Uluslararası ticaretin temel unsurlarından biri olan deniz taşımacılığı, taşıyanın gemiyi hem hukuki hem de fiilî bakımdan sefer için hazır hale getirmesini zorunlu kılar. Bu bağlamda, taşıyanın gemiyi denize elverişli (seaworthy) halde bulundurma yükümlülüğü hem Türk hem de İngiliz hukukunda önemli bir yer tutar. Denize elverişlilik yalnızca geminin fiziksel sağlamlığıyla sınırlı olmayıp, aynı zamanda mürettebatın yeterliliği, gerekli belgelerin mevcudiyeti ve donanımın uygunluğu gibi unsurları da kapsar. Bu yükümlülüğün ihlali, taşıyan açısından sorumluluk doğurmakta ve kimi durumlarda ağır tazminat sonuçlarıyla karşılaşılmasına neden olabilmektedir.
Türk hukukunda söz konusu yükümlülük, Türk Ticaret Kanunu’nun (TTK) 1141. maddesi ve devamında ayrıntılı biçimde düzenlenmişken; İngiliz hukukunda ise hem içtihat hukuku (common law) hem de Lahey ve Lahey/Visby Kuralları çerçevesinde şekillenmiştir. Her ne kadar her iki hukuk sisteminde de taşıyanın denize elverişlilik yükümlülüğü öngörülmüşse de bu yükümlülüğün hukuki niteliği, kapsamı, ispat yükü ve ihlali halinde doğan sonuçlar bakımından önemli benzerlikler ve dikkat çekici farklılıklar mevcuttur.
Bu makalede, denize elverişlilik kavramı Türk ve İngiliz hukuk sistemleri bağlamında karşılaştırmalı olarak ele alınacak; her iki sistemdeki mevzuat hükümleri, yargı kararları ve ilgili uluslararası düzenlemeler ışığında derinlemesine analiz edilecektir. Böylece, taşıyanın hukuki konumunun iki ayrı hukuk düzeninde nasıl şekillendiği ortaya konularak gerek akademisyenler gerek uygulayıcılar açısından yol gösterici bir perspektif sunulması amaçlanmaktadır.
Denize Elverişlilik Taşıyanın Sorumluluğu Türk Ticaret Kanunu (TTK) İngiliz Deniz Ticareti Hukuku Hague-Visby Kuralları Hukuki Karşılaştırma
Maritime transportation, one of the cornerstones of international trade, requires the carrier to prepare the vessel for the voyage both legally and practically. In this context, the obligation of the carrier to maintain the ship in a seaworthy condition holds significant importance under Turkish and English law. Seaworthiness is not limited to the vessel’s physical soundness; it also includes the adequacy of the crew, the availability of required documentation, and the suitability of the equipment for the intended voyage. A breach of this obligation may result in the carrier’s liability and, in some cases, lead to substantial compensation claims.
In Turkish law, this obligation is primarily governed by Article 1141 and the subsequent provisions of the Turkish Commercial Code. In English law, it is shaped by both common law precedents and the Hague and Hague-Visby Rules. While both legal systems recognise the obligation of seaworthiness, there are notable similarities and significant differences regarding its legal nature, scope, burden of proof, and legal consequences in the event of a breach.
This article offers a comparative analysis of the concept of seaworthiness within the frameworks of Turkish and English legal systems. It examines the relevant statutory provisions, case law, and international instruments in both jurisdictions. The aim is to present a guiding framework for legal scholars and practitioners by revealing how the carrier’s legal position is shaped under these two legal regimes.
Seaworthiness Carrier’s Liability Turkish Commercial Code English Maritime Law Hague-Visby Rules Comparative Legal Analysis
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Hukuk (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 8 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 2 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
TR-DİZİN, HeinOnline, GoogleScholar, Academindex, Sherpa Romeo, Ulrich’s Periodicals Directory ve Asos Index veri tabanlarında taranmaktadır.
Dergimiz 2024 Mayıs sayısından itibaren yalnızca elektronik ortamda yayınlanacaktır.
Dokuz Eylul University Publishing Web-Page
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
İletişim sayfamız
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deuhfd/contacts

