Bilindiği gibi Edebiyatımızın önemli konularından biri
de bir metni bir şiiri anlama ve açımlama meselesidir. Özellikle metin
değerlendirme ve açımlamalarında ortak bir yaklaşım biçimi ve metodun olmayışı
birçok araştırmacıyı yeni arayışlara yöneltmiştir. Muhtelif metne yaklaşım
kuramlarından hareketle, temelde problemin geleneksel ve modern olarak
adlandırılan bir ikilem içinde olduğu görülmektedir. Ancak klâsik edebiyat
bağlamında modern metin inceleme yöntemine yakın çalışmalar yeterince
yaygınlaşamamıştır. Bu sebeple de klâsik Türk edebiyatı metin şerhi
çalışmalarında uygulanan, geleneksel ve modern şerh yaklaşımlarını birlikte
kullanan bir “şerh metodu” da oluşturulamıştır.
Hafız-ı Şirâzi, Klasik Türk Edebiyatı şairlerini
etkileyen önemli İran şairlerinden biridir. XIV. yy.da yaşamış olan şair
(Ö.1390), ölümünden sonra da şöhretinden bir şey kaybetmemiştir. Hâfız, İslam
coğrafyasında en çok sevilen şâirlerden biriolmuştur. Anlam derinliği olan
şiirler söylemedeki üstün kabiliyeti her meşrepteki insanlar tarafından sevilme
sebeplerinden birisi olmuştur. Hâfız-ı Şîrâzî’nin ölümünden sonra sevenleri
tarafından 400 civarında gazeli bir araya getirilerek meşhur divanı meydana
getirilmiştir. Hâfız Divanı Osmanlı ve İran medreselerinde asırlarca okutulmuş,
üzerine birçok şerh yazılmıştır. Bu nitelikleriyle Hafız Divanı her kesim
tarafından çok okunmuş ve sevilmiştir. Dili ve üslubunu birlikte karşılamak
üzere “Lisâne’l-ğayb” ünvânı verilen Hâfız’ın şiirleri çok geniş bir coğrafyaya
yayılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 47 |