Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin edebi eser kahramanlarını rol model alma eğilimleri ile öz şefkat, sosyal sorumluluk ve çeşitli demografik faktörler arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, İstanbul’un Pendik ilçesindeki 380 öğrenciyle ilişkisel tarama modeli kullanılarak yapılmıştır. Örnekleme sürecinde uygun/kazara örnekleme ve basit rastgele örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Edebî Eserlerdeki Kahramanları Rol-Model Alma Ölçeği”, “Öz-Şefkat Ölçeği-Kısa Formu” ve “Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Sosyal Sorumluluk Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda edebi eser kahramanlarını rol model alma eğilimi, öz-şefkat ve sosyal sorumluluk seviyeleri ile pozitif yönde anlamlı bir ilişki göstermektedir. Regresyon analizi sonuçlarına göre, rol model alma eğilimi öz şefkat seviyesinin %3,3’ünü, sosyal sorumluluk seviyesinin ise %20,5’ini anlamlı olarak açıklamaktadır.
The purpose of this study is to examine the relationship between middle school students' tendency to take literary heroes as role models and self-compassion, social responsibility and various demographic factors. The study was conducted with 380 students in Pendik district using the relational survey model. Convenient/accidental sampling and simple random sampling methods were used in the sampling process. “Personal Information Form”, ‘Scale of Role-Modeling Heroes in Literary Works’, ‘Self-Compassion Scale-Short Form’ and ‘Social Responsibility Scale for Secondary School Students’ were used as data collection tools. Pearson correlation analysis and multiple regression analysis were applied to analyze the data. As a result of the study, the tendency to take literary heroes as role models shows a significant positive relationship with self-compassion and social responsibility levels. According to the regression analysis results, the tendency to take literary heroes as role models significantly explains 3.3% of the level of self-compassion and 20.5% of the level of social responsibility.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Çocuk Edebiyatı , Çocuk ve Ergen Gelişimi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 23 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 24 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 2 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2 |