BibTex RIS Kaynak Göster

AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE’DE SLOT (SIRA/ZAMAN) TAHSİSİ UYGULAMASI VE HUKUKİ DEĞERLENDİRME

Yıl 2010, Cilt 12 Özel Sayı, 1105 - 1157, 01.07.2010

Öz

Bir alışveriş sepetiyle kasaya ödeme yapmak için gelen müşteriler
arasında, yeteri kadar koltuk bulunmayan bir otobüse binmek için durakta
bekleyen insanlar arasında hizmetten yararlanma sırası sosyal kurallar neticesinde şekillenmektedir. Birileri daima fazla beklemek zorunda kalır ve
kimse bekleyenin kendisi olmasını istemez. Bazen de bir hastanede muayene
sırası beklerken, randevu saatinde orada olmamıza rağmen doktorun bizden
önceki hasta ile çok zaman geçirdiğinden şikâyetçi oluruz. Aslında herkes en
az diğeri kadar hastadır, herkes en az diğeri kadar müşteridir. İşte bazı
hizmetlerden aynı anda yararlanmak isteyen şahıslar arasında belirli bir
sıranın oluşturulması ve o hizmetten mümkün olduğu kadar fazla sayıda
kişinin yararlandırılması için hem bir sıralama hem de bir zamanlama yapılması gerekir. Havalimanları anılan zorunluluğun doğduğu hizmet alanlarından biridir. Havalimanında, yolcu ve/veya yük taşımayı üstlenen pek çok
taşıyıcı ile o seferin gerçekleştirilebilmesi için taşıyıcıya mal veya hizmet
sağlayan tüm şahısların aynı anda buluşmaları gereklidir. Bu sebeple uçakların ne zaman, hangi park alanı veya körüğe yanaşacağı, ne kadar süre
içinde yolcu ve yük alarak uçuşa hazır olacağı önceden belirlenmiş olmalıdır. Taşıyıcının sefer icra etmek amacıyla iniş veya kalkış yapmak için
ihtiyaç duyduğu zaman dilimine slot, bu zaman diliminin belirli sıra ve
kurallar çerçevesinde tahsis edilmesine slot tahsisi denmektedir.

Kaynakça

  • Akyılmaz, B. (2000). İdari Usul İlkeleri Işığında İdari İşlemin Yapılış Usulü, Yetkin, Ankara.
  • Aral, F. (1994), Türk Borçlar Hukukunda Takas, Savaş yayınları, Ankara.
  • Diederiks-Verschoor, I.H.Ph. (2006), An Introduction to Air Law, Kluwer Law International, Amsterdam, The Netherlands.
  • Eren, F. (2003), Borçlar Hukuku Genel Hükümler, 8. Bası, Beta, İstanbul.
  • Erkut, C. (1990) İptal Davasının Konusunu Oluşturma Bakımından İdari İşlemin Kimliği, Danıştay Yayınları, Ankara.
  • Gomez-Ibanez, J.A. ve Kalt, J.P. (1991), The Department of Tranportation and airport landing slots, Princeton Hall, New Jersy, US. Gözler, K. (2009) İdare Hukuku, Ekin, Bursa.
  • Günday, M. (2002) İdare Hukuku, İmaj Yayıncılık, Ankara.
  • Hofmann, M. ve Grabherr, E. (2004), LuftVG, Kommentar , Carl Heymans Verlag, Köln, Deutschland.
  • IATA (2011), Worldwide Slot Guideline (Effective 1st August 2011), 1st Edition, Montreal, Canada.
  • IATA (2002), Airport Handling Manual, AHM Annex A, Montreal, Canada.
  • Kost, A. (2003), Die Zuweisung von Start – und Landzeit zwischen (Slots) im zivilen Luftverkehr, völkerrechtliche, schweizerische und europarechtliche Grundlagen, yayımlanmamış Doktora Tezi, Bern.
  • Mendes de Leon, P.M.J. (2010), International Public Air Law Reader (2010-2011), Leiden University Press, Leiden, The Netherlands.
  • Mendes de Leon, P.M.J. (2011), International Public Air Law Reader (2011-2012), Leiden University Press, Leiden, The Netherlands.
  • Moessner, P. (2005), Slot Allocation in the United States and Europe, McGill University Press, Montreal, Canada.
  • Nomer, H. (2007), Borçlar Hukuku Genel Hükümler, Beta, İstanbul.
  • Starkie, D. (1992), Slot Trading at United States Airports, Hayes and Barlett, London: Putnam, UK.
  • Tobler, C. ve Beglinger, J. (2010) Essential EU Law in Charts, 2nd Lisbon Edition, hvgorac, Budapest.
  • Yavuz, C. (2007), Türk Borçlar Hukuku Özel Hükümler, Beta, İstanbul.
  • Aksoy, N. ve Yavuz, Ş. (2009) “Birleşme ve Devralma İşlemlerinde Rekabet Kurulunun Denetim Yetkisinin Hukuki Niteliği ve Sınırları” Rekabet Dergisi, C.10, S.2, s. 7-27.
  • Borenstein, D. (1992), “The evolution of U.S. airline competition” Journal of Economic Perspectives, No:6(2), s. 45-73.
  • Deutsch, M. ve Stoetzel, M. (2005), “Festlegung von Koordinierungseckwerten für Verkehrsflughäafen” Zeitschrift für LuftWeltraumrecht, No:55(2), s. 186-209.
  • Ertaş, Ş. (2005) “Ticari İşletme Rehni” DEÜ Hukuk Fakültesi Dergisi Prof. Dr. İrfan Baştuğ Armağanı, C.7, Özel Sayı, ss. 39-50.
  • Göktepe, H. (2007) “ Hava Taşımacılığı Sektöründe Rekabet Hukuku Kurallarının Uygulanması”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 7, No:1, ss. 213-240.
  • Hardaway, R. (1986), “The FAA Buy-Sell Slot Rule: Airline Deregulation at Crossroads”, Journal of Air Law and Commerce, No:52(1), s. 1-75.
  • Janda, R. (1993), “Auctioning airport slots: airline oligopoly, hub and spokes, and traffic congestion” Annals of Air and Space Law, No:18(1), Montreal, s. 153-200.
  • Kupfer, D. (2005), “Start-Landing-Operation-Time”, Zeitschrift für LuftWeltraumrect (ZLW), No: 51(1), s.386-399.
  • Langner, S.J. (1995), “Contractual aspects of transacting in slots in The United States”, Journal of Airtransport Management, No:2(3/4), Butterworth/Heinmann, London, s. 151-161.
  • Odyakmaz, Z. (1998), “Genel Olarak İdarenin Sözleşmeleri”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, No:11(I-II), Ankara, s. 1-63.
  • Case COMP/ 35.596, OJ C 278, 15.10.2010.
  • EC Regulation 2407/92, OJ L 240, 24.08.1992.
  • EC Regulation 2409/92, OJ L 240, 24.08.1992.
  • EC Regulation 2408/92, OJ L 240, 24.08.1992.
  • EC Regulation 894/2002, OJ L. 142 31.05.2002.
  • EC Regulation 1554/2003, OJ L. 221 04.09.2003.
  • EC Regulation 793/2004, OJ L 138, 30.04.2004.
  • EC Regulation 1459/2006, OJ L 272, 03.10.2006
  • EC Regulatiın 545/2009, OJ L. 167 29.06.2009.
  • EEC Regulation 95/93, OJ L 014, 22.01.1993.
  • EEC Regulation 1617/93, OJ L 155, 26.06.1993.
  • Airline Deregulation Act 1978., Department of Transportation (US) Pub. L. 95-504, Oct. 24, 1978, 92 Stat.
  • 1705.http://www.slotcoordination.ch/about_us.htm Erişim Tarihi: 08.09.2011.
  • The Airports Slot Allocation Regulation 2006, Department for Transportation (UK). No:2665, D. 5th October 2006, LbP. 11th October 2006, Cif. 1st January 2007.
  • http://www.legislation.gov.uk/uksi/2006/2665/contents/made Erişim Tarihi:19.09.2011.
  • Jones, I., Holder, S.,van der Veer, JP.,(2004), “Study to Assess The Different Slot Allocation Schemes” NERA, London, http://ec.europa.eu/ transport/air/studies/doc/airports/2004_01_slot_allocation_schemes.pdf Erişim Tarihi: 18:09.2011
  • Pheasent, J. ve Giles, M. (2007) “Slots at Congested Airports: Limitations of Competition Law” Hogan and Hartson, London
  • http://www.rpieurope.org/2007%20Conference/Pheasant%20RPI%20Confer ence%202007.pdf Erişim Tarihi: 19.09.2011
  • http://www.slotcoordination.ch/about_us.htm Erişim Tarihi: 08.09.2011.
  • http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32001M 2041:EN:HTML Son Erişim: 03.01.2012.
  • http://www.cadc.uscourts.gov/internet/opinions.nsf/72F14D9698C6D07085 25797D005408D8/$file/11-1018-1351383.pdf Erişim Tarihi: 15.02.2012
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Cengiz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt 12 Özel Sayı

Kaynak Göster

Chicago Cengiz, Ali. “AVRUPA BİRLİĞİ VE TÜRKİYE’DE SLOT (SIRA/ZAMAN) TAHSİSİ UYGULAMASI VE HUKUKİ DEĞERLENDİRME”. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 12, Temmuz (Temmuz 2010): 1105-57.

Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
TR-DİZİN, HeinOnline, GoogleScholar, Academindex, Sherpa Romeo, Ulrich’s Periodicals Directory ve Asos Index veri tabanlarında taranmaktadır.

Dergimiz 2024 Mayıs sayısından itibaren yalnızca elektronik ortamda yayınlanacaktır.

Dokuz Eylul University Publishing Web-Page
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/

İletişim sayfamız
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deuhfd/contacts

open-access7532.logowik.com.webpby-nc.png