Giriş: Koronavirüs pandemisi ile birlikte uygulamalı bir program olan hemşirelikte de uzaktan eğitim yaygın şekilde kullanılmaya başlanmıştır.
Amaç: Hemşirelik programı eğiticilerinin koronavirüs salgını nedeniyle mecburi hale gelen uzaktan eğitime yönelik algılarının ve görüşlerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Yöntem: Türkiye’deki devlet üniversitelerinin hemşirelik bölümlerinde görev yapan eğiticiler çalışmanın evrenini oluşturmaktadır (N=2164). Kamu üniversitelerinde yer alan hemşirelik programlarında aktif olarak ders veren ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 546 eğitici ile çalışma tamamlanmıştır. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu, Uzaktan Eğitim Algı Ölçeği, Uzaktan Eğitime Yönelik Özyeterlik Algısı Ölçeği ve Uzaktan Eğitime Yönelik Yarar Algısı Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Eğiticilerin uzaktan eğitime yönelik algısı toplam puan ortalamasının 62.73±12.75, alt boyutlarında en yüksek puanın “eğitim öğretimi planlama”, en düşük puanın “temel bakışa ilişkin algı” olduğu; uzaktan eğitime yönelik özyeterlik algısı toplam puan ortalamasının 38.93±6.18, alt boyutlarda “teknoloji yönetiminin” en yüksek, “sanal sınıf yönetiminin” en düşük puanda olduğu; uzaktan eğitimin yararına ilişkin algıda toplam puan ortalamasının 49.95±12.34 olduğu; alt boyutlarda en yüksek puanın “sistemin ekonomikliği”, en düşük puanın “öğrenme ürünlerinin etkililiği” olduğu belirlenmiştir. Kadınların, 42 yaş ve üzeri olanların, profesör unvanına sahip olanların, uzaktan eğitimle beş ders ve üzeri verenlerin, uzaktan eğitimi senkron ve asenkron olarak yürütenlerin, uzaktan eğitim programından daha önce öğrenci olarak ders alanların, uzaktan eğitimle ilgili ders/kurs/seminer/etkinliklere katılanların uzaktan eğitime ilişkin algılarının daha yüksek olduğu
saptanmıştır (p<.05).
Sonuç: Eğiticilerin uzaktan eğitime yönelik özyeterlilik algılarının yüksek olduğu, yarar algılarının orta düzeyde olduğu görülmüştür. Eğiticiler yeni eğitim/öğretim yaklaşımlarını tanımaları ve denemeleri konusunda teşvik edilerek yarar algıları arttırılmalıdır.
Background: In the coronavirus pandemic during, distance education has been widely used in nursing, which is an applied program.
Objective: Designed as a descriptive research, this study was conducted in order to determine the perceptions and opinions of the nursing program educators regarding the distance education, which has been necessitated due to the Coronavirus outbreak.
Methods: The educators who work at the nursing departments of state universities in Turkey constitute the research population (N=2164). The study was completed with 546 educators who actively lectures in nursing programs in public universities. The data was collected using the Personal Information Form, Perception Scale on Distance Education, Self-Efficacy Perception Scale on Distance Education and Benefit Perception Scale on Distance Education.
Results: The study found out that the educators’ perception of distance education had an average score of 62.73±12.75, and the highest score in its sub-dimensions was obtained in “planning of education and training”, and the lowest score was in “perception of basic perspective”. It was discovered that the perception of self-efficacy towards distance education had an average score of 38.93±6.18, and the highest score in its sub-dimensions was obtained in “technology management” and the lowest in “virtual classroom management”. It was also determined that the average score in perception of the benefit of distance education was 49.95±12.34, and the highest score in its sub-dimensions was obtained in “the economical system” and the lowest score was in “the effectiveness of learning outcomes”. It has been determined that women, those aged 42 and over, those who hold the title of professor, those who teach five courses or more with distance education, and those who conduct distance education synchronously and asynchronously and those who have taken courses from the distance education program as a student before and
those who have attended courses/courses/seminars/events related to distance education have high perceptions of distance education (p<.05).
Conclusion: It has been observed that the self-efficacy perceptions of the educators towards distance education are high, and their perceptions of benefit are moderate. Perceptions of benefit should be increased by encouraging educators to recognize and try new education/training approaches.
Faculty member distance education nursing perception self-efficacy
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 4 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.