Bu araştırmanın amacı Millî Eğitim Bakanlığına bağlı kamuya ait liselerde görev yapan öğretmenlerin maruz kaldığı mobbing ile örgütsel depresyon yaşama düzeyleri arasındaki ilişkiyi saptamak ve bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırmanın evrenini Ankara’nın dokuz merkez ilçesinde 2023-2024 Eğitim-Öğretim yılında Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi liselerde görev yapan öğretmenler oluşturmuştur. Evrene ilişkin örneklemin belirlenmesinin birinci aşamasında tabakalı örnekleme yöntemi; ikinci aşamasında basit rastgele örnekleme yöntemi kullanılmıştır. İlişkisel tarama modelinde olan bu araştırmanın örneklemi 416 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak, Kişisel Bilgi Formu, Olumsuz Davranışlar Ölçeği ve Örgüt Depresyonu Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 26.00 paket programı kullanılmıştır. Korelasyon analizi sonucunda mobbing düzeyi ile örgütsel depresyon düzeyi arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki ve regresyon analizi sonucuna göre mobbingin örgütsel depresyon üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin cinsiyeti ile örgütsel depresyon düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmaz iken öğretmenlerin cinsiyeti ile mobbing maruziyet düzeyleri arasında anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Öğretmenlerin medeni durumu ile örgütsel depresyon düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin medeni durumu ile mobbing maruziyet düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğretmenlerin yaşı, kıdemi, branşı ve öğrenim durumu ile örgütsel depresyon ve mobbinge maruziyet düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The purpose of this study is to determine the relationship between mobbing and organizational depression levels of teachers working in public high schools affiliated to the Ministry of National Education and to examine it according to some variables. The population of the study was consisted of teachers working in public high schools affiliated to the Ministry of National Education in nine central districts of Ankara in the 2023-2024 academic year. Stratified sampling method was used in the first stage of determining the sample of the population and simple random sampling method was used in the second stage. The sample of this research, which is in the relational survey model, consists of 416 teachers. Personal Information Form, Negative Behaviors Scale and Organizational Depression Scale were used as data collection tools. SPSS 26.00 package program was used for data analysis. As a result of the correlation analysis, it can be stated that there is a positive and moderately significant relationship between mobbing level and organizational depression level and according to the regression analysis result, mobbing is a significant predictor of organizational depression. While there was no significant difference between teachers' gender and organizational depression levels, a significant difference was found between teachers' gender and mobbing exposure levels. It was concluded that there was no significant difference between teachers' marital status and organizational depression levels. A significant difference was found between teachers' marital status and mobbing exposure levels. It was concluded that there was a significant difference between teachers' age, seniority, branch and education level and organizational depression and mobbing exposure levels.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 65 |