Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğrenen Özerkliği Davranışlarına İlişkin Öğretici Görüşleri

Yıl 2022, Sayı: 54, 1406 - 1424, 28.12.2022
https://doi.org/10.53444/deubefd.1175110

Öz

Uzaktan eğitim süreci, öğrenen özerkliği davranışlarının neden önemli olduğunu öğrencilere, öğretmenlere ve velilere bir kez daha göstermiştir. Pandemi sürecinde tüm eğitim öğretim faaliyetlerinde uzaktan eğitim modeline geçilmesi, Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine de yansımış ve öğrencilerin iletişim kanallarını sanal yollarla kullanmasını gerektiren bir sürece geçilmiştir. Bu süreçte öğrenen özerkliği davranışlarının uzaktan öğrenme sürecine nasıl yansıdığı merak konusu olmuştur. Bu nedenle araştırmada, uzaktan eğitim yoluyla Türkçe öğrenen bireylerin bu süreçteki öğrenme özerkliği davranışlarını öğretici görüşlerine göre saptamak amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kovid-19 Pandemisi boyunca uzaktan Türkçe öğreten öğreticiler oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak 10 sorudan oluşan yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler MAXQDA programında analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda öğreticiler, öğrencilerin derslere düzenli olarak canlı katılım sağladıklarını; öğrencilerin verilen ödev ve görevleri yerine getirdiklerini; öğrenme sürecinde karşılaştıkları zorlukların bilincinde olduklarını belirtmişlerdir. Ancak uzaktan Türkçe öğrenme sürecinde canlı derslere aktif katılımın düşük olduğunu dile getirmişlerdir. Öğreticiler, öğrencilerin teknolojik imkânları aktif olarak kullandıklarını ve öğrencilerin öğrenme sorumluluklarının öğretmenlerinden çok kendilerinde olduğunun bilincinde olduğunu belirtmişlerdir. Türkçe öğrenme sürecinde öğrencilerin karşılaştıkları sorunları çözme noktasında ise yüksek düzeyde özerklik göstermedikleri belirtilmiştir.

Kaynakça

  • Alkan, C. (1987). Uzaktan eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No:157
  • Altıparmak, M. (2011). E-Öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. Malatya: Akademik Bilişim’11- XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri Kitabı 319-327.
  • Biçer, N. (2015). Yabancılara Türkçe öğretiminde öğrenen özerkliği süreçlerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi) . Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (29. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Candy, P. C. (1991). Self-direction for lifelong learning. JosseBass, California.
  • Davey, L. (2009). The application of case study evaluations. Elementary Education Online, 8(2).
  • Eraslan, F. ve Yücel, D. (2021). Ortaöğretim öğrencilerinin uzaktan yabancılara türkçe öğretimine bakışı (Kazakistan ve Bosna Hersek Örnekleri). Kesit Akademi Dergisi, 7(26), 483-499.
  • Eker, D, N. (2010). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde öğrenen özerkliği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erkoca, M, C. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğrenci ilgisi – bir çalışma. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi 7 (1) , 148-163.
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal Of Mood Disorders 3 (1), 44-6.
  • Kırmacı, Ö. ve Acar, S. (2018). Kampüs öğrencilerinin eşzamanlı uzaktan eğitimde karşılaştıkları sorunlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama 14(3), 276-291.
  • Mete, H, C. (2010). Uzaktan İngilizce öğretiminde öğrenen özerkliğinin DYNED bağlamında ölçülmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Moore, M. & Kearsley, G. (2005). Distance education: a system view. Canada: Wadsworth.
  • Özyürek, A. & Begde, Z. & Yavuz, N, F. & Özkan, İ. (2016) Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6 (2) , 595-605.
  • Şengül, K. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (24), 174-222.
Yıl 2022, Sayı: 54, 1406 - 1424, 28.12.2022
https://doi.org/10.53444/deubefd.1175110

Öz

Kaynakça

  • Alkan, C. (1987). Uzaktan eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No:157
  • Altıparmak, M. (2011). E-Öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. Malatya: Akademik Bilişim’11- XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri Kitabı 319-327.
  • Biçer, N. (2015). Yabancılara Türkçe öğretiminde öğrenen özerkliği süreçlerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi) . Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (29. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Candy, P. C. (1991). Self-direction for lifelong learning. JosseBass, California.
  • Davey, L. (2009). The application of case study evaluations. Elementary Education Online, 8(2).
  • Eraslan, F. ve Yücel, D. (2021). Ortaöğretim öğrencilerinin uzaktan yabancılara türkçe öğretimine bakışı (Kazakistan ve Bosna Hersek Örnekleri). Kesit Akademi Dergisi, 7(26), 483-499.
  • Eker, D, N. (2010). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde öğrenen özerkliği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erkoca, M, C. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğrenci ilgisi – bir çalışma. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi 7 (1) , 148-163.
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal Of Mood Disorders 3 (1), 44-6.
  • Kırmacı, Ö. ve Acar, S. (2018). Kampüs öğrencilerinin eşzamanlı uzaktan eğitimde karşılaştıkları sorunlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama 14(3), 276-291.
  • Mete, H, C. (2010). Uzaktan İngilizce öğretiminde öğrenen özerkliğinin DYNED bağlamında ölçülmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Moore, M. & Kearsley, G. (2005). Distance education: a system view. Canada: Wadsworth.
  • Özyürek, A. & Begde, Z. & Yavuz, N, F. & Özkan, İ. (2016) Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6 (2) , 595-605.
  • Şengül, K. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi (24), 174-222.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Beyzanur Durmuş Öz 0000-0002-2352-3192

Kübra Şengül 0000-0002-0307-9805

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 54

Kaynak Göster

APA Durmuş Öz, B., & Şengül, K. (2022). Uzaktan Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğrenen Özerkliği Davranışlarına İlişkin Öğretici Görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(54), 1406-1424. https://doi.org/10.53444/deubefd.1175110