Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Ev Ziyaretlerinin Öğretmen-Veli, Öğretmen-Öğrenci İlişkilerine Yansımaları

Yıl 2024, Sayı: 62, 3314 - 3335, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1504845

Öz

Bu araştırmada, öğretmenlerin öğrencilere yönelik ev ziyaretlerini nasıl deneyimledikleri ve deneyimlerinden hareketle paydaşlara yönelik önerileri tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Katılımcılar, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılarak, gönüllük esasına göre belirlenmiştir. Bu bağlamda ev ziyareti yapmış olan öğretmenlerin araştırmaya katılımları sağlanmıştır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiş ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 Eğitim öğretim yılında Samsun’da 6 ilkokulda görev yapan 20 ilkokul (sınıf) öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin ev ziyaretlerinin öğretmen-veli iletişimi ve ilişkisi yönlerinden olumlu etkileri olduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda, ev ziyaretlerinin öğretmenlere öğrencilerin çalışma ortamını, fiziksel koşullarını, ailenin sosyo-ekonomik durumunu, öğrenci ve aile ilişkisini, iletişim seviyesini ve öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarını anlama ve değerlendirme fırsatı sunduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte, ev ziyaretlerinin öğretmen-öğrenci ilişkisini güçlendirdiği, öğrencilerin memnuniyetini artırdığı, öğretmen-öğrenci ilişkilerinde güven ve saygının oluşmasını sağladığı, öğrencilerin özgüvenlerini ve kendini ifade etme becerilerini geliştirdiği ortaya konmuştur. Ancak, öğretmenlerin ev ziyaretleri esnasında iletişim, zaman, ulaşım, hijyen, sosyo-kültürel yapı ve güvenlik gibi faktörlerden kaynaklanan sorunlarla karşılaşma gibi bazı sınırlı yanları olduğu dile getirilmiştir.

Etik Beyan

Çalışmanın her aşaması etik kurallara uygun olarak yürütülmüştür.

Destekleyen Kurum

Yok

Teşekkür

Makalenin her aşamasında emeği geçecek ve katkıda bulunacak kişilerin tümüne şimdiden teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Alınmaz, İ. (2013). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin ev ziyaretlerinde karşılaştıkları sorunlar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Allen, S. F. & Tracy, E. M., (2003). Revitalizing the role of home visiting schools. Children& Schools, 26(4), 197-208.
  • Aydoğan, Y. (2012), Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı, anne baba eğitimi. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2023). Bilimsel araştırma yöntemleri (34. bas). Pegem Akademi.
  • Christenson, S. L. (2004). The family–school partnership: An opportunity to promote the learning competence of all students. School Psychology Review, 33, 83–104. https://doi.org/10.1521/scpq.18.4.454.26995
  • Connelly, S. (2007). Role perceptions and communication in partnerships between preschool teachers and families. A Dissertation Submitted to the Faculty of The Graduate School at The University of North Carolina at Greensboro in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy.
  • Coşkun, S. (2010). İlköğretim okulu sınıf öğretmenlerinin velilerle iletişim kurma yolları (Kocaeli İli Örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cotton, K. & Wikelund, KR (2001). Parent involvement in education: School improvement research series.
  • Creswell, J. W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni, (Çev. Ed: Bütün, M. ve Demir, S.B.). 5. Baskı. Siyasal Kitabevi.
  • Creswell, J.W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri- Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev.: M. Bütün ve S. B. Demir). +Siyasal Kitabevi.
  • Delpit, L. D. (1995). Other people's children: Cultural conflict in the classroom. The New Press.
  • Epstein, J. (1998). School and family partnerships: Preparing educators and improving schools. Westview Press.
  • Feiler, A. (2003). A home visiting project for reception children predicted to experience literacy difficulties British Journal of special Education 1(30), 3.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill. 8527.00302.
  • Garcia, L. E., & Thornton, O. (2014). The enduring importance of parental involvement. NEA Today.
  • Gelfer J. I. (1991) Teacher-parent partnerships: Enhancing Communications, Childhood Education, 67, 3, 164167, https://doi.org/10.1080/00094056.1991.10521602.
  • Gülcan, M., & Taner, N. (2011). İlköğretimde ev ziyaretinin okul başarısına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 129-144.
  • Hill, N. E., & Taylor, L. C., (2004). Parental school involvement ans children’s academic achievement. American Psychological Society, 13(4), 161-164. https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2004.00298.x
  • İşmen, A. E., & Yıldız S.A. (1996). Okulöncesi dönemde aile-okul iş birliği ve ebeveynin eğitime katılımı. Yaşadıkça Eğitim. 44, 30-32.
  • Jeynes, WH (2007). The relationship between parental involvement and urban secondary school student academic achievement: A metaanalysis. Urban Education, 42(1), 82-110.
  • Joshi, A. Taylor, A. (2005). Perceptions of early childhood teachers and parents of teacher–parent interactions in an Indian context, Early Child Development and Care, 175, 4, 343–359. https://doi.org/10.1080/0300443042000266213
  • Kar, E.B., Uzun, E.M., & Yazıcı, D. N. (2018). Sınıf ve okul öncesi öğretmenlerinin ev ziyaretleri hakkındaki görüşleri. Bursa Uludağ Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (2), 2018, 589-612. https://doi.org/10.19171/uefad.505615
  • Kavgacı, H. (2010), İlköğretimde örgütsel iklim ve okul-aile ilişkileri, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi).
  • Kilgore, E. (2014). Teacher home visits: the ımportance of sharing a meal. Education Week.
  • Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. New York: Sage.
  • Merriam, S. B. (2013). Qualitative research: A guide to design and implementation. Wiley.
  • Meyer, J., & Mann, M. B. (2006). Teachers’ perceptions of the benefits of home visits for early elementary children. Early Childhood Education Journal, 34(1), 93-97. http://dx.doi.org/10.1007/s10643-006-0113-z
  • Moles, O. C., (1993). Collaboration between schools and disadvantaged parents: Obstacles and openings. In N. F. Chavkin (Ed.), Families and schools in a pluralistic society (pp. 21–49). Albany: State University of New York Press.
  • Neuman, W. L. (2014). Social research methods: qualitative and quantitative approaches, Pearson Education Limited.
  • Oğuz, O. (2008). Öğretmen aile işbirliğinin öğrenci başarısına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Okagaki, L., & Frensch, P. A., (1998). Parental support for Mexican-American school achievement. In H. I. McCubbin, E. A.Thompson, A. I. Thompson, & J. E. Fromer (Eds.), Resiliency in native American and immigrant families (pp. 325–342). Thousand Oaks, CA: SagePublications. Öcal, S.H. Akpınar, E. (2020). İlköğretim okullarında ev ziyaretlerinin öğrenci başarısına etkisi (öğretmen görüşleri). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 223-238.
  • Öncül, F. (2011), Öğretmenlerin yapmış olduğu ev ziyaretlerinin aile üzerindeki etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özgüven, İ. E., (2001), Ailede iletişim ve yaşam, PDRM Yayınları.
  • Patton, M. (2014). Qualitative research & evaluation methods. Sage.
  • Shadish, W. R., Cook, T. D., & Campbell, D. T. (2002). Experimental and Quasi-Experimental Designs for Generalized Causal Inference. Houghton Mifflin.
  • Sweet, M. A., & Appelbaum, M. I. (2004). Is home visiting an effective strategy? A meta-analytic review of home visiting programs for families with young children. Child Development, 75, 5, 1435 – 1456. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00750.x
  • Şahin, E. (2016). Veli ziyaretleri hakkında yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin beklenti görüş ve önerileri: Bir durum çalışması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tümkaya S., &Yeşiloğlu Uçar, F. (2021), İlkokul eğitiminde aile katılımına ve engellerine ilişkin öğretmen ve veli görüşleri, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30 (3), 155-169. https://doi.org/10.35379/cusosbil.942173
  • Whyte, K. L., & Karabon, A. (2016). Transforming teacher–family relationships: Shifting roles and perceptions of home visits through the funds of knowledge approach. Early Years, 36(2), 207-221.
  • Wolf, A. T. (2007). Building Relationship a Study of Families, Children and Teachers. Presented to the faculty of the University of Missouri Kansas City in fulfillment of the requirements for the degree of doctor.
  • Wright, K. B., Shields, S. M., Black, K., & Waxman, H. C. (2018). The effects of teacher home visits on student behavior, student academic achievement, and parent involvement. School Community Journal, 28(1), 67-90.
  • Yang, S. (2005). Parents and teachers perceptıons of roles, effectıveness, and barrıers of parent ınvolvement ın early chıldhood educatıon. (In Taıpeı Of Taıwan PhD thesis). Spalding Unıversıty.
  • Yavuz Güler, Ç. (2015). Okul aile iş birliği: öğretmen adaylarını ailelerle çalışmaya yeterince hazırlayabiliyor muyuz? Celal Bayar University Journal of Social Sciences, 4, 72-90. https://doi.org/10.18026/cbusos.13922
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11.bas.). Seçkin.
  • Yıldız, S. (2012). Okul öncesi eğitim programında yer alan ev ziyaretlerinin işlevselliğinim öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Nevşehir İli Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi.
  • Yiğit, B., Bayraktar, M. (2006). Okul-çevre ilişkileri. Pegema Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (Fifth edition). Thousand Oaks, Sage.
  • Yin, R. K. (2018). Case Study Research and Applications: Design and Methods. Sage Publications.
  • Yüksel, E. (2019). Türkiye'de iletişim araştırmalarında içerik analizi uygulamaları, sorunlar ve çözüm önerileri. International euroasia congress on scientific researches and recent içinde (s. 134-152). Hazar Üniversitesi.

Reflections Of Teachers' Home Visits On Teacher-Parent And Teacher-Student Relationships

Yıl 2024, Sayı: 62, 3314 - 3335, 30.12.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1504845

Öz

In this study, it was tried to determine how teachers experienced home visits for students and their suggestions for stakeholders based on their experiences. The research was designed in case study design from qualitative research methods. Participants were determined on the basis of volunteerism by using criterion sampling, one of the purposeful sampling methods. In this context, the participation of teachers who made home visits was ensured. The research data were obtained using a semi-structured interview form prepared by the researchers and analysed by content analysis method. The study group of the research consists of 20 primary school (classroom) teachers working in 6 primary schools in Samsun in the 2022-2023 academic year. As a result of the research, it was determined that teachers' home visits had positive effects on teacher-parent communication and relationship. In this context, it has been determined that home visits provide teachers with the opportunity to understand and evaluate students' working environment, physical conditions, socio-economic status of the family, student and family relationship, communication level and individual needs of students. In addition, home visits were found to strengthen the teacher-student relationship, increase students' satisfaction, build trust and respect in teacher-student relationships, and improve students' self-confidence and self-expression skills. However, some limitations such as encountering problems arising from factors such as communication, time, transport, hygiene, socio-cultural structure and security during home visits were mentioned.

Kaynakça

  • Alınmaz, İ. (2013). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin ev ziyaretlerinde karşılaştıkları sorunlar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Allen, S. F. & Tracy, E. M., (2003). Revitalizing the role of home visiting schools. Children& Schools, 26(4), 197-208.
  • Aydoğan, Y. (2012), Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı, anne baba eğitimi. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2023). Bilimsel araştırma yöntemleri (34. bas). Pegem Akademi.
  • Christenson, S. L. (2004). The family–school partnership: An opportunity to promote the learning competence of all students. School Psychology Review, 33, 83–104. https://doi.org/10.1521/scpq.18.4.454.26995
  • Connelly, S. (2007). Role perceptions and communication in partnerships between preschool teachers and families. A Dissertation Submitted to the Faculty of The Graduate School at The University of North Carolina at Greensboro in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy.
  • Coşkun, S. (2010). İlköğretim okulu sınıf öğretmenlerinin velilerle iletişim kurma yolları (Kocaeli İli Örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cotton, K. & Wikelund, KR (2001). Parent involvement in education: School improvement research series.
  • Creswell, J. W. (2020). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni, (Çev. Ed: Bütün, M. ve Demir, S.B.). 5. Baskı. Siyasal Kitabevi.
  • Creswell, J.W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri- Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev.: M. Bütün ve S. B. Demir). +Siyasal Kitabevi.
  • Delpit, L. D. (1995). Other people's children: Cultural conflict in the classroom. The New Press.
  • Epstein, J. (1998). School and family partnerships: Preparing educators and improving schools. Westview Press.
  • Feiler, A. (2003). A home visiting project for reception children predicted to experience literacy difficulties British Journal of special Education 1(30), 3.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill. 8527.00302.
  • Garcia, L. E., & Thornton, O. (2014). The enduring importance of parental involvement. NEA Today.
  • Gelfer J. I. (1991) Teacher-parent partnerships: Enhancing Communications, Childhood Education, 67, 3, 164167, https://doi.org/10.1080/00094056.1991.10521602.
  • Gülcan, M., & Taner, N. (2011). İlköğretimde ev ziyaretinin okul başarısına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 129-144.
  • Hill, N. E., & Taylor, L. C., (2004). Parental school involvement ans children’s academic achievement. American Psychological Society, 13(4), 161-164. https://doi.org/10.1111/j.0963-7214.2004.00298.x
  • İşmen, A. E., & Yıldız S.A. (1996). Okulöncesi dönemde aile-okul iş birliği ve ebeveynin eğitime katılımı. Yaşadıkça Eğitim. 44, 30-32.
  • Jeynes, WH (2007). The relationship between parental involvement and urban secondary school student academic achievement: A metaanalysis. Urban Education, 42(1), 82-110.
  • Joshi, A. Taylor, A. (2005). Perceptions of early childhood teachers and parents of teacher–parent interactions in an Indian context, Early Child Development and Care, 175, 4, 343–359. https://doi.org/10.1080/0300443042000266213
  • Kar, E.B., Uzun, E.M., & Yazıcı, D. N. (2018). Sınıf ve okul öncesi öğretmenlerinin ev ziyaretleri hakkındaki görüşleri. Bursa Uludağ Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (2), 2018, 589-612. https://doi.org/10.19171/uefad.505615
  • Kavgacı, H. (2010), İlköğretimde örgütsel iklim ve okul-aile ilişkileri, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. (Yayınlanmış yüksek lisans tezi).
  • Kilgore, E. (2014). Teacher home visits: the ımportance of sharing a meal. Education Week.
  • Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. New York: Sage.
  • Merriam, S. B. (2013). Qualitative research: A guide to design and implementation. Wiley.
  • Meyer, J., & Mann, M. B. (2006). Teachers’ perceptions of the benefits of home visits for early elementary children. Early Childhood Education Journal, 34(1), 93-97. http://dx.doi.org/10.1007/s10643-006-0113-z
  • Moles, O. C., (1993). Collaboration between schools and disadvantaged parents: Obstacles and openings. In N. F. Chavkin (Ed.), Families and schools in a pluralistic society (pp. 21–49). Albany: State University of New York Press.
  • Neuman, W. L. (2014). Social research methods: qualitative and quantitative approaches, Pearson Education Limited.
  • Oğuz, O. (2008). Öğretmen aile işbirliğinin öğrenci başarısına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Okagaki, L., & Frensch, P. A., (1998). Parental support for Mexican-American school achievement. In H. I. McCubbin, E. A.Thompson, A. I. Thompson, & J. E. Fromer (Eds.), Resiliency in native American and immigrant families (pp. 325–342). Thousand Oaks, CA: SagePublications. Öcal, S.H. Akpınar, E. (2020). İlköğretim okullarında ev ziyaretlerinin öğrenci başarısına etkisi (öğretmen görüşleri). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 223-238.
  • Öncül, F. (2011), Öğretmenlerin yapmış olduğu ev ziyaretlerinin aile üzerindeki etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özgüven, İ. E., (2001), Ailede iletişim ve yaşam, PDRM Yayınları.
  • Patton, M. (2014). Qualitative research & evaluation methods. Sage.
  • Shadish, W. R., Cook, T. D., & Campbell, D. T. (2002). Experimental and Quasi-Experimental Designs for Generalized Causal Inference. Houghton Mifflin.
  • Sweet, M. A., & Appelbaum, M. I. (2004). Is home visiting an effective strategy? A meta-analytic review of home visiting programs for families with young children. Child Development, 75, 5, 1435 – 1456. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00750.x
  • Şahin, E. (2016). Veli ziyaretleri hakkında yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin beklenti görüş ve önerileri: Bir durum çalışması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tümkaya S., &Yeşiloğlu Uçar, F. (2021), İlkokul eğitiminde aile katılımına ve engellerine ilişkin öğretmen ve veli görüşleri, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30 (3), 155-169. https://doi.org/10.35379/cusosbil.942173
  • Whyte, K. L., & Karabon, A. (2016). Transforming teacher–family relationships: Shifting roles and perceptions of home visits through the funds of knowledge approach. Early Years, 36(2), 207-221.
  • Wolf, A. T. (2007). Building Relationship a Study of Families, Children and Teachers. Presented to the faculty of the University of Missouri Kansas City in fulfillment of the requirements for the degree of doctor.
  • Wright, K. B., Shields, S. M., Black, K., & Waxman, H. C. (2018). The effects of teacher home visits on student behavior, student academic achievement, and parent involvement. School Community Journal, 28(1), 67-90.
  • Yang, S. (2005). Parents and teachers perceptıons of roles, effectıveness, and barrıers of parent ınvolvement ın early chıldhood educatıon. (In Taıpeı Of Taıwan PhD thesis). Spalding Unıversıty.
  • Yavuz Güler, Ç. (2015). Okul aile iş birliği: öğretmen adaylarını ailelerle çalışmaya yeterince hazırlayabiliyor muyuz? Celal Bayar University Journal of Social Sciences, 4, 72-90. https://doi.org/10.18026/cbusos.13922
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11.bas.). Seçkin.
  • Yıldız, S. (2012). Okul öncesi eğitim programında yer alan ev ziyaretlerinin işlevselliğinim öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Nevşehir İli Örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi.
  • Yiğit, B., Bayraktar, M. (2006). Okul-çevre ilişkileri. Pegema Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (Fifth edition). Thousand Oaks, Sage.
  • Yin, R. K. (2018). Case Study Research and Applications: Design and Methods. Sage Publications.
  • Yüksel, E. (2019). Türkiye'de iletişim araştırmalarında içerik analizi uygulamaları, sorunlar ve çözüm önerileri. International euroasia congress on scientific researches and recent içinde (s. 134-152). Hazar Üniversitesi.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yaşar Çelik 0000-0001-8159-5189

Murat Ünal 0009-0008-6643-2005

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 25 Haziran 2024
Kabul Tarihi 23 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Çelik, Y., & Ünal, M. (2024). Öğretmenlerin Ev Ziyaretlerinin Öğretmen-Veli, Öğretmen-Öğrenci İlişkilerine Yansımaları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(62), 3314-3335. https://doi.org/10.53444/deubefd.1504845