Giriş: Yaşlı ayrımcılığı sağlık hizmetlerinde bakım kalitesini etkileyen önemli bir sorundur.Amaç: Çalışma, hemşirelik bölümü öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla gerçekleştirildi. Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki bu çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim yılında, bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim gören 344 öğrenci ile yapıldı. Veriler Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği ve araştırmacılar tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde yüzdelik, ortalama, standart sapma, bağımsız gruplarda t testi, Mann-Whitney U, One-way ANOVA ve Kruskal-Wallis Varyans Analizi testi kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği toplam puan ortalamasının 87.2 ± 4.6 ve yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının olumlu olduğu saptandı. Şu anda yaşamını ailesindeki yaşlı bireyle sürdürenler ve yaşamında anneanne/babaanne ve dedesi ile yaşayanların, yaşlının yaşamını sınırlama alt boyut puan ortalamaları yüksek bulundu (p = .025, p = .016). Ayrıca annesi hemşire olan öğrencilerin, yaşlıya yönelik olumlu ayrımcılık alt boyut puan ortalamalarının yüksek olduğu saptandı (p = .029). Sonuç: Öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları olumlu bulundu. Lisans eğitimi sürecinde yaşlılıkla ilgili konulara yoğunluk verilmesinin ve kliniklerde öğrencilerle yaşlı bireylerin etkileşiminin artırılmasının, öğrencilerin tutumlarının daha da olumluya dönmesinde faydalı olacağı düşünülmektedir.
Background: Ageism is an important problem which effects care quality in health care. Objective: The study was conducted
to determine the attitudes of nursing students towards ageism.Methods: This descriptive study was conducted with 344 students
in the department of nursing in the education year of 2015-2016. Tha data were gathered using Ageism Attitude Scale and
questionnaire form designed by the researcher. For the assessment of the data; percentages, means, standart deviations,t test for
the independent groups, Mann-Whitney U test, Oneway ANOVA and Kruskal-Wallis Variance Analysis tests were used.
Results: It was found that the mean total Ageism Attitude Scale score of students was 87.28 ± 4.65 and attitudes of them towards
ageism were positive. It was noted that mean score for restricting life of the elderly of the students who were living with elderly
in their family and who lived/living with grandmother and grandfather was higher (p = .025, p = .016). Also, it was noted that
the mean score for positive ageism of the students whose mothers’ were nurses was higher (p = .029). Conclusion: The attitudes
of students towards ageism was found positive. It is thought that concentrating to topics related to old age and improving the
interaction between elderly and students will be beneficial for doing students’ attitudes more positive.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 3 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.