Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Afet Bilincine Yönelik Hazırlanan STEM Projelerinin Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Afet Bilinci Algı Düzeylerine ve STEM Öz-Yeterlikleri Üzerine Olan Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2024, Sayı: 59, 276 - 300, 29.03.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1362916

Öz

Araştırmanın amacı afet bilincine yönelik hazırlanan STEM projelerinin okul öncesi öğretmen adaylarının afet bilinci algı düzeylerine ve STEM öz-yeterlikleri üzerine olan etkisinin incelenmesidir. Araştırmada iç içe gömülü deneysel desenden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’de bir devlet üniversitesinde Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programının 4. sınıfında öğrenim gören 45 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmakta olup araştırmada nicel ve nitel veri toplama araçlarından yararlanılmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak okul öncesi öğretmen adaylarının afet bilinci algı düzeylerini belirleyebilmek için Afet Bilinci Algı Ölçeği ve STEM öz-yeterliklerini belirleyebilmek için STEM Uygulamaları Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği, nitel veri toplama aracı olarak ise okul öncesi öğretmen adaylarının STEM projelerine yönelik görüşlerinin belirlendiği STEM Projeleri Değerlendirme formu kullanılmıştır. Araştırma sonunda okul öncesi öğretmen adaylarının STEM proje geliştirme süreçlerinin afet bilincine yönelik algı düzeylerini ve STEM öz yeterliklerini olumlu yönde etkilemiş olduğu, afet bilincine yönelik kavram bilgilerinin son testlerde arttığı ve kavram yanılgılarının giderildiği tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar alan yazın ışığında tartışılarak önerilerde bulunulmuştur.

Etik Beyan

Araştırmaya başlanmadan önce Trakya Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu’ndan çalışmaya ait etik onay alınmıştır (Tarih: 2023, Sayı: 06/17).

Kaynakça

  • Adiyoso, W., & Kanegae, H. (2012). The effect of different disaster education programs on tsunami preparedness among school children in Aceh, Indonesia. Disaster Mitigation of Cultural Heritage and Historic Cities, 6, 165-172. https://doi.org/10.20965/jdr.2013.p1009
  • AFAD (2013). Okul öncesi çocuklar için afet bilinci eğitimi. https://canakkale.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_11/20023349_08okul_oncesi_kitabi.pdf
  • Akarsu, M., Akçay, N. O., & Öçal, M. F. (2021). Okul öncesi öğretmeni adaylarının geliştirdikleri STEM modülünü değerlendirmelerine yönelik bir inceleme. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 51-79. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.818849
  • Akerson, V. L. (2004). Designing a science methods course for early childhood preservice teachers. Journal of Elementary Science Education, 16(2), 19–32. https://doi.org/10.1007/BF03173643
  • Aldemir, J., & Kermani, H. (2017). Integrated STEM curriculum: Improving educational outcomes for head start children. Early Child Development and Care, 187(11), 1694-1706. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1185102
  • Appleton, K. (2003). How do beginning primary school teachers cope with science? Toward an understanding of science teaching practice. Research in Science Education, 33(1), 1–25. https://doi.org/10.1023/A:1023666618800
  • Baigiati, A., & Evangelou, D. (2015). Engineering curriculum in the preschool classroom: The teacher’s experience. European Early Childhood Education Research Journal, 23(1), 112–128. https://doi.org/10.1080/1350293X.2014. 991099
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W H Freeman/Times Books/ Henry Holt & Co. Banko, W., Grant, M. L., Jabot, M. E., McCormack, A. J., & O’Brien, T. (2013). Science for the next generation: Preparing for the new standards. National Science Teachers Association (NSTA) Press.
  • Baykul, Y., & Adıgüzel, O. C. (2013). Sosyal bilimler için istatistik: SPSS uygulamaları. Pegem Akademi Yayınları. Biçer, B., Uzoğlu, M., & Bozdoğan, A. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin STEM hakkındaki görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2019 (12), 1-15. https://dergipark.org.tr/tr/pub/goputeb/issue/44949/457736
  • Brenneman, K. (2011). Assessment for preschool science learning and learning environments. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ931225.pdf
  • Brenneman, K., Boyd, J., & Frede, E. (2009). Mathematics and science in preschool: Policy and practice. http://nieer.org/wp-content/uploads/2016/08/MathSciencePolicyBrief0309.pdf
  • Bulut,A.(2020). Raising Awareness of Disaster and Giving Disaster Education to Children in Preschool Education Period. Acta Educationis Generalis, 10(2) 162-179. https://doi.org/10.2478/atd-2020-0016
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education? Science, 329(5995), 996–996. https://doi.org/10.1126/science.1194998
  • Bybee, R. W., & Fuchs, B. (2006). Preparing the 21st century workforce: A new reform in science and technology education. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 43(4), 349–352. https://doi.org/10.1002/tea.20147
  • Campbell, F. A., Pungello, E. P., Miller-Johnson, S., Burchinal, M., & Ramey, C. T. (2001). The development of cognitive and academic abilities: Growth curves from an early childhood educational experiment. Developmental Psychology, 37(2), 231. https://doi.org/10.1037/0012-1649.37.2.231
  • Campbell, C., Speldewinde, C., Howitt, C., & MacDonald, A. (2018). STEM practice in the early years. Creative Education Journal Special Edition Preschool Education Research, 9(1), 11-25.
  • Can, B., Gencer Savran, A., Yıldırım, C., & Bahtiyar, A. (2016). Fen öğretiminde probleme dayalı öğrenme (5.,6.,7. ve 8. Sınıf kazanımlarına yönelik senaryo etkinlikleri). PegemA Akademi Yayıncılık.
  • Chesloff, J. D. (2013). STEM education must start in early childhood. http://www.edweek. org/ew/articles/2013/06/23chesloff.h32.html.
  • Counsell, S., Escalada, L., Geiken, R., Sander, M., Uhlenberg, J., Meeteren, B. V. (2016). STEM learning with young children: Inquiry teaching with ramps and pathways. Teachers College Press.
  • Creswell, J., & Plano-Clark, V. (2008). Mixed methods reader, 1st ed. Thousand Oaks: Sage.
  • Çakır, Z., Yalçın, S. A., & Yalçın, P. (2019). Montessori yaklaşımı temelli STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcılık becerilerine etkisi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 4(2), 392-409.
  • Çakır, Z., Yalçın, S. A., & Yalçın, P. (2020). Montessori yaklaşımı temelli STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerine etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 8(1), 18-45.
  • Çelik, A. A., & Gündoğdu, K. (2022). Öğretmenlerin afete hazırlık düzeyleri ile ilkokullardaki afet eğitimi uygulamalarına yönelik görüşleri. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 76-111. https://doi.org/10.31463/aicusbed.1057401
  • Dikmenli, Y., Yakar, H., & Konca, A. S. (2018). Development of disaster awareness scale: A validity and reliability study. Review of International Geographical Education Online, 8(2), 206-220.
  • Doğan, F., & Kırkıncıoğlu, M. (2020). Okul Öncesi Çocuklarda (4-6 Yaş) Deprem, Yangın ve Tahliye Konusunda Durum Tespitinin Yapılması. İsg Akademik, 2(2), 145-159.
  • Dong, Y., Xu, C., Song, X., Fu, Q., Chai, C. S., & Huang, Y. (2019). Exploring the effects of contextual factors on in-service teachers’ engagement in STEM teaching. The AsiaPacific Education Researcher, 28(1), 25. https://doi.org/10.1007/s40299-018-0407-0
  • Gampell, A., Gaillard, J. C., Parsons, M., & Le Dé, L. (2020). ‘Serious’ disaster video games: An innovative approach to teaching and learning about disasters and disaster risk reduction. Journal of Geography, 119(5), 159-170. https://doi.org/10.1080/00221341.2020.1795225
  • Geary, D. C., Hoard, M. K., Nugent, L., & Bailey, H. D. (2013). Adolescents’ functional numeracy is predicted by their school entry number system knowledge. PLoS ONE, 8(1), e54651. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0054651
  • Gelen, B., Akçay, B., Tiryaki, A., & Benek, İ. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının fenteknoloji-mühendislik-matematik (FeTeMM)’e yönelik özyeterlik ölçeği: Türkçe’ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 15(1), 88- 107. https://doi.org/10.17244/eku.395204
  • Gelir, İ. (2021). Okul öncesi öğretmen ve çocuklar arasında gerçekleşen diyalogların doğal afetler ve afetlerle ilişkili akademik kavram öğrenmelerine etkisinin incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 6(2), 1-13.
  • Geng, J., Jong, M. S.-Y., & Chai, C. S. (2019). Hong Kong teachers’ self-efficacy and concerns about STEM education. The Asia-Pacific Education Researcher, 28(1), 35. https://doi.org/10.1007/s40299-018-0414-1
  • Greenfield, D. B., Jirout, J., Dominguez, X., Greenberg, A., Maier, M., & Fuccillo, J. (2009). Science in the preschool classroom:A programmatic research agenda to improve science readiness. Early Education and Development, 20(2), 238–264. https://doi.org/10.1080/10409280802595441
  • Güldemir, S. (2019). Okul öncesi eğitiminde STEM etkinliklerinin yaratıcılığa etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Günşen, G., Uyanık, G., & Akman, B. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin STEM semantik algılarının ve STEM yaklaşımına yönelik düşüncelerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(5), 2173-2186. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3387
  • Hallinen, J. (2008). STEM education in Southwestern Pennsylvania: Report of a project to identify the missing components. https://www.cmu.edu/gelfand/documents/stem-survey-report-cmu-iu1.pdf.
  • Hammack, R., & Ivey, T. (2017). Examining elementary teachers' engineering self-efficacy and engineering teacher efficacy. School Science and Mathematics, 117(1–2), 52–62. https://doi.org/10.1111/ssm.12205
  • Hoffmann, R., & Blecha, D. (2020). Education and disaster vulnerability in Southeast Asia: Evidence and policy implications. Sustainability, 12(4), 1-17.
  • Hsu, M.-C., Purzer, S., & Cardell, M. E. (2011). Elementary teachers’ views about teaching design. Engineering and Technology, 1(2). https://docs.lib.purdue.edu/jpeer/vol1/iss2/5/.
  • Izadkhah, Y. O., Hosseini, M., & Heshmati, V. (2012). Training teachers on disaster risk reduction in developing countries: Challenges and opportunities. 15th World Conference on Earthquake Engineering, Lisboa, pp 1-8.
  • Johnson, C. C. (2012). Implementation of STEM education policy: Challenges, progress, and lessons learned. School Science and Mathematics, 112(1), 45–55. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2011.00110.x
  • Johnson, C. C. (2013). Conceptualizing integrated STEM education. School Science and Mathematics, 113(8), 367–368. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2011.00110.x
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım.
  • Karamete-Gözcü, Ş. (2019). Okul öncesi öğretmenlerin aldıkları STEM eğitimine ilişkin düşünceleri ve sınıf içi uygulamalarının incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi.
  • Karancı, N., Akşit, B., & Dirik, G., (2005). Impact of a community disaster awareness training program in Turkey: Dos ıt ınfluence hazard-releted cognitions and preparedness behaviors. Social Behavior and Personality, 33(3), 243-258. https://doi.org/10.2224/sbp.2005.33.3.243
  • Katz, L. G. (2010). STEM in the early years. In SEED (STEM in Early Education and Development) Conference, Cedar Falls, IOWA, United States. http://ecrp. uiuc. edu/beyond/seed/katz.
  • Kelley, T. R., & Knowles, J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education, 3(1), 1–11. https://doi.org/10.1002/tea.1023
  • Laforce, M., Noble, E., & Blackwell, C. (2017). Problem-based learning (PBL) and student interest in STEM careers: The roles of motivation and ability beliefs. Education Sciences, 7(4), 92. https://doi.org/10.3390/educsci7040092
  • Lind, K. K. (1999). Science in early childhood: Developing and acquiring fundamental concepts and skills. In D. Burts, C. Hart, & R. Charlesworth (Eds.), Dialogue on early childhood science, mathematics, and technology education: First experience in science, mathematics, and technology (pp. 73-83). American Association for the Advancement of Science. http://www.project2061.org/publications/earlychild/online/experience/lind.htm
  • Linder, S. M., Emerson, A. M., Heffron, B., Shevlin, E., & Vest, A. (2016). STEM use in early childhood education: Viewpoints from the field. Young Children, 71(3), 87–91.
  • Locuniak, M. N., & Jordan, N. C. (2008). Using kindergarten number sense to predict calculation fluency in second grade. Journal of Learning Disabilities, 41(5), 451–459. https://doi.org/10.1177/0022219408321126
  • Lou, S.-J., Shih, R.-C., Ray Diez, C., & Tseng, K.-H. (2011). The impact of problem-based learning strategies on STEM knowledge integration and attitudes: An exploratory study among female Taiwanese senior high school students. International Journal of Technology & Design Education, 21(2), 195–215. https://doi.org/10.1007/s10798-010- 9114-8
  • Metz, K. (2009). Rethinking what is "developmentally appropriate" from a learning progression perspective: The power and the challenge. Review of Science, Mathematics and ICT Education, 3(1), 5–22. https://doi.org/10.26220/rev.119
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. ThousandOaks, CA: Sage
  • Miles, R., Slagter van Tryon, P. J., & Mensah, F. M. (2015). Mathematics and science teachers professional development with local businesses to introduce middle and high school students to opportunities in STEM careers. Science Educator, 24(1), 1–11.
  • Moomaw, S. (2013). Teaching STEM in the early years: Activities for integrating science, technology, engineering, and mathematics. St. Paul: Redleaf Press.
  • Moomaw, S., & Davis, J. A. (2010). STEM comes to preschool. Young Children, 65(5), 12–18.
  • Nadelson, L. S., Callahan, J., Pyke, P., Hay, A., Dance, M., & Pfiester, J. (2013). Teacher STEM perception and preparation: Inquiry-based STEM professional development for elementary teachers. The Journal of Educational Research, 106(2), 157–168. https://doi.org/10.1080/00220671.2012.667014
  • Nell, M., Drew, W., & Bush, D. (2013). From play to practice: Connecting teachers’ play to children’s learning. NAEYC.
  • Özkazanç, S., & Duman Yüksel, U. (2015). Evaluation of disaster awareness and sensitivity level of higher education students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 745-753. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.168
  • Öztürk, F. Ö. (2019). STEM uygulamalarına ilişkin görüşlerle bu uygulamanın bilimsel tutum ve fen öğretimi öz yeterlik inanci üzerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (52), 011-038.
  • Pendergast, E., Lieberman-Betz, R. G., & Vail, C. O. (2017). Attitudes and beliefs of prekindergarten teachers toward teaching science to young children. Early Childhood Education Journal, 45(1), 43–52. https://doi.org/10.1007/s10643-015-0761-y
  • Saçkes, M. (2014). How often do early childhood teachers teach science concepts? Determinants of the frequency of science teaching in kindergarten. European Early Childhood Education Research Journal, 22(2), 169–184. https://doi.org/10.1080/1350293X.2012.704305
  • Samur, E., & Yalçın, S. A. (2021). STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme becerileri üzerine etkisi. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 65-76. https://doi.org/10.47257/busad.946745
  • Sakurai, A., Sato, T., & Murayama, Y. (2020). Impact evaluation of a school-based disaster education program in a city affected by the 2011 great East Japan earthquake and tsunami disaster. International Journal Of Disaster Risk Reduction, 47. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101632
  • Sapsağlam, Ö. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarında doğal afet farkındalığı. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 38(1), 283-295.
  • Sari, U., Alici, M., & Sen, Ö. F. (2018). The effect of STEM instruction on attitude, career perception and career interest in a problem-based learning environment and student opinions. Electronic Journal of Science Education, 22(1), 1–21.
  • Seals, C., Mehta, S., Berzina-Pitcher, I., & Graves-Wolf, L. (2017). Enhancing teacher efficacy for urban STEM teachers facing challenges to their teaching. Journal of Urban Learning, Teaching, and Research, 13, 135–146.
  • Shiwaku, K., & Fernandez, G. (2011). Roles of school in disaster education. Chapter 3. In Disaster Education. Eds.; Shaw, R., Shiwaku, K. and Takeuchi, Y; Emerald Group Publishing Limited. Bingley, UK, pp. 45-75.
  • Sütçü, N. D., Uçak, B. B., & Toprak, Y. (2023). STEM Temel Seviye Eğitiminin Öğretmenlerin STEM Uygulamaları Öz-Yeterliklerine Etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 52(239), 1845-1874.
  • Şahan, C., & Dinç, A. (2021). Simülasyon öğretim yönteminin ortaokul öğrencilerinin afetlere karşı hazırlık durumlarına etkisi. Resilience, 5(1), 21-36. https://doi.org/10.32569/resilience.807289
  • Şahin, Y., Lamba, M., & Öztop, S. (2018). Üniversite öğrencilerinin afet bilinci ve afete hazırlık düzeylerinin belirlenmesi. Medeniyet Araştırmaları Dergisi, 3(6), 149-159.
  • Şimşek, V. (2022). STEM eğitimi uygulamalarının okul öncesi dönemde yaratıcılık ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi.
  • Takeuchi, Y., Mulyasari, F. & Shaw, R. (2011). Roles of family and community in disaster education, Chapter 4. In Disaster Education. Eds.; Shaw, R., Shiwaku, K. and Takeuchi, Y; Emerald Group Publishing Limited. Bingley, UK, pp. 77-94.
  • Tavancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayıncılık.
  • Tekin, Ö. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının afet bilinci algısı ve deprem bilgi düzeyi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
  • Topsakal, İ., & Yalçın, S. A. (2020). Probleme dayalı STEM eğitiminin öğrencilerin öğrenme iklimlerine etkisinin araştırılması. International Journal of Scholars in Education, 3(1), 42-59.
  • Torani, S., Majd, P., Maroufi, S., Dowlati, M., & Sheikhi, R. (2019). The importance of education on disasters and emergencies: A review article. Journal of Education and Health Promotion, 8(1), 85. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_262_18
  • Torquati, J., Cutler, K., Gilkerson, D., & Sarver, S. (2013). Early childhood educators' perceptions of nature, science, and environmental education. Early Education and Development, 24(5), 721–743. https://doi.org/10.1080/10409289.2012.725383
  • Uğraş, M., & Genç, Z. (2018). Investigating preschool teacher candidates' STEM teaching intention and the views about STEM education. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(2), 724-744. https://doi.org/10.14686/buefad.408150
  • Wang, H. H. (2012). A New era of science education: Science teachers‘ perceptions and classroom practices of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. University of Minnesota.
  • Yaman, C., Özdemir, A., & Akar-Vural, R. (2018). STEM uygulamaları öğretmen öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 93-104. https://doi.org/10.30803/adusobed.427718
  • Yeon, D. H., Chung, J. B., & Im, D. H. (2020). The effects of earthquake experience on disaster education for children and teens. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15). https://doi.org/ 10.3390/ijerph17155347
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel aratırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. & Türk, C. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının STEM eğitimine yönelik görüşleri: uygulamalı bir çalışma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 195-213.
  • Zavar, E., & Nelan, M. (2020). Disaster drills as experiential learning opportunities for geographic education. Journal of Geography in Higher Education, 44(4), 624-631. https://doi.org/10.1080/03098265.2020.1771684
  • Zendler, A., Seitz, C., & Klaudt, D. (2018). Instructional methods in STEM education: A cross-contextual study. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(7), 2969–2986. https://doi.org/10.29333/ejmste/91482

An Investigation of the Effect of STEM Projects Prepared for Disaster Awareness on the Disaster Awareness Perception Levels and STEM Self-Efficacy of Preschool Teacher Candidates

Yıl 2024, Sayı: 59, 276 - 300, 29.03.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1362916

Öz

The aim of the research is to investigate the effect of STEM projects prepared for disaster awareness on the disaster awareness perception levels and STEM self-efficacy of preschool teacher candidates. A nested experimental design was used in the research. The study group for the research consists of 45 preschool teacher candidates studying in the 4th grade of the Preschool Teaching Undergraduate Program at a state university in Turkey, and quantitative and qualitative data collection tools were used in the research. As a quantitative data collection tool, the Disaster Awareness Perception Scale was used to determine the disaster awareness perception levels of pre-school teacher candidates, and the STEM Applications Teacher Self-Efficacy Scale was used to determine their STEM self-efficacy. As a qualitative data collection tool, the STEM Projects Evaluation form, in which pre-school teacher candidates' opinions about STEM projects were determined, was used. At the end of the research, it was determined that pre-school teacher candidates' STEM project development processes positively affected their perception levels of disaster awareness and STEM self-efficacy, their conceptual knowledge of disaster awareness increased in the post-tests and their misconceptions were eliminated. The results obtained were discussed in the light of the literature and suggestions were made

Kaynakça

  • Adiyoso, W., & Kanegae, H. (2012). The effect of different disaster education programs on tsunami preparedness among school children in Aceh, Indonesia. Disaster Mitigation of Cultural Heritage and Historic Cities, 6, 165-172. https://doi.org/10.20965/jdr.2013.p1009
  • AFAD (2013). Okul öncesi çocuklar için afet bilinci eğitimi. https://canakkale.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_11/20023349_08okul_oncesi_kitabi.pdf
  • Akarsu, M., Akçay, N. O., & Öçal, M. F. (2021). Okul öncesi öğretmeni adaylarının geliştirdikleri STEM modülünü değerlendirmelerine yönelik bir inceleme. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 51-79. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.818849
  • Akerson, V. L. (2004). Designing a science methods course for early childhood preservice teachers. Journal of Elementary Science Education, 16(2), 19–32. https://doi.org/10.1007/BF03173643
  • Aldemir, J., & Kermani, H. (2017). Integrated STEM curriculum: Improving educational outcomes for head start children. Early Child Development and Care, 187(11), 1694-1706. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1185102
  • Appleton, K. (2003). How do beginning primary school teachers cope with science? Toward an understanding of science teaching practice. Research in Science Education, 33(1), 1–25. https://doi.org/10.1023/A:1023666618800
  • Baigiati, A., & Evangelou, D. (2015). Engineering curriculum in the preschool classroom: The teacher’s experience. European Early Childhood Education Research Journal, 23(1), 112–128. https://doi.org/10.1080/1350293X.2014. 991099
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W H Freeman/Times Books/ Henry Holt & Co. Banko, W., Grant, M. L., Jabot, M. E., McCormack, A. J., & O’Brien, T. (2013). Science for the next generation: Preparing for the new standards. National Science Teachers Association (NSTA) Press.
  • Baykul, Y., & Adıgüzel, O. C. (2013). Sosyal bilimler için istatistik: SPSS uygulamaları. Pegem Akademi Yayınları. Biçer, B., Uzoğlu, M., & Bozdoğan, A. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin STEM hakkındaki görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2019 (12), 1-15. https://dergipark.org.tr/tr/pub/goputeb/issue/44949/457736
  • Brenneman, K. (2011). Assessment for preschool science learning and learning environments. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ931225.pdf
  • Brenneman, K., Boyd, J., & Frede, E. (2009). Mathematics and science in preschool: Policy and practice. http://nieer.org/wp-content/uploads/2016/08/MathSciencePolicyBrief0309.pdf
  • Bulut,A.(2020). Raising Awareness of Disaster and Giving Disaster Education to Children in Preschool Education Period. Acta Educationis Generalis, 10(2) 162-179. https://doi.org/10.2478/atd-2020-0016
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education? Science, 329(5995), 996–996. https://doi.org/10.1126/science.1194998
  • Bybee, R. W., & Fuchs, B. (2006). Preparing the 21st century workforce: A new reform in science and technology education. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 43(4), 349–352. https://doi.org/10.1002/tea.20147
  • Campbell, F. A., Pungello, E. P., Miller-Johnson, S., Burchinal, M., & Ramey, C. T. (2001). The development of cognitive and academic abilities: Growth curves from an early childhood educational experiment. Developmental Psychology, 37(2), 231. https://doi.org/10.1037/0012-1649.37.2.231
  • Campbell, C., Speldewinde, C., Howitt, C., & MacDonald, A. (2018). STEM practice in the early years. Creative Education Journal Special Edition Preschool Education Research, 9(1), 11-25.
  • Can, B., Gencer Savran, A., Yıldırım, C., & Bahtiyar, A. (2016). Fen öğretiminde probleme dayalı öğrenme (5.,6.,7. ve 8. Sınıf kazanımlarına yönelik senaryo etkinlikleri). PegemA Akademi Yayıncılık.
  • Chesloff, J. D. (2013). STEM education must start in early childhood. http://www.edweek. org/ew/articles/2013/06/23chesloff.h32.html.
  • Counsell, S., Escalada, L., Geiken, R., Sander, M., Uhlenberg, J., Meeteren, B. V. (2016). STEM learning with young children: Inquiry teaching with ramps and pathways. Teachers College Press.
  • Creswell, J., & Plano-Clark, V. (2008). Mixed methods reader, 1st ed. Thousand Oaks: Sage.
  • Çakır, Z., Yalçın, S. A., & Yalçın, P. (2019). Montessori yaklaşımı temelli STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcılık becerilerine etkisi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 4(2), 392-409.
  • Çakır, Z., Yalçın, S. A., & Yalçın, P. (2020). Montessori yaklaşımı temelli STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerine etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 8(1), 18-45.
  • Çelik, A. A., & Gündoğdu, K. (2022). Öğretmenlerin afete hazırlık düzeyleri ile ilkokullardaki afet eğitimi uygulamalarına yönelik görüşleri. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 76-111. https://doi.org/10.31463/aicusbed.1057401
  • Dikmenli, Y., Yakar, H., & Konca, A. S. (2018). Development of disaster awareness scale: A validity and reliability study. Review of International Geographical Education Online, 8(2), 206-220.
  • Doğan, F., & Kırkıncıoğlu, M. (2020). Okul Öncesi Çocuklarda (4-6 Yaş) Deprem, Yangın ve Tahliye Konusunda Durum Tespitinin Yapılması. İsg Akademik, 2(2), 145-159.
  • Dong, Y., Xu, C., Song, X., Fu, Q., Chai, C. S., & Huang, Y. (2019). Exploring the effects of contextual factors on in-service teachers’ engagement in STEM teaching. The AsiaPacific Education Researcher, 28(1), 25. https://doi.org/10.1007/s40299-018-0407-0
  • Gampell, A., Gaillard, J. C., Parsons, M., & Le Dé, L. (2020). ‘Serious’ disaster video games: An innovative approach to teaching and learning about disasters and disaster risk reduction. Journal of Geography, 119(5), 159-170. https://doi.org/10.1080/00221341.2020.1795225
  • Geary, D. C., Hoard, M. K., Nugent, L., & Bailey, H. D. (2013). Adolescents’ functional numeracy is predicted by their school entry number system knowledge. PLoS ONE, 8(1), e54651. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0054651
  • Gelen, B., Akçay, B., Tiryaki, A., & Benek, İ. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının fenteknoloji-mühendislik-matematik (FeTeMM)’e yönelik özyeterlik ölçeği: Türkçe’ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 15(1), 88- 107. https://doi.org/10.17244/eku.395204
  • Gelir, İ. (2021). Okul öncesi öğretmen ve çocuklar arasında gerçekleşen diyalogların doğal afetler ve afetlerle ilişkili akademik kavram öğrenmelerine etkisinin incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 6(2), 1-13.
  • Geng, J., Jong, M. S.-Y., & Chai, C. S. (2019). Hong Kong teachers’ self-efficacy and concerns about STEM education. The Asia-Pacific Education Researcher, 28(1), 35. https://doi.org/10.1007/s40299-018-0414-1
  • Greenfield, D. B., Jirout, J., Dominguez, X., Greenberg, A., Maier, M., & Fuccillo, J. (2009). Science in the preschool classroom:A programmatic research agenda to improve science readiness. Early Education and Development, 20(2), 238–264. https://doi.org/10.1080/10409280802595441
  • Güldemir, S. (2019). Okul öncesi eğitiminde STEM etkinliklerinin yaratıcılığa etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Günşen, G., Uyanık, G., & Akman, B. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin STEM semantik algılarının ve STEM yaklaşımına yönelik düşüncelerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(5), 2173-2186. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3387
  • Hallinen, J. (2008). STEM education in Southwestern Pennsylvania: Report of a project to identify the missing components. https://www.cmu.edu/gelfand/documents/stem-survey-report-cmu-iu1.pdf.
  • Hammack, R., & Ivey, T. (2017). Examining elementary teachers' engineering self-efficacy and engineering teacher efficacy. School Science and Mathematics, 117(1–2), 52–62. https://doi.org/10.1111/ssm.12205
  • Hoffmann, R., & Blecha, D. (2020). Education and disaster vulnerability in Southeast Asia: Evidence and policy implications. Sustainability, 12(4), 1-17.
  • Hsu, M.-C., Purzer, S., & Cardell, M. E. (2011). Elementary teachers’ views about teaching design. Engineering and Technology, 1(2). https://docs.lib.purdue.edu/jpeer/vol1/iss2/5/.
  • Izadkhah, Y. O., Hosseini, M., & Heshmati, V. (2012). Training teachers on disaster risk reduction in developing countries: Challenges and opportunities. 15th World Conference on Earthquake Engineering, Lisboa, pp 1-8.
  • Johnson, C. C. (2012). Implementation of STEM education policy: Challenges, progress, and lessons learned. School Science and Mathematics, 112(1), 45–55. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2011.00110.x
  • Johnson, C. C. (2013). Conceptualizing integrated STEM education. School Science and Mathematics, 113(8), 367–368. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2011.00110.x
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım.
  • Karamete-Gözcü, Ş. (2019). Okul öncesi öğretmenlerin aldıkları STEM eğitimine ilişkin düşünceleri ve sınıf içi uygulamalarının incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi.
  • Karancı, N., Akşit, B., & Dirik, G., (2005). Impact of a community disaster awareness training program in Turkey: Dos ıt ınfluence hazard-releted cognitions and preparedness behaviors. Social Behavior and Personality, 33(3), 243-258. https://doi.org/10.2224/sbp.2005.33.3.243
  • Katz, L. G. (2010). STEM in the early years. In SEED (STEM in Early Education and Development) Conference, Cedar Falls, IOWA, United States. http://ecrp. uiuc. edu/beyond/seed/katz.
  • Kelley, T. R., & Knowles, J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education, 3(1), 1–11. https://doi.org/10.1002/tea.1023
  • Laforce, M., Noble, E., & Blackwell, C. (2017). Problem-based learning (PBL) and student interest in STEM careers: The roles of motivation and ability beliefs. Education Sciences, 7(4), 92. https://doi.org/10.3390/educsci7040092
  • Lind, K. K. (1999). Science in early childhood: Developing and acquiring fundamental concepts and skills. In D. Burts, C. Hart, & R. Charlesworth (Eds.), Dialogue on early childhood science, mathematics, and technology education: First experience in science, mathematics, and technology (pp. 73-83). American Association for the Advancement of Science. http://www.project2061.org/publications/earlychild/online/experience/lind.htm
  • Linder, S. M., Emerson, A. M., Heffron, B., Shevlin, E., & Vest, A. (2016). STEM use in early childhood education: Viewpoints from the field. Young Children, 71(3), 87–91.
  • Locuniak, M. N., & Jordan, N. C. (2008). Using kindergarten number sense to predict calculation fluency in second grade. Journal of Learning Disabilities, 41(5), 451–459. https://doi.org/10.1177/0022219408321126
  • Lou, S.-J., Shih, R.-C., Ray Diez, C., & Tseng, K.-H. (2011). The impact of problem-based learning strategies on STEM knowledge integration and attitudes: An exploratory study among female Taiwanese senior high school students. International Journal of Technology & Design Education, 21(2), 195–215. https://doi.org/10.1007/s10798-010- 9114-8
  • Metz, K. (2009). Rethinking what is "developmentally appropriate" from a learning progression perspective: The power and the challenge. Review of Science, Mathematics and ICT Education, 3(1), 5–22. https://doi.org/10.26220/rev.119
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. ThousandOaks, CA: Sage
  • Miles, R., Slagter van Tryon, P. J., & Mensah, F. M. (2015). Mathematics and science teachers professional development with local businesses to introduce middle and high school students to opportunities in STEM careers. Science Educator, 24(1), 1–11.
  • Moomaw, S. (2013). Teaching STEM in the early years: Activities for integrating science, technology, engineering, and mathematics. St. Paul: Redleaf Press.
  • Moomaw, S., & Davis, J. A. (2010). STEM comes to preschool. Young Children, 65(5), 12–18.
  • Nadelson, L. S., Callahan, J., Pyke, P., Hay, A., Dance, M., & Pfiester, J. (2013). Teacher STEM perception and preparation: Inquiry-based STEM professional development for elementary teachers. The Journal of Educational Research, 106(2), 157–168. https://doi.org/10.1080/00220671.2012.667014
  • Nell, M., Drew, W., & Bush, D. (2013). From play to practice: Connecting teachers’ play to children’s learning. NAEYC.
  • Özkazanç, S., & Duman Yüksel, U. (2015). Evaluation of disaster awareness and sensitivity level of higher education students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 745-753. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.168
  • Öztürk, F. Ö. (2019). STEM uygulamalarına ilişkin görüşlerle bu uygulamanın bilimsel tutum ve fen öğretimi öz yeterlik inanci üzerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (52), 011-038.
  • Pendergast, E., Lieberman-Betz, R. G., & Vail, C. O. (2017). Attitudes and beliefs of prekindergarten teachers toward teaching science to young children. Early Childhood Education Journal, 45(1), 43–52. https://doi.org/10.1007/s10643-015-0761-y
  • Saçkes, M. (2014). How often do early childhood teachers teach science concepts? Determinants of the frequency of science teaching in kindergarten. European Early Childhood Education Research Journal, 22(2), 169–184. https://doi.org/10.1080/1350293X.2012.704305
  • Samur, E., & Yalçın, S. A. (2021). STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme becerileri üzerine etkisi. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 65-76. https://doi.org/10.47257/busad.946745
  • Sakurai, A., Sato, T., & Murayama, Y. (2020). Impact evaluation of a school-based disaster education program in a city affected by the 2011 great East Japan earthquake and tsunami disaster. International Journal Of Disaster Risk Reduction, 47. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101632
  • Sapsağlam, Ö. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarında doğal afet farkındalığı. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 38(1), 283-295.
  • Sari, U., Alici, M., & Sen, Ö. F. (2018). The effect of STEM instruction on attitude, career perception and career interest in a problem-based learning environment and student opinions. Electronic Journal of Science Education, 22(1), 1–21.
  • Seals, C., Mehta, S., Berzina-Pitcher, I., & Graves-Wolf, L. (2017). Enhancing teacher efficacy for urban STEM teachers facing challenges to their teaching. Journal of Urban Learning, Teaching, and Research, 13, 135–146.
  • Shiwaku, K., & Fernandez, G. (2011). Roles of school in disaster education. Chapter 3. In Disaster Education. Eds.; Shaw, R., Shiwaku, K. and Takeuchi, Y; Emerald Group Publishing Limited. Bingley, UK, pp. 45-75.
  • Sütçü, N. D., Uçak, B. B., & Toprak, Y. (2023). STEM Temel Seviye Eğitiminin Öğretmenlerin STEM Uygulamaları Öz-Yeterliklerine Etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 52(239), 1845-1874.
  • Şahan, C., & Dinç, A. (2021). Simülasyon öğretim yönteminin ortaokul öğrencilerinin afetlere karşı hazırlık durumlarına etkisi. Resilience, 5(1), 21-36. https://doi.org/10.32569/resilience.807289
  • Şahin, Y., Lamba, M., & Öztop, S. (2018). Üniversite öğrencilerinin afet bilinci ve afete hazırlık düzeylerinin belirlenmesi. Medeniyet Araştırmaları Dergisi, 3(6), 149-159.
  • Şimşek, V. (2022). STEM eğitimi uygulamalarının okul öncesi dönemde yaratıcılık ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi.
  • Takeuchi, Y., Mulyasari, F. & Shaw, R. (2011). Roles of family and community in disaster education, Chapter 4. In Disaster Education. Eds.; Shaw, R., Shiwaku, K. and Takeuchi, Y; Emerald Group Publishing Limited. Bingley, UK, pp. 77-94.
  • Tavancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayıncılık.
  • Tekin, Ö. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının afet bilinci algısı ve deprem bilgi düzeyi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi.
  • Topsakal, İ., & Yalçın, S. A. (2020). Probleme dayalı STEM eğitiminin öğrencilerin öğrenme iklimlerine etkisinin araştırılması. International Journal of Scholars in Education, 3(1), 42-59.
  • Torani, S., Majd, P., Maroufi, S., Dowlati, M., & Sheikhi, R. (2019). The importance of education on disasters and emergencies: A review article. Journal of Education and Health Promotion, 8(1), 85. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_262_18
  • Torquati, J., Cutler, K., Gilkerson, D., & Sarver, S. (2013). Early childhood educators' perceptions of nature, science, and environmental education. Early Education and Development, 24(5), 721–743. https://doi.org/10.1080/10409289.2012.725383
  • Uğraş, M., & Genç, Z. (2018). Investigating preschool teacher candidates' STEM teaching intention and the views about STEM education. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(2), 724-744. https://doi.org/10.14686/buefad.408150
  • Wang, H. H. (2012). A New era of science education: Science teachers‘ perceptions and classroom practices of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. University of Minnesota.
  • Yaman, C., Özdemir, A., & Akar-Vural, R. (2018). STEM uygulamaları öğretmen öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi: Bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 93-104. https://doi.org/10.30803/adusobed.427718
  • Yeon, D. H., Chung, J. B., & Im, D. H. (2020). The effects of earthquake experience on disaster education for children and teens. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15). https://doi.org/ 10.3390/ijerph17155347
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel aratırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. & Türk, C. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının STEM eğitimine yönelik görüşleri: uygulamalı bir çalışma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 195-213.
  • Zavar, E., & Nelan, M. (2020). Disaster drills as experiential learning opportunities for geographic education. Journal of Geography in Higher Education, 44(4), 624-631. https://doi.org/10.1080/03098265.2020.1771684
  • Zendler, A., Seitz, C., & Klaudt, D. (2018). Instructional methods in STEM education: A cross-contextual study. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(7), 2969–2986. https://doi.org/10.29333/ejmste/91482
Toplam 86 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülşah Günşen 0000-0002-6882-5645

Feride Gök Çolak 0000-0001-5196-9178

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 59

Kaynak Göster

APA Günşen, G., & Gök Çolak, F. (2024). Afet Bilincine Yönelik Hazırlanan STEM Projelerinin Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Afet Bilinci Algı Düzeylerine ve STEM Öz-Yeterlikleri Üzerine Olan Etkisinin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(59), 276-300. https://doi.org/10.53444/deubefd.1362916