The aim of the study is to examine the relationship between Turkish as a foreign language learners' Turkish learning anxieties and attitudes and learner autonomy. The study was conducted by using the exploratory sequential design, one of the mixed research methods. There are two study groups in the research. The first study group related to the quantitative dimension of the research consists of 194 participants who learn Turkish as a foreign language. The second study group related to the qualitative dimension of the research consists of 34 participants who learn Turkish as a foreign language. The quantitative data collection tools of the study consisted of the Foreigners' Anxiety Scale for Learning Turkish, Attitude Towards Turkish Scale and Learner Autonomy Scale. The qualitative data collection tool of the study was a semi-structured interview form developed by the researchers. The data of the study were collected in two stages. In the first stage, the scales were administered to the participants and the responses were taken in writing. In the second stage, data were collected through face-to-face interviews with 34 participants. For the analysis of the quantitative data of the study, normality distributions of the data were examined first. Since the data met the normality assumptions, parametric tests were used. Pearson correlation coefficient and simple linear regression analysis were used to determine the relationship between the independent variables and the dependent variable. Qualitative data analysis of the study was carried out by content analysis. MAXQDA 20 qualitative data analysis package program was used for data analysis. Based on the quantitative data of the study, a positive relationship was determined between Turkish as a foreign language learners' attitudes towards learning Turkish and learner autonomy, and a negative relationship was determined between Turkish learning anxiety and learner autonomy. Based on the qualitative data, it was determined that Turkish as a foreign language learners' attitudes towards learning Turkish and their anxiety towards learning Turkish play a role in the autonomous learning process.
Foreign language teaching Turkish as a foreign language attitude anxiety autonomous learning
Araştırmanın amacı, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin Türkçe öğrenme kaygıları ve tutumları ile öğrenen özerklikleri ilişkisini incelemektir. Araştırma, karma araştırma yöntemlerinden açımlayıcı sıralı desenle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada iki çalışma grubu yer almaktadır. Araştırmanın nicel boyutuyla ilgili birinci çalışma grubunu, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen 194 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel boyutuyla ilgili ikinci çalışma grubunu, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen 34 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel veri toplama araçlarını; Yabancıların Türkçe Öğrenme Kaygıları Ölçeği, Türkçeye Yönelik Tutum Ölçeği ve Öğrenen Özerkliği Ölçeği oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel veri toplama aracını ise araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, iki aşamada toplanmıştır. Birinci aşamada ölçekler, katılımcılara uygulanmış ve yanıtlar yazılı olarak alınmıştır. İkinci aşamada, 34 katılımcıyla yüz yüze görüşme yoluyla veriler toplanmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizi için önce verilerin normallik dağılımları incelenmiştir. Veriler normallik varsayımlarını sağladığı için parametrik testler kullanılmıştır. Bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenle ilişkisinin belirlenmesinde Pearson korelasyon katsayısı ve basit doğrusal regresyon analizleri yapılmıştır. Araştırmanın nitel veri analizi, içerik analizi ile gerçekleştirilmiştir. Veri analizi işleminde MAXQDA 20 nitel veri analizi paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinden hareketle Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin Türkçe öğrenmeye yönelik tutumları ile öğrenen özerklikleri arasında pozitif yönlü, Türkçe öğrenme kaygıları ile öğrenen özerklikleri arasında negatif yönlü ilişki belirlenmiştir. Nitel verilerinden hareketle Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin Türkçe öğrenmeye yönelik tutumları ile kaygılarının özerk öğrenme sürecinde rol oynadığı belirlenmiştir.
yabancı dil yabancı dil olarak Türkçe öğretimi tutum kaygı özerk öğrenme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 58 |