Bu çalışmanın amacı, Ege Denizi’nin Türk karasuları
içerisinde meydana gelen gemi kazalarının coğrafi bilgi sistemleri kullanarak
konumsal analizini yapmak ve bölgenin gemi kazaları açısından risk düzeyini
tespit etmektir. Bu kapsamda, 2005-2017(Temmuz) yılları arasında meydana gelen toplam
106 gemi kazasına ait detaylar, Türk Ana Arama ve Kurtarma Koordinasyon Merkezi
(TMSRCC)’nin kaza veri tabanından elde edilmiştir. Gemi kazalarının konumsal
analizi, Coğrafi Bilgi Sistemleri(CBS) tabanlı Mapinfo 8.0 yazılımı ile
gerçekleştirilmiş olup, kaza frekanslarına göre bölgenin risk düzeyi tespit
edilmiştir. Çalışmada, kuru yük gemileri (28; %26) ve özel yat (25; %23) sınıfı
teknelerin sıklıkla gemi kazası yaşadıkları, ayrıca kazaya karışan gemilerin
büyük bir kısmının (64; %60) Türk bayraklı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bölgede
en sık yaşanan kazaların ise karaya oturma (27; % 23) kazaları olduğu tespit
edilmiştir. Çalışmada İzmir liman iç sahası ve Yenikale mevkiinin gemi kazaları
açısından çok yüksek riskli (VHR) bölgeler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu
sonuçlar ışığında bölgedeki risk düzeyini azaltmak açısından alınması gerekli
tedbirler önerilmiştir.
Coğrafi bilgi sistemleri Ege Denizi gemi kazaları konumsal analiz
In this study, it
is aimed to perform the spatial analysis of the ship accidents in the Aegean region
in Turkish territorial waters using geographic information systems and to determine
the risk levels of the region according to ship accident frequency. In this context,
data from 106 vessels between 2005-2017 (July) were provided by the Turkish Maritime
Search and Rescue Coordination Center (TMSRCC) database. The spatial analysis of ship accidents
was carried out with Mapinfo 8.0 software based on Geographic Information
Systems and the risk levels of the region were determined according to the accident
frequencies. In this study, Bulk carriers (28; 26%) and private yachts (25;23%)
most frequently experienced ship accidents, (64; 60%) of vessel flag caused the
accident were Turkish flagged and most frequent causes of ship accident in the region
was grounding (27; 23%). It is concluded that Izmir inner port area and Yenikale
have been identified as very high risk (VHR) zones depending on the number of
ship accidents. As a result of the study, suggestions have been made to reduce the
risks of the ship accidents, to improve the legislation and standards for the safety
and security of life, property and marine environment, and to reduce the adverse
effects of the accidents.
Geographical information system Aegean Sea ship accident spatial analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz
Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.
Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts