Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Prospective Science Teachers’ Eco-Scientific Habits of Minds in the Context of Personality Traits

Yıl 2024, Sayı: 59, 435 - 459, 29.03.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1381875

Öz

In this study, it was aimed to determine the relationship between pre-service science teachers' eco-scientific habits of minds and personality traits and gender. The study was conducted using the correlational survey method. The sample of the study consisted of 456 pre-service teachers studying in the last year of the science education program of the faculty of education of 38 universities in Turkey. Data were collected using the “Eco-Scientific Habits of Mind Scale” and the “Five Factor Personality Scale”. The eco-scientific habits of minds of the pre-service science teachers participating in the study were high except for two sub-dimensions. The sub-dimensions of mistrust of arguments from authority and suspension of belief are at medium level. Prospective teachers' eco-scientific habits of minds vary based on gender. The data obtained from the study showed that the eco-scientific habits of minds of female pre-service teachers were higher than those of male pre-service teachers, except for the sub-dimension of mistrust of arguments from authority. No gender-based difference was found in the sub-dimensions of rationality, skepticism, objectivity, and curiosity. It was also observed that pre-service teachers' eco-scientific habits of minds differed significantly in terms of personality traits, this difference emerged in all sub-dimensions and was at the highest level in the extroversion and openness to development sub-dimensions.

Kaynakça

  • Acun, N., Kapıkıran, Ş., & Kabasakal, Z. (2013). Merak ve keşfetme ölçeği II: Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, 16(31), 74-85.
  • Aikenhead, G.S. (1985). Collective decision making in the social context of science. Science Education, 69, 453-475.
  • Akkaya, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin güvengenlik düzeylerinin benlik kurgusu ve beş faktör kişilik özelliklerine göre incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Albayrak, E. (2014). Üniversite öğrencilerinde beş faktör kişilik, akademik öz-yeterlik, akademik kontrol odağı ve akademik erteleme [Yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Aldan Karademir, Ç., Çaylı, B., & Deveci, Ö. (2019). Öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile meraklılık düzeylerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 18(3), 1157-1171. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.610860 Alkan, F., & Erdem, E. (2009). Kimya öğretmenliği öğrencilerinin bilimsel düşünme yetenekleri üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, 1-3.
  • Alsharif, H., & Symons, J. (2020). Open-mindedness as a corrective virtue. Philosophy, 96, 1-25. https://doi.org/10.1017/S0031819120000352
  • Aybek B., & Yolcu E., (2018). İlkokul ve ortaokullarda görevli öğretmenlerin eleştirel düşünmeye ilişkin farkındalıkları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(3), 567-573. https://doi.org/10.5961/jhes.2018.297
  • Bacanlı, H., İlhan, T., & Arslan, S. (17-19 Ekim 2007). Beş faktör kuramına dayalı bir kişilik ölçeğinin geliştirilmesi. IX. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, İzmir, Türkiye.
  • Bağ, H. (2020). Eğitsel bir dijital oyun yardımıyla kavramsal anlama düzeylerinin, bilimsel düşünme alışkanlıklarının ve argümantasyon becerilerinin gelişiminin incelenmesi [Doktora tezi]. Trabzon Üniversitesi.
  • Bağ, H., & Çalık, M. (2021). Maddenin özellikleri ünitesine özgü bilimsel düşünme alışkanlıkları ölçeğinin geliştirilmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 9(1), 148-165.
  • Bahar, M., Bağ, H., & Bozkurt, O. (2008). Pre-service science teachers' understandings of an environmental issue: Ozone layer depletion. Ekoloji, 18(69), 51-58.
  • Bhattacharyya, S., Volk, T., & Lumpe, A. (2009). The influence of an extensive inquiry-based field experience on pre-service elementary student teachers’ science teaching beliefs. Journal of Science Teacher Education, 20, 199–218.
  • Bilecik, A. (2016). Fen bilimleri öğretmen adaylarında bilimsel epistemolojik inanç, çevre bilgisi ve çevreye karşı tutum arasındaki ilişkilerin incelenmesi: yapısal eşitlik modellemesi çalışması [Yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Bozkurt, E., Demirer, V., & Şahin, İ. (2010). Fizik öğretmeni adaylarının internete yönelik tutumları ve eğitsel internet kullanım öz yeterlik inançları. 4. Uluslararası Bilgisayar ve Eğitsel Teknoloji Sempozyumu, Selçuk Üniversitesi, Konya, Türkiye.
  • Bozkurt, O., & Koray, Ö. (2002). İlköğretim öğrencilerinin çevre eğitiminde sera etkisi ile ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 67-73.
  • Can, Ş., & Kaymakçı, G. (2015). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. E-Journal of New World Sciences Academy, 10(2), 66-83.
  • Caleon, I.S., & Subramaniam, R. (2008). Attitudes towards science of intellectually gifted and mainstream upper primary students in Singapore. Journal of Research in Science Teaching, 45, 940-954.
  • Cheema, S., Afsar B., El-Ghazali B.M. (2020). Maqsoom. “How employee's perceived corporate social responsibility affectsemployee's pro-environmental behaviour?” The influence of organizational identification, corporate entrepreneurship, and environmental consciousness. Corporate Social Responsibility Environmental Management, 27, 616-629. https://doi.org/10.1002/csr.1826
  • Clair, R.S. (2003). Words for the World: Creating critical environmental literacy for adults. New Directions for Adult and Continuing Education, 99, 67-78.
  • Coll, R.K., & Taylor, N. (2004). Probing scientists' beliefs: how open‐minded are modern scientists? International Journal of Science Education, 26(6), 757-778.
  • Coll, R.K., Taylor, N., & Lay, M.C. (2009). Scientists’ habits of mind as evidenced by the interaction between their science training and religious beliefs. International Journal of Science Education, 31(6), 725-755.
  • Cottrell, S. (2005). Critical Thinking Skills: Developing Effective Analysis and Argument. Palgrave MacMillan. Crawford, B.A. (2007). Learning to teach science as inquiry in the rough and tumble of practice. Journal of Research in Science Teaching , 44(4), 613–642.
  • Curzer, H. J., & Gottlieb, J. (2019). Making the classroom safe for openmindedness. Educational Theory, 69(4), 383-402.
  • Çabuk, B., & Karacaoğlu, C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 189-198.
  • Çakan-Akkaş B.N., & Kabataş-Memiş, E. (2022). Eleştirel düşünmeyi temel alan mesleki gelişim programına yönelik fen bilgisi öğretmenlerinin görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1123-1137. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-1113400
  • Çalık, M., & Cobern, W.W. (2017). A cross-cultural study of CKCM efficacy in an undergraduate chemistry classroom. Chemistry Education Research and Practice, 18(4), 691- 709.
  • Çalık, M., & Coll, R.K. (2012). Investigating socioscientific issues via scientific habits of mind: Development and validation of the scientific habits of mind survey (SHOMS). International Journal of Science Education, 34(12), 1909-1930.
  • Çalık, M., & Karataş, F. Ö. (2019). Does a" Science, technology and social change" course improve scientific habits of mind and attitudes towards socioscientific issues? Australian Journal of Teacher Education, 44(6), 35-52.
  • Çalık, M., Turan, B., & Coll, R.K. (2014). A cross-age study of elementary student teachers’ scientific habits of mind concerning socioscientific issues. International Journal of Science and Mathematics Education, 12(6), 1315-1340.
  • Darancık, A. (2018). Merak duygusu ile etkili yabancı dil öğretimi. Turkish Studies, 13(4), 421-437.
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 19-37.
  • Demir Dikmen, Y., & Yıldırım Usta, Y. (2013). Hemşirelikte eleştirel düşünme. S.D.Ü Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 31-38.
  • Demirtaş, Z. (2011). Lise öğrencilerinin bilimsel düşünme yeteneklerinin cinsiyet ve başarıları ile ilişkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1459-1471.
  • Duran, L.B, McArthur, J., & Hook, S. (2004). Undergraduate students' perceptions of an inquiry-based physics course. Journal of Science Teacher Education, 15, 155–171.
  • Dunlap, R., & Jones, R. (2002). Environmental Concern: Conceptual and Measurement Issues.In R. Dunlap, & M. Michelson (Eds.), Handbook of environmental sociology (pp. 482-542). Greenwood Press.
  • Eastwood, J.L., Sadler, T.D., Zeidler, D.L., Lewis, A., Amiri, L., & Applebaum, S. (2012). Contextualizing nature of science instruction in socioscientific issues. International Journal of Science Education, 34(15), 2289-2315.
  • Ennis, R.H. (1993). Critical thinking assessment. Theory Into Practice, 32(3), 179-186.
  • Ergün Çelebi, R. (2020). Çalışanların iş tatmini ve performansı arasındaki ilişkide beş faktör kişilik özelliklerinin rolü: bir araştırma [Yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Erten, S., Özdemir, P., & Güler, T. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki öğretmenlerin çevre bilinci düzeylerinin ve bu okullardaki çevre eğitiminin durumunun belirlenmesi. OMEP: 2003 Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı bildirisi, Kuşadası-Türkiye.
  • Eryılmaz, A., & Öğülmüş, S. (2010). Ergenlikte öznel iyi oluş ve beş faktörlü kişilik modeli. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 189-203.
  • Esa, N. (2010). Environmental knowledge, attitude and practices of student teachers. International Research in Geographical and Environmental Education, 19(1), 39-50.
  • Facione, P.A., Facione, N.C., & Giancarlo C.A.F. (2000). The disposition toward critical thinking: Its character, measurement, and relationship to critical thinking skill. Informal Logic, 20(1), 61-84.
  • Gauld, C.F. (1982). The scientific attitude and science education. A critical reappraisal. Science Education, 66(1), 109-121.
  • Gauld, C.F. (2005). Habits of mind, scholarship and decision making in science and religion. Science & Education, 14(3), 291-308.
  • Goldman, D., Pe’er, S., & Yavetz, B. (2017). Environmental literacy of youth movement members–is environmentalism a component of their social activism? Environmental Education Research, 23(4), 486-514.
  • Gökçe, B. (1988). Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Savaş Yayınevi.
  • Güven. O. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevre problemlerine yönelik bilimsel düşünme alışkanlıklarının incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Hare, W. (2003). Is it good to be open-minded? The International Journal of Applied Philosophy, 17(1), 73-87.
  • Harlen, W. (2001). Primary Science. Taking the Plunge. NH: Heinemann.
  • Hirsh, J.B., & Dolderman, D. (2007). Personality predictors of consumerism and environmentalism: A preliminary study. Personality and Individual Differences, 43, 1583-1593.
  • Hirsh, J.B. (2010). Personality and environmental concern. Journal of Environmental Psychology, 30, 245-248.
  • İrge, N.T. (2022). Çevresel duyarlılığın çalışanların yeşil örgütsel davranışlarına etkisinde kişilik özelliklerinin aracı rolü. İşletme Araştırmaları Dergisi, 14(2), 1293-1315.
  • Kalın, B. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının informal muhakemeleri ve bilimsel düşünme alışkanlıkları: hidroelektrik santraller örneği [Yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Kalın, B., & Namdar, B. (2022). Preservice science teachers’ informal reasoning and scientific habits of mind: A case of hydroelectric power plants. Turkish Journal of Education, 11(1), 56-73. https://doi.org/10.19128/turje.980874
  • Kanlı, E. (2017). Üstün yetenekli öğrencilerin bilimsel yaratıcılık düzeyleri, cinsiyet ve bilimsel tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İlköğretim Online, 16(4), 1792-1802.
  • Kartal, T. (2012). İlköğretim fen bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 279-297.
  • Kashdan, T.B., Rose, P., & Fincham, F.D. (2004). Curiosity and exploration: facilitating positive subjective experiences and personal growth opportunities. Journal of Personality Assessment, 82(3), 291-305.
  • Keser, S. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevreye karşı tutumları [Yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Kolomuç, A., & Çalık, M. (2019). Öğretim elemanlarının sosyobilimsel konulara yönelik bilimsel düşünme alışkanlıklarının karşılaştırılması. Yükseköğretim Dergisi, 9(1), 67-74.
  • Kolsto, S.D., Bungum, B., Arnesen, E., Isnes, A., Kristensen, T., Mathiassen, K., Mestad, I., Quale, A., Sissel, A., Tonning, V., & Ulvik, M. (2006). Science students’ critical examination of scientific information related to socio-scientific issues. Science Education, 90, 632-655.
  • Koray, Ö., & Azar, A. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin problem çözme ve mantıksal düşünme becerilerinin cinsiyet ve seçilen alan açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 125-136.
  • Korkmaz, Ö. (2009). Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 1-13.
  • Lederman, L.M. (1998). ARISE: American Renaissance in Science Education. FERMILAB-TM-2051.
  • Maltby, J., & Day, L. (2001). Psychological correlates of attitudes toward men. The Journal of Psychology, 135(3), 335-351.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Ankara.
  • Merma-Molina, G., Gavilán-Martín, D., & Urrea-Solano, M. (2022). Actively open-minded thinking, personality and critical thinking in Spanish adolescents: A correlational and predictive study. International Journal of Instruction, 15(2), 579-600. https://doi.org/10.29333/iji.2022.15232a
  • Merryfield, M.M. (2012). Four strategies for teaching open-mindedness. Social Studies and the Young Learner, 25(2), 18-22.
  • Moseley, C. (2000). Teaching for environmental literacy. Journal of Environmental Education, 74(1), 23-24.
  • Moseley, C., & Utley, J. (2008). An exploratory study of pre-service teachers’ beliefs about the environment. Journal of Environmental Education, 39(4), 15-29.
  • Murphy, C., Smith, G., & Broderick, N. (2019). A starting point: provide children opportunities to engage with scientific ınquiry and nature of science. Research in Science Education, 51, 1759–1793.
  • Nazik, E., & Arslan, S. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin empatik becerileri ile öz-duyarlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4), 69-75.
  • Nosich, M.G. (2012). Eleştirel Düşünme ve Disiplinlerarası Eleştirel Düşünme Rehberi (B. Aybek, Çev.). Anı Yayıncılık.
  • Özdemir, O. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen okuryazarlığının durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 42-56.
  • Özdemir, S. (2013). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının çevre bilinci ve çevreye yönelik tutumlarının kişilik özellikleri açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Özden, M. (2008). Environmental awareness and attitudes of student teachers: Empirical research. International Research in Geographical and Environmental Education, 17(1), 40-55.
  • Özgür, H., & Bolat, Y. (2023). Önemi giderek artan bir kavram: Açık fikirlilik. Tarih Okulu Dergisi, 16(67), 3772-3793.
  • Özmen, H., & Karamustafaoğlu, O. (Ed). (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri (2. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özmen, H., & Özdemir, S. (2016). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının çevre eğitimine yönelik düşüncelerinin tespiti. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1691-1712.
  • Öztuna Kaplan, A., Çavuş, R., Toraman, S., & Yılmaz, M.M. (2014). Ortaokul öğrencilerinin bilimsel çıkarımda bulunma durumlarını tespite yönelik bir araştırma. Asya Öğretim Dergisi, 2(2), 1-17.
  • Öztürk, N., & Teksöz, G. (2016). The impact of affective constraints on shaping environmental literacy: Model testing using mediator and moderator variables. International Electronic Journal of Environmental Education, 6(2), 54-75.
  • Paul, R., & Elder, L. (2010). The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools. Dillon Beach: Foundation for Critical Thinking Press.
  • Pe'er, S., Goldman, D., & Yavetz, B. (2007). Environmental literacy in teacher training: attitudes, knowledge, and environmental behavior of beginning students. The Journal of Environmental Education, 39(1), 45-59.
  • Potter, G. (2009). Environmental education for the 21st century: Where do we go now? The Journal of Environmental Education, 41(1), 22-33.
  • Sadık, F., & Çakan, H. (2010). Biyoloji bölümü öğrencilerinin çevre bilgisi ve çevre sorunlarına yönelik tutum düzeyleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 351-365.
  • Sadık, F., & Sarı, M. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları ve çevre bilgisi düzeyleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 129-141.
  • Saleh, I.M., & Khine, M.S. (2009). Fostering scientific habits of mind: Pedagogical knowledge and best practices in science education. Sense Publishers.
  • Saracaloğlu, A.S., Yenice, N., & Özden, B. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen ve teknoloji okuryazarlığına ilişkin öz yeterlik algıları ile fene yönelik tutumları arasındaki ilişki. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2(1), 58-69.
  • Schultz, P.W., & Zelezny, L. (1999). Value as predictors of environmental attitudes: Evidence for consistency across 14 countries. Journal of Environmental Psychology, 19, 255-265.
  • Seviniş, S. (2017). Yetişkinlerde sosyal ağ kullanımının beş faktör kişilik özellikleriyle ilişkisi [Yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Somer, O., Korkmaz, M., & Tatar, A. (2004). Kuramdan Uygulamaya Beş Faktör Kişilik Modeli ve Beş Faktör Kişilik Envanteri. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İzmir.
  • Southworth, J. (2021). A perspective-taking theory of open-mindedness: Confrontıng the challenge of motivated reasoning. Educational Theory, 71(5), 589-607. https://doi.org/10.1111/edth.12497
  • Stanovich, K.E. (2016). The comprehensive assessment of rational thinking. Educational Psychologist, 51(1), 23-34. https://doi.org/10.1080/00461520.2015.1125787
  • Stern, P.C. (2000). Towards a coherent theory of environmentally significant behavior. Journal of Social Issues, 56(3), 407-424.
  • Şahin, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin çevre okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Şendil, G., & Cesur, S. (2011). The relationships between parental attitudes and their personalities and values. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(38), 1-22.
  • Şengül, C., & Üstündağ, T. (2009). Fizik öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimi düzeyleri ve düzenledikleri etkinliklerde eleştirel düşünmenin yeri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 237-248.
  • Teksöz, G., Şahin, E., & Ertepınar, H. (2010). Çevre okuryazarlığı, öğretmen adayları ve sürdürülebilir bir gelecek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 307-320.
  • Tomrukçu, B. (2008). Beş Faktör Kişilik Özellikleri ile İş Değerleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme [Yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Turan, B. (2012). İlköğretim öğretmen adaylarının bilimsel düşünme alışkanlıklarının, sosyobilimsel konular kullanılarak belirlenmesi ve karşılaştırılması [Yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Ünsar, S. (2011). Çalışanların kişilik özelliklerinin işten ayrılma eğilimine olan etkisi: Bir alan araştırması. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(22), 255-271.
  • Wang, C., Wu, S.Y., Nie, Y.Z., Cui, G.Y., & Hou, X.Y. (2022). Open-mindedness trait affects the development of intercultural communication competence in short-term overseas study programs: A mixed-method exploration. BMC Medical Education, 22(219). https://doi.org/10.1186/s12909-022-03281-2
  • Whitesides, G.M. (2018). Curiosity and science. Angewandte Chemie International Edition, 57(16), 4126- 4129.
  • Wiyarsi, A., & Çalık, M. (2019). Revisiting the scientific habits of mind scale for socio-scientific issues in the Indonesian context. International Journal of Science Education, 41(17), 2430-2447.
  • Yaşar, L.D., & Saydan, R. (2019). Çevre bilinci ve çevreci ürün satınalma davranışında demografik faktörlerin etkisi: Van ili örneği. Van YYÜ İİBF Dergisi, 4(8), 126-143.

Kişilik Özellikleri Bağlamında Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Eko-Bilimsel Düşünme Alışkanlıklarının İncelenmesi

Yıl 2024, Sayı: 59, 435 - 459, 29.03.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1381875

Öz

Bu çalışmada fen bilgisi öğretmen adaylarının eko-bilimsel düşünme alışkanlıklarının kişilik özellikleri ve cinsiyet ile ilişkisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma ilişkisel tarama yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini Türkiye’deki 38 üniversitenin eğitim fakültesi fen bilgisi eğitimi programı son sınıfında öğrenim gören 456 öğretmen adayı oluşturmuştur. Çalışmanın verileri Eko-Bilimsel Düşünme Alışkanlıkları Ölçeği ve Beş Faktör Kişilik Özellikleri Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Çalışmaya katılan fen bilgisi öğretmen adaylarının eko-bilimsel düşünme alışkanlıkları iki alt boyut dışında yüksek çıkmıştır. Otoriteden gelen argümanlara güvenmeme ve inancın askıya alınması alt boyutları ise orta düzeydedir. Adayların eko-bilimsel düşünme alışkanlıkları cinsiyete dayalı olarak değişmektedir. Çalışmadan elde edilen veriler kadın öğretmen adaylarının eko-bilimsel düşünme alışkanlıklarının, otoriteden gelen argümanlara güvenmeme alt boyutu dışında, erkek öğretmen adaylarından yüksek olduğunu göstermiştir. Mantıksallık, şüphecilik, nesnellik ve merak alt boyutlarında ise cinsiyete dayalı bir fark tespit edilmemiştir. Öğretmen adaylarının eko-bilimsel düşünme alışkanlıklarının kişilik özellikleri bağlamında da anlamlı şekilde farklılaştığı, bu farklılığın bütün alt boyutlarda ortaya çıktığı ve dışa dönüklük ve gelişime açıklık alt boyutlarında en yüksek düzeyde olduğu görülmüştür.

Etik Beyan

Yapılan bu çalışmada bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulduğu; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifatın yapılmadığı, karşılaşılacak tüm etik ihlallerde “Buca Eğitim Fakültesi Dergisi ve Editörünün” hiçbir sorumluluğunun olmadığı, tüm sorumluluğun Sorumlu Yazara ait olduğu ve bu çalışmanın herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiş olduğu sorumlu yazar tarafından taahhüt edilmiştir.

Destekleyen Kurum

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Acun, N., Kapıkıran, Ş., & Kabasakal, Z. (2013). Merak ve keşfetme ölçeği II: Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, 16(31), 74-85.
  • Aikenhead, G.S. (1985). Collective decision making in the social context of science. Science Education, 69, 453-475.
  • Akkaya, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin güvengenlik düzeylerinin benlik kurgusu ve beş faktör kişilik özelliklerine göre incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Albayrak, E. (2014). Üniversite öğrencilerinde beş faktör kişilik, akademik öz-yeterlik, akademik kontrol odağı ve akademik erteleme [Yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Aldan Karademir, Ç., Çaylı, B., & Deveci, Ö. (2019). Öğretmen adaylarının sorgulama becerileri ile meraklılık düzeylerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 18(3), 1157-1171. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.610860 Alkan, F., & Erdem, E. (2009). Kimya öğretmenliği öğrencilerinin bilimsel düşünme yetenekleri üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, 1-3.
  • Alsharif, H., & Symons, J. (2020). Open-mindedness as a corrective virtue. Philosophy, 96, 1-25. https://doi.org/10.1017/S0031819120000352
  • Aybek B., & Yolcu E., (2018). İlkokul ve ortaokullarda görevli öğretmenlerin eleştirel düşünmeye ilişkin farkındalıkları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(3), 567-573. https://doi.org/10.5961/jhes.2018.297
  • Bacanlı, H., İlhan, T., & Arslan, S. (17-19 Ekim 2007). Beş faktör kuramına dayalı bir kişilik ölçeğinin geliştirilmesi. IX. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, İzmir, Türkiye.
  • Bağ, H. (2020). Eğitsel bir dijital oyun yardımıyla kavramsal anlama düzeylerinin, bilimsel düşünme alışkanlıklarının ve argümantasyon becerilerinin gelişiminin incelenmesi [Doktora tezi]. Trabzon Üniversitesi.
  • Bağ, H., & Çalık, M. (2021). Maddenin özellikleri ünitesine özgü bilimsel düşünme alışkanlıkları ölçeğinin geliştirilmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 9(1), 148-165.
  • Bahar, M., Bağ, H., & Bozkurt, O. (2008). Pre-service science teachers' understandings of an environmental issue: Ozone layer depletion. Ekoloji, 18(69), 51-58.
  • Bhattacharyya, S., Volk, T., & Lumpe, A. (2009). The influence of an extensive inquiry-based field experience on pre-service elementary student teachers’ science teaching beliefs. Journal of Science Teacher Education, 20, 199–218.
  • Bilecik, A. (2016). Fen bilimleri öğretmen adaylarında bilimsel epistemolojik inanç, çevre bilgisi ve çevreye karşı tutum arasındaki ilişkilerin incelenmesi: yapısal eşitlik modellemesi çalışması [Yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Bozkurt, E., Demirer, V., & Şahin, İ. (2010). Fizik öğretmeni adaylarının internete yönelik tutumları ve eğitsel internet kullanım öz yeterlik inançları. 4. Uluslararası Bilgisayar ve Eğitsel Teknoloji Sempozyumu, Selçuk Üniversitesi, Konya, Türkiye.
  • Bozkurt, O., & Koray, Ö. (2002). İlköğretim öğrencilerinin çevre eğitiminde sera etkisi ile ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 67-73.
  • Can, Ş., & Kaymakçı, G. (2015). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. E-Journal of New World Sciences Academy, 10(2), 66-83.
  • Caleon, I.S., & Subramaniam, R. (2008). Attitudes towards science of intellectually gifted and mainstream upper primary students in Singapore. Journal of Research in Science Teaching, 45, 940-954.
  • Cheema, S., Afsar B., El-Ghazali B.M. (2020). Maqsoom. “How employee's perceived corporate social responsibility affectsemployee's pro-environmental behaviour?” The influence of organizational identification, corporate entrepreneurship, and environmental consciousness. Corporate Social Responsibility Environmental Management, 27, 616-629. https://doi.org/10.1002/csr.1826
  • Clair, R.S. (2003). Words for the World: Creating critical environmental literacy for adults. New Directions for Adult and Continuing Education, 99, 67-78.
  • Coll, R.K., & Taylor, N. (2004). Probing scientists' beliefs: how open‐minded are modern scientists? International Journal of Science Education, 26(6), 757-778.
  • Coll, R.K., Taylor, N., & Lay, M.C. (2009). Scientists’ habits of mind as evidenced by the interaction between their science training and religious beliefs. International Journal of Science Education, 31(6), 725-755.
  • Cottrell, S. (2005). Critical Thinking Skills: Developing Effective Analysis and Argument. Palgrave MacMillan. Crawford, B.A. (2007). Learning to teach science as inquiry in the rough and tumble of practice. Journal of Research in Science Teaching , 44(4), 613–642.
  • Curzer, H. J., & Gottlieb, J. (2019). Making the classroom safe for openmindedness. Educational Theory, 69(4), 383-402.
  • Çabuk, B., & Karacaoğlu, C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 189-198.
  • Çakan-Akkaş B.N., & Kabataş-Memiş, E. (2022). Eleştirel düşünmeyi temel alan mesleki gelişim programına yönelik fen bilgisi öğretmenlerinin görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1123-1137. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-1113400
  • Çalık, M., & Cobern, W.W. (2017). A cross-cultural study of CKCM efficacy in an undergraduate chemistry classroom. Chemistry Education Research and Practice, 18(4), 691- 709.
  • Çalık, M., & Coll, R.K. (2012). Investigating socioscientific issues via scientific habits of mind: Development and validation of the scientific habits of mind survey (SHOMS). International Journal of Science Education, 34(12), 1909-1930.
  • Çalık, M., & Karataş, F. Ö. (2019). Does a" Science, technology and social change" course improve scientific habits of mind and attitudes towards socioscientific issues? Australian Journal of Teacher Education, 44(6), 35-52.
  • Çalık, M., Turan, B., & Coll, R.K. (2014). A cross-age study of elementary student teachers’ scientific habits of mind concerning socioscientific issues. International Journal of Science and Mathematics Education, 12(6), 1315-1340.
  • Darancık, A. (2018). Merak duygusu ile etkili yabancı dil öğretimi. Turkish Studies, 13(4), 421-437.
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 19-37.
  • Demir Dikmen, Y., & Yıldırım Usta, Y. (2013). Hemşirelikte eleştirel düşünme. S.D.Ü Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 31-38.
  • Demirtaş, Z. (2011). Lise öğrencilerinin bilimsel düşünme yeteneklerinin cinsiyet ve başarıları ile ilişkisi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1459-1471.
  • Duran, L.B, McArthur, J., & Hook, S. (2004). Undergraduate students' perceptions of an inquiry-based physics course. Journal of Science Teacher Education, 15, 155–171.
  • Dunlap, R., & Jones, R. (2002). Environmental Concern: Conceptual and Measurement Issues.In R. Dunlap, & M. Michelson (Eds.), Handbook of environmental sociology (pp. 482-542). Greenwood Press.
  • Eastwood, J.L., Sadler, T.D., Zeidler, D.L., Lewis, A., Amiri, L., & Applebaum, S. (2012). Contextualizing nature of science instruction in socioscientific issues. International Journal of Science Education, 34(15), 2289-2315.
  • Ennis, R.H. (1993). Critical thinking assessment. Theory Into Practice, 32(3), 179-186.
  • Ergün Çelebi, R. (2020). Çalışanların iş tatmini ve performansı arasındaki ilişkide beş faktör kişilik özelliklerinin rolü: bir araştırma [Yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Erten, S., Özdemir, P., & Güler, T. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki öğretmenlerin çevre bilinci düzeylerinin ve bu okullardaki çevre eğitiminin durumunun belirlenmesi. OMEP: 2003 Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı bildirisi, Kuşadası-Türkiye.
  • Eryılmaz, A., & Öğülmüş, S. (2010). Ergenlikte öznel iyi oluş ve beş faktörlü kişilik modeli. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 189-203.
  • Esa, N. (2010). Environmental knowledge, attitude and practices of student teachers. International Research in Geographical and Environmental Education, 19(1), 39-50.
  • Facione, P.A., Facione, N.C., & Giancarlo C.A.F. (2000). The disposition toward critical thinking: Its character, measurement, and relationship to critical thinking skill. Informal Logic, 20(1), 61-84.
  • Gauld, C.F. (1982). The scientific attitude and science education. A critical reappraisal. Science Education, 66(1), 109-121.
  • Gauld, C.F. (2005). Habits of mind, scholarship and decision making in science and religion. Science & Education, 14(3), 291-308.
  • Goldman, D., Pe’er, S., & Yavetz, B. (2017). Environmental literacy of youth movement members–is environmentalism a component of their social activism? Environmental Education Research, 23(4), 486-514.
  • Gökçe, B. (1988). Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Savaş Yayınevi.
  • Güven. O. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevre problemlerine yönelik bilimsel düşünme alışkanlıklarının incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Hare, W. (2003). Is it good to be open-minded? The International Journal of Applied Philosophy, 17(1), 73-87.
  • Harlen, W. (2001). Primary Science. Taking the Plunge. NH: Heinemann.
  • Hirsh, J.B., & Dolderman, D. (2007). Personality predictors of consumerism and environmentalism: A preliminary study. Personality and Individual Differences, 43, 1583-1593.
  • Hirsh, J.B. (2010). Personality and environmental concern. Journal of Environmental Psychology, 30, 245-248.
  • İrge, N.T. (2022). Çevresel duyarlılığın çalışanların yeşil örgütsel davranışlarına etkisinde kişilik özelliklerinin aracı rolü. İşletme Araştırmaları Dergisi, 14(2), 1293-1315.
  • Kalın, B. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının informal muhakemeleri ve bilimsel düşünme alışkanlıkları: hidroelektrik santraller örneği [Yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Kalın, B., & Namdar, B. (2022). Preservice science teachers’ informal reasoning and scientific habits of mind: A case of hydroelectric power plants. Turkish Journal of Education, 11(1), 56-73. https://doi.org/10.19128/turje.980874
  • Kanlı, E. (2017). Üstün yetenekli öğrencilerin bilimsel yaratıcılık düzeyleri, cinsiyet ve bilimsel tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İlköğretim Online, 16(4), 1792-1802.
  • Kartal, T. (2012). İlköğretim fen bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 279-297.
  • Kashdan, T.B., Rose, P., & Fincham, F.D. (2004). Curiosity and exploration: facilitating positive subjective experiences and personal growth opportunities. Journal of Personality Assessment, 82(3), 291-305.
  • Keser, S. (2008). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevreye karşı tutumları [Yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Kolomuç, A., & Çalık, M. (2019). Öğretim elemanlarının sosyobilimsel konulara yönelik bilimsel düşünme alışkanlıklarının karşılaştırılması. Yükseköğretim Dergisi, 9(1), 67-74.
  • Kolsto, S.D., Bungum, B., Arnesen, E., Isnes, A., Kristensen, T., Mathiassen, K., Mestad, I., Quale, A., Sissel, A., Tonning, V., & Ulvik, M. (2006). Science students’ critical examination of scientific information related to socio-scientific issues. Science Education, 90, 632-655.
  • Koray, Ö., & Azar, A. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin problem çözme ve mantıksal düşünme becerilerinin cinsiyet ve seçilen alan açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 125-136.
  • Korkmaz, Ö. (2009). Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 1-13.
  • Lederman, L.M. (1998). ARISE: American Renaissance in Science Education. FERMILAB-TM-2051.
  • Maltby, J., & Day, L. (2001). Psychological correlates of attitudes toward men. The Journal of Psychology, 135(3), 335-351.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Ankara.
  • Merma-Molina, G., Gavilán-Martín, D., & Urrea-Solano, M. (2022). Actively open-minded thinking, personality and critical thinking in Spanish adolescents: A correlational and predictive study. International Journal of Instruction, 15(2), 579-600. https://doi.org/10.29333/iji.2022.15232a
  • Merryfield, M.M. (2012). Four strategies for teaching open-mindedness. Social Studies and the Young Learner, 25(2), 18-22.
  • Moseley, C. (2000). Teaching for environmental literacy. Journal of Environmental Education, 74(1), 23-24.
  • Moseley, C., & Utley, J. (2008). An exploratory study of pre-service teachers’ beliefs about the environment. Journal of Environmental Education, 39(4), 15-29.
  • Murphy, C., Smith, G., & Broderick, N. (2019). A starting point: provide children opportunities to engage with scientific ınquiry and nature of science. Research in Science Education, 51, 1759–1793.
  • Nazik, E., & Arslan, S. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin empatik becerileri ile öz-duyarlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4), 69-75.
  • Nosich, M.G. (2012). Eleştirel Düşünme ve Disiplinlerarası Eleştirel Düşünme Rehberi (B. Aybek, Çev.). Anı Yayıncılık.
  • Özdemir, O. (2010). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının fen okuryazarlığının durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(3), 42-56.
  • Özdemir, S. (2013). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının çevre bilinci ve çevreye yönelik tutumlarının kişilik özellikleri açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Özden, M. (2008). Environmental awareness and attitudes of student teachers: Empirical research. International Research in Geographical and Environmental Education, 17(1), 40-55.
  • Özgür, H., & Bolat, Y. (2023). Önemi giderek artan bir kavram: Açık fikirlilik. Tarih Okulu Dergisi, 16(67), 3772-3793.
  • Özmen, H., & Karamustafaoğlu, O. (Ed). (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri (2. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özmen, H., & Özdemir, S. (2016). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının çevre eğitimine yönelik düşüncelerinin tespiti. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1691-1712.
  • Öztuna Kaplan, A., Çavuş, R., Toraman, S., & Yılmaz, M.M. (2014). Ortaokul öğrencilerinin bilimsel çıkarımda bulunma durumlarını tespite yönelik bir araştırma. Asya Öğretim Dergisi, 2(2), 1-17.
  • Öztürk, N., & Teksöz, G. (2016). The impact of affective constraints on shaping environmental literacy: Model testing using mediator and moderator variables. International Electronic Journal of Environmental Education, 6(2), 54-75.
  • Paul, R., & Elder, L. (2010). The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools. Dillon Beach: Foundation for Critical Thinking Press.
  • Pe'er, S., Goldman, D., & Yavetz, B. (2007). Environmental literacy in teacher training: attitudes, knowledge, and environmental behavior of beginning students. The Journal of Environmental Education, 39(1), 45-59.
  • Potter, G. (2009). Environmental education for the 21st century: Where do we go now? The Journal of Environmental Education, 41(1), 22-33.
  • Sadık, F., & Çakan, H. (2010). Biyoloji bölümü öğrencilerinin çevre bilgisi ve çevre sorunlarına yönelik tutum düzeyleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 351-365.
  • Sadık, F., & Sarı, M. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının çevre sorunlarına yönelik tutumları ve çevre bilgisi düzeyleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 129-141.
  • Saleh, I.M., & Khine, M.S. (2009). Fostering scientific habits of mind: Pedagogical knowledge and best practices in science education. Sense Publishers.
  • Saracaloğlu, A.S., Yenice, N., & Özden, B. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen ve teknoloji okuryazarlığına ilişkin öz yeterlik algıları ile fene yönelik tutumları arasındaki ilişki. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2(1), 58-69.
  • Schultz, P.W., & Zelezny, L. (1999). Value as predictors of environmental attitudes: Evidence for consistency across 14 countries. Journal of Environmental Psychology, 19, 255-265.
  • Seviniş, S. (2017). Yetişkinlerde sosyal ağ kullanımının beş faktör kişilik özellikleriyle ilişkisi [Yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Somer, O., Korkmaz, M., & Tatar, A. (2004). Kuramdan Uygulamaya Beş Faktör Kişilik Modeli ve Beş Faktör Kişilik Envanteri. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İzmir.
  • Southworth, J. (2021). A perspective-taking theory of open-mindedness: Confrontıng the challenge of motivated reasoning. Educational Theory, 71(5), 589-607. https://doi.org/10.1111/edth.12497
  • Stanovich, K.E. (2016). The comprehensive assessment of rational thinking. Educational Psychologist, 51(1), 23-34. https://doi.org/10.1080/00461520.2015.1125787
  • Stern, P.C. (2000). Towards a coherent theory of environmentally significant behavior. Journal of Social Issues, 56(3), 407-424.
  • Şahin, M. (2015). Ortaokul öğrencilerinin çevre okuryazarlığı düzeylerinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Şendil, G., & Cesur, S. (2011). The relationships between parental attitudes and their personalities and values. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(38), 1-22.
  • Şengül, C., & Üstündağ, T. (2009). Fizik öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimi düzeyleri ve düzenledikleri etkinliklerde eleştirel düşünmenin yeri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 237-248.
  • Teksöz, G., Şahin, E., & Ertepınar, H. (2010). Çevre okuryazarlığı, öğretmen adayları ve sürdürülebilir bir gelecek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 307-320.
  • Tomrukçu, B. (2008). Beş Faktör Kişilik Özellikleri ile İş Değerleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme [Yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Turan, B. (2012). İlköğretim öğretmen adaylarının bilimsel düşünme alışkanlıklarının, sosyobilimsel konular kullanılarak belirlenmesi ve karşılaştırılması [Yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Ünsar, S. (2011). Çalışanların kişilik özelliklerinin işten ayrılma eğilimine olan etkisi: Bir alan araştırması. Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(22), 255-271.
  • Wang, C., Wu, S.Y., Nie, Y.Z., Cui, G.Y., & Hou, X.Y. (2022). Open-mindedness trait affects the development of intercultural communication competence in short-term overseas study programs: A mixed-method exploration. BMC Medical Education, 22(219). https://doi.org/10.1186/s12909-022-03281-2
  • Whitesides, G.M. (2018). Curiosity and science. Angewandte Chemie International Edition, 57(16), 4126- 4129.
  • Wiyarsi, A., & Çalık, M. (2019). Revisiting the scientific habits of mind scale for socio-scientific issues in the Indonesian context. International Journal of Science Education, 41(17), 2430-2447.
  • Yaşar, L.D., & Saydan, R. (2019). Çevre bilinci ve çevreci ürün satınalma davranışında demografik faktörlerin etkisi: Van ili örneği. Van YYÜ İİBF Dergisi, 4(8), 126-143.
Toplam 104 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Funda Hatipoğlu 0000-0001-5855-7520

Haluk Özmen 0000-0003-0578-3481

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2023
Kabul Tarihi 13 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 59

Kaynak Göster

APA Hatipoğlu, F., & Özmen, H. (2024). Kişilik Özellikleri Bağlamında Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Eko-Bilimsel Düşünme Alışkanlıklarının İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(59), 435-459. https://doi.org/10.53444/deubefd.1381875