Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Sayı: 53, 518 - 539, 30.06.2022
https://doi.org/10.53444/deubefd.1082616

Öz

Kaynakça

  • Babacan, E. ve Gökbudak, Z. S. (2011). Algısal öğrenme stillerine dayalı öğretim etkinliklerinin başlangıç piyano eğitiminde öğrencilerin tutum ve performanslarına etkisi. E-Journal of new World Sciences Academy, Fine Arts, 6(1), 67-92.
  • Babacan, E. (2016). Piyano eğitiminde karşılaşılan güçlüklere ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. International Online Journal of Educational Sciences, 8(1), 170-185.
  • Bakıoğlu, Çağlar (2012). Müzik öğretmenliği programı öğrencileri ile devlet konservatuarı müzik bölümü öğrencilerinin piyano çalgısına yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bakıoğlu, Çağlar ve Kurtuldu, M. (2015). Piyano dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 33-38.
  • Bakıoğlu, Çağrı. (2019). Güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin piyano dersine yönelik tutumları ile piyano dersi başarıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş.ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (11. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, W. J. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş. (Çev: M. Sözbilir) Ankara: Pegem Akademi.
  • Çevik, D. B. ve Güven, E. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 103-120.
  • Çevik Kılıç, D. B. (2017). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin piyano dersi ile ilgili görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 243-250.
  • Çiçek, V. ve Apaydınlı, K. (2016). Güzel sanatlar liselerinde piyano eğitiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri (Karadeniz Bölgesi örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1471-1491
  • Demirtaş, S. ve Eğilmez, H. O. (2015). Müzik eğitimi anabilim dalı 4. sınıf öğrencilerinin piyano dersine karşı tutumlarının eşlik dersi başarı durumları ile karşılaştırılması. The Journal of Academic Social Science Studies, 31, 421-428. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2656.
  • Demirtaş, S. (2020). Müzik öğretmeni adaylarının piyano çalgısına yönelik tutum düzeyleri ile piyano öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Turkish Studies-Education, 15(4), 2549-2566. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.4447.
  • Demirtaş, S. (2021). Müzik öğretmeni adaylarının piyano çalgısına yönelik tutum düzeylerindeki farklılaşmanın incelenmesi (Pamukkale Üniversitesi örneği). Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 27(46), 184-190. https://doi.org/10.35247/ataunigsed.880860
  • Deniz, J. (2000). Piyano eğitimi programının müzik eğitimi öğretmenliği öğrencilerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 115-134.
  • Er, K. O. ve Özer, Z. K. (2011). Piyano dersinde kullanılan anlamlandırma stratejilerinin öğrencilerin öğrenme düzeylerine ve tutumlarına etkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(26), 47-66.
  • Gasımova, T. (2010). Piyano öğrenme ve öğretme teknikleri. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 25, 99-106.
  • Gün, E. ve Köse, H. S. (2013) Müzik öğrencilerinin piyano dersine yönelik tutumları. Turkish Studies, 8(3), 247- 261.
  • Gün, E. ve Yıldız, G. (2013). Piyano eğitiminde başarıyı etkileyen faktörler. E-Journal of new World Sciences Academy, Fine Arts, 8(1), 103-114.
  • Jelen, B. (2013). Türkiye’de müzik öğretmeni yetiştirme sürecinde piyano eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Rast Müzikoloji Dergisi, 1(1), 258-285.
  • Kalyoncu, N. (2005) Eğitim fakültelerinde uygulanan müzik öğretmenliği lisans programının revizyon gerekçeleriyle tutarlılığı. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 207-220.
  • Karabulut, G. (2009). Eğitim fakültesi müzik eğitimi anabilim dalı 1. ve 3. sınıf öğrencilerinin piyano dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (17. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kasap, B. T. (2005). İşlevsel piyano becerilerinin müzik öğretmenleri için önemi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 149-154.
  • Kılınçer, Ö. (2009). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümü öğrencilerinin piyano dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Kutluk, Ö. (2001). Türkiye’deki müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda piyano eğitimi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Küpana, M. N. (2012). Piyanoda deşifre öğretimi programının müzik öğretmeni adaylarının piyano dersine yönelik tutumlarına etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(41), 183-194.
  • Küpana, M. N. (2019). Dans öğrencilerinin piyano dersine yönelik tutumları. Fine Arts (NWSAFA), 14(3), 237-246. DOI: 10.12739/NWSA.2019.14.3.D0241.
  • Lehimler, E. ve Karataş, K. O. (2020). Müzik öğretmenliği programında yer alan piyano eğitimi dersine yönelik öğretim elemanı ve öğrenci beklentileri. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(Müzik Özel Sayısı), 353-365. doi:https://doi.org/10.35247/ataunigsed.661021
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2 nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özen, N. (2004). Çalgı eğitiminde yararlanılan müzik eğitimi yöntemleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 57-63.
  • Öztürk, B. (2006). Piyano eğitiminde video kamera kaydına dayalı mikro öğretim yönteminin öğrenci başarısında etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Kuramdan uygulamaya. (14. basım). Ankara: Pegem Akademi. Soycan, M. ve Hamzaoğlu Birer, A. R. (2018). Piyano dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Turkish Studies Educational Scences, 13(11), 1237-1248.
  • Sönmezöz, F. (2014). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Turkish Studies, 9(2), 1377-1388.
  • Sözgötürmez, G. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersi motivasyonları ile tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (5. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Tufan, E. (2004). Müzik bilimleri ve müzikoloji bölümleri ile müzik öğretmenliği programı anabilim dalındaki piyano eğitiminin kapsamı ve uygulamadaki görünümü. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 93-99.
  • Tufan, E. ve Güdek, B. (2008). Piyano dersi tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 75-90.
  • Tunç, T. ve Baydağ, C. (2021). Devlet konservatuvarı opera anasanat dalı öğrencilerinin piyano dersine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(31). 63-79. DOI:10.35675/befdergi.734466.
  • Ünal, B. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Online Journal Of Music Sciences, 2(3), 163-178.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yök, (18 Ağustos 2020) https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/egitim-fak%C3%BCltelerine-yetki-devri.aspx
  • Yücetoker, İ. (2009). Müzik eğitimi anabilim dalı piyano öğretim elemanlarının ve öğrencilerinin mevcut piyano eğitiminin durumuna ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

Müzik Öğretmeni Adaylarının 2006 ve 2018 Lisans Programlarında Bulunan Piyano Derslerine Yönelik Tutum ve Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Sayı: 53, 518 - 539, 30.06.2022
https://doi.org/10.53444/deubefd.1082616

Öz

Bu çalışmanın amacı, 2018 yılında uygulamaya konan müzik öğretmenliği lisans programının piyano eğitimi açısından öğrenciler üzerindeki etkilerinin, öğrencilerin derse yönelik tutum ve görüşleri doğrultusunda belirlenmesidir. Bu amaçla öğrencilere öncelikle “Piyano Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” (Tufan ve Güdek, 2008) uygulanmıştır. Öğrencilerin piyano dersine yönelik tutumlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, mezun oldukları lise türü ve dahil oldukları lisans programı değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin derse yönelik tutumları olumlu yönde olup cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Sınıf, lise türü ve dahil oldukları lisans programı değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Araştırmanın bir sonraki adımında, müzik öğretmenliği lisans programında bulunan piyano ders saatleri ve programda yapılan düzenlemelere yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla çalışma grubu içerisinden seçilen 14 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiş ve müzik öğretmenliği lisans programlarında piyano ders saatlerinde yapılan değişikliklerin öğrenciler üzerindeki yansımaları ortaya konmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Babacan, E. ve Gökbudak, Z. S. (2011). Algısal öğrenme stillerine dayalı öğretim etkinliklerinin başlangıç piyano eğitiminde öğrencilerin tutum ve performanslarına etkisi. E-Journal of new World Sciences Academy, Fine Arts, 6(1), 67-92.
  • Babacan, E. (2016). Piyano eğitiminde karşılaşılan güçlüklere ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. International Online Journal of Educational Sciences, 8(1), 170-185.
  • Bakıoğlu, Çağlar (2012). Müzik öğretmenliği programı öğrencileri ile devlet konservatuarı müzik bölümü öğrencilerinin piyano çalgısına yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Bakıoğlu, Çağlar ve Kurtuldu, M. (2015). Piyano dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 33-38.
  • Bakıoğlu, Çağrı. (2019). Güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin piyano dersine yönelik tutumları ile piyano dersi başarıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş.ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (11. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, W. J. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş. (Çev: M. Sözbilir) Ankara: Pegem Akademi.
  • Çevik, D. B. ve Güven, E. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 103-120.
  • Çevik Kılıç, D. B. (2017). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin piyano dersi ile ilgili görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 243-250.
  • Çiçek, V. ve Apaydınlı, K. (2016). Güzel sanatlar liselerinde piyano eğitiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri (Karadeniz Bölgesi örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(4), 1471-1491
  • Demirtaş, S. ve Eğilmez, H. O. (2015). Müzik eğitimi anabilim dalı 4. sınıf öğrencilerinin piyano dersine karşı tutumlarının eşlik dersi başarı durumları ile karşılaştırılması. The Journal of Academic Social Science Studies, 31, 421-428. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2656.
  • Demirtaş, S. (2020). Müzik öğretmeni adaylarının piyano çalgısına yönelik tutum düzeyleri ile piyano öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Turkish Studies-Education, 15(4), 2549-2566. https://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.4447.
  • Demirtaş, S. (2021). Müzik öğretmeni adaylarının piyano çalgısına yönelik tutum düzeylerindeki farklılaşmanın incelenmesi (Pamukkale Üniversitesi örneği). Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 27(46), 184-190. https://doi.org/10.35247/ataunigsed.880860
  • Deniz, J. (2000). Piyano eğitimi programının müzik eğitimi öğretmenliği öğrencilerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 115-134.
  • Er, K. O. ve Özer, Z. K. (2011). Piyano dersinde kullanılan anlamlandırma stratejilerinin öğrencilerin öğrenme düzeylerine ve tutumlarına etkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(26), 47-66.
  • Gasımova, T. (2010). Piyano öğrenme ve öğretme teknikleri. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 25, 99-106.
  • Gün, E. ve Köse, H. S. (2013) Müzik öğrencilerinin piyano dersine yönelik tutumları. Turkish Studies, 8(3), 247- 261.
  • Gün, E. ve Yıldız, G. (2013). Piyano eğitiminde başarıyı etkileyen faktörler. E-Journal of new World Sciences Academy, Fine Arts, 8(1), 103-114.
  • Jelen, B. (2013). Türkiye’de müzik öğretmeni yetiştirme sürecinde piyano eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Rast Müzikoloji Dergisi, 1(1), 258-285.
  • Kalyoncu, N. (2005) Eğitim fakültelerinde uygulanan müzik öğretmenliği lisans programının revizyon gerekçeleriyle tutarlılığı. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 207-220.
  • Karabulut, G. (2009). Eğitim fakültesi müzik eğitimi anabilim dalı 1. ve 3. sınıf öğrencilerinin piyano dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (17. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kasap, B. T. (2005). İşlevsel piyano becerilerinin müzik öğretmenleri için önemi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 149-154.
  • Kılınçer, Ö. (2009). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümü öğrencilerinin piyano dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Kutluk, Ö. (2001). Türkiye’deki müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda piyano eğitimi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Küpana, M. N. (2012). Piyanoda deşifre öğretimi programının müzik öğretmeni adaylarının piyano dersine yönelik tutumlarına etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(41), 183-194.
  • Küpana, M. N. (2019). Dans öğrencilerinin piyano dersine yönelik tutumları. Fine Arts (NWSAFA), 14(3), 237-246. DOI: 10.12739/NWSA.2019.14.3.D0241.
  • Lehimler, E. ve Karataş, K. O. (2020). Müzik öğretmenliği programında yer alan piyano eğitimi dersine yönelik öğretim elemanı ve öğrenci beklentileri. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(Müzik Özel Sayısı), 353-365. doi:https://doi.org/10.35247/ataunigsed.661021
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2 nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özen, N. (2004). Çalgı eğitiminde yararlanılan müzik eğitimi yöntemleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 57-63.
  • Öztürk, B. (2006). Piyano eğitiminde video kamera kaydına dayalı mikro öğretim yönteminin öğrenci başarısında etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Kuramdan uygulamaya. (14. basım). Ankara: Pegem Akademi. Soycan, M. ve Hamzaoğlu Birer, A. R. (2018). Piyano dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Turkish Studies Educational Scences, 13(11), 1237-1248.
  • Sönmezöz, F. (2014). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Turkish Studies, 9(2), 1377-1388.
  • Sözgötürmez, G. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersi motivasyonları ile tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (5. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Tufan, E. (2004). Müzik bilimleri ve müzikoloji bölümleri ile müzik öğretmenliği programı anabilim dalındaki piyano eğitiminin kapsamı ve uygulamadaki görünümü. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 93-99.
  • Tufan, E. ve Güdek, B. (2008). Piyano dersi tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 75-90.
  • Tunç, T. ve Baydağ, C. (2021). Devlet konservatuvarı opera anasanat dalı öğrencilerinin piyano dersine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(31). 63-79. DOI:10.35675/befdergi.734466.
  • Ünal, B. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersine yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Online Journal Of Music Sciences, 2(3), 163-178.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yök, (18 Ağustos 2020) https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/egitim-fak%C3%BCltelerine-yetki-devri.aspx
  • Yücetoker, İ. (2009). Müzik eğitimi anabilim dalı piyano öğretim elemanlarının ve öğrencilerinin mevcut piyano eğitiminin durumuna ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seçkin Şahin Bu kişi benim 0000-0001-6529-2604

Elif Güven 0000-0001-7699-9904

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 53

Kaynak Göster

APA Şahin, S., & Güven, E. (2022). Müzik Öğretmeni Adaylarının 2006 ve 2018 Lisans Programlarında Bulunan Piyano Derslerine Yönelik Tutum ve Görüşlerinin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(53), 518-539. https://doi.org/10.53444/deubefd.1082616