Background: Nurses' empathic tendencies influence their perceptions of individualized care. Objective: The study aims to determine the relationship between nursing students empathic tendencies and individualized care perceptions. Methods: This study employed a descriptive and correlational design the sample of the study consisted of 227 students enrolled in the nursing department of a state university in the fall semester of the 2020-2021 academic year. Data were collected with the Introductory Specifications Form, Empathic Tendencies Scale, Individualized Care Scale‐A‐Nurse Version. For the analysis, descriptive statistics, Student's t test, One-way analysis of variance Tukey and Pearson’s correlation were used. Results: It was determined that the students' total mean score on the Empathic Tendency Scale was 68.14 ± 8.52, and the average total score of the Individualized Care Scale-Nurse was 4.13 ± 0.56. Individualized Care Scale-Nurse subscale means were determined to be decision-making control (4.18 ± 0.63), clinical status (4.17 ± 0.59) and personal life status (3.98 ± 0.71), respectively. A weak positive correlation was found between the Empathic Tendency Scale and the Individualized Care Scale-Nurse (r = .396, p = .001). When the relationship between the Empathic Tendency Scale and the Individualized Care Scale-Nurse sub-dimensions was examined, there was a moderate positive (r =.413, p = .001), personal life situation sub-dimension (r =.283, p =.001) A weak positive correlation was found between the decision sub-dimension (r = .329, p = .001). Conlusion: In the study, empathic tendencies of nursing students are at medium level; good individualized care perceptions; It was determined that as the empathic tendencies of students increased, their individualized care perceptions increased.
Giriş: Hemşirelerin empatik eğilimleri bireyselleştirilmiş bakım algılarını etkilemektedir. Amaç: Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilim düzeyleri ile bireyselleştirilmiş bakım algıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Yöntem: Araştırma tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipte yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz döneminde hemşirelik bölümüne kayıtlı bulunan 227 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verileri Tanıtıcı Özellikler Formu, Empatik Eğilim Ölçeği ve Bireyselleştirilmiş Bakım Skalası-Hemşire ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Student’s t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Tukey testi ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin Empatik Eğilim Ölçeği toplam puan ortalamasının 68.14 ± 8.52, Bireyselleştirilmiş Bakım Skalası-Hemşire toplam puan ortalamasının 4.13 ± 0.56 olduğu saptanmıştır. Bireyselleştirilmiş Bakım Skalası-Hemşire alt boyut ortalamalarının sırasıyla karar verme kontrolü (4.18 ± 0.63), klinik durum (4.17 ± 0.59) ve kişisel yaşam durumu (3.98 ± 0.71) olduğu belirlenmiştir. Empatik Eğilim Ölçeği ile Bireyselleştirilmiş Bakım Skalası-Hemşire alt boyutları arasındaki ilişki incelendiğinde ise Empatik Eğilim Ölçeği ile klinik durum alt boyutu arasında pozitif yönlü orta düzeyde (r =.413, p =.001), kişisel yaşam durumu alt boyutu (r =.283, p =.001) ve karar verme alt boyutu (r =.329, p =.001) arasında pozitif yönde zayıf bir ilişki saptanmıştır. Sonuç: Araştırmada hemşirelik öğrencilerin empatik eğilimlerinin orta düzeyde; bireyselleştirilmiş bakım algılarının iyi düzeyde olduğu; öğrencilerin empatik eğilimleri arttıkça bireyselleştirilmiş bakım algılarınında arttığı belirlenmiştir.
Hemşirelik Öğrencisi Empatik Eğilim Bireyselleştirilmiş Bakım
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Ekim 2021 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 14 Sayı: 4 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.