kitapları ve müfredat programlardan kaynaklandıgını düşündüğümüz kavram yanılgılarma rastlanmış ve konunun öğretimi ile ilgili önerilerde bulunulmuştur
Hücre Kavramı Kavramsal Anlama Öğrenci Çizimleri Atropomorfik Kavram Yanılgıları
The cell concept is regarded as one of the most fundamental concepts in biology. This study aimed to display the level of students' conceptual understanding of the cell concept. We have attempted to explore how students conceptually constructed the general shape of the cell, organelles and their positions within a cell, and definition of the cell and compared students' representations from 9th- and 1 lth-grades. The study involved 149 students (101 students were 15-year old and 48 were 17-year old) from five different secondary schools.
Results showed that students tended to prefer animal cells rather than plant cells in their drawings. Regarding students' drawings of organelles and their positions within the cell, students had a firm grasp of the place of the nucleus, but the positions of the cell membrane and the cell wall were mixed. A lack of congruity in students' representations of the other organelles led us to believe that students merely memorize the names of the organelles and place them randomly somewhere between the nucleus and the cell membrane rather than forming a conceptual understanding of the structure and functions of the organelles.
Finally, we attempted to categorize some misconceptions, which we thought could pose impediments to the teaching and learning of the cell concept. Furthermore, we encountered misconceptions, which we think emanated from the textbooks and curriculum, and included suggestions regarding teaching and learning of the cell concept.
concept conceptual understanding student drawings Anthropomorphic misconception
Diğer ID | JA45NC86UB |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Sayı: 22 |