In this study, it was aimed to reveal the perspectives and experiences of parents on the sexual life of their children with mental disabilities. In this study, in which qualitative phenomenological research method was used, direct statements of parents who participated as participants were included. Individual semi-structured interviews were conducted with 15 parents. Parents’ experiences were analyzed under four themes. In the theme of "Perspective on sexual behavior: The situation is so dire!", statements in which parents put forward their children’s perspectives on sexual behavior were included. In the theme of “The topic unspoken: Sexuality…”, the sexual behaviors that parents observed in their children, the emergence of sexuality, and parental fears were examined. “Remedy for Sexual Expression: What do I do?”, ways of coping with the sexual behavior of individuals, deficiencies and needs of the parents are mentioned. “Social barriers in sexual life”, discriminatory and supportive life experiences of parents in society are included. As a result, parents saw their children’s sexuality as sudden, unexpected, problem, burden, injustice, need. They were in an effort to harmonize their children’s sexual behavior with the norms in the society. Lack of resources and professionals supporting individuals and parents about sexuality is the most obvious problem for parents. Parents define the reason for their children’s difficulties in sexuality as the perspective of the society. Rights-based psycho-education, health services and public awareness activities regarding the sexual life of individuals with mental disabilities and their families must be developed.
Intellectual Disability Sexuality Discrimination Parental Perspective
Bu çalışmada ebeveynlerin zihinsel yetersizliği olan çocuklarının cinsel yaşamlarına bakış açılarını ve deneyimlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Nitel fenomenolojik araştırma yöntemi kullanılan bu araştırmada katılımcı olarak yer alan ebeveynlerin doğrudan anlatımlarına yer verilmiştir. 15 ebeveyn ile bireysel yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Ebeveynlerin deneyimleri dört tema altında incelenmiştir. “Cinsel davranışa bakış açısı: Durum o kadar vahim ki!” temasında, ebeveynlerin çocuklarının cinsel davranışına karşı ortaya koydukları ifadelere yer verilmiştir. “Konuşulmayan konu: Cinsellik…”, temasında ebeveynlerin çocuklarında gözlemledikleri cinsel davranışlar, cinselliğin ortaya çıkışı ve ebeveynleri korkuları incelenmiştir. “Cinsel ifadeye çare arama: Ne yapacağım?”, bireylerin cinsel davranışları karşısında ebeveynlerin başa çıkma yollarından, ebeveynlere göre eksikliklerden ve ihtiyaçlardan bahsedilmiştir. “Cinsel yaşamdaki toplumsal bariyerler”, ebeveynlerin toplumdaki ayrımcı ve destekleyici yaşam deneyimlerine yer verilmiştir. Sonuç olarak ebeveynler zihinsel yetersizliği olan çocuklarının cinselliğini ani, beklenmedik, yük, haksızlık, ihtiyaç olarak görmekteydiler. Ebeveynler çocuklarının cinsel davranışlarını toplumdaki normlara uyumlu hale getirme çabası içindeydiler. Cinsellik hakkında zihinsel yetersizliği olan bireyleri ve ebeveynleri destekleyen kaynak, profesyonel yokluğu ebeveynler için en belirgin ihtiyaçtır. Ebeveynler, cinsellikte zihinsel yetersizliği olan çocuklarının yaşadıkları zorluğun nedenini toplumun bakış açısı olarak tanımlamaktadır. Zihinsel yetersizliği olan bireylerin ve ailelerinin cinsel hayatına yönelik hak temelli psiko-eğitim, sağlık hizmetleri ve toplumu bilinçlendirme çalışmaları geliştirilmelidir.
Cinsellik Ayrımcılık ebeveyn bakışaçısı zihinsel yetersizliği olan birey
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 58 |